Ja, dat met Peter Faber heb ik nou ook. En dat is misschien niet zo heel erg, ware het niet dat ik 'm ook heb gezien in de 'mama is boos'-rampen.quote:Op dinsdag 13 oktober 2009 21:32 schreef NoCigar het volgende:
Ik heb het ook moeten lezen. Het viel wat tegen en kostte wel wat moeite destijds (Is het helemaal gelukt? Ik weet het niet eens zeker meer.) Bovendien zag ik telkens Peter Faber voor me.
quote:Multatuli na 150 jaar held van Lebak
Gepubliceerd: 24 december 2009 08:15 | Gewijzigd: 24 december 2009 09:02
Door onze redacteur Dirk Vlasblom
Rangkasbitung, 24 dec. Honderdvijftig jaar na het verschijnen van de roman Max Havelaar is Multatuli de held van Lebak. Deze arme streek in West-Java is de plaats van handeling van zijn beroemdste roman, geschreven in het najaar van 1859 en verschenen in mei 1860.
In de hoofdstad Rangkasbitung zijn de belangrijkste straat en het kantoor van de regent genoemd naar de Nederlandse schrijver. Het streekparlement van Lebak heeft enkele jaren geleden een wet aangenomen om die naamsveranderingen door te voeren. Dat gebeurde op initiatief van de regent van Lebak, Mulyadi Jayabaya, een bewonderaar van de schrijver. Mulyadi beschouwt Max Havelaar als een rolmodel en zegt „in het voetspoor te willen treden van Multatuli”.
Multatuli is het pseudoniem van Eduard Douwes Dekker, schrijver en bestuursambtenaar in Nederlands-Indië. Dekker was in 1856 korte tijd assistent-resident van Lebak en kwam toen in aanvaring met de inheemse regent. Het conflict, dat uitdraaide op Dekkers ontslag, is het thema van ‘Max Havelaar’. De hoofdpersoon van het boek is ook assistent-resident van Lebak, net als Dekker. Hij beschuldigt de regent van machtsmisbruik en neemt het op voor de bevolking van Lebak.
quote:In het spoor van Max Havelaar
De regent van Lebak 150 jaar later
Gepubliceerd: 22 december 2009 14:00 | Gewijzigd: 23 december 2009 15:18
Honderdvijftig jaar geleden verscheen de roman Max Havelaar, Multatuli’s aanklacht tegen corruptie en uitbuiting. Zoektocht in het spoor van Max Havelaar. ‘Multatuli is de held van Lebak.’Wilt u meer weten? Lees in NRC Weekblad van 24 december een uitgebreide reportage. U kunt ook toegang krijgen via een webabonnement of tijdelijke toegangspas
De geschiedenis is niet vergeten in regentschap Lebak. Sterker nog: hij wordt er gekoesterd
Bekijk hier een fotoserie van Lebak door fotograaf Vincent Mentzel.
quote:In 2010 wordt ‘150 jaar Max Havelaar’ op verschillende manieren gevierd:Tentoonstelling. Op 2 februari opent de tentoonstelling ‘Het is geen roman, ’t is een aanklacht, 150 jaar Max Havelaar’ bij de Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam, Oude Turfmarkt 129 (Rokin). Zie: www.bijzonderecollecties.uva.nl en www.maxhavelaaracademie.nl Hertaling. Binnenkort verschijnt de hertaling en bewerking van Max Havelaar in modern Nederlands door NRC- redacteur Gijsbert van Es. (10 euro, o.a. te bestellen via nrclux.nl) Multatuli Genootschap. ‘De toekomst van Multatuli’ is de titel van een symposium dat het Multatuli Genootschap op 15 mei 2010 organiseert. Het is een van de activiteiten van dit genootschap in het ‘Multatuli-jaar’. Programma-overzicht: zie www.multatuli.nu
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |