abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73650492
Ik ben bezig een audio-meubel over de gehele lengte van de muur te maken.
Dat houdt in dat de bovenkant een totale lengte van zo'n 4 meter zal bedragen. Nu wil ik niet bovenop een lelijke naad te zien krijgen. Na wat speurwerk blijkt MDF ook in langere lengtes dan de standaard 244x122 te krijgen te zijn (ik dacht tot zo'n 5 meter zelfs) maar de vraag is of ik dat wel fatsoenlijk mn huis in krijg.

Een andere mogelijkheid is om die plaat uit 2 delen te laten bestaan en deze aan elkaar te lijmen. Het meubel wil ik afwerken in hoogglans, en als daar later alsnog een scheurtje in komt ziet het er dus niet uit. Is er een mogelijkheid om 2 platen MDF naadloos aan elkaar te verbinden? Ik dacht zelf aan afschuinen op de plek waar de 2 platen samen komen en dit dan dicht plamuren, maar ben toch nog wel bang voor scheuren erin.

De voorkeur gaat uiteraard uit naar 1 grote plaat maar mocht dat niet lukken, dan heb ik graag een alternatief voor handen
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:06:10 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73650613
Nee, er is geen garantie dat je naad nooit gaat werken. Om die reden worden dat soort naden ook altijd meegedetailleerd, zodat het er goed uitziet en niet als een ongelukje na een paar maanden.
Opties zijn dus vrij simpel; of een heeeele lange plaat kopen (pas op met doorbuigen en zo) of de naad netjes detailleren.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_73650696
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:06 schreef error_404 het volgende:
Nee, er is geen garantie dat je naad nooit gaat werken. Om die reden worden dat soort naden ook altijd meegedetailleerd, zodat het er goed uitziet en niet als een ongelukje na een paar maanden.
Opties zijn dus vrij simpel; of een heeeele lange plaat kopen (pas op met doorbuigen en zo) of de naad netjes detailleren.
daar was ik dus al bang voor....dan wordt 't toch een heeeele lange plaat.
Doorbuigen zal niet zo snel van toepassing zijn als het gevaar eenmaal op zn plek ligt; er zit volop ondersteuning over de gehele lengte. Probleem is alleen die plaat naar boven te krijgen (3e etage en een trappenhuis waar je met geen goed fatsoen dat ding omhoog krijgt, dus zal wel via 't raam en met een touw omhoog halen worden)
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:08:33 #4
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_73650702
Iig niet koud tegen elkaar zetten.

De uiteindes iid onder verstek zagen. De boel op een echt vlakke vloer leggen. De uiteindes die je niet verlijmt vergrendel je op de eoa manier. Vervolgens neem je epoxy 2 componenten spuk MET vuller. Daarmee verlijm je de boel.

Alternatief...

Diep mes en groef laten maken en dat met epoxy aan elkaar lijmen. Waarom epoxy ? Omdat dat niet werkt en je dus in principe geen openstaande naden krijgt naderhand.

Epoxy te duur? Dan kun je, van allbestine, trap plamuur nemen. Is ook obv 2 componenten. plamuur met harder. Daarmee plamuur je de naad dicht. Dat spul werkt ook niet.

Epoxy is overigens het beste. Denk er wel aan... Het blijft een zwak punt. MDF is niet echt het sterkste uit zichzelf.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:08:58 #5
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_73650719
Mijn ervaring is dat je met plamuren een mooi glad oppervlakte kan maken zonder naden. Ooit eens een (tijdelijk) beamerscherm gemaakt van drie platen naast elkaar, geplamuurd en afgelakt. Het resultaat mocht er zeker wezen!
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_73650869
Zou zo'n lint, zoals je met gyproc platen gebruikt niet werken? ik bedoel heel de boel in elkaar knutselen, dan lint, primeren, basislaag, opschuren, en nog een paar lagen lak. En zoals hierboven reeds gezegd, in verstek opeen monteren.
pi_73651155
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:08 schreef klusfoobje het volgende:
Iig niet koud tegen elkaar zetten.

De uiteindes iid onder verstek zagen. De boel op een echt vlakke vloer leggen. De uiteindes die je niet verlijmt vergrendel je op de eoa manier. Vervolgens neem je epoxy 2 componenten spuk MET vuller. Daarmee verlijm je de boel.

Alternatief...

Diep mes en groef laten maken en dat met epoxy aan elkaar lijmen. Waarom epoxy ? Omdat dat niet werkt en je dus in principe geen openstaande naden krijgt naderhand.

Epoxy te duur? Dan kun je, van allbestine, trap plamuur nemen. Is ook obv 2 componenten. plamuur met harder. Daarmee plamuur je de naad dicht. Dat spul werkt ook niet.

