En haar werknemers ontslagen om die reden?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:33 schreef jslavenburg het volgende:
Nee dat kan, dat heeft mijn moeder ook gedaan toen ze geen zin meer had
Haar werknemers waren (volgens mij) gedetacheerd, dus die hadden er niet zoveel last van. Het was kraamzorg toen dus er vielen genoeg banen te vindenquote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:36 schreef Conflict het volgende:
[..]
En haar werknemers ontslagen om die reden?
Da's dus gewoon opzeggen van het contract met een andere partij.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:37 schreef jslavenburg het volgende:
[..]
Haar werknemers waren (volgens mij) gedetacheerd, dus die hadden er niet zoveel last van. Het was kraamzorg toen dus er vielen genoeg banen te vinden
Ja, je kunt je bedrijf staken. Het zou toch te gek zijn dat jij moet blijven ondernemen alleen om mensen aan het werk te houden. Natuurlijk zijn er wel voorwaarden waar je aan moet voldoen om de werknemers op een correcte manier ontslag aan te zeggen.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:31 schreef Conflict het volgende:
Ik zat hier een beetje over na te denken en heb het er met meerdere mensen over gahd, maar niemand weet het antwoord:
Stel, je hebt een goedlopend bedrijf. Je hebt veel mensen in dienst en het loopt lekker. Je hebt voor jouw doen genoeg geld verdiend aan het bedrijf en je wil er gewoon mee stoppen.
Opheffen dus, niet verkopen, alle spullen op marktplaats en je pand verkopen (of gewoon aanhouden voor iets anders)
Kan dat? Kan je gewoon je bedrijf opheffen, of moet je blijven draaien, puur om je werknemers aan de bak te houden?
Ik zie niet in waarom niet...quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:43 schreef Conflict het volgende:
Mijn vraag is dus of je je bedrijf gewoon op kan heffen. Niet over laten nemen of verkopen, dat staat echt heel erg duidelijk in mijn OP. Daar gaat dit topic over.
Is het een reden om je mensen op straat te zetten. KAN je gewoon stoppen met je bedrijf?
Wat het beste is, is voor mij totaal oninteressant.
Maar zou er dan een rechter zijn die zegt dat je je bedrijf niet mag opheffen omdat je mensen in dienst hebt?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:47 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, je kunt je bedrijf staken. Het zou toch te gek zijn dat jij moet blijven ondernemen alleen om mensen aan het werk te houden. Natuurlijk zijn er wel voorwaarden waar je aan moet voldoen om de werknemers op een correcte manier ontslag aan te zeggen.
Als je je toko wel aan een ander wil voorkopen is het ook maar net wat je verkoopt, de activiteiten, de activa of de gehele onderneming. Ook dan kun je te maken krijgen met het ontslag van werknemers.
Dus voordat je gaat staken even goed info inwinnen om te voorkomen dat je straks een procedure van één of meer werknemers aan de broek krijgt.
(BTW: het 'even een ander mannetje opzetten' is niet zo even gedaan ondanks dat sommige dat hierboven vermelden.)
Zolang jij je netjes aan de regels hebt gehouden, zal er geen rechter zijn die je een strobreed in de weg leggen.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:50 schreef Conflict het volgende:
[..]
Maar zou er dan een rechter zijn die zegt dat je je bedrijf niet mag opheffen omdat je mensen in dienst hebt?
Waarom zou dat niet mogen? Het is jouw eigendom als jij hem hebt betaald. Dus kun je er mee doen wat je wilt.quote:Mag je een nieuwe auto kopen en die op de sloop door de schreder laten halen, dat is een beetje mijn idee bij dit topic.
Dat van die auto was een voorbeeld.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:57 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Zolang jij je netjes aan de regels hebt gehouden, zal er geen rechter zijn die je een strobreed in de weg leggen.
[..]
Waarom zou dat niet mogen? Het is jouw eigendom als jij hem hebt betaald. Dus kun je er mee doen wat je wilt.
Opnieuw inschrijven is geen probleem.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:15 schreef MouseOver het volgende:
Ik heb laatst een zzp-bouwvakker ingehuurd die hiervoor een bedrijf gehad heeft maar er vanwege het hele gedoe omheen mee gestopt is. Het fijne weet ik er niet van, maar hij vertelde wel dat het ontslaan van die mensen geld gekost had. Ik geloof niet dat hij nu nog hetzelfde bedrijf gebruikt als toen hij nog personeel had (in dat geval zou het immers geld gekost hebben omdat hij hiet niet beeindigd had)
Dat snap ik. Maar of het een auto of een bedrijf is, maakt niet uit. Behalve dat je plichten hebt ten opzichte van je werknemers.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 18:58 schreef Conflict het volgende:
[..]
Dat van die auto was een voorbeeld.
Afkoopsommen? Waarom?quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:09 schreef ender_xenocide het volgende:
je zult dan met wettelijke opzegtermijnen te maken krijgen, ontslag aanvragen moeten indienen bij het uwv, afkoopsommen betalen die redelijk kunnen oplopen als mensen lang in dienst zijn....
Linkjequote:Als u personeel wilt ontslaan, moet u daarvoor een goede reden hebben, zoals werkweigering, verwijtbaar gedrag, veelvuldig ziekteverzuim, reorganisatie of bedrijfssluiting. U kunt een ontslagvergunning aanvragen bij het kantoor van UWV WERKbedrijf in uw regio. De werknemer kan binnen 2 weken een verweerschrift indienen. U kunt ook de kantonrechter vragen de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |