abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:32:23 #1
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73547128
Stel: Je wilt ruilen van huurwoning met iemand anders. Die persoon woont al 37 jaar in die woning. Na aanvraag bij de WBV wordt de huur die de nieuwe huurder moet gaan betalen 200 euro meer. Zomaar, voor niets, want er worden geen aanpassingen gedaan verder. De aanpassingen die er wel gedaan moeten worden (bv CV, dubbel glas) vallen buiten die 200 euro verhoging. De WBV zegt dat de huur gelijkgetrokken moet worden met de voor dit moment geldende norm. De zittende huurder heeft echter wel gewoon altijd huurverhoging betaald.

Het klopt dat de huren in die buurt inmiddels rond of boven de 600 euro liggen, maar dat zijn woningen die de laaste paar jaar vrijgekomen zijn en dus aangepast, oa CV, dubbel glas, elektra (nieuwe/ meer stopcontacten- meer groepen in meterkast).

Weet iemand hier meer van? Wat zijn de plichten van een WBV als er ineens zoveel meer huur betaald moet worden?
pi_73547486
Volgens mij kan dat gewoon hoor Op basis van de puntentelling van de woning ( http://www.huurcommissie.nl/Huurprijscheck ) wordt een maximale huurprijs berekent. Dus je kunt zelf checken of de prijs zo hoog mag zijn.
De huidige huurprijs heeft daar volgens mij niks mee te maken.
Wettelijke huurverhoging is een vast percentage over de huurprijs, dus daar kan de WBV ook niks mee rechttrekken gedurende de jaren

Dus even de maximale huurprijs berekenen en als dat gewoon in orde is, dan hebben de huidige huurders gewoon jaren 'te weinig' betaald
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 14:48:42 #3
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73547606
Maar de woningen die daar de laatste paar jaar leeg kwamen en opnieuw werden verhuurd hebben wel allerlei aanpassingen gekregen. Aan deze woning wordt echter niets gedaan. Iig niet voor die verhoging. Alles wat gedaan moet worden, wordt apart berekend, bovenop die 200 euro extra.
pi_73547876
Ja dus? en dan nog, kan de huurprijs gelijk getrokken worden met de huidige norm. Zolang er iemand woont, mag de huurprijs maar een paar % stijgen. Zodra er een nieuwe huurder inkomt kan dit met 100den euro's aangepast worden.

Zolang het het bedrag niet boven het maximum van de huidige norm komt, heb jij als nieuwe huurder pech.
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
pi_73547897
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:48 schreef childintime het volgende:
Maar de woningen die daar de laatste paar jaar leeg kwamen en opnieuw werden verhuurd hebben wel allerlei aanpassingen gekregen. Aan deze woning wordt echter niets gedaan. Iig niet voor die verhoging. Alles wat gedaan moet worden, wordt apart berekend, bovenop die 200 euro extra.
Das wel een beetje apart ja, maar als je niet boven de maximale huurprijs komt mogen ze dat toch gewoon doen?
  zaterdag 10 oktober 2009 @ 23:29:12 #6
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73562182
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 14:58 schreef Piles het volgende:

[..]

Das wel een beetje apart ja, maar als je niet boven de maximale huurprijs komt mogen ze dat toch gewoon doen?
Volgens mij is het de maximale huur (tot op de cent af), die ze voor deze woning mogen berekenen. Maar hoe zit het dan met bv dubbel glas, cv, nieuwe elektra en al die dingen?

Ik ga morgen even de formulieren met de puntentelling voor deze woning ophalen en eens de check doen.
pi_73562257
Dit kan gewoon hoor. Elke vereniging doet dit. Bij elke nieuwe bewoner stijgt de huurprijs. Ik verbaasde me een keer dat ik ruim 200 meer moest betalen dan een vriendin van me met een grotere woning, maar zij woonde er al een x aantal jaren.

Je kan alleen kijken of deze huur ook daadwerkelijk gevraagd mag worden met het puntensysteem, zo ja, dan dikke pech, of je koopt, wat sowieso goedkoper is in 90% van NL.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_73562518
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 23:29 schreef childintime het volgende:
Maar hoe zit het dan met bv dubbel glas, cv, nieuwe elektra en al die dingen?
Hoe bedoel je? Dubbelglas, extra elektragroep, extra isolatie, dat soort dingen zorgen allemaal voor puntenverhoging en dus hogere maximale huur
  zondag 11 oktober 2009 @ 00:04:44 #9
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73563357
quote:
Op zaterdag 10 oktober 2009 23:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
Dit kan gewoon hoor. Elke vereniging doet dit. Bij elke nieuwe bewoner stijgt de huurprijs. Ik verbaasde me een keer dat ik ruim 200 meer moest betalen dan een vriendin van me met een grotere woning, maar zij woonde er al een x aantal jaren.

Je kan alleen kijken of deze huur ook daadwerkelijk gevraagd mag worden met het puntensysteem, zo ja, dan dikke pech, of je koopt, wat sowieso goedkoper is in 90% van NL.
Ja kopen is leuk, maar dan moet je wel de mogelijkheden hebben. Dat is niet voor iedereen voordeliger dan huren....

Dus voor de woning in de huidige staat geldt een puntensysteem en iedere verbetering/ vernieuwing verhoogd het bedrag wat gevraagd mag worden? Pffff, als ik dit zou kopen in de huidige staat zou ik er nog geen 2 ton voor betalen. Alleen al de hopeloos verouderde elektra; in de woonkamer zitten volgens mij 3 stopkontakten, op de slaapkamers elk 1. De groepenkast werkt nog op stoppen en die voor de keuken moet dus alles op 1 groep trekken. De wasmachine, vaatwasser, magnetron, oven, droger.......Dat kan nooit goed gaan.
pi_73563918
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 00:04 schreef childintime het volgende:
Dus voor de woning in de huidige staat geldt een puntensysteem en iedere verbetering/ vernieuwing verhoogd het bedrag wat gevraagd mag worden?
Nee, niet élke verbetering/vernieuwing natuurlijk
Maar sommige uitbreidingen wel idd, omdat daarmee gewoon ook de waarde van de woning toeneemt. Maar dat zie je vanzelf als je de huurprijscheck gaat doen

Zo werkt het nou eenmaal met puntenwaardering
  zondag 11 oktober 2009 @ 00:30:22 #11
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73564154
Welke verbetering/vernieuwing dan niet? Want op basis van hoe de huidige situatie is, is die verhoging vastgesteld. Dan wordt er gezegd dat er nog allerlei inspecties plaats vinden en aan de hand daarvan verbeteringen/veranderingen.

Als die 200 gebaseerd wordt op hoe de huidige situatie is, wat valt er dan wel binnen en wat niet?

Maar iig bedankt voor de tip. Als ik morgen die formulieren heb met het puntensysteem ga ik dat eens checken op die site. Wat er wel is is ruimte; zowel in huis als buiten en gezien het midden in het Gooi is, vlakbij het Mediapark zal dat wel zwaar tellen.
pi_73564298
Vernieuwing dus sowieso al niet, maar extra's aan de woning zorgen voor verhoging (zoals 2e toilet, dubbelglas ipv enkel, extra elektragroep, dat soort dingen).
Ik ga er ook vanuit dat de bewoner toestemming moet geven voor verbeteringen (en dus huurverhoging), anders zou de WBV jou kunnen verplichten om meer huur te gaan betalen. Volgens mij kan dat niet Dus weet niet of je al een huurcontract hebt? Zo niet, dan kunnen ze de prijs wellicht nog aanpassen ja.
Overleg het anders met de WBV, over hoe en wat er allemaal gaat gebeuren en wat de gevolgen daar van zijn voor jou. Lijkt me geen rare vraag
  zondag 11 oktober 2009 @ 00:49:49 #13
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73564606
Maar extra elektra groepen zijn toch geen luxe? In deze tijd hebben mensen 20 x meer elektrische apparaten dan 37 jaar geleden. Dan lijkt mij die extra groepen gewoon een noodzaak. In de betreffende woning is inspectie geweest van de WBV. Zij noemden alleen maar cv aanleggen en dat komt apart nog bij de verhoging. Over de elektragroepen hebben zij het niet gehad. Ja, er komt inspectie door de nuon. Zij gaan kijken wat er aangepast moet worden met elektra en zo. Maar dat is niet berekend in die verhoging. Tenminste, zoals ik nu hier de reakties lees niet. De verhoging van 200 euro is op basis van de huidige situatie. Dus zonder dat er ook maar iets gedaan wordt. Aan de andere kant word je dus verplicht om accoord te gaan met alles wat er veranderd moet worden, wat er dus op neer komt dat als dat straks allemaal nog bovenop die 200 euro komt, ik dat misschien qua inkomen niet eens meer kan betalen.....?
pi_73564725
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 00:49 schreef childintime het volgende:
Maar extra elektra groepen zijn toch geen luxe?
Over die elektragroepen ga ik nu twijfelen eigenlijk, of daar punten voor tellen Die staan namelijk ook niet in de huurprijscheck.

