abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73676794
Gisteren heeft een vriendin van mij een vliegticket gekocht bij Arke.nl en ze heeft er ook voor betaald. Vandaag krijgt ze telefoon dat ze een fout hebben gemaakt en dat ze moet bijbetalen. Kunnen ze dit maken? Ze heeft de papieren al getekend, dus ik zeg, Arke moet het maar leveren voor het geld dat ze hebben afgesproken, dat zijn ze toch verplicht?
Ikverdomme.
pi_73676826
Iets meer details zou wel handig zijn
pi_73676852
Ze kan in ieder geval haar geld terug krijgen. Of Arke ook voor dat bedrag moet leveren is afhankelijk van de precieze situatie geloof ik.
pi_73676878
Welke details zijn relevant? Intercontinentale vlucht, meer dan achthonderd euro.
Ikverdomme.
pi_73676893
Als er getekend is voor 100 euro zonder extra voorwaarden waarin kan staan dat de uiteindelijke prijs kan verschillen, moet er gewoon 100 euro betaald worden.
pi_73676916
En om hoeveel bijbetaling gaat het? 10 of 400?
pi_73676921
Wat zeggen de algemene voorwaarden en kleine lettertjes van Arke hierover?
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_73676931
even heel kort door de bocht: arke heeft een aanbod gedaan, de koper is akkoord gegaan... dus koop is bindend... jammer voor arke dat het fout is gegaan..
of de wet koop op afstand hier nog invloed op heeft weet ik eigenlijk niet (volgens mij heeft alleen de koper meer rechten om van de koop af te zien door deze wet)
There are 3 kinds of people in this world...those you want things to happen, those that make things happen, and those who just wonder what the hell happened!
pi_73676939
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:05 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Welke details zijn relevant? Intercontinentale vlucht, meer dan achthonderd euro.
Wat er in de overeenkomst staat die er getekend is bijvoorbeeld mbt de prijs.
pi_73677019
Ze hebben haar nog niet gezegd wat de verhoging gaat zijn. Ik ben even aan het inventariseren wat er straks in de winkel gezegd kan worden.

En in de voorwaarden kan toch niets staan dat volgens de algemene regels niet mag? Ik heb nu niks bij de hand.
Ikverdomme.
pi_73677066
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:06 schreef droomkoningin het volgende:
even heel kort door de bocht: arke heeft een aanbod gedaan, de koper is akkoord gegaan... dus koop is bindend... jammer voor arke dat het fout is gegaan..
of de wet koop op afstand hier nog invloed op heeft weet ik eigenlijk niet (volgens mij heeft alleen de koper meer rechten om van de koop af te zien door deze wet)
Het is gisteren gekocht in een winkel van Arke.nl. Dus koop op afstand lijkt me hier niet van toepassing. Dat de koop bindend is, is ook mijn mening, maar is mijn mening iets waarmee ik op hoge poten die winkel binnen kan lopen?
Ikverdomme.
pi_73677075
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:10 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ze hebben haar nog niet gezegd wat de verhoging gaat zijn. Ik ben even aan het inventariseren wat er straks in de winkel gezegd kan worden.

En in de voorwaarden kan toch niets staan dat volgens de algemene regels niet mag? Ik heb nu niks bij de hand.
Als er in het contract staat dat de prijs met 10% kan fluctueren omdat het bijvoorbeeld afhankelijk is van hoeveel mensen er gaan kan dat.
pi_73677133
koop op afstand geldt nooit bij vliegtickets
pi_73677138
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:10 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ze hebben haar nog niet gezegd wat de verhoging gaat zijn. Ik ben even aan het inventariseren wat er straks in de winkel gezegd kan worden.

En in de voorwaarden kan toch niets staan dat volgens de algemene regels niet mag? Ik heb nu niks bij de hand.
ze hebben vast en zeker al een mooi antwoord klaarliggen. Voor hen is het geven van een reactie op zo'n situatie waarschijnlijk net zo vanzelfsprekend als het uitleggen voor een mobiele telefoonverkoper dat gebroken displays niet onder garantie vallen.
pi_73677324
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:12 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als er in het contract staat dat de prijs met 10% kan fluctueren omdat het bijvoorbeeld afhankelijk is van hoeveel mensen er gaan kan dat.
Maar het gaat hier om een vliegticket, niet om een reis met hotel etc. Alleen een ticket. Daarvan mag ik toch uitgaan dat de prijs die ik in de winkel betaal niet meer gaat veranderen?
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:14 schreef r3gi3boy het volgende:

[..]

ze hebben vast en zeker al een mooi antwoord klaarliggen. Voor hen is het geven van een reactie op zo'n situatie waarschijnlijk net zo vanzelfsprekend als het uitleggen voor een mobiele telefoonverkoper dat gebroken displays niet onder garantie vallen.
Ik heb ook het gevoel dat die smeerpijpen haar anaal proberen te mishandelen... Daarom even voorbereiden op een discussie met smeerpijpen.
Ikverdomme.
pi_73677432
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:20 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Maar het gaat hier om een vliegticket, niet om een reis met hotel etc. Alleen een ticket. Daarvan mag ik toch uitgaan dat de prijs die ik in de winkel betaal niet meer gaat veranderen?
Daarom de vraag, wat staat daar over in voorwaarden? Kijk zij wil zich weren tegen die gasten in de winkel, dan moet ze verdomd goed weten wat de voorwaarden zijn.

Als er nergens iets gegeven staat over een prijsverhoging achteraf kan Arke niets maken en moeten ze gewoon leveren voor het afgesproken bedrag.
pi_73677474
Ze heeft een factuur van Arke die helemaal betaald is. Hoe kunnen ze dan nu eisen dat ze bijbetaalt?!
Ikverdomme.
pi_73677506
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:25 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ze heeft een factuur van Arke die helemaal betaald is. Hoe kunnen ze dan nu eisen dat ze bijbetaalt?!
Niet.
pi_73677508
Op de factuur die ze heeft meegekregen en die ze heeft moeten ondertekenen staat niks over prijsverhogingen.
Ikverdomme.
pi_73677514
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:25 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ze heeft een factuur van Arke die helemaal betaald is. Hoe kunnen ze dan nu eisen dat ze bijbetaalt?!
Uit de FAQ van arke
quote:
Kan mijn reissom nog wijzigen na boeken?


Oplossing

Wij behouden ons het recht voor de reissom te wijzigen indien wijzigingen in de vervoerskosten en verschuldigde heffingen daartoe aanleiding geven. Verhogingen van deze kosten zullen daarbij netto, dus zonder opslag, worden doorberekend. Dit gebeurt alleen indien deze kosten bij het vaststellen van de reissom nog niet bekend waren (zie ook artikel 4 van de ANVR-reisvoorwaarden).
pi_73677573
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:27 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Uit de FAQ van arke
[..]
Dit staat nergens op het papier dat ze heeft gekregen om te ondertekenen...
Ikverdomme.
pi_73677597
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:29 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Dit staat nergens op het papier dat ze heeft gekregen om te ondertekenen...
Als jij voor iets tekent ga je ook akkoord met de algemene voorwaarden, dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook op het papier staan wat je getekend hebt.
pi_73677659
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als jij voor iets tekent ga je ook akkoord met de algemene voorwaarden, dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook op het papier staan wat je getekend hebt.
Dat weet ik wel zeker.
pi_73677705
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als jij voor iets tekent ga je ook akkoord met de algemene voorwaarden, dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook op het papier staan wat je getekend hebt.
Maar dan zouden ze wel vanalles in de algemene voorwaarden kunnen zetten, dat kan toch ook niet zomaar... Ze mag er toch vanuit kunnen gaan dat, wanneer ze een papier krijgt met daarop FACTUUR en onder 'nog te voldoen: 0.-', er niets meer betaalt hoeft te worden? Had ze geweten dat het duurder was geweest, dan was ze het ticket ergens anders gaan halen...
Ikverdomme.
pi_73677725
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:27 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Uit de FAQ van arke
[..]


Daar staat niks over door Arke gemaakte fouten. Als de vriendin van TS echt te horen heeft gekregen dat Arke een fout heeft gemaakt, gaat dat verhaal dus niet op.

