abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73494578
Ik zat hier een beetje over na te denken en heb het er met meerdere mensen over gahd, maar niemand weet het antwoord:

Stel, je hebt een goedlopend bedrijf. Je hebt veel mensen in dienst en het loopt lekker. Je hebt voor jouw doen genoeg geld verdiend aan het bedrijf en je wil er gewoon mee stoppen.

Opheffen dus, niet verkopen, alle spullen op marktplaats en je pand verkopen (of gewoon aanhouden voor iets anders)

Kan dat? Kan je gewoon je bedrijf opheffen, of moet je blijven draaien, puur om je werknemers aan de bak te houden?
pi_73494645
Nee dat kan, dat heeft mijn moeder ook gedaan toen ze geen zin meer had
pi_73494666
Is het dan niet een beter idee om je bedrijfsvorm te veranderen naar een maatschap, of kan dat niet zomaar?
Google is your friend, abuse your friends
pi_73494671
Gewoon je plek opgeven aan een ander?
pi_73494699
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:33 schreef jslavenburg het volgende:
Nee dat kan, dat heeft mijn moeder ook gedaan toen ze geen zin meer had
En haar werknemers ontslagen om die reden?
pi_73494711
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:35 schreef Cahir het volgende:
Gewoon je plek opgeven aan een ander?
Hoe bedoel je?
pi_73494740
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:36 schreef Conflict het volgende:

[..]

Hoe bedoel je?
Een ander je bedrijf laten overnemen?
pi_73494742
quote:

[..]

En haar werknemers ontslagen om die reden?
Haar werknemers waren (volgens mij) gedetacheerd, dus die hadden er niet zoveel last van. Het was kraamzorg toen dus er vielen genoeg banen te vinden
pi_73494785
quote:

[..]

Hoe bedoel je?
Jezelf laten vervangen door een ander.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 18:40:14 #10
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_73494833
Je kan beter je bedrijf laten overnemen. Krijg je meer geld voor, door goodwill bijvoorbeeld. En het is makkelijker dan iedereen te moeten ontslaan en alles apart te verkopen.
pi_73494943
Mijn vraag is dus of je je bedrijf gewoon op kan heffen. Niet over laten nemen of verkopen, dat staat echt heel erg duidelijk in mijn OP. Daar gaat dit topic over.

Is het een reden om je mensen op straat te zetten. KAN je gewoon stoppen met je bedrijf?

Wat het beste is, is voor mij totaal oninteressant.
pi_73495015
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:37 schreef jslavenburg het volgende:

[..]

Haar werknemers waren (volgens mij) gedetacheerd, dus die hadden er niet zoveel last van. Het was kraamzorg toen dus er vielen genoeg banen te vinden
Da's dus gewoon opzeggen van het contract met een andere partij.

Ik werk als zzp-er. Ik heb een grote opdrachtgever en een contract. Dat zet ik zo stil, maand opzegtermijn.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 18:47:12 #13
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73495079
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:31 schreef Conflict het volgende:
Ik zat hier een beetje over na te denken en heb het er met meerdere mensen over gahd, maar niemand weet het antwoord:

Stel, je hebt een goedlopend bedrijf. Je hebt veel mensen in dienst en het loopt lekker. Je hebt voor jouw doen genoeg geld verdiend aan het bedrijf en je wil er gewoon mee stoppen.

Opheffen dus, niet verkopen, alle spullen op marktplaats en je pand verkopen (of gewoon aanhouden voor iets anders)

Kan dat? Kan je gewoon je bedrijf opheffen, of moet je blijven draaien, puur om je werknemers aan de bak te houden?
Ja, je kunt je bedrijf staken. Het zou toch te gek zijn dat jij moet blijven ondernemen alleen om mensen aan het werk te houden. Natuurlijk zijn er wel voorwaarden waar je aan moet voldoen om de werknemers op een correcte manier ontslag aan te zeggen.

Als je je toko wel aan een ander wil voorkopen is het ook maar net wat je verkoopt, de activiteiten, de activa of de gehele onderneming. Ook dan kun je te maken krijgen met het ontslag van werknemers.

Dus voordat je gaat staken even goed info inwinnen om te voorkomen dat je straks een procedure van één of meer werknemers aan de broek krijgt.

(BTW: het 'even een ander mannetje opzetten' is niet zo even gedaan ondanks dat sommige dat hierboven vermelden.)
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
pi_73495112
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:43 schreef Conflict het volgende:
Mijn vraag is dus of je je bedrijf gewoon op kan heffen. Niet over laten nemen of verkopen, dat staat echt heel erg duidelijk in mijn OP. Daar gaat dit topic over.

Is het een reden om je mensen op straat te zetten. KAN je gewoon stoppen met je bedrijf?

Wat het beste is, is voor mij totaal oninteressant.
Ik zie niet in waarom niet...
pi_73495212
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:47 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Ja, je kunt je bedrijf staken. Het zou toch te gek zijn dat jij moet blijven ondernemen alleen om mensen aan het werk te houden. Natuurlijk zijn er wel voorwaarden waar je aan moet voldoen om de werknemers op een correcte manier ontslag aan te zeggen.

