Wat er in de overeenkomst staat die er getekend is bijvoorbeeld mbt de prijs.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:05 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Welke details zijn relevant? Intercontinentale vlucht, meer dan achthonderd euro.
Het is gisteren gekocht in een winkel van Arke.nl. Dus koop op afstand lijkt me hier niet van toepassing. Dat de koop bindend is, is ook mijn mening, maar is mijn mening iets waarmee ik op hoge poten die winkel binnen kan lopen?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:06 schreef droomkoningin het volgende:
even heel kort door de bocht: arke heeft een aanbod gedaan, de koper is akkoord gegaan... dus koop is bindend... jammer voor arke dat het fout is gegaan..
of de wet koop op afstand hier nog invloed op heeft weet ik eigenlijk niet (volgens mij heeft alleen de koper meer rechten om van de koop af te zien door deze wet)
Als er in het contract staat dat de prijs met 10% kan fluctueren omdat het bijvoorbeeld afhankelijk is van hoeveel mensen er gaan kan dat.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:10 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ze hebben haar nog niet gezegd wat de verhoging gaat zijn. Ik ben even aan het inventariseren wat er straks in de winkel gezegd kan worden.
En in de voorwaarden kan toch niets staan dat volgens de algemene regels niet mag? Ik heb nu niks bij de hand.
ze hebben vast en zeker al een mooi antwoord klaarliggen. Voor hen is het geven van een reactie op zo'n situatie waarschijnlijk net zo vanzelfsprekend als het uitleggen voor een mobiele telefoonverkoper dat gebroken displays niet onder garantie vallen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:10 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ze hebben haar nog niet gezegd wat de verhoging gaat zijn. Ik ben even aan het inventariseren wat er straks in de winkel gezegd kan worden.
En in de voorwaarden kan toch niets staan dat volgens de algemene regels niet mag? Ik heb nu niks bij de hand.
Maar het gaat hier om een vliegticket, niet om een reis met hotel etc. Alleen een ticket. Daarvan mag ik toch uitgaan dat de prijs die ik in de winkel betaal niet meer gaat veranderen?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:12 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als er in het contract staat dat de prijs met 10% kan fluctueren omdat het bijvoorbeeld afhankelijk is van hoeveel mensen er gaan kan dat.
Ik heb ook het gevoel dat die smeerpijpen haar anaal proberen te mishandelen... Daarom even voorbereiden op een discussie met smeerpijpen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:14 schreef r3gi3boy het volgende:
[..]
ze hebben vast en zeker al een mooi antwoord klaarliggen. Voor hen is het geven van een reactie op zo'n situatie waarschijnlijk net zo vanzelfsprekend als het uitleggen voor een mobiele telefoonverkoper dat gebroken displays niet onder garantie vallen.
Daarom de vraag, wat staat daar over in voorwaarden? Kijk zij wil zich weren tegen die gasten in de winkel, dan moet ze verdomd goed weten wat de voorwaarden zijn.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:20 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Maar het gaat hier om een vliegticket, niet om een reis met hotel etc. Alleen een ticket. Daarvan mag ik toch uitgaan dat de prijs die ik in de winkel betaal niet meer gaat veranderen?
Niet.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:25 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ze heeft een factuur van Arke die helemaal betaald is. Hoe kunnen ze dan nu eisen dat ze bijbetaalt?!
Uit de FAQ van arkequote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:25 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Ze heeft een factuur van Arke die helemaal betaald is. Hoe kunnen ze dan nu eisen dat ze bijbetaalt?!
quote:Kan mijn reissom nog wijzigen na boeken?
Oplossing
Wij behouden ons het recht voor de reissom te wijzigen indien wijzigingen in de vervoerskosten en verschuldigde heffingen daartoe aanleiding geven. Verhogingen van deze kosten zullen daarbij netto, dus zonder opslag, worden doorberekend. Dit gebeurt alleen indien deze kosten bij het vaststellen van de reissom nog niet bekend waren (zie ook artikel 4 van de ANVR-reisvoorwaarden).
Als jij voor iets tekent ga je ook akkoord met de algemene voorwaarden, dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook op het papier staan wat je getekend hebt.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:29 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Dit staat nergens op het papier dat ze heeft gekregen om te ondertekenen...
Dat weet ik wel zeker.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:30 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als jij voor iets tekent ga je ook akkoord met de algemene voorwaarden, dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook op het papier staan wat je getekend hebt.
Maar dan zouden ze wel vanalles in de algemene voorwaarden kunnen zetten, dat kan toch ook niet zomaar... Ze mag er toch vanuit kunnen gaan dat, wanneer ze een papier krijgt met daarop FACTUUR en onder 'nog te voldoen: 0.-', er niets meer betaalt hoeft te worden? Had ze geweten dat het duurder was geweest, dan was ze het ticket ergens anders gaan halen...quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:30 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als jij voor iets tekent ga je ook akkoord met de algemene voorwaarden, dit zal naar alle waarschijnlijkheid ook op het papier staan wat je getekend hebt.