Bij betaling is de vriendin van TS akkoord gegaan, maar is ook de medewerker van Arke (en dus Arke zelf) akkoord gegaan met de overeenkomst.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73677770
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:33 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Maar dan zouden ze wel vanalles in de algemene voorwaarden kunnen zetten, dat kan toch ook niet zomaar... Ze mag er toch vanuit kunnen gaan dat, wanneer ze een papier krijgt met daarop FACTUUR en onder 'nog te voldoen: 0.-', er niets meer betaalt hoeft te worden? Had ze geweten dat het duurder was geweest, dan was ze het ticket ergens anders gaan halen...
Volgens mij snap jij het niet, je bent als consument verplicht om op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden. De koper heeft hierbij een informatieplicht en de aanbieder moet deze algemene voorwaarden ter beschikking stellen. Als jij vervolgens tot een koop over gaat ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarden. Natuurlijk zijn er dingen die je niet in de algemene voorwaarden kunt zetten, maar het stukje van de site van Arke is daar geen voorbeeld van.

Edit: Dit zegt overigens niets of Arke in hun recht staat, want jij zegt dat ze een fout hebben gemaakt en als dat zo is sta jij gewoon in je recht en hebben zij pech.
pi_73677793
Het kan toch geen fout van haar zijn, ze zat immers alleen maar in een stoel in die winkel. Dat wijf van Arke deed al het klikken... En dat ging ook om de haverklap fout... Ze heeft wel 10x op iemand geroepen om te komen helpen...
Ikverdomme.
pi_73677858
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:35 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Volgens mij snap jij het niet, je bent als consument verplicht om op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden. De koper heeft hierbij een informatieplicht en de aanbieder moet deze algemene voorwaarden ter beschikking stellen. Als jij vervolgens tot een koop over gaat ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarden. Natuurlijk zijn er dingen die je niet in de algemene voorwaarden kunt zetten, maar het stukje van de site van Arke is daar geen voorbeeld van.
Ik snap het heel goed. Maar ze heeft een papier met daarop FACTUUR. Een factuur is toch gewoon een eindbedrag?! En het is onmogelijk dat je akkoord gaat met een prijs, maar dat ze die dan later weer heel anders maken. Dat kan onmogelijk in algemene voorwaarden staan.

Ze gaat in elk geval geen euro meer betalen...
Ikverdomme.
pi_73677906
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:39 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Ik snap het heel goed. Maar ze heeft een papier met daarop FACTUUR. Een factuur is toch gewoon een eindbedrag?! En het is onmogelijk dat je akkoord gaat met een prijs, maar dat ze die dan later weer heel anders maken. Dat kan onmogelijk in algemene voorwaarden staan.
Als je het allemaal zo goed weet, waarom kom je dan hier om advies vragen?
pi_73677952
De fout is waarschijnlijk dat ze het hebben afgedrukt als FACTUUR... En daar staat ook heel duidelijk op 'nog te voldoen: 0,-'

Als dit bij een geschillencommissie terecht komt, lijkt het me toch heel duidelijk dat Arke fout zit en niets te eisen heeft... Met dat papier heeft ze toch gewoon recht op een retourtje vliegen...
Ikverdomme.
pi_73677982
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:27 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Op de factuur die ze heeft meegekregen en die ze heeft moeten ondertekenen staat niks over prijsverhogingen.
Nee, maar de algemene voorwaarden gelden wél. Daarvoor hoeft ze niet onderaan elke pagina een paraaf te hebben gezet.

Ik denk dat het volgende belangrijk is:
- hoeveel moet ze bijbetalen (is het de moeite waard)?
- had ze met die bijbetaling het ticket niet, of ergens anders gekocht (wil ze ontbinden als gevolg hiervan)?
- waarom moet ze bijbetalen? Gaat het om kosten die volgens de voorwaarden nog niet bekend waren en erbij komen? Zo ja, wat is dan de reden?
- Of gaat het om een fout van Arke? In dat geval dekken de voorwaarden een prijsverhoging dus niet.
pi_73678012
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:42 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
De fout is waarschijnlijk dat ze het hebben afgedrukt als FACTUUR... En daar staat ook heel duidelijk op 'nog te voldoen: 0,-'

Als dit bij een geschillencommissie terecht komt, lijkt het me toch heel duidelijk dat Arke fout zit en niets te eisen heeft... Met dat papier heeft ze toch gewoon recht op een retourtje vliegen...
Zoals ik al zei, als ze een fout hebben gemaakt en jij hebt een factuur hebt voldaan waarop niet staat dat je nog extra kosten krijgt dan sta je in je recht.
pi_73678015
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:40 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Als je het allemaal zo goed weet, waarom kom je dan hier om advies vragen?
Ik weet 0,0 van dit gedoe af... Maar ik gebruik alleen mijn logische manier van denken... En dan kom ik hier vragen of ik gelijk heb of niet. Als jij dan zegt dat ik ongelijk heb, dan begrijp ik niet goed waarom... Leg mij dan eens duidelijk uit waarom ik fout zit?
Ikverdomme.
pi_73678086
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:44 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Ik weet 0,0 van dit gedoe af... Maar ik gebruik alleen mijn logische manier van denken... En dan kom ik hier vragen of ik gelijk heb of niet. Als jij dan zegt dat ik ongelijk heb, dan begrijp ik niet goed waarom... Leg mij dan eens duidelijk uit waarom ik fout zit?
Ik zeg dat je gelijk hebt áls Arke een domme fout heeft gemaakt, ik zeg dat je ongelijk hebt als het niet om een fout blijkt te gaan, maar om extra kosten die voortvloeien uit punten uit de algemene voorwaarden.
pi_73678158
Algemene voorwaarden hoeven niet bindend te zijn. Anders kunnen ze wel meer erin zetten. Bovenstaande quote staat duidelijk in "er kunnen extra kosten berekend worden als deze nog niet erin zijn verwerkt"
Dan zou ik de factuur specificatie eens pakken, mocht er nog geen luchthavenbelasting en dergelijke zijn berekend, dan moet diegene inderdaad nog bijbetalen.
Als dit er wel allemaal op staat, dan heeft Arke niks te eisen.

Een koop is bindend, tenzij er duidelijke vanuit kan worden gegaan dat er een fout is gemaakt. Als je voor 50 euro een intercontinentale vlucht hebt geboekt, kan iedereen weten dat dit een fout is. Maar dit is schijnbaar niet het geval.
pi_73678246
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:48 schreef Adames het volgende:
Algemene voorwaarden hoeven niet bindend te zijn. Anders kunnen ze wel meer erin zetten. Bovenstaande quote staat duidelijk in "er kunnen extra kosten berekend worden als deze nog niet erin zijn verwerkt"
Dan zou ik de factuur specificatie eens pakken, mocht er nog geen luchthavenbelasting en dergelijke zijn berekend, dan moet diegene inderdaad nog bijbetalen.
Als dit er wel allemaal op staat, dan heeft Arke niks te eisen.

Een koop is bindend, tenzij er duidelijke vanuit kan worden gegaan dat er een fout is gemaakt. Als je voor 50 euro een intercontinentale vlucht hebt geboekt, kan iedereen weten dat dit een fout is. Maar dit is schijnbaar niet het geval.
Ja precies. Bij de specificatie/factuur staan alle kosten al ingevuld en er staat "nog te voldoen: ¤ 0,--".
Ikverdomme.
pi_73678297
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:46 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Ik zeg dat je gelijk hebt áls Arke een domme fout heeft gemaakt, ik zeg dat je ongelijk hebt als het niet om een fout blijkt te gaan, maar om extra kosten die voortvloeien uit punten uit de algemene voorwaarden.
Ze zijn dan toch wel verplicht mij zometeen uit te leggen waar die kosten vandaan komen en waar in de algemene voorwaarden het staat dat ik moet bijbetalen?
Ikverdomme.
pi_73678328
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:48 schreef Adames het volgende:
Algemene voorwaarden hoeven niet bindend te zijn. Anders kunnen ze wel meer erin zetten. Bovenstaande quote staat duidelijk in "er kunnen extra kosten berekend worden als deze nog niet erin zijn verwerkt"
Dan zou ik de factuur specificatie eens pakken, mocht er nog geen luchthavenbelasting en dergelijke zijn berekend, dan moet diegene inderdaad nog bijbetalen.
Als dit er wel allemaal op staat, dan heeft Arke niks te eisen.

Een koop is bindend, tenzij er duidelijke vanuit kan worden gegaan dat er een fout is gemaakt. Als je voor 50 euro een intercontinentale vlucht hebt geboekt, kan iedereen weten dat dit een fout is. Maar dit is schijnbaar niet het geval.
Klopt. Ik denk daarom ook dat we moeten afwachten op de argumentatie van Arke.
pi_73678504
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:52 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Ze zijn dan toch wel verplicht mij zometeen uit te leggen waar die kosten vandaan komen en waar in de algemene voorwaarden het staat dat ik moet bijbetalen?
Inderdaad en verder kunnen wij hier verder weinig mee zonder beargumentatie van Arke.
pi_73679125
stel je hebt gelijk en staat in je recht

hoe ga je die dan halen?
pi_73679269
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 12:52 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Ze zijn dan toch wel verplicht mij zometeen uit te leggen waar die kosten vandaan komen en waar in de algemene voorwaarden het staat dat ik moet bijbetalen?
Hoeveel heeft ze betaald? Hoeveel kost zo'n ticket normaal?
pi_73683495
De winkel heeft uiteindelijk de fout toegegeven en het ticket voor de oorspronkelijke prijs meegegeven.