Als je je toko wel aan een ander wil voorkopen is het ook maar net wat je verkoopt, de activiteiten, de activa of de gehele onderneming. Ook dan kun je te maken krijgen met het ontslag van werknemers.

Dus voordat je gaat staken even goed info inwinnen om te voorkomen dat je straks een procedure van één of meer werknemers aan de broek krijgt.

(BTW: het 'even een ander mannetje opzetten' is niet zo even gedaan ondanks dat sommige dat hierboven vermelden.)
Maar zou er dan een rechter zijn die zegt dat je je bedrijf niet mag opheffen omdat je mensen in dienst hebt?

Mag je een nieuwe auto kopen en die op de sloop door de schreder laten halen, dat is een beetje mijn idee bij dit topic.
pi_73495329
Nee, jij hebt het recht om mensen te ontslaan, alleen moet je de ontslagtermijn in acht nemen. Opheffing van het bedrijf omdat jij er mee stopt en het niet verkoopt is een goede reden. Het is jouw bedrijf dus jij mag er mee doen wat je wil. Je moet echter wel rekening houden met de rechten van je medewerkers, maar het recht op werk bij jouw bedrijf waardoor jij het bedrijf aan moet houden is er niet.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 18:57:15 #17
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73495482
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:50 schreef Conflict het volgende:

[..]

Maar zou er dan een rechter zijn die zegt dat je je bedrijf niet mag opheffen omdat je mensen in dienst hebt?
Zolang jij je netjes aan de regels hebt gehouden, zal er geen rechter zijn die je een strobreed in de weg leggen.
quote:
Mag je een nieuwe auto kopen en die op de sloop door de schreder laten halen, dat is een beetje mijn idee bij dit topic.
Waarom zou dat niet mogen? Het is jouw eigendom als jij hem hebt betaald. Dus kun je er mee doen wat je wilt.
pi_73495548
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:57 schreef ManAtWork het volgende:

[..]

Zolang jij je netjes aan de regels hebt gehouden, zal er geen rechter zijn die je een strobreed in de weg leggen.
[..]

Waarom zou dat niet mogen? Het is jouw eigendom als jij hem hebt betaald. Dus kun je er mee doen wat je wilt.
Dat van die auto was een voorbeeld.
pi_73495687
En dan kan je dus gewoon alles verkopen en iedereen op straat zetten?

Is er dan een opzegtermijn?
pi_73495983
je zult dan met wettelijke opzegtermijnen te maken krijgen, ontslag aanvragen moeten indienen bij het uwv, afkoopsommen betalen die redelijk kunnen oplopen als mensen lang in dienst zijn....
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 19:15:28 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_73496189
Ik heb laatst een zzp-bouwvakker ingehuurd die hiervoor een bedrijf gehad heeft maar er vanwege het hele gedoe omheen mee gestopt is. Het fijne weet ik er niet van, maar hij vertelde wel dat het ontslaan van die mensen geld gekost had. Ik geloof niet dat hij nu nog hetzelfde bedrijf gebruikt als toen hij nog personeel had (in dat geval zou het immers geld gekost hebben omdat hij hiet niet beeindigd had)
Vampire Romance O+
pi_73496236
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:15 schreef MouseOver het volgende:
Ik heb laatst een zzp-bouwvakker ingehuurd die hiervoor een bedrijf gehad heeft maar er vanwege het hele gedoe omheen mee gestopt is. Het fijne weet ik er niet van, maar hij vertelde wel dat het ontslaan van die mensen geld gekost had. Ik geloof niet dat hij nu nog hetzelfde bedrijf gebruikt als toen hij nog personeel had (in dat geval zou het immers geld gekost hebben omdat hij hiet niet beeindigd had)
Opnieuw inschrijven is geen probleem.

Gewoon met 50 eur naar de kvk en je hebt een bedrijf.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 19:23:41 #23
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73496461
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:58 schreef Conflict het volgende:

[..]

Dat van die auto was een voorbeeld.
Dat snap ik. Maar of het een auto of een bedrijf is, maakt niet uit. Behalve dat je plichten hebt ten opzichte van je werknemers.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 19:25:43 #24
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_73496547
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:09 schreef ender_xenocide het volgende:
je zult dan met wettelijke opzegtermijnen te maken krijgen, ontslag aanvragen moeten indienen bij het uwv, afkoopsommen betalen die redelijk kunnen oplopen als mensen lang in dienst zijn....
Afkoopsommen? Waarom?
quote:
Als u personeel wilt ontslaan, moet u daarvoor een goede reden hebben, zoals werkweigering, verwijtbaar gedrag, veelvuldig ziekteverzuim, reorganisatie of bedrijfssluiting. U kunt een ontslagvergunning aanvragen bij het kantoor van UWV WERKbedrijf in uw regio. De werknemer kan binnen 2 weken een verweerschrift indienen. U kunt ook de kantonrechter vragen de arbeidsovereenkomst te laten ontbinden.
Linkje

[ Bericht 40% gewijzigd door ManAtWork op 08-10-2009 19:34:12 ]
pi_73497456
Dus als je 100 vaste medewerkers in dienst hebt ben je de sjaak?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')