quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 21:25 schreef Maverick_tfd het volgende:[..]
In sommige gevallen, misschien. In het gros echter niet hoor. Als jij een bordje hebt hangen over je rottweiler, en je hond bijt iemand kapot in je achtertuin, ben jij net zo aansprakelijk als wanneer dat bordje er wel staat. Als je jouw stelling door trekt zou ik een bordje voor de raam kunnen zetten waarop staat dat ik inbrekers dood sla en als ik dat dan ook daadwerkelijk doe heb ik verminderde aansprakelijkheid? Dacht het niet hoor...
Appels & peren. Dan moet je de situatie vergelijken met een hond die in mijn woning aanwezig is.
Ben ik aansprakelijk als iemand onrechtmatig mijn woning binnenkomt en mijn hond verwond deze persoon ernstig? Als ik em los heb lopen op mijn erf oké, maar IN mijn woning? Ik denk niet dat ik aansprakelijk ben. Mijn huis en daar mag ik in doen en laten wat ik wil. Dat is in ieder geval mijn stelling en ik ben benieuwd op welke gronden ik eventueel aansprakelijk ben.
Nu kom je dus op het punt van die scherpe punten IN de woning. Aan de buitenzijde, nogmaals, kan ik me er wat bij voorstellen dat ik aansprakelijk ben. Ook bij rechtmatige binnentreding ben ik aansprakelijk. Maar bij onrechtmatige binnentreding kan ik (volgens mij) nooit aansprakelijk worden gesteld voor letsel van degeen die binnentreed. Op basis van welke wet? Doe daar bovenop een bordje met waarschuwing en volgens mij ben je dan goed afgedekt. Daarmee kun je je 'beroepen' op het feit dat je je woning beschermde en ter PREVENTIE die strips hebt aangebracht. Als je geen waarschuwing aanbrengt kan het (volgens mij) ook best strafrechtelijk worden aangepakt. Je bevestigd die strips namelijk enkel om (zwaar) letsel toe te brengen. Er gaat, zonder waarschuwing, namelijk geen preventieve werking van uit.
Het bordje van doodslaan is natuurlijk onzin, das per definitie strafbaar, een heul enkele uitzondering daargelaten.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.