Daar staat niks over door Arke gemaakte fouten. Als de vriendin van TS echt te horen heeft gekregen dat Arke een fout heeft gemaakt, gaat dat verhaal dus niet op.quote:
Volgens mij snap jij het niet, je bent als consument verplicht om op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden. De koper heeft hierbij een informatieplicht en de aanbieder moet deze algemene voorwaarden ter beschikking stellen. Als jij vervolgens tot een koop over gaat ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarden. Natuurlijk zijn er dingen die je niet in de algemene voorwaarden kunt zetten, maar het stukje van de site van Arke is daar geen voorbeeld van.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:33 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Maar dan zouden ze wel vanalles in de algemene voorwaarden kunnen zetten, dat kan toch ook niet zomaar... Ze mag er toch vanuit kunnen gaan dat, wanneer ze een papier krijgt met daarop FACTUUR en onder 'nog te voldoen: 0.-', er niets meer betaalt hoeft te worden? Had ze geweten dat het duurder was geweest, dan was ze het ticket ergens anders gaan halen...
Ik snap het heel goed. Maar ze heeft een papier met daarop FACTUUR. Een factuur is toch gewoon een eindbedrag?! En het is onmogelijk dat je akkoord gaat met een prijs, maar dat ze die dan later weer heel anders maken. Dat kan onmogelijk in algemene voorwaarden staan.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:35 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Volgens mij snap jij het niet, je bent als consument verplicht om op de hoogte te zijn van de algemene voorwaarden. De koper heeft hierbij een informatieplicht en de aanbieder moet deze algemene voorwaarden ter beschikking stellen. Als jij vervolgens tot een koop over gaat ben je akkoord gegaan met de algemene voorwaarden. Natuurlijk zijn er dingen die je niet in de algemene voorwaarden kunt zetten, maar het stukje van de site van Arke is daar geen voorbeeld van.
Als je het allemaal zo goed weet, waarom kom je dan hier om advies vragen?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:39 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Ik snap het heel goed. Maar ze heeft een papier met daarop FACTUUR. Een factuur is toch gewoon een eindbedrag?! En het is onmogelijk dat je akkoord gaat met een prijs, maar dat ze die dan later weer heel anders maken. Dat kan onmogelijk in algemene voorwaarden staan.
Nee, maar de algemene voorwaarden gelden wél. Daarvoor hoeft ze niet onderaan elke pagina een paraaf te hebben gezet.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:27 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Op de factuur die ze heeft meegekregen en die ze heeft moeten ondertekenen staat niks over prijsverhogingen.
Zoals ik al zei, als ze een fout hebben gemaakt en jij hebt een factuur hebt voldaan waarop niet staat dat je nog extra kosten krijgt dan sta je in je recht.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:42 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
De fout is waarschijnlijk dat ze het hebben afgedrukt als FACTUUR... En daar staat ook heel duidelijk op 'nog te voldoen: 0,-'
Als dit bij een geschillencommissie terecht komt, lijkt het me toch heel duidelijk dat Arke fout zit en niets te eisen heeft... Met dat papier heeft ze toch gewoon recht op een retourtje vliegen...
Ik weet 0,0 van dit gedoe af... Maar ik gebruik alleen mijn logische manier van denken... En dan kom ik hier vragen of ik gelijk heb of niet. Als jij dan zegt dat ik ongelijk heb, dan begrijp ik niet goed waarom... Leg mij dan eens duidelijk uit waarom ik fout zit?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:40 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als je het allemaal zo goed weet, waarom kom je dan hier om advies vragen?
Ik zeg dat je gelijk hebt áls Arke een domme fout heeft gemaakt, ik zeg dat je ongelijk hebt als het niet om een fout blijkt te gaan, maar om extra kosten die voortvloeien uit punten uit de algemene voorwaarden.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:44 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Ik weet 0,0 van dit gedoe af... Maar ik gebruik alleen mijn logische manier van denken... En dan kom ik hier vragen of ik gelijk heb of niet. Als jij dan zegt dat ik ongelijk heb, dan begrijp ik niet goed waarom... Leg mij dan eens duidelijk uit waarom ik fout zit?
Ja precies. Bij de specificatie/factuur staan alle kosten al ingevuld en er staat "nog te voldoen: ¤ 0,--".quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:48 schreef Adames het volgende:
Algemene voorwaarden hoeven niet bindend te zijn. Anders kunnen ze wel meer erin zetten. Bovenstaande quote staat duidelijk in "er kunnen extra kosten berekend worden als deze nog niet erin zijn verwerkt"
Dan zou ik de factuur specificatie eens pakken, mocht er nog geen luchthavenbelasting en dergelijke zijn berekend, dan moet diegene inderdaad nog bijbetalen.
Als dit er wel allemaal op staat, dan heeft Arke niks te eisen.
