abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73484869
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 13:35 schreef Gia het volgende:

Ben effe griepspuit halen
Oh sterkte (als je bang voor naalden bent.)
When it comes to survival..
  donderdag 8 oktober 2009 @ 14:27:35 #22
3542 Gia
User under construction
pi_73486487
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 13:38 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Is adhd een soort autisme? Weer wat geleerd vandaag.

Ik heb volgens de artsen lang geleden PDD-NOS. Ik zou volgens heb altijd in een instelling moeten wonen. Gelukkig hadden ze het op dat gebied fout.
Ik heb een neefje met asperger. Zijn zus heeft ADHD en PDD-NOS. Het is onzin om hiermee in een instelling te moeten wonen. Beide kinderen doen het uitstekend, gewoon in een thuissituatie. Zitten wel op aparte scholen voor kinderen met autisme.

Bij PDD-NOS wordt ADHD dus vaak wel apart vermeld. Dit is namelijk een heel vervelende combinatie.
Zou het dus ook zeker wel vermelden.

Dee niet zeer, kreeg meteen de oproep voor de mex. griep
pi_73489155
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 14:27 schreef Gia het volgende:

[..]

Ik heb een neefje met asperger. Zijn zus heeft ADHD en PDD-NOS. Het is onzin om hiermee in een instelling te moeten wonen. Beide kinderen doen het uitstekend, gewoon in een thuissituatie. Zitten wel op aparte scholen voor kinderen met autisme.

Bij PDD-NOS wordt ADHD dus vaak wel apart vermeld. Dit is namelijk een heel vervelende combinatie.
Zou het dus ook zeker wel vermelden.

Dee niet zeer, kreeg meteen de oproep voor de mex. griep
Maar dan zelf achter de diagnose aan? Of je vermoeden bij de keuringsarts neerleggen?

Zelf achter de diagnose aan zal ook wel weer tijd kosten denk ik, vandaar.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 15:59:01 #24
3542 Gia
User under construction
pi_73489634
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 15:44 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Maar dan zelf achter de diagnose aan? Of je vermoeden bij de keuringsarts neerleggen?

Zelf achter de diagnose aan zal ook wel weer tijd kosten denk ik, vandaar.
Je begint dit topic met de opmerking dat je één van de fok autisten bent. Ik ga ervan uit dat die diagnose dan ooit gesteld is en dat jij of je ouders daar een rapport van hebben.
Dat je ADD of ADHD denkt te hebben, zou je kunnen aankaarten bij je huisarts. Die kan je wat dat betreft weer doorsturen naar een psycholoog om dit goed te laten onderzoeken.

Denk dat dit voor de vaststelling van het recht op Wajong echt niet echt belangrijk is. Als je autisme al vaststaat, is dat op zich genoeg grond voor Wajong. Je uitkering wordt niet hoger van meer klachten.
En je moet zeker niet elk stempeltje willen hebben.
pi_73490343
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 15:59 schreef Gia het volgende:

[..]

Je begint dit topic met de opmerking dat je één van de fok autisten bent. Ik ga ervan uit dat die diagnose dan ooit gesteld is en dat jij of je ouders daar een rapport van hebben.
Dat je ADD of ADHD denkt te hebben, zou je kunnen aankaarten bij je huisarts. Die kan je wat dat betreft weer doorsturen naar een psycholoog om dit goed te laten onderzoeken.

Denk dat dit voor de vaststelling van het recht op Wajong echt niet echt belangrijk is. Als je autisme al vaststaat, is dat op zich genoeg grond voor Wajong. Je uitkering wordt niet hoger van meer klachten.
En je moet zeker niet elk stempeltje willen hebben.
Dankjewel!

ik wist niet dat autisme per definitie al genoeg was voor Wajong. Ik ken genoeg autisten die best kunnen werken in een reguliere baan, en dat ook doen.

Ik dacht dat het dus alleen voor de wat zwaardere gevallen was. En het is in dat geval aan de keuringsarts om te bepalen of jij zo'n geval bent. Daarom dacht ik dat een ander papiertje kon helpen.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:11:53 #26
3542 Gia
User under construction
pi_73492035
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 16:19 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Dankjewel!

ik wist niet dat autisme per definitie al genoeg was voor Wajong. Ik ken genoeg autisten die best kunnen werken in een reguliere baan, en dat ook doen.