Epoxy is overigens het beste. Denk er wel aan... Het blijft een zwak punt. MDF is niet echt het sterkste uit zichzelf.
Dat klinkt goed We gaan in principe dan nog steeds voor alles uit 1 stuk, maar mocht dat niet lukken is dit een prima alternatief.
Wat betreft sterkte is dat niet zo'n punt. De plaat dient eigenlijk alleen maar als afdekking van de bovenkant en rust op een frame van balken. De plaat op zich heeft dus eigenlijk helemaal niets aan krachten te verwerken. Op de plek waar de 2 plaaten dan eventueel samen zouden komen knutselen we er nog wel wat extra versteviging in dan, just in case...
De prijs zal me eigenlijk niet zoveel boeien (of we moeten over serieus hoge bedragen praten). Het belangrijkste is dat het goed is. Het meubel gaat al genoeg geld kosten alles bij elkaar, en als je dan met een eindresultaat komt te zitten waar je je alleen maar aan gaat zitten ergeren, dan kun je beter een paar stuivers meer uitgeven om het goed te doen lijkt me
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 16:40:11 #8
54408 Parzival
Where it happens
pi_73651648
of af lamineren.. vanaf rol
Any previously enabled store events for this user, including notifications to other users, may fail to fire
pi_73651685
goed topic...

Mijn radiatorkast/vensterbank bestaat ook uit 2 delen mdf en heeft nu een mooie barst in het midden..... Nooit iets door je vriend in elkaar laten zetten als "verrassing"
pi_73651842
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:40 schreef Parzival het volgende:
of af lamineren.. vanaf rol
lamineren is niet de afwerking die ik op het oog heb; 't is wel een oplossing, maar niet voor mij dus
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:41 schreef Appelblauwzeegroen het volgende:
goed topic...

Mijn radiatorkast/vensterbank bestaat ook uit 2 delen mdf en heeft nu een mooie barst in het midden..... Nooit iets door je vriend in elkaar laten zetten als "verrassing"
Noem 't maar geen verrassing dan
pi_73670140
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 16:46 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

lamineren is niet de afwerking die ik op het oog heb; 't is wel een oplossing, maar niet voor mij dus
[..]

Noem 't maar geen verrassing dan
Ohet moment van onthulling was ik blij verrast. Ik kwam thuis van een weekendje weg, dus ik wist niet dat hij het gemaakt had. (Hoewel ik het zelf wat netter zou plamuren en schideren, maar goed, het is gedaan en da's ook heel wat waard natuurlijk 0
Na een paar weken was ik minder blij verrast door de barsten die erin sprongen Maar goed, hij staat er zo al 2 jaar en je went eraan. Maar hij moet nog een keer over gedaan worden dus....
pi_76533189
is dit nog gelukt, ik wil nml ook een plank maken van 3 meter bij 1.40. Om mijn bazen-lego-trein op te zetten. Op de grond is ook maar niets.
pi_76539054
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:19 schreef TheFrankey het volgende:
is dit nog gelukt, ik wil nml ook een plank maken van 3 meter bij 1.40. Om mijn bazen-lego-trein op te zetten. Op de grond is ook maar niets.
Redelijk wat plaatmateriaal is ook in de maat 153x305cm te krijgen... lijkt me een topoplossing voor jou
Da gao nie nou!
  vrijdag 8 januari 2010 @ 00:41:14 #14
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_76548588
ik zeg : lammelo frees met die epoxy die ik je adviseerde.
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_76563639
quote:
Op donderdag 7 januari 2010 19:19 schreef TheFrankey het volgende:
heb eerst een proef-stukje gemaakt wat op zich prima was (heeft na schilderen na 3 weken geen problemen gegeven) en kwam bij puur toeval daarna MDF van 4,50m tegen. Met kunst en vliegwerk heb ik 't mn huis in weten te krijgen, maar daarmee was een verbinding maken dus overbodig.
Het proef-stukje was in ieder geval prima, dus ik denk dat het ook in 't groot wel goed zou moeten gaan.
pi_89923714
Waar heb je die platen boven de 4 meter gevonden?
Ik ben er namelijk ook naar op zoek.
pi_89950229
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 17:03 schreef bonjovi202 het volgende:
Waar heb je die platen boven de 4 meter gevonden?
Ik ben er namelijk ook naar op zoek.
Bij mn buurman die meubel-maker is; die kon eraan komen :s)
Maar ik denk dat je bij de betere houthandels het ook wel moet kunnen bestellen. Hoorde laatst dat bij de multimate op bestelling vrijwel alles leverbaar is :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')