quote:
Kun je verkouden worden door kou?
In het koude seizoen vatten veel meer mensen een kou dan in het warme seizoen. Logisch dat veel mensen denken dat verkoudheid veroorzaakt wordt door kou of door tocht (koude luchtstromen). Maar de medische wetenschap strooit al jaren de mantra rond dat je niet ziek kunt worden door kou, dat verkoudheid veroorzaakt wordt door het rhinovirus. Veel mensen herhalen die mantra nu braaf. Maar is dat wel terecht?
In Biotex zitten veel verschillende enzymen om bijv. vetten af te breken, niet voor verschillende vetten, maar voor verschillende temperaturen. Enzymen hebben maar een beperkt werkingsbereik. Bij een wasje van 30 graden zijn andere enzymen actief dan bij een wasje van 50 graden. Het toeval wil dat enzymen ook een heel grote rol spelen in ons lichaam. Ze voegen eiwitbouwstenen samen of knippen ze stuk. Bij de normale lichaamstemperatuur van 37 graden zijn heel andere enzymen actief dan bij temperaturen rond het vriespunt. In de makkelijk bereikbare holten aan de oppervlakte van de schedel en in de slijmvliezen van neus en keel kunnen de temperaturen bij een koude omgeving heel drastisch dalen. De vraag is wat er dan gebeurt?
Ik stel me zo voor dat bij een sterke afkoeling de enzymen die betrokken zijn bij het versterken van de afweer van de slijmvliezen in het hoofd inactief worden. Tegelijkertijd worden enzymen actief die eiwitten gaan assembleren die dienst doen als antivries om zo beschadiging van de slijmvliezen te voorkomen. Daarbij pakken ze misschien stukjes eiwit die bedoeld waren om het rhinovirus geen kans te geven om toe te slaan. En zo maakt afkoeling dan de weg vrij voor verkoudheid.
Ongetwijfeld is deze procesbeschrijving veel te simpel, de biologische werkelijkheid is immers ongehoord complex. Maar één ding verklaart het wel en dat is dat het rhinovirus juist bij kou kan toeslaan. Ik schat dat er al gauw honderd promovendi nodig zijn om hier onderzoek naar te doen. Maar het is wel iets dat ons allemaal elke winter raakt. Dus misschien is het de moeite wel waard. Verkoudheid mag dan alledaags en niet sexy zijn, eindelijk eens te begrijpen wat er hier nu echt gebeurt is medische vooruitgang en kan een licht werpen op allerlei andere processen.