FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Profiel voor en achter
Pietverdrietmaandag 12 oktober 2009 @ 22:26
De winterbanden gaan er weer op maar de banden zijn niet nieuw meer. Waar gaan nu de banden met het meeste profiel op? Voor of achter? De auto is voorwiel aangedreven.
Voor omdat daarmee aangedreven word, of achter omdat ?
Repeatmaandag 12 oktober 2009 @ 22:27
Achter omdat je geen overstuurde auto wilt. Maar ik leg de beste wielen voor, ik wil liever goed kunnen remmen.

en sturen, en wegrijden etc etc
dingdangmaandag 12 oktober 2009 @ 22:56
ik doe altijd beste profiel voor. geeft me beter gevoel, meer voordeel bij remmen en sturen enzo
Hyperdudemaandag 12 oktober 2009 @ 23:12
Beste banden achter vlgns. de geleerden.
Op zich ook wel handig zo nu en dan te wisselen, om je banden wat gelijkmatig te verslijten; anders heb je na een tijd jegoede banden met 6mm en slechte met 1,5 mm; lijkt mij ook niet optimaal.
oshirodinsdag 13 oktober 2009 @ 00:06
Ik doe beste banden voor met voorwielaandrijvers, daar slijten ze ook het hardst.
Sounddragondinsdag 13 oktober 2009 @ 00:10
ik zet meestal het nieuwe rubber op de aangedreven as, als dus de voorbanden glad zijn gaat achter naar voor en het nieuwe rubber achter...

Bij jou dus andersom..
2cvdinsdag 13 oktober 2009 @ 00:23
Achterop. Als je (per ongeluk) te hard door een bocht gaat en je hebt de goede banden voorop liggen dan breekt de achterkant als eerste uit. Dat gaat heel snel en om dat weer onder controle te krijgen is moeilijk. Heb je de goede banden achterop, dan breekt de voorkant uit en dat voel je aankomen en is eenvoudiger op te lossen door simpelweg je gaspedaal (enigszins) los te laten. Soms stuur ik in de regen met mijn gaspedaal
OxygeneFRLdinsdag 13 oktober 2009 @ 07:57
Ik doe ze altijd voorop omdat je daarmee gas geeft, remt en stuurt. Als je achterkant uitbreekt rij je te hard. Als voor doorglijd heb je geen grip.
2cvdinsdag 13 oktober 2009 @ 14:21
Er komt meer druk op de voorwielen als je remt. Dan perst het water wel weg.
FransDeensdinsdag 13 oktober 2009 @ 14:42
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 00:23 schreef 2cv het volgende:
Achterop. Als je (per ongeluk) te hard door een bocht gaat en je hebt de goede banden voorop liggen dan breekt de achterkant als eerste uit. Dat gaat heel snel en om dat weer onder controle te krijgen is moeilijk. Heb je de goede banden achterop, dan breekt de voorkant uit en dat voel je aankomen en is eenvoudiger op te lossen door simpelweg je gaspedaal (enigszins) los te laten. Soms stuur ik in de regen met mijn gaspedaal
Dat dus. Je zal maar een keer te hard een bocht insturen en een schuivende achterkant krijgen. En uiteindelijk maakt het verder niets uit, je verslijt je banden hoe dan ook, of je nou de nieuw banden voor of achter monteert.
OxygeneFRLdinsdag 13 oktober 2009 @ 14:47
Als je te hard de bocht in stuurt glijdt bij mij als eerste de voorkant door hoor. Daar komen namelijk als eerste de krachten op te staan.
oshirodinsdag 13 oktober 2009 @ 14:49
Ah, een onderbouwd stukje info:
quote:
Nieuwe banden voor of achter monteren?

maandag 07 augustus 2006


Vraag: Als de voorbanden van een auto versleten zijn en de achterbanden nog ongeveer 4 mm profiel hebben, is het dan beter om op de voorwielen nieuwe banden te monteren en de achterste te laten zitten ? Of is het beter om de nieuwe banden achter te monteren en de oorspronkelijke achterbanden voor te monteren? In de door mij bedoelde situatie betreft het een auto met de motor voorin en voorwielaandrijving.


Antwoord: Aan deze kwestie is een zuiver technisch aspect en een zeer persoonlijk aspect verbonden. Laten we met het eerste beginnen. De achteras moet tijdens het rijden stabiliteit verlenen aan de auto. De voorwielen gebruiken we om correcties aan te brengen in de rijrichting. Dat is ook de reden waarom met uitlijnen aan de achterzijde moet worden begonnen. Als de achterwielen juist sporen, dus volgens specificaties zijn afgesteld, kunnen we ervan uitgaan dat de geometrische rijlijn in overeenstemming is met de hartlijn van de auto. De rijlijn is de exacte richting waarin de achterwielen rollen. De voorwielen zullen zich richten naar deze rijlijn. Om de achterzijde van de auto in optimale conditie te brengen, is het verstandig daar ook de beste banden, dus die met het meeste profiel, te monteren. Het maakt in dit geval niet uit of het een auto met voorwiel- of achterwielaandrijving betreft, hoewel een auto met de motor voorin en achterwiel aandrijving iets gevoeliger reageert. In uw voorbeeld is 4 mm profiel toch al een beetje griezelig in de omstandigheid dat aquaplaning zou kunnen optreden. Dat is de reden dat sommigen er de voorkeur aan geven om de banden met het meeste profiel aan de voorzijde te monteren. Technisch is het minder juist, maar een voor het gevoel betrouwbaar rijgedrag is toch ook belangrijk. Qua wegligging zal het bij normaal gebruik praktisch niet merkbaar zijn waar de banden met het meeste profiel zijn gemonteerd.
http://www.amt.nl/web/Equ(...)r.htm?contentid=7615
OxygeneFRLdinsdag 13 oktober 2009 @ 14:54
Dus het maakt geen klap uit. technisch gezien achter en voor het gevoel betrouwbaar en normaal gebruik voor.
FransDeensdinsdag 13 oktober 2009 @ 15:31
Jij leest wel erg graag wat je wilt lezen:
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 14:49 schreef de quote van oshiro het volgende:
Om de achterzijde van de auto in optimale conditie te brengen, is het verstandig daar ook de beste banden, dus die met het meeste profiel, te monteren.
En als het technisch beter is om beste banden achter te monteren, maar voor het gevoel niet, dan is het nog altijd beter om het wel te doen. Techniek is echt, gevoel is in dit geval een illusie.
oshirodinsdag 13 oktober 2009 @ 15:35
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 15:31 schreef FransDeens het volgende:
Jij leest wel erg graag wat je wilt lezen:
[..]

En als het technisch beter is om beste banden achter te monteren, maar voor het gevoel niet, dan is het nog altijd beter om het wel te doen. Techniek is echt, gevoel is in dit geval een illusie.
Dat hoeft toch niet, als je een auto beter aanvoelt met een technisch inferieure oplossing, kan dit best wel eens de beste optie zijn.
FransDeensdinsdag 13 oktober 2009 @ 15:42
Ben ik het niet mee eens, aangezien gevoel persoonlijk is. Er staat overigens niet dat je er dan meer gevoel in hebt, maar dat het voor het gevoel beter rijdt, nogal een verschil.
FransDeensdinsdag 13 oktober 2009 @ 15:43
edit, dubbel
GizartFRLdinsdag 13 oktober 2009 @ 21:57
Beste banden altijd achter.
Gripverlies met de voorkant kun je makkelijkere corrigeren dan gripverlies op de achteras.
Pietverdrietdinsdag 13 oktober 2009 @ 22:00
Heb de beste banden achter laten zetten, sowieso de laatste winter voor deze auto. Eens zien wat er volgend jaar aan auto komt, vrees dat ik wat uit de leasepool moet kiezen
Go0sdonderdag 15 oktober 2009 @ 23:50
Zoals de minderheid zegt; beste banden achter. Tijdens het remmen komt de meeste druk op de vooras, en zullen wat "minder goede banden" toch wel grip hebben.
Overigens heb ik het ook gemerkt tijdens een slipcursus. Daar hebben ze het mij uitvoerig laten zien