Maar laat je vooraf gewoon goed informeren wat je woning nou eigenlijk gaat kosten, want ik kan nu wel vanalles roepen, maar zeker weten kunnen alleen jij en de WBV
  zondag 11 oktober 2009 @ 01:02:50 #15
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73564862
Nou, de pest is dat er 20 jaar geleden een eigen keuken in is gezet, met alle gammele bijbehorende elektra. Zoals het nu is, zit bv de wasmachine en koelkast aangesloten op een stekkerdoos (niet geaard) die uit een stopkontakt van de keuken komt. Ik denk, dat de wbv gaat zeggen dat die keuken zelf is aangebracht en dus alles wat veranderd moet worden ook door mijzelf gedaan moet worden.....?
pi_73564902
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:02 schreef childintime het volgende:
Nou, de pest is dat er 20 jaar geleden een eigen keuken in is gezet, met alle gammele bijbehorende elektra. Zoals het nu is, zit bv de wasmachine en koelkast aangesloten op een stekkerdoos (niet geaard) die uit een stopkontakt van de keuken komt. Ik denk, dat de wbv gaat zeggen dat die keuken zelf is aangebracht en dus alles wat veranderd moet worden ook door mijzelf gedaan moet worden.....?
De vertrekkende huurder moet de woning schoon, heel en veilig opleveren lijkt me, ook alles wat ze zelf hebben geklust. Of ze moeten het naar de originele staat terugbrengen (of de kosten daarvan betalen). Jij bent toch niet verantwoordelijk voor wat de vertrekkende huurder achter laat
  zondag 11 oktober 2009 @ 01:07:47 #17
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73564946
T'is m'n moeder.......
pi_73571267
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 01:07 schreef childintime het volgende:
T'is m'n moeder.......
Misschien kun je het dan wel zo spelen dat ze het huurcontract van je moeder (dus met de lagere huur etc.) omzetten op jouw naam..? Daar zullen ze waarschijnlijk niet mee akkoord gaan, maar het lijkt voor een verhoging van 200 euro (is dat per maand? :S) best flink..

Overigens; ik woon ook in een huurhuis, onze huur is gewoon een vast bedrag wat eventueel meestijgt met de stijging van de huurprijzen.. Als er hier iets vervangen moet worden (CV, toilet, noem maar op) dan zijn de kosten daarvan voor de verhuurder van dit huis, wij krijgen daar geen huurverhoging door ofzo.. Is het dus niet zo dat de aanpassingen die ze eventueel nog gaan doen, niet voor jou zijn maar voor de verhuurder?
pi_73573101
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 12:47 schreef silliegirl het volgende:
Misschien kun je het dan wel zo spelen dat ze het huurcontract van je moeder (dus met de lagere huur etc.) omzetten op jouw naam..? Daar zullen ze waarschijnlijk niet mee akkoord gaan, maar het lijkt voor een verhoging van 200 euro (is dat per maand? :S) best flink..
Tja, dan moet je een aantal jaar medehuurder zijn volgens mij (bijgeschreven in het huurcontract). Gelukkig maar, anders krijg je vriendjespolitiek Mooie manier om de wachtlijst te omzeilen
Maar iedereen krijgt huurverhoging op deze manier, dus snap niet waarom dat hier niet zou gelden eigenlijk...
Het is veel geld, maar moeders heeft in principe gewoon jarenlang te weinig betaald, en dat zal toch recht getrokken moeten worden.
quote:
Overigens; ik woon ook in een huurhuis, onze huur is gewoon een vast bedrag wat eventueel meestijgt met de stijging van de huurprijzen.. Als er hier iets vervangen moet worden (CV, toilet, noem maar op) dan zijn de kosten daarvan voor de verhuurder van dit huis, wij krijgen daar geen huurverhoging door ofzo.. Is het dus niet zo dat de aanpassingen die ze eventueel nog gaan doen, niet voor jou zijn maar voor de verhuurder?
Je hebt het nu over vernieuwingen, niet over verbeteringen. Daar zit het verschil. Als jij een 2e toilet krijgt, betaal je daar waarschijnlijk wel gewoon voor. Voor een vervangen toilet niet natuurlijk.
  zondag 11 oktober 2009 @ 14:09:29 #20
229631 testje318
Test gelukt! ;)
pi_73573789
Wist je dat sommige woningcorporaties zelfs vergoedingen geven aan mensen die iets zelf aangebracht hebben? In dit geval dus die keuken? Waarschijnlijk is het daar nu wel een beetje laat voor na 20 jaar Bij de corporatie waar ik werk zie ik deze vergoedingen wel eens langs komen, vaak een tegelvloer oid. Zogenaamde ZAV: zelf aangebrachte voorziening.

Maar dit helpt niet bij het antwoord op je vraag. De vorige huurder heeft het huis kunnen huren tegen de voor haar geldende huurprijs. De huurprijs gaat elk jaar omhoog tegen de maximale indexering, maar het loon van de huurder(s) stijgt vaak harder. De huurder blijft dus een te goedkoop huis zitten voor zijn of haar loon.

Dit is trouwens ook waarom de hele woningmarkt op zn gat ligt. De mensen gaan met een laag inkomen goedkoop huren. Ze verdienen daarna veeeeeeeeeeel meer, maar de huur stijgt niet, dus blijven ze lekker in hun goedkoop huisje zitten terwijl ze ook een huis kunnen kopen. De mensen die echt geen huis KUNNEN kopen, die komen op de wachtlijst terecht omdat die grootverdieners graag in hun goedkope huisje blijven zitten. Eigenlijk is dit dus ook bij de vorige huurder het geval. Ga er maar gewoon van uit dat zij altijd te goedkoop heeft gewoond, ipv dat jij te duur gaat huren.
pi_73581956
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 14:09 schreef testje318 het volgende:
Wist je dat sommige woningcorporaties zelfs vergoedingen geven aan mensen die iets zelf aangebracht hebben? In dit geval dus die keuken? Waarschijnlijk is het daar nu wel een beetje laat voor na 20 jaar Bij de corporatie waar ik werk zie ik deze vergoedingen wel eens langs komen, vaak een tegelvloer oid. Zogenaamde ZAV: zelf aangebrachte voorziening.

Maar dit helpt niet bij het antwoord op je vraag. De vorige huurder heeft het huis kunnen huren tegen de voor haar geldende huurprijs. De huurprijs gaat elk jaar omhoog tegen de maximale indexering, maar het loon van de huurder(s) stijgt vaak harder. De huurder blijft dus een te goedkoop huis zitten voor zijn of haar loon.

Dit is trouwens ook waarom de hele woningmarkt op zn gat ligt. De mensen gaan met een laag inkomen goedkoop huren. Ze verdienen daarna veeeeeeeeeeel meer, maar de huur stijgt niet, dus blijven ze lekker in hun goedkoop huisje zitten terwijl ze ook een huis kunnen kopen. De mensen die echt geen huis KUNNEN kopen, die komen op de wachtlijst terecht omdat die grootverdieners graag in hun goedkope huisje blijven zitten. Eigenlijk is dit dus ook bij de vorige huurder het geval. Ga er maar gewoon van uit dat zij altijd te goedkoop heeft gewoond, ipv dat jij te duur gaat huren.
Niet helemaal waar, Vaak is kopen veel goedkoper dan huren. En als je veelverdiener bent dan is het echt praktisch altijd goedkoper om te kopen. Behalve in specieke gebieden in NL zoals Amsterdam.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zondag 11 oktober 2009 @ 20:48:52 #22
229631 testje318
Test gelukt! ;)
pi_73587412
quote:
Op zondag 11 oktober 2009 18:34 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Niet helemaal waar, Vaak is kopen veel goedkoper dan huren. En als je veelverdiener bent dan is het echt praktisch altijd goedkoper om te kopen. Behalve in specieke gebieden in NL zoals Amsterdam.
Moet ik het nog een keer uitleggen? Bij een laag inkomen hoort een lagere huurprijs. Die huurprijs wordt alleen jaarlijks geindexeerd en gaat dus niet afhankelijk van je salaris omhoog.

Tuurlijk, als je een huis koopt ben je op den duur goedkoper uit, maar veel mensen vinden het prima zoals het is. Geloof mij maar, als de regering besluit om de huurverhoging wel inkomensafhankelijk te maken, dan krijgen wij veel opzeggingen binnen denk ik
pi_73594034
Bij een laag inkomen hoort niet een lagere huurprijs.
Zolang je binnen de inkomensgrenzen valt voor een bepaalde huurwoning, kun je die huurwoning huren als je op dat moment toevallig bovenaan de wachtlijst staat. Of je dan van een bijstandsuitkering moet rondkomen of dat je net 1 euro onder het maximum verdient maakt voor de huurprijs die aan de WBV betaald moet worden geen cent uit.
Wel krijgt je met een bijstandsuitkering doorgaans huurtoeslag, en met het maximuminkomen niet, waardoor iemand met een bijstandsuitkering netto minder hoeft te betalen voor de woning. Maar dat is dan dus niet omdat de huurprijs lager is.

