abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73504764
De situatie is als volgt:
Een aantal imkers heeft al zo'n 30 jaar kasten staan op een begraafplaats binnen de bebouwde kom. Er wordt al lang niet meer begraven. Sinds een paar jaar wordt de begraafplaats gerestaureerd door vrijwilligers. Ook wordt het gras regelmatig gemaaid.
De vrijwilligers en maaiers zeggen nu last te hebben van de bijen en beroepen zich op de APV. Daarin staat dat de kasten 30 meter van de bebouwing en de openbare weg moeten staan. Dat kan prima volgens de imkers.
Nog wat informatie.
De mensen die er bezig zijn, zeggen gestoken te worden door de bijen. Het bedrijf wat er gras maait schijnt moeite hebben om mensen zover te krijgen dat ze er willen werken.
De bijen die daar staan, zijn van een heel tam ras. Ik heb ooit 3 meter van zo'n volk limonade zitten drinken, zonder dat er een bij in de buurt kwam.

Ik vraag me af wat de rechten van de imkers zijn.

Er staan al zo'n 30 jaar bijen zonder dat iemand er last van heeft. Wegen de rechten van de mensen die er sinds vrij kort komen zwaarder?

Hebben ze gelijk als ze zich beroepen op de APV? Het gaat hier niet om een straat, maar om een stuk grond waar de mensen restaureren en waar soms een rondleiding gegeven wordt. Volgens de imkers kunnen de korven 30 meter van de openbare weg en bebouwing staan.
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73506146
Houd je aan de APV en niemand kan je iets maken.

Neem die vrijwilligers en hun klachten serieus. Het is echt niet voldoende dat je hun klachten wegwuift met argumenten over tamme bijen en limonade. Dan voelen ze zich niet serieus genomen en gaan ze andere stappen ondernemen. Dat zie je, want ze hebben zich nu al in de APV verdiept. Voor je het weet is het een loopgravenoorlog.

Die mensen maaien gras enzo. Mogelijk dat die bijen dat storender vinden dan limonade.
Help ze liever. Misschien zijn die bijen 's avonds of in het weekend rustiger. Imkers weten meer van bijen; misschien kunnen ze die vrijwilligers helpen om irritatie bij de bijen (en dus steken) te voorkomen.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:36:00 #3
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_73511932
Ik sluit me aan bij mgerben. Er moet een constructiefe oplossing worden gezocht. Zou zonde zijn als een rel er voor zorgt dat de bijen weg moeten of de bijenkasten worden gesaboteerd. Zoveel bijen zijn er al niet meer op de wereld.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
  vrijdag 9 oktober 2009 @ 09:50:23 #4
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73512213
Als het er al 30 jaar staat is er sprake van gewoonterecht.

Aan de andere kant, als de imkers zeggen dat het kan wat is dan het probleem?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_73514916
Kunnen die kasten niet een dag in de week dicht ofzo?
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_73520816
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 09:50 schreef sanger het volgende:
Als het er al 30 jaar staat is er sprake van gewoonterecht.
Dus even afwachten wat de gemeente zegt. Die gaat er uiteindelijk over.
pi_73522240
ik voel een rijdende rechtertje aankomen....
r0bin's freenas server, sponsored by Petturik's 100 mbit card.
pi_73527623
Ik snap het probleem niet. Die mensen vragen of de kasten op basis van de APV verplaatst kunnen worden. De imkers zeggen dat dat kan. Probleem opgelost. Toch?
"Who are you?"
"The Anti-Christ. You get me in a vendetta kind of mood. You tell the angels in heaven you never seen evil so singularly personified as you did in the face of the man who killed you. My name is Vincent Cocotti."
pi_73528020
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 22:39 schreef krakkemieke het volgende:
De vrijwilligers en maaiers zeggen nu last te hebben van de bijen en beroepen zich op de APV. Daarin staat dat de kasten 30 meter van de bebouwing en de openbare weg moeten staan. Dat kan prima volgens de imkers.
Dus de imkers kunnen de kasten verplaatsen? Dat is niet duidelijk.

Wanneer de imkers zich houden aan de AVP, is er niets te vrezen.

Gaan de imkers de kasten verplaatsen omdat de begraafplaats jaren geen dienst heeft gedaan en nu wel weeer, das dan niet volgens de AVP lijkt me....
pi_73582202
Don Vincenzo, imho wordt de APV als argument gebruikt om de kasten helemaal weg te krijgen.
Suzanne, er wordt niet meer begraven, maar na lange tijd dat er niemand kwam, wordt er nu gerestaureerd en gemaaid. De imkers kunnen de kasten verplaatsen zodat aan de APV voldaan wordt.

Overigens neem ik de klachten wel degelijk serieus, maar ik heb dus heel andere ervaringen met deze bijen. Ik wil geen rel, maar ik vroeg me af wat de rechten van de imkers zijn.

Bedankt voor jullie reacties!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_73629929
Kan iemand me vertellen wat gewoonterecht inhoudt in dit geval? En maakt het dan uit dat de imkers huur betalen?
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')