abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:20:08 #1
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_73512820
Hoi,

Een van mijn designradiatoren (Jaga) roest aan de onderkant. Ding is 6 jaar oud, maar er zit 10 jaar garantie op. De installateur die het destijds heeft gemonteerd bestaat niet meer.
Maar de importeur van Jaga geeft gewoon de garantie.

Maar nu willen ze wel het arbeidsloon wel in rekening brengen. Dat gaat me zo'n 200 euro kosten om de radiator te verwisselen voor een niet geroest model.

Op zich mag ik niet klagen dat ze de radiator wel wisselen. Maar zonder het defect aan hun product had ik ook de arbeidskosten niet gehad. Ik vind dus dat zij die moeten betalen.

Wat is jullie mening ?
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:22:57 #2
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_73512880
Ik vrees dat je pech hebt.. Aangenomen dat de installateur het ding geleverd heeft.

Maar kan je hem zelf niet monteren? Is vast niet zo moeilijk.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_73512886
Garantie moet alle kosten die voortvloeien uit het repareren of vervangen dekken,
vind ik
pi_73512892
Je zou zo zeggen dat dat gewoon onder garantie valt - maar ik weet niet hoe dat juridisch in elkaar steekt.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:23:59 #5
138258 LasTeR
Run for your life.
pi_73512902
Daar heb je toch juist garantie voor? Dat het je niets gaat kosten mocht het product op de een of andere manier defect raakt zonder eigen toedoen?

Lees de voorwaarden er anders nog eens op na.
Elk huis z’n kruiswoordraadsels
Iedereen z'n plaats aan tafel
Maar ik kom wat later, ik kom wat later
pi_73512951
Heb je de radiator in eerste instantie ook gekocht bij de installateur die niet meer bestaat? Wettelijk aansprakelijk is de verkoper, niet de fabrikant. Als de fabrikant er voor kiest fabrieksgarantie te leveren, waartoe ze niet wettelijk verplicht is, mag deze daar eigen voorwaarden aan stellen, bijvoorbeeld het in rekening brengen van arbeidsloon. Eventueel kijken of er een rechtsopvolger van de originele verkoper bestaat en daar de factuur neerleggen.

Heb je de radiator gekocht bij de fabrikant, dan is zij ook verantwoordelijk voor de installatiekosten.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:27:41 #7
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_73513001
Ligt aan de garantievoorwaarden en aan de vraag of de importeur aan die oorspronkelijke garantie gebonden is of dat die importeur uit coulance de radiator vervangt.

(Er van uitgaande dat je geen wettelijke garantie meer hebt na 6 jaar, dat een product na 6 jaar kapot kan gaan lijkt me redelijk normaal, dus alleen de contractuele garantie blijft over. Bij een contractuele garantie geldt gewoon wat je afspreekt).
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:31:58 #8
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_73513102
Hmm, goeie tips allemaal. Ik ga eens kijken of ik de garantievoorwaarden van de importeur kan vinden.
pi_73513214
Ook is het vervangen van een radiator echt niet zo moeilijk..... als je een beetje handig bent, dan kun je dat zelf wel... zeker het verwijderen van de oude.... daarmee kun je de kosten in ieder geval drukken.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:36:52 #10
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_73513217
Hebben ze een reden gegeven waarom arbeidsloon niet onder de garantie valt? Verder is inderdaad de verkoper verantwoordelijk niet de fabrikant. Dat ze wel garantie bieden is aardig, maar niet verplicht.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:42:27 #11
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_73513362
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:36 schreef Flying_Phoenix het volgende:
Ook is het vervangen van een radiator echt niet zo moeilijk..... als je een beetje handig bent, dan kun je dat zelf wel... zeker het verwijderen van de oude.... daarmee kun je de kosten in ieder geval drukken.
Nou, het is meer het leegmaken van de installatie dat heb ik nog niet gedaan. En als ik hetzelf doe dan moet ik eerst de radiator losmaken en dan bestellen ze pas een nieuwe. Als hun monteur het doet dan neemt 'ie een nieuwe mee en wisselt hij/zij 'm direct om. Minder gerommel.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:42:33 #12
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_73513367
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:25 schreef dotKoen het volgende:
Heb je de radiator in eerste instantie ook gekocht bij de installateur die niet meer bestaat? Wettelijk aansprakelijk is de verkoper, niet de fabrikant. Als de fabrikant er voor kiest fabrieksgarantie te leveren, waartoe ze niet wettelijk verplicht is, mag deze daar eigen voorwaarden aan stellen, bijvoorbeeld het in rekening brengen van arbeidsloon. Eventueel kijken of er een rechtsopvolger van de originele verkoper bestaat en daar de factuur neerleggen.

Heb je de radiator gekocht bij de fabrikant, dan is zij ook verantwoordelijk voor de installatiekosten.

Dus als er 10 jaar fabrieksgarantie op zit en de verkoper gaat na 3 maanden failliet, dan staat het de fabrikant vrij om geen garantie meer te geven? Dat lijkt me niet correct.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_73513418
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:42 schreef Flurry het volgende:

[..]

Dus als er 10 jaar fabrieksgarantie op zit en de verkoper gaat na 3 maanden failliet, dan staat het de fabrikant vrij om geen garantie meer te geven? Dat lijkt me niet correct.
Ik ben geen jurist, ik weet niet of de wettelijke aansprakelijkheid moet worden overgenomen door de fabrikant. Vaak wordt dat wel contractueel zo geregeld, maar of dat ook zo wettelijk verplicht is weet ik niet. Ik denk van niet trouwens.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 10:57:53 #14
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_73513741
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:42 schreef Flurry het volgende:

[..]

Als het fabrieksgarantie betreft, een contractuele garantie gegeven door de fabriek zelf dus, dan is het niet correct nee.

Voor contractuele garanties die door de verkoper zelf worden gegeven en voor de wettelijke garantie hoeft de fabriek natuurlijk niet in te staan, ook niet bij faillissement van die verkoper. Faillissement = pech.
pi_73514094
De fabrikant mag afwijkende garantievoorwaarden stellen, zoals het niet betalen van het arbeidsloon. Normaal gesproken zou je die kosten kunnen verhalen op de installateur.
Als ze dit inderdaad in hun garantievoorwaarden staat dan zou je evt. nog kunnen nagaan of het installatiebedrijf is overgenomen o.i.d., er is dan een kans dat je de kosten kan verhalen op de opvolger van het bedrijf.
pi_73535161
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 10:57 schreef Pool het volgende:

[..]

Als het fabrieksgarantie betreft, een contractuele garantie gegeven door de fabriek zelf dus, dan is het niet correct nee.

Voor contractuele garanties die door de verkoper zelf worden gegeven en voor de wettelijke garantie hoeft de fabriek natuurlijk niet in te staan, ook niet bij faillissement van die verkoper. Faillissement = pech.
Dit dus
[b]Op zaterdag 3 juni 2006 18:14 schreef Dirktator het volgende:[/b]
Zelden zoeen hendig sjieke OP meegemaakt! :D
[quote][b]Op woensdag 14 juni 2006 20:41 schreef Jeff1981 het volgende:[/b]
En met 2 handen heb je al een trio :P
pi_73537346
Ik denk dat je wat dingen door elkaar haalt.

Je betaald geen arbeidsloon om het product te repareren of te vervangen. Je betaald wel arbeidsloon voor de plaatsing van een product. Je hebt enkel het product gekocht, niet de kosten om het zelf op te hangen.

Is de leverancier van een plasma televisie ook verantwoordelijk om bij garantie de tv van je muur te halen en een nieuwe op te hangen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')