Staat niets over vermeld.quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:24 schreef marcb1974 het volgende:
Dat moet je in je contract of cao opzoeken.
Ja het zogenaamde concurrentiebeding, maar lijkt me sterk dat die geldig is als het bedrijf jou geen contractverlening aan wil biedenquote:Op maandag 12 oktober 2009 15:32 schreef Joran-Joran het volgende:
Als dit specifiek in je contract staat dan heeft je baas gelijk. Ik werkte vroeger ooit bij een callcenter en toen stond er in m'n contract, dat je tot een jaar na je uitdiensttreding niet hetzelfde soort werk mocht doen voor een andere werkgever, gelegen binnen een bepaald aantal kilometers. ()
En dan wel eisen dat je niet bij de concurrent gaat werken?quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:38 schreef NordicBlue het volgende:
Het is vrij normaal bij ons om er 3 maanden uit te moeten, er zijn mensen die er al 10 jaar werken en nog steeds geen vast contract hebben.
Steeds 3x een jaarcontract, en dan 3 maanden wat anders doen, 3x jaarcontract etc.
Dat kan nog steeds wel, maar een rechter kijkt altijd heel goed in hoeverre de bij bedrijf A opgedane kennis en ervaring echt nadelige gevolgen heeft voor bedrijf A als je bij bedrijf B in dienst treedt. Het komt wel voor dat een rechter een beroep op een concurrentie-beding toewijst, maar vaak wordt het door de rechter afgewezen als een nodeloos beperkende passage in het contract. Het zou namelijk voor heel veel mensen betekenen dat ze niet meer in hun branche zouden kunnen werken.quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:34 schreef Bastoenie het volgende:
[..]
Ja het zogenaamde concurrentiebeding, maar lijkt me sterk dat die geldig is als het bedrijf jou geen contractverlening aan wil bieden
Dit heeft niets met gierig te maken, maar met de wet en een bedrijf dat liever geen vaste contracten weggeeft.quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:33 schreef Joran-Joran het volgende:
Ik snap trouwens niet waar je baas zo moeilijk over doet, het is sowieso al gierig dat je er drie maanden uitmoet. Enige vorm van tegemoetkoming lijkt mij wel op z'n plaats.
Dat is m'n punt niet, ik begrijp dat. Mijn punt is wel, dat als je zo met je werknemers omgaat, je toch niet zo moeilijk hoeft te doen wanneer je werknemer tijdens die drie maanden even iets anders wil doen?quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:47 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Dit heeft niets met gierig te maken, maar met de wet en een bedrijf dat liever geen vaste contracten weggeeft.
Mijn kennis op dit gebied is beperkt, maar ik denk dat werkgever A op het volgende doelt: Opvolgend werkgeverschap Het komt er simpel op neer dat je dan dezelfde functie behoudt alleen dan onder een andere werkgever, de volgende werkgever dient dan ook rekening te houden met de gewerkte periodes.quote:Op maandag 12 oktober 2009 15:55 schreef Joran-Joran het volgende:
[..]
Dat is m'n punt niet, ik begrijp dat. Mijn punt is wel, dat als je zo met je werknemers omgaat, je toch niet zo moeilijk hoeft te doen wanneer je werknemer tijdens die drie maanden even iets anders wil doen?
Nee dat niet, zie ook de link in mijn post. Het is hier de vraag of de functie hetzelfde is, of dat die dus wezenlijk verschilt.quote:Op maandag 12 oktober 2009 16:23 schreef jeroen25 het volgende:
Maar is dat hier van toepassing?
TS heeft het erover dat bedrijf B evenementen wil organiseren op het terrein van bedrijf A.
Er zou toch pas sprake ziojn van opvolgend werkgeverschap als bedrijf B dit in opdracht van bedrijf A doet?
Thanks, daar heb ik wat aan!quote:Op maandag 12 oktober 2009 20:51 schreef Duikelaar het volgende:
Hierbijj maak ik op dat bedrijf A een attractiepark runt waar (in de zomer) individuele gasten naartoe komen en B meer een evenementenburo is waarbij het park afgehuurd wordt voor een bepaalde functie??? Er is dan waarschijnlijk geen sprake van opvolgend werkgeverschap. Alleen zit je met je baas van bedrijf A die denkt dat het wel zo is en die zal wel moeilijk te overtuigen zijn dat dit niet zo is.
Er is een keertje een uitspraak van een rechtbank waar zoiets vaker aan de orde is geweest (jurisprudentie), maar dat is niet makkelijk te volgen: http://zoeken.rechtspraak.nl/resultpage.aspx?snelzoeken=true&searchtype=ljn&ljn=BI2789
Als TS weer terug zou willen bij bedrijf A en bedrijf A wil TS over 3 maanden ook graag terug hebben gaat deze constructie dus niet werken. En TS kan dan ook maximaal maar 3 maanden bij bedrijf B kunnen werken en dan moeten ze hem een vast contract aanbieden, willen ze dat niet dan zit TS helemaal zonder werk.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:10 schreef jeroen25 het volgende:
Opvolgend werkgeverschap zou toch niets betekenen voor bedrijf A? TS is daar immers weg.
Het zou hooguit invloed hebben op bedrijf B dat, indien opvolgend werkgeverschap, TS een vast contract zou moeten aanbieden.
A zou zich hoogstens kunnen beroepen op een concurrentiebeding.
Als er sprake zou zijn van opvolgend werkgeverschap: ja. Dit is een moeilijk geval en daarom zal de baas van bedrijf A (en die van bedrijf B als TS al twee contractperiodes heeft gehad bij bedrijf A) erg voorzichtig zijn.quote:Op maandag 12 oktober 2009 23:13 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Als TS weer terug zou willen bij bedrijf A en bedrijf A wil TS over 3 maanden ook graag terug hebben gaat deze constructie dus niet werken. En TS kan dan ook maximaal maar 3 maanden bij bedrijf B kunnen werken en dan moeten ze hem een vast contract aanbieden, willen ze dat niet dan zit TS helemaal zonder werk.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |