Al drie jaar woon ik in het pittoreske dorpje winterswijk in een uit de jaren 70 daterend flatgebouw. In principe bevalt het me prima. Ik heb in de drie jaar dat ik er woon zelden last gehad van geluid van de buren, want het gebouw is prima geïsoleerd met dikke betonnen wanden.
Recentelijk (enkele maanden geleden) heb ik nieuwe buren gekregen. Op het eerste gezicht een aardige jongeman.
Nu komt het. Al sinds de beste jongeman hier woont wordt er elke dag/avond harde muziek gespeeld. Niet tot een onwaarschijnlijk laat tijdstip, overigens. Om ongeveer 22:30 stopt de muziek.
Ik ben de moeilijkste niet, dus heb er in eerste instantie niets van gezegd.
Vanavond moest ik echter thuiswerken. Ik werk in de ICT en sommige dingen kunnen niet tijdens kantooruren, omdat dan de klant/gebruiker er last van heeft. Nou goed. Uiteraard speelde er weer luide muziek. Enigszins uit mijn concentratie gebracht besloot ik aan te bellen bij de buurjongen om te vragen of het wat zachter kon.
Hij antwoordde dat hij aan het 'opnemen' was. Dat verklaarde een hoop. De harde muziek werd dus niet gespeeld, ze speelden het zelf! Omdat ik aan het werk moest, heb ik gevraagd of ze dan met dat 'opnemen' wilden ophouden, of het rustiger aandoen, zodat ik er geen last van zou hebben. Opnemen doe je in een studio, en niet in een appartement met aan alle kanten buren, is mijn mening.
Na wat tegensputteren zegde de buurjongen toe het rustiger aan te doen. En inderdaad, het is nu al een tijdje 'redelijk' rustig. Ik hoor het nog wel, maar het geluidsniveau is acceptabel te noemen.
Het probleem is alleen, nu ik weet dat ze het appartement hiernaast gebruiken als studio, dat ik zeker weten élke avond in de takkeherrie ga zitten, tenzij ik er wat van zeg. Daar heb ik geen zin in. Is er een wettelijke bepaling waarin staat dat je geen herrie mag maken? Of geldt dat alleen na bijvoorbeeld 22 uur 's avonds?
Ik hoop dat jullie mij met deze kwestie kunnen helpen