abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73463798
quote:
Hier waak ik

ZUTPHEN - Commerciële belangen heeft hij niet. Zijn vinding levert immers vrijwel geen extra omzet op

Maar Derk Everts, de Rijdende Smid uit Zutphen, wil met zijn 'vingerversnipperaar' vooral een maatschappelijke discussie uitlokken: hoe ver mag een burger gaan om zijn eigendommen te beschermen? De smid construeerde een ijzeren strip met vlijmscherpe ijzeren punten die aan de binnenzijde van een kozijn kan worden gemonteerd. Dieven die proberen naar binnen te klimmen, vinden hun vingers op de vensterbank terug. Aanleiding vormt de inbraak bij zijn zoon. Toen die terugkeerde van vakantie, was zijn flatje leeggeroofd. Vader Everts sloeg aan het smeden en kwam met de vingerversnipperaar op de proppen.

Risico

Hoewel hij weet dat hij zich op een hellend vlak begeeft: "De brandweer had er geen enkele moeite mee. Ik had hun zegen, zeiden ze. Bij brand gaan ze toch via de voordeur naar binnen. De politie zei echter dat ik inderdaad het risico loop aansprakelijk te worden gesteld door inbrekers, die slachtoffer zijn geworden van een arbeidsongeval." Everts zegt uit juridisch oogpunt de vingerversnipperaar bewust aan de binnenzijde van het kozijn te monteren.
Aan de ene kant vind ik dit niet echt een uitvinding, want in de kansenwijken, prachtwijken, krachtwijken (of god mag weten wat voor orwelliaanse term ze er tegenwoordig aan koppelen), zijn heel veel hoge muren afgemetseld met glas scherven zodat die criminelen er niet overeen kunnen klimmen.

Wettelijk gezien, is deze "uitvinding" gewoon legaal, want het wordt niet bevestigd in de openbare ruimte.

Alleen in Nederland is het wel typisch: wat overal ter wereld krom is, is in Nederland recht.
Zo kan je bijvoorbeeld als bewoner-zijnde door een inbreker zowat aangeklaagd worden, wanneer die inbreker zich vertilt bij het stelen van zware spullen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
pi_73463846
Ik voorzie hier een Nobelprijs voor 2010.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:32:55 #3
165512 MASD
Music is dead.
pi_73463885
Wat als je dikke leren handschoenen draagt? Of simpelweg iets diks erop legt?
Long live music.
pi_73463928
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:32 schreef MASD het volgende:
Wat als je dikke leren handschoenen draagt?
Dan zul je toch minimaal kevlar handschoenen moeten nemen. De vraag is alleen, heeft een gemiddeld bontkraagje van die dure handschoenen?
quote:
Of simpelweg iets diks erop legt?
Dan kan je niet klimmen.
"Mensen die tegen Israël zijn, zijn in werkelijkheid antisemieten." Doctor Martin Luther King - 1967
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:35:08 #5
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_73463954
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:32 schreef MASD het volgende:
Wat als je dikke leren handschoenen draagt? Of simpelweg iets diks erop legt?
Of door de voordeur komt.
pi_73464039
kzou dan je kozijn op netspanning aansluiten heb je geen bloederige vingers op je vensterbank enzo
pi_73464114
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:37 schreef Ra-z het volgende:
kzou dan je kozijn op netspanning aansluiten heb je geen bloederige vingers op je vensterbank enzo
1. Netspanning kost geld.
2. Het installeren van die netspanning kost veel tijd.
3. En van binnenuit ziet zo'n installatie (kabels e.d.) er niet uit.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:40:42 #8
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_73464147
quote:
De politie zei echter dat ik inderdaad het risico loop aansprakelijk te worden gesteld door inbrekers, die slachtoffer zijn geworden van een arbeidsongeval
!

Dit kan niet waar zijn
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_73464211
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:40 schreef popolon het volgende:

[..]

!

Dit kan niet waar zijn
Met alle respect, This is Holland.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:45:44 #10
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_73464317
Hoe valt zoiets uit te leggen dan? Niet toch?

Maar goed, het lijkt me niet echt een nieuw uitvinding omdat, als iemand al zei, er al zat muren/hekken zijn met prikkeldraad en gemetseld glas erin. En inbrekers mag je wat mij betreft, gratis en voor niks, tegen de grond rammen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:45:58 #11
268461 AAAAAA
NOW I WANNA
pi_73464326
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:40 schreef popolon het volgende:

[..]

!

Dit kan niet waar zijn
Inderdaad. Valt nog mee dat ze geen vakbond hebben.
BE YOUR DOG
  woensdag 7 oktober 2009 @ 18:46:26 #12
270332 Sjaakmat
Stukje lopen?
pi_73464348
Leuk als je katten hebt ook.
Gewoon me glas vullen, en niet te veel lullen...
pi_73464371
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:45 schreef popolon het volgende:
En inbrekers mag je wat mij betreft, gratis en voor niks, tegen de grond rammen.
Van jou mag het, alleen hier in Nederland mag het niet en krijg je meteen de PvdA, Groenlinks en D66 over je heen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:08:29 #14
268461 AAAAAA
NOW I WANNA
pi_73465126
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:46 schreef Sjaakmat het volgende:
Leuk als je katten hebt ook.
Die heb je alleen als je eenzaam bent.
BE YOUR DOG
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:16:51 #15
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_73465416
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:47 schreef JohnDope het volgende:
Van jou mag het, alleen hier in Nederland mag het niet en krijg je meteen de PvdA, Groenlinks en D66 over je heen.
Idd en krijg jij een hogere straf dan de gemiddelde moordenaar
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:18:04 #16
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_73465461
Nou nou, wat een geniale uitvinding

En het is natuurlijk onzin dat je dan aansprakelijk wordt gehouden voor schade aan inbrekers. Dat zijn van die leuke Telegraaf-dooddoeners. Maar zolang het maar lekker inspeelt op de gevoelens van de lezer, wordt het al snel voor waar aangenomen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:19:08 #17
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_73465507
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:16 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Idd en krijg jij een hogere straf dan de gemiddelde moordenaar
Je uitspraak is onvolledig. Zou je svp nog iets kunnen toevoegen over de hardwerkende nederlander en de linkse kerk?
pi_73465672
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:18 schreef Hephaistos. het volgende:
Nou nou, wat een geniale uitvinding

En het is natuurlijk onzin dat je dan aansprakelijk wordt gehouden voor schade aan inbrekers. Dat zijn van die leuke Telegraaf-dooddoeners. Maar zolang het maar lekker inspeelt op de gevoelens van de lezer, wordt het al snel voor waar aangenomen.
Er zijn legio zaken bekend waarbij een inbreker werd gearresteerd door de bewoner en dat die bewoner toen berecht is alsof het een zware crimineel betrof.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:23:26 #19
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_73465685
Je mag een inbreker staande houden en je eigendom verdedigen door hem een paar klappen te verkopen, maar als je hem met een honkbalknuppel bewerkt dan kun je een probleem hebben. Valt deze uitvinding ook niet onder het kopje 'buitensporig'?
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_73465837
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:23 schreef Hukkie het volgende:
Je mag een inbreker staande houden en je eigendom verdedigen door hem een paar klappen te verkopen, maar als je hem met een honkbalknuppel bewerkt dan kun je een probleem hebben.
Ten eerste kan je niet van iedereen verwachten dat het een soort superman/supervrouw is die een inbreker met de vuisten kan stoppen.
En zelfs al zou je die inbreker stoppen met een vuist dan nog zul jij je toch echt moeten verantwoorden bij de rechter.

This is Holland, remember
quote:
Valt deze uitvinding ook niet onder het kopje 'buitensporig'?
Nee dat valt die niet, want mensen die dit ophangen zullen deze vingerversnipperaar als decoratie/kunstwerk beschouwen.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:29:58 #21
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73465942
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:23 schreef Hukkie het volgende:
Je mag een inbreker staande houden en je eigendom verdedigen door hem een paar klappen te verkopen, maar als je hem met een honkbalknuppel bewerkt dan kun je een probleem hebben. Valt deze uitvinding ook niet onder het kopje 'buitensporig'?
Buitensporige wat?

Moeten we het zekere voor het onzekere nemen en het glaswerk alvast uit de vensterbank verwijderen?
Intelligent, but fucked up.
pi_73465963
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:29 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Buitensporige wat?

Moeten we het zekere voor het onzekere nemen en het glaswerk alvast uit de vensterbank verwijderen?
En haal ook alle zware spullen uit huis, want straks loopt een inbreker een hernia op als hij die zware spullen probeert te stelen
pi_73466142
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 18:39 schreef JohnDope het volgende:

[..]

1. Netspanning kost geld.
2. Het installeren van die netspanning kost veel tijd.
3. En van binnenuit ziet zo'n installatie (kabels e.d.) er niet uit.
1. als je een metalen strip neerhangt kost het pas geld als er een inbreker aanzit anders werkt het net als een blote kabel
2. mwa maar dan heb je ook wat
3. mja meer tijd in afwerking steken

Hoe zit het eigenlijk als je er duidelijk voor waarschuwt net als zeg maar een bordje waakhond zou het dan wel mogen?
pi_73466235
Heel simpel, mag niet!

Dit beschermen van eigen goed valt onder noodweer. Noodweer moet echter proportioneel en subsidiair zijn, en dat daar valt het afhakken van vingers van inbrekers niet onder.
  woensdag 7 oktober 2009 @ 19:41:01 #25
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_73466320
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 19:29 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Buitensporige wat?

Buitensporig geweld, en voor mij mag het hoor. Ik heb sinds een inbraak een tijd geleden ook op diverse plekken in huis 'slagwapens' voor handen.
Maar iets zegt me dat men deze uitvinding als buitensporig zal afdoen, omdat het bewust schade toebrengt aan inbrekers (ofzoiets).
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')