abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73618769
Al drie jaar woon ik in het pittoreske dorpje winterswijk in een uit de jaren 70 daterend flatgebouw. In principe bevalt het me prima. Ik heb in de drie jaar dat ik er woon zelden last gehad van geluid van de buren, want het gebouw is prima geïsoleerd met dikke betonnen wanden.

Recentelijk (enkele maanden geleden) heb ik nieuwe buren gekregen. Op het eerste gezicht een aardige jongeman.

Nu komt het. Al sinds de beste jongeman hier woont wordt er elke dag/avond harde muziek gespeeld. Niet tot een onwaarschijnlijk laat tijdstip, overigens. Om ongeveer 22:30 stopt de muziek.

Ik ben de moeilijkste niet, dus heb er in eerste instantie niets van gezegd.

Vanavond moest ik echter thuiswerken. Ik werk in de ICT en sommige dingen kunnen niet tijdens kantooruren, omdat dan de klant/gebruiker er last van heeft. Nou goed. Uiteraard speelde er weer luide muziek. Enigszins uit mijn concentratie gebracht besloot ik aan te bellen bij de buurjongen om te vragen of het wat zachter kon.

Hij antwoordde dat hij aan het 'opnemen' was. Dat verklaarde een hoop. De harde muziek werd dus niet gespeeld, ze speelden het zelf! Omdat ik aan het werk moest, heb ik gevraagd of ze dan met dat 'opnemen' wilden ophouden, of het rustiger aandoen, zodat ik er geen last van zou hebben. Opnemen doe je in een studio, en niet in een appartement met aan alle kanten buren, is mijn mening.

Na wat tegensputteren zegde de buurjongen toe het rustiger aan te doen. En inderdaad, het is nu al een tijdje 'redelijk' rustig. Ik hoor het nog wel, maar het geluidsniveau is acceptabel te noemen.

Het probleem is alleen, nu ik weet dat ze het appartement hiernaast gebruiken als studio, dat ik zeker weten élke avond in de takkeherrie ga zitten, tenzij ik er wat van zeg. Daar heb ik geen zin in. Is er een wettelijke bepaling waarin staat dat je geen herrie mag maken? Of geldt dat alleen na bijvoorbeeld 22 uur 's avonds?

Ik hoop dat jullie mij met deze kwestie kunnen helpen
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 12 oktober 2009 @ 18:50:55 #2
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_73618944
tvp
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_73619280
Er is hier wettelijk geen bepaling voor, voor zover ik weet.

Ik heb ongeveer een half jaar lang last gehad van een buurman. Deze werd uiteindelijk opgenomen in een psychiatrische kliniek, omdat hij last had van psychoses. En geluk bij een ongeluk maakte hij er ook een puinhoop van qua vuilniszakken voor zijn deur. Dat versnelde de uitzetting enigszins.

Huur je je woning bij een woningbouwvereniging? Ik heb uiteindelijk veel klachten ingediend en de politie regelmatig gebeld. Normaal zou ik dat niet snel doen, maar ik had geen keuze meer. Mijn buurman was meestal niet aanspreekbaar wegens zijn maffe gedrag.

Ik vrees dat het voor jou allemaal wat lastiger wordt, aangezien je buurman gewoon normaal aanspreekbaar is, maar blijkbaar compleet schijt heeft aan de buren
٩๏̯͡๏)۶
pi_73619295
edit: dubbel
٩๏̯͡๏)۶
pi_73619595
Als je zelf gewoon flink wat asocialer wordt heb je nergens last meer van.
pi_73619947
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 19:05 schreef boyv het volgende:
Daar heb ik geen zin in. Nooit gezeik gehad met wie dan ook, en ik wil niet opzettelijk meer gezeik creëren.
pi_73619957
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 19:05 schreef boyv het volgende:
Ja, escalatie!
Als er geluid uit kan dan kan er ook geluid in. En dat zal niet fijn zijn voor hun opnames.

Kun je niet eens navragen bij de VvE of verhuurder over de regels met betrekking tot geluidsoverlast?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_73620042
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 19:14 schreef jeroen25 het volgende:

Kun je niet eens navragen bij de VvE of verhuurder over de regels met betrekking tot geluidsoverlast?
goed idee. Als er geen wettelijke regels zijn, dan misschien van de woningbouw.
pi_73620583
Heb iig het volgende al gevonden:

6.9
Huurder dient ervoor zorg te dragen dat aan omwo-
nenden geen overlast of hinder wordt veroorzaakt
door huurder, huisgenoten, huisdieren of door der-
den die zich vanwege huurder in het gehuurde of in de
gemeenschappelijke ruimten bevinden. Huurder zal het
gehuurde voorzien van behoorlijke meubilering en stof-
fering. In een appartement of flat dient een zodanige
vloerbedekking te worden aangebracht, dat er voldoende
geluiddemping is.
  maandag 12 oktober 2009 @ 19:32:55 #10
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_73620771
ok ik zou gewoon eerst duidelijk een heel net briefje sturen met je klacht naar de buurman zelf...

reageert die daar niet op, aanbellen en vragen of hij t briefje niet gehad heeft en zeggen dat als hij niet in dimt je t via de officieele wegen moet gaan spelen...

daarna naar de woningbouw stappen met copieen van je briefje en wat je serieus moet doen
is een herrie log bij houden... klinkt belachelijk, maar als je echt overlast krijgt/ hebt en er komt na een jaar een zaak van dan sta je echt heel sterk...
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_73623903
Er zijn wettelijke normen waaraan voldaan moet worden. Die vind je hier

Inclusief extra gratis tips...
pi_73627520
Gewoon bij je buren (links, rechts, boven, onder) navragen of ze er ook last van hebben en dit gezamenlijk bij de verhuurder neerleggen. Als er meer mensen klagen sta je wel wat sterker denk ik.

Maar dit wel pas als je buurman herhaaldelijk geen gehoor geeft aan jouw klachten.
  Redactie Frontpage / Weblog maandag 12 oktober 2009 @ 22:14:33 #13
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_73629192
Ga rellen en maak er filmpjes van zet die op youtube
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  maandag 12 oktober 2009 @ 22:33:51 #14
165392 TeenWolf
You are an animal! Woo!
pi_73630436
Sterkte,zonder dat je het wilt woon je naast een muziekstudio.

....is het geluid al opgehouden? het is 22.30..
Op dinsdag 7 juni 2016 23:04 Papierversnipperaar het volgende:
En waarom staat Groot Brittannië er niet tussen? Alleen al het drugs geld dat door HSBC is witgewassen levert dat land een ereplaats op.
Website ware Islam: http://harun-yahya.net/
pi_73639539
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 22:33 schreef TeenWolf het volgende:
Sterkte,zonder dat je het wilt woon je naast een muziekstudio.

....is het geluid al opgehouden? het is 22.30..
Gisteren hield het geluid op nadat ik had gevraagd Maarja, vanavond begint het weer.
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 20:38 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Er zijn wettelijke normen waaraan voldaan moet worden. Die vind je hier

Inclusief extra gratis tips...
Heel erg nuttige link! bedankt!
pi_73640086
Is het echt elke avond?
Wat is hij aan het 'opnemen' dan? Is het een amateurbandje ofzo?

Er zijn verschillende mogelijkheden.
Je kunt een goed gesprek aangaan met de buurjongen. Leg uit dat de woningbouwvereniging een woning verhuurt, die ook echt gebruikt moet worden als woning. Niet als studio. Dat is niet verzonnen. Er zijn veel dingen die niet mogen met een woning.
Leg hem uit dat dit gewoon uncool is en dat jij het duidelijk hoort.
Wat je NIET meldt is dat je er vaak geen last van hebt of het negeert. Benadruk dat je het altijd hoort. Hoe jij er mee omgaat is niet bepalend voor het geluid dat hij mag maken.
Zeg dat je hebt opgemerkt dat het altijd om 22:30 stopt: ze hebben dus wel aandacht voor de buren (misschien moet er gewoon iemand op die tijd naar huis, maar maak er gewoon een compliment van).
Tot slot: Als hij zijn huis zo wil gebruiken, moet hij daar eens over nadenken en niet de buren met de nadelen opzadelen. Dus: Andere kamer gebruiken, isolatie (dubbele wand), andere speeltijden. Of een garagebox huren.
pi_73643058
een keer overlast van muziek ofzo is ook niet erg. iedereen houdt wel eens een feestje of heeft wel eens een cd opstaan die hij of zij mooi vindt en even op vol volume wil horen.

Dit is wel lastig ja.. want nou ja, het is idd niet na 22.00, maar stelselmatig is ook vervelend.. woont hij er ook zelf? Of gebruiken ze hem echt alleen als studio?

Hij hield er wel rekening mee, maargoed... stelselmatig harde muziek, al is het netjes 'overdag'.. is gewoon niet leuk... het is ook niet bestemmingsplan-compatible natuurlijk, om dit zonder isolatiemaatregelen als studio te gebruiken... overleg anders eens met je medebewoners en betreffende jongeman? Zeg dat je het niet meteen als keiharde klacht wilt indienen, maar overleg eens wat er wel en niet mogelijk is of zou kunnen zijn
Ja doei.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 12:10:57 #18
3542 Gia
User under construction
pi_73643193
niveau in dB Voorbeeld
0 Gehoorgrens; hieronder hoort de gemiddelde mens niets meer
20 Stille slaapkamer, stiltegebied in de natuur
30 Gefluister
40 Normale woonkamer
60 Gespreksniveau
80 Drukke verkeersweg op 10 meter afstand
100 Opstijgende jumbojet op 200 meter hoogte
110 Drilboor op 1 meter afstand
140 Pijngrens

■overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
■'s avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
■'s nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A)

Tot 23.00 uur 's avonds dien je dus geluid met een sterkte van een gesprek te aanvaarden.
Dit gaat dan over de hoeveelheid geluid die jij in jouw flat hoort, niet om de sterkte die bij de buurjongen geproduceerd wordt.
Het wordt over het algemeen gemeten zo'n 75 cm van de gevel/muur.

Ik vind persoonlijk gespreksniveau nog best hard voor 23.00 uur 's avonds.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 13:38:12 #19
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_73645877
quote:
Op maandag 12 oktober 2009 19:28 schreef erikkll het volgende:
Heb iig het volgende al gevonden:

6.9
Huurder dient ervoor zorg te dragen dat aan omwo-
nenden geen overlast of hinder wordt veroorzaakt
door huurder, huisgenoten, huisdieren of door der-
den die zich vanwege huurder in het gehuurde of in de
gemeenschappelijke ruimten bevinden. Huurder zal het
gehuurde voorzien van behoorlijke meubilering en stof-
fering. In een appartement of flat dient een zodanige
vloerbedekking te worden aangebracht, dat er voldoende
geluiddemping is.
Leuk, maar zolang jij de enige bent die klaagt, dan wordt er niets aan gedaan.
Wil je dat het rustiger wordt, dan zul je andere buren moeten mobiliseren om ook te klagen.
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 20:12:36 #20
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_73658516
Niets....

of je huis beter geluids isoleren, of oprotten waar je nu woont.

dit is namelijk geen geluids overlast, zo er vaar jij het. maar dan is het nog niet zo volgens de wetgeving.
Welcome Mr. President, How can we serve you,
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:51:35 #21
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_73662467
een geluidsstudio naast je huis, met structureel overlast ( ff daarvan uitgaande) is geen overlast??
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
  dinsdag 13 oktober 2009 @ 21:55:13 #22
174847 WallOfStars
Open Source Intelligence
pi_73662643
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 21:51 schreef mrSPLIFFY het volgende:
een geluidsstudio naast je huis, met structureel overlast ( ff daarvan uitgaande) is geen overlast??
het is een woonhuis,
waarvoor de bewoner het gebruikt gaat de buurman geen reed aan, (uitgaande dat er geen illigale dingen gebeuren plantage/hoerenkast etc)

En zolang hij binnen de wettelijke normen blijft is dat geen overlast.
je kunt het wel zo ervaren, maar dan is het nog niet zo voor de wet geving, die een norm
hanteerd dat ook zo ziet.

dus je kunt er niets aan doen uitgaande dat het binnen de norm blijft.

je kunt natuurlijk ook ff praten ipv met rechters zwaaien.

met honing van van je meer vliegen dan met azijn...
maar met stront de meeste

S. cooper
Welcome Mr. President, How can we serve you,
pi_73677360
quote:
Op dinsdag 13 oktober 2009 21:55 schreef WallOfStars het volgende:
[..]
het is een woonhuis,
waarvoor de bewoner het gebruikt gaat de buurman geen reed aan, (uitgaande dat er geen illigale dingen gebeuren plantage/hoerenkast etc)
Nee, dat is niet waar.
Als hij uit zijn woonhuis (bijvoorbeeld) een klein supermarktje gaat drijven, dan gebruikt hij het niet als woonhuis.
En dat mag dus niet.
Zo is de vraag of de buurjongen af en toe voor de hobby speelt, of full-time zijn huis als studio gebruikt wel degelijk relevant.

Inderdaad doet de WBV het liefst zo min mogelijk bij overlast (ook omdat ze heel weinig kunnen), maar oneigenlijk gebruik van een woning kan wel die stok zijn om mee te slaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')