Dat bij een nieuwe huurder de huur aanmerkelijk hoger komt te liggen, is doordat de stijging van de maximum huurprijs volgens het puntensysteem veel sneller is gestegen dan de jaarlijkse huurverhogingen.
Zo betalen mijn ouders, toevallig ook in het Gooi ruim 200 euro per maand minder dan hun toekomstige overburen (huis staat nu leeg). En ik betaal voor mijn 2 kamerflat van 45m2 bijna net zo veel als mijn ouders voor hun goed onderhouden gezinswoning met voor en achtertuin.

Voor wat betreft de extra huurkosten voor vervanging/verbetering aan de woning kun je doorgaans de volgende regel aanhouden:
Gaat het om vervanging wegens ouderdom van de bestaande voorziening dan zijn de kosten voor de verhuurder (vervanging van de oude CV ketel, vervanging van het oude sanitair, vervanging van electra-installatie).
Gaat het om verbetering van de woning, dan levert dat extra punten op voor het puntensysteem en dan mag dit aan de huurder worden doorberekend (eenmalige bijdrage of huurprijsverhoging). Denk hierbij aan dubbel glas, het aanleggen van een CV-installatie ipv alleen een gaskachel in de woonkamer en keuken, plaatsen van een 2e toilet in de badkamer.

Er is dus gewoon een duidelijk onderscheid tussen ONDERHOUD en VERBETERING. Het eerste is voor kosten van de verhuurder, het tweede verhoogt het aantal punten in het puntensysteem en kan wel worden doorberekend aan de huurder.
  maandag 12 oktober 2009 @ 00:27:45 #24
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_73599058
Overigens gaat het hier om een ruilwoning. In dat geval ga je akkoord met de staat van het huis waarin het zich op dit ogenblik bevindt. De gammele keuken is daarmee automatisch jouw probleem, en als je deze woning weer zou verlaten (denk erom dat je minimaal 2 jaar moet blijven zitten, tenminste zo werkt het hier wel) dan is het jouw taak om de keuken in originele staat terug te brengen, of de nieuwe bewoner moet toestemming geven dat hij mag blijven zitten).
Het lijkt daarom een beetje tegenstrijding, dat hoewel de WBV officieel geen enkel werk hoeft te verzetten nu jij de nieuwe huurder wordt, de huurprijs tóch omhoog gaat.
Maar je komt er niet onderuit (weet ik uit ervaring).

Off topic: Een heel groot nadeel van ruilen: je verhuist op dezelfde dag als de ruilpartner, hebt van tevoren dus geen tijd om het huis te verven/behangen enz, of zelfs maar om schoon te maken.
In ons geval: we stonden met onze verhuiszooi voor de deur van de ruilpartner, deze was nog de laatste dingen aan het inpakken en pas toen daar alles eruit was, konden wij met onze spullen in het (vieze, want net leeggehaalde) huis.
~gedachten zijn meestal geen feiten~
  maandag 12 oktober 2009 @ 10:06:03 #25
202682 childintime
*wait for the ricochet*
pi_73602750
Nou ja, het is natuurlijk familie, dus de grote/zware spullen gaan op 1 dag; het hoeft niet perse in 1 dag leeg da's dan wel weer een voordeel. Die keuken nam ik idd over; ik heb overleg gehad met de WBV en als ik de keuken wil vervangen kan dat door hun gedaan worden (gratis, omdat dat al 37 niet meer gebeurd is en je iedere zoveel jaar recht hebt op een andere keuken) maar dan krijg je een standaard WBV keukentje. Ik kan het ook zelf laten doen, of door hen met zelf uitgekozen/ gekochte materialen.

Dat overnemen van de keuken in mijn woning wil mijn WBV wel doen, ik heb toevallig in Februari pas op eigen kosten mijn keuken laten doen. Ik wil echter niet dat de WBV dat overneemt, want dat bezorgd mijn moeder weer een hogere huur. Ik wil dat zij dat gewoon op papier zelf overneemt. Ik laat dus gewoon alles achter voor haar, inclusief inbouwapparatuur.

En die hoge huur klopt idd. Ik heb het nagekeken.

Alles wat extra wooncomfort inhoudt (2e toilet, bad, dubbel glas) is idd voor eigen rekening. Alles wat standaard in het huis hoort en vervangen moet worden is voor rekening van de WBV.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')