Ik dacht dat het dus alleen voor de wat zwaardere gevallen was. En het is in dat geval aan de keuringsarts om te bepalen of jij zo'n geval bent. Daarom dacht ik dat een ander papiertje kon helpen.
Hé, hou me ten goede hoor, ik ken jouw rapporten over je autisme niet, dus kan niet beoordelen of jij wel of niet in aanmerking komt voor Wajong. Ik weet wel, vanwege mijn nichtje, dat de combinatie PDD-NOS en ADHD nogal ingrijpend is. Ik zou dus zeker gaan voor een herindicatie wat jouw persoontje betreft. Laat het onderzoeken, dan weet je het in elk geval zeker en kun je hier in je verdere loopbaan rekening mee houden.
pi_73492298
ADHD en Autisme zijn helemaal niet verwant... Ze hebben vergelijkbare uitingen, dat wil nog niet zeggen dat ze hetzelfde zijn. Waarschijnlijk heb je het niet allebei, maar heb je alleen de PDD-NOS en daarbij horende tikken/coping strategieen.

Zorg dat je een diagnose krijgt en vul dan de twee formulieren in op de site van het UWV. Hoe eerder, hoe minder gezeik je ermee krijgt.
Ikverdomme.
  donderdag 8 oktober 2009 @ 17:28:47 #28
3542 Gia
User under construction
pi_73492599
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:19 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
ADHD en Autisme zijn helemaal niet verwant...
ADD en ADHD zijn autisme aanverwante aandoeningen. Waarmee niet gezegd wordt dat ADHD en PDD-NOS verwant zijn, als in 'hetzelfde'. Het komt overigens vrij vaak samen voor, dus het zou best kunnen dat TS beide heeft.

Verder heb je gelijk. Laten onderzoeken, diagnose op papier en aanvragen. Niet uitstellen, morgen regelen.
pi_73492776
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:28 schreef Gia het volgende:

[..]

ADD en ADHD zijn autisme aanverwante aandoeningen.
Nee, ze zijn niet verwant, ze vertonen alleen overeenkomsten in de uiting. ADD heeft in die zin niets te maken met ASS.

-Edit-

Duidelijker uitgelegd:

TBC en een griepje zijn niet verwant, maar ze hebben wel als uiting dat je ervan moet hoesten...
Ikverdomme.
pi_73494316
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:28 schreef Gia het volgende:

Verder heb je gelijk. Laten onderzoeken, diagnose op papier en aanvragen. Niet uitstellen, morgen regelen.
Ik heb al een diagnose (PDD-NOS) maar wil daar evt graag een tweede (ADD) bij.

Nou heb ik het vermoeden dat er weer een x aantal tijd (hoeveel?) over heen gaat voor ik bij een psychiater terecht kan, en weer een x aantal tijd voordat ik de diagnose heb. Waarna ik pas de Wajong molen in gang kan zetten.

Daarom vraag ik me of of je de keuringsarts die diagnose ook kunt laten stellen?
pi_73494794
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 18:23 schreef LesStroud het volgende:

[..]

Ik heb al een diagnose (PDD-NOS) maar wil daar evt graag een tweede (ADD) bij.

Nou heb ik het vermoeden dat er weer een x aantal tijd (hoeveel?) over heen gaat voor ik bij een psychiater terecht kan, en weer een x aantal tijd voordat ik de diagnose heb. Waarna ik pas de Wajong molen in gang kan zetten.

Daarom vraag ik me of of je de keuringsarts die diagnose ook kunt laten stellen?
Die extra diagnose is nergens voor nodig. Als je aangeeft wat jouw structurele beperkingen zijn bij het houden van een baan, en dat is allemaal terug te voeren op je ASS, dan wordt het geregeld. Dat ADD er ook bij zit (ik heb zelf zo mn twijfels bij dat soort diagnoses, het is allemaal nogal subjectief, het kan allemaal worden verklaard vanuit je ASS en heeft eigenlijk alleen maar DE SCHIJN dat je ook ADD hebt...) is niet zo boeiend voor de arts, die zal ASS al erg genoeg vinden.

Ieder geval van ASS is weer anders, dus je gaat samen met de keuringsarts en arbeidsdeskundige kijken naar het werk dat bij jou past (en niet bij jou past). Het is ook een controle of je de boel niet zit te flessen. Ben gewoon eerlijk en dan komt het vast in orde.
Ikverdomme.
pi_73494964
http://www.uwv.nl/particu(...)eren/AG14001095.aspx

Onderaan staan twee formulieren. Invullen, uitprinten en opsturen. Neem naar de gesprekken natuurlijk ook het rapport van je diagnose mee en bereid een beetje een soort van autobiografie voor. Je school en werkloopbaan en de obstakels daarbij zijn belangrijk. Uiteindelijk vraag je toch om hulp, dus je moet ook aangeven waar je hulp bij wil.
Ikverdomme.
pi_73495232
dankuwel!
  donderdag 8 oktober 2009 @ 19:22:20 #34
3542 Gia
User under construction
pi_73496410
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 17:35 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Nee, ze zijn niet verwant, ze vertonen alleen overeenkomsten in de uiting. ADD heeft in die zin niets te maken met ASS.

-Edit-

Duidelijker uitgelegd:

TBC en een griepje zijn niet verwant, maar ze hebben wel als uiting dat je ervan moet hoesten...
Okay, lees ipv aandoening - probleem.

Het zijn autisme aanverwante problemen.

Ik zeg ook nergens dat het ASS is, maar een aanverwant probleem/stoornis/aandoening.

In elk geval wel volgens deze site:
http://www.freewebs.com/f(...)penenafkortingen.htm

Zal morgen het lesboek van mijn zoon erop naslaan, nu geen tijd voor.
pi_73497681
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 19:22 schreef Gia het volgende:

[..]

Okay, lees ipv aandoening - probleem.

Het zijn autisme aanverwante problemen.

Ik zeg ook nergens dat het ASS is, maar een aanverwant probleem/stoornis/aandoening.

In elk geval wel volgens deze site:
http://www.freewebs.com/f(...)penenafkortingen.htm

Zal morgen het lesboek van mijn zoon erop naslaan, nu geen tijd voor.
Dat ze verwant of aanverwant zijn is onzin. Ze lijken veel op elkaar wbt de overlap in de problematiek en symptomen, maar ze zijn niet aanverwant of verwant of welk lekker-bekkend soorgelijk woordje dan ook. Met het kiezen voor aanverwant PROBLEEM ben ik het ook niet zo eens, want daarmee maak je het alleen nog maar complexer. Maar goed, het is inderdaad voor lijers/ouders allemaal samen te vatten in een probleem. Maar liever niet meer doen, het werkt verwarrend.

AD(H)D is het griepje, ASS is de TBC. De site die je me laat zien is een beetje fout bezig, want dit wekt de indruk dat het van hetzelfde laken een pak is en dat is dus niet zo. Of eigenlijk is het de interpretatie (aangezet door het vreemde kopje boven de betreffende informatie op die site) die vooral fout bezig is, het is gewoon een begrippenlijstje van die (net zo goedbedoelde als jammerlijk knullige) site... Voor mij hoef je het niet na te slaan, ik ben koppig en ik weet het toch beter, en het is ook niet on-topic. .

En het vaststellen van zo'n kwaal is veel moeilijker dan men denkt. Het is allemaal heel subjectief. Bij griep en TBC kun je tenminste nog een virus of bacterie aanwijzen, maar bij dit soort dingen moeten we het doen met ervaringen van de lijdende. Is de concentratiestoornis nou te wijten aan een foutje in de dopaminehuishouding (ADHD) of komt het door het falende 'prikkelfilter' van de ASS? Het ligt er maar net aan hoe het op het moment van onderzoeken wordt gezien door de onderzoeker(s).
Ikverdomme.
pi_73498116
Nog zo'n punt. Er wordt ook altijd hoog van de toren geblazen dat er steeds meer diagnoses komen en steeds meer WAJONG'ers hierdoor en dat ze strenger moeten gaan worden, want ook die luie rotzakken moeten maar gaan werken voor hun geld etc.

Misschien komt het niet door de luie mensen, maar misschien komen dit soort dingen steeds vaker naar voren omdat ieder baantje maar weer gericht is op "het goed kunnen omgaan met collega's" en "klantvriendelijk en sociaal handelen is een vereiste". Vroeger kon je nog achterin weggestopt in een kantoortje met je rekenmachine of een elektronicawinkeltje met je soldeerbout zitten...

Heel storend! Nu ben ik uitgeblazen, ik kom van mijn toren af. xxx
Ikverdomme.
pi_73506285
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 20:04 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:
Nog zo'n punt. Er wordt ook altijd hoog van de toren geblazen dat er steeds meer diagnoses komen en steeds meer WAJONG'ers hierdoor en dat ze strenger moeten gaan worden, want ook die luie rotzakken moeten maar gaan werken voor hun geld etc.

Misschien komt het niet door de luie mensen, maar misschien komen dit soort dingen steeds vaker naar voren omdat ieder baantje maar weer gericht is op "het goed kunnen omgaan met collega's" en "klantvriendelijk en sociaal handelen is een vereiste". Vroeger kon je nog achterin weggestopt in een kantoortje met je rekenmachine of een elektronicawinkeltje met je soldeerbout zitten...

Heel storend! Nu ben ik uitgeblazen, ik kom van mijn toren af. xxx
En je moet flexibel zijn, analytisch, representatief, teamspeler, goede communicatievaardigheden, schaap met vijf poten. etc etc.

Nu zijn er heel weinig menen die die vaardigheden allemaal hebben. Maar die kunne wel compenseren met iets anders. Maar wat als je niet snugger sociaal of flexibel bent? Dan val je buiten de boot en daar hoef je niet eens een diagnose voor te hebben,.
pi_73507067
TS, heel, heel veel sterkte.
Autisme is echt niet leuk. Door die prikkels kun je sommige alledaagse dingen wel vergeten. Soms is het zwembad te veel prikkels.

Je kunt ook recht op Wajong hebben als je een arbeidsverleden hebt. Aan Wajong is meestal ook een re-integratietraject gekoppeld. In sommige gevallen bemiddeling tijdens het solliciteren (bij autisme geen overbodige luxe). Als je de Wajong-uitkering voor 1 januari 2010 aanvraagt, dan val je bij toekenning nog onder de oude regeling (die gunstiger is voor studenten).

Ik heb een vorm van autisme en Wajong (ondanks een arbeidsverleden), en via re-integratie passend werk gevonden, zodat ik niet meer afhankelijk ben van de uitkering. Bij mijn werkgever (een ministerie) houden ze ook rekening met mijn beperking. En ik begrijp inmiddels wel dat het een voordeel is als je een teamspeler bent.

En vergeet die tweede diagnose. Dat maakt het leven alleen maar moeilijker, en vergroot de kans op een uitkering niet. Nu ik weer aan het werk ben, heb ik trouwens wel ADHD (alle dagen heel druk)...
pi_73508945
quote:
Op donderdag 8 oktober 2009 23:47 schreef sempron2400 het volgende:
TS, heel, heel veel sterkte.
Autisme is echt niet leuk. Door die prikkels kun je sommige alledaagse dingen wel vergeten. Soms is het zwembad te veel prikkels.

Je kunt ook recht op Wajong hebben als je een arbeidsverleden hebt. Aan Wajong is meestal ook een re-integratietraject gekoppeld. In sommige gevallen bemiddeling tijdens het solliciteren (bij autisme geen overbodige luxe). Als je de Wajong-uitkering voor 1 januari 2010 aanvraagt, dan val je bij toekenning nog onder de oude regeling (die gunstiger is voor studenten).

Ik heb een vorm van autisme en Wajong (ondanks een arbeidsverleden), en via re-integratie passend werk gevonden, zodat ik niet meer afhankelijk ben van de uitkering. Bij mijn werkgever (een ministerie) houden ze ook rekening met mijn beperking. En ik begrijp inmiddels wel dat het een voordeel is als je een teamspeler bent.

En vergeet die tweede diagnose. Dat maakt het leven alleen maar moeilijker, en vergroot de kans op een uitkering niet. Nu ik weer aan het werk ben, heb ik trouwens wel ADHD (alle dagen heel druk)...
Mag ik vragen hoe dat in zijn werk is gegaan bij jou? Na het indienen van de papieren voor WAJONG? En wat is er gunstiger bij een aanvraag VOOR 2010? Wat voor werk doe je?
Ikverdomme.
pi_73510244
quote:
Op vrijdag 9 oktober 2009 01:08 schreef De_God_van_Spinoza het volgende:

[..]

Mag ik vragen hoe dat in zijn werk is gegaan bij jou? Na het indienen van de papieren voor WAJONG? En wat is er gunstiger bij een aanvraag VOOR 2010? Wat voor werk doe je?
Eerst krijg je een verzekeringsarts te spreken. Deze vraagt naar je functionele beperking, diagnose en eventueel arbeidsverleden. Je kunt ook uitleggen welke ondersteuning je nodig hebt om te kunnen gaan werken (bijvoorbeeld jobcoaching, prikkelarme omgeving). In sommige gevallen krijg je op een latere datum een arbeidsdeskundige te spreken. Daarna is het een maand wachten op de uitslag (claimbeoordeling Wajong). De beoordeling leidt meestal tot volledig arbeidsongeschikt of nul procent arbeidsongeschikt. Het is mogelijk om tegen deze beoordeling in beroep te gaan.

Volledig ao betekent dat de belanghebbende niet in staat is om (duurzaam) het wettelijk minimumloon te verdienen zonder enige vorm van arbeidsondersteuning. Die ondersteuning krijg ik van een re-integratiebureau dat bemiddelt voor mensen die hoger zijn opgeleid. Aan de uitkering is geen sollicitatieplicht verbonden, wel kun je worden opgeroepen tot een re-integratietraject.

Meer over de nieuwe Wajong:
De nieuwe Wajong: beleid in wording

[ Bericht 28% gewijzigd door sempron2400 op 09-10-2009 04:58:09 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')