Edit: de fout was waarschijnlijk dat ze al had laten betalen voordat de bevestiging van de vliegmaatschappij er was. Met de betaling was de koop dus al definitief en dat had de dame fout gedaan.
Ikverdomme.
pi_73683621
pi_73683735
Matig einde... Even meer details over wat er nou fout was...
Op donderdag 3 september 2009 23:06 schreef Luctor.et.Emergo het volgende:
niet? En je hebt er nooit werk van gemaakt? Of vind je haar er niet leuk uitzien.
Op donderdag 3 september 2009 23:10 schreef The_Dean het volgende:
Het is mijn zus, gast.
pi_73683996
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:46 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
Matig einde... Even meer details over wat er nou fout was...
Er was al een factuur uitgeprint, dat had pas mogen gebeuren als de tickets daadwerkelijk werden verkocht. De prijs van de tickets kan blijkbaar nog veranderen na aankoop, maar ik heb volgehouden dat ik daar niks mee te maken heb, omdat ik een ticket koop bij Arke en niet bij iemand anders. Mocht de prijs veranderen, dan is dat dus een conflict tussen Arke en de vlieger, ik heb daar niks mee te maken, want ik heb een afspraak met Arke. Hiermee zijn ze toen akkoord gegaan na overleg.
Ikverdomme.
pi_73684027
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:54 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Er was al een factuur uitgeprint, dat had pas mogen gebeuren als de tickets daadwerkelijk werden verkocht. De prijs van de tickets kan blijkbaar nog veranderen na aankoop, maar ik heb volgehouden dat ik daar niks mee te maken heb, omdat ik een ticket koop bij Arke en niet bij iemand anders. Mocht de prijs veranderen, dan is dat dus een conflict tussen Arke en de vlieger, ik heb daar niks mee te maken, want ik heb een afspraak met Arke. Hiermee zijn ze toen akkoord gegaan na overleg.
Dat was dan inderdaad dom van ze, heb jij in ieder geval geluk gehad.
pi_73684237
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 15:55 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat was dan inderdaad dom van ze, heb jij in ieder geval geluk gehad.
HO HO! Ik heb (ze heeft) geen geluk gehad, ik heb mijn (ze heeft haar) recht gehad! De prijs van het ticket was een normale prijs hoor. Via internet was hij elders waarschijnlijk nog een euro of vijftien goedkoper geweest, maar ze wilde iets meer zekerheid (een winkel als aanspreekpunt bij problemen) bij een aankoop van meer dan 800 euro. Dus echt geluk qua prijs was het niet eens.
Ikverdomme.
pi_73687140
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 16:01 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

HO HO! Ik heb (ze heeft) geen geluk gehad, ik heb mijn (ze heeft haar) recht gehad! De prijs van het ticket was een normale prijs hoor. Via internet was hij elders waarschijnlijk nog een euro of vijftien goedkoper geweest, maar ze wilde iets meer zekerheid (een winkel als aanspreekpunt bij problemen) bij een aankoop van meer dan 800 euro. Dus echt geluk qua prijs was het niet eens.
De prijs kan normaal gesproken achteraf nog verhoogd worden, nu niet meer vanwege een fout, dan mag je toch van geluk spreken?
pi_73689083
quote:
Op woensdag 14 oktober 2009 17:29 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

De prijs kan normaal gesproken achteraf nog verhoogd worden, nu niet meer vanwege een fout, dan mag je toch van geluk spreken?
Dat mag in dit geval niet, omdat de prijs bij betalen vast ligt. En anders had ze het ticket bij Arke geannuleerd en een ander op internet gekocht voor minder.
Ikverdomme.
pi_73689118
Opgelost, dank u allen, slotje
Ikverdomme.
pi_73699217
Ik vind dit net op twitter http://twitter.com/DeVakantieMan

ANVR heeft hier zelf een duidelijk antwoord op gegeven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')