Een koop is bindend, tenzij er duidelijke vanuit kan worden gegaan dat er een fout is gemaakt. Als je voor 50 euro een intercontinentale vlucht hebt geboekt, kan iedereen weten dat dit een fout is. Maar dit is schijnbaar niet het geval.
Ze zijn dan toch wel verplicht mij zometeen uit te leggen waar die kosten vandaan komen en waar in de algemene voorwaarden het staat dat ik moet bijbetalen?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:46 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Ik zeg dat je gelijk hebt áls Arke een domme fout heeft gemaakt, ik zeg dat je ongelijk hebt als het niet om een fout blijkt te gaan, maar om extra kosten die voortvloeien uit punten uit de algemene voorwaarden.
Klopt. Ik denk daarom ook dat we moeten afwachten op de argumentatie van Arke.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:48 schreef Adames het volgende:
Algemene voorwaarden hoeven niet bindend te zijn. Anders kunnen ze wel meer erin zetten. Bovenstaande quote staat duidelijk in "er kunnen extra kosten berekend worden als deze nog niet erin zijn verwerkt"
Dan zou ik de factuur specificatie eens pakken, mocht er nog geen luchthavenbelasting en dergelijke zijn berekend, dan moet diegene inderdaad nog bijbetalen.
Als dit er wel allemaal op staat, dan heeft Arke niks te eisen.
Een koop is bindend, tenzij er duidelijke vanuit kan worden gegaan dat er een fout is gemaakt. Als je voor 50 euro een intercontinentale vlucht hebt geboekt, kan iedereen weten dat dit een fout is. Maar dit is schijnbaar niet het geval.
Inderdaad en verder kunnen wij hier verder weinig mee zonder beargumentatie van Arke.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:52 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Ze zijn dan toch wel verplicht mij zometeen uit te leggen waar die kosten vandaan komen en waar in de algemene voorwaarden het staat dat ik moet bijbetalen?
Hoeveel heeft ze betaald? Hoeveel kost zo'n ticket normaal?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 12:52 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Ze zijn dan toch wel verplicht mij zometeen uit te leggen waar die kosten vandaan komen en waar in de algemene voorwaarden het staat dat ik moet bijbetalen?
Er was al een factuur uitgeprint, dat had pas mogen gebeuren als de tickets daadwerkelijk werden verkocht. De prijs van de tickets kan blijkbaar nog veranderen na aankoop, maar ik heb volgehouden dat ik daar niks mee te maken heb, omdat ik een ticket koop bij Arke en niet bij iemand anders. Mocht de prijs veranderen, dan is dat dus een conflict tussen Arke en de vlieger, ik heb daar niks mee te maken, want ik heb een afspraak met Arke. Hiermee zijn ze toen akkoord gegaan na overleg.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:46 schreef Kuno_van_Dijk het volgende:
Matig einde... Even meer details over wat er nou fout was...
Dat was dan inderdaad dom van ze, heb jij in ieder geval geluk gehad.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:54 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
Er was al een factuur uitgeprint, dat had pas mogen gebeuren als de tickets daadwerkelijk werden verkocht. De prijs van de tickets kan blijkbaar nog veranderen na aankoop, maar ik heb volgehouden dat ik daar niks mee te maken heb, omdat ik een ticket koop bij Arke en niet bij iemand anders. Mocht de prijs veranderen, dan is dat dus een conflict tussen Arke en de vlieger, ik heb daar niks mee te maken, want ik heb een afspraak met Arke. Hiermee zijn ze toen akkoord gegaan na overleg.
HO HO! Ik heb (ze heeft) geen geluk gehad, ik heb mijn (ze heeft haar) recht gehad! De prijs van het ticket was een normale prijs hoor. Via internet was hij elders waarschijnlijk nog een euro of vijftien goedkoper geweest, maar ze wilde iets meer zekerheid (een winkel als aanspreekpunt bij problemen) bij een aankoop van meer dan 800 euro. Dus echt geluk qua prijs was het niet eens.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 15:55 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dat was dan inderdaad dom van ze, heb jij in ieder geval geluk gehad.
De prijs kan normaal gesproken achteraf nog verhoogd worden, nu niet meer vanwege een fout, dan mag je toch van geluk spreken?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 16:01 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
[..]
HO HO! Ik heb (ze heeft) geen geluk gehad, ik heb mijn (ze heeft haar) recht gehad! De prijs van het ticket was een normale prijs hoor. Via internet was hij elders waarschijnlijk nog een euro of vijftien goedkoper geweest, maar ze wilde iets meer zekerheid (een winkel als aanspreekpunt bij problemen) bij een aankoop van meer dan 800 euro. Dus echt geluk qua prijs was het niet eens.
Dat mag in dit geval niet, omdat de prijs bij betalen vast ligt. En anders had ze het ticket bij Arke geannuleerd en een ander op internet gekocht voor minder.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 17:29 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
De prijs kan normaal gesproken achteraf nog verhoogd worden, nu niet meer vanwege een fout, dan mag je toch van geluk spreken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |