quote:Op woensdag 7 oktober 2009 22:54 schreef gebrokenglas het volgende:
Als je een default gateway hebt in te stellen in freenas, gewoon niet invullen. Voor je lokale LAN maakt dat toch niet uit (zelfde subnet), maar het netwerkverkeer van de freenas server kan daardoor niet via je router naar buiten (omdat 'ie de router (default gateway) niet kan vinden).
Dat klopt. De default gateway is in jouw geval je router. En ja als je die niet invult kun je er ook niet meer mee torrenten, als de freenas server de functionaliteit heeft zelf met torrent sites verbinding te maken.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 08:13 schreef r0binhood het volgende:
[..]
Dank je voor de tip. Maar default gateway is toch het adres van m'n router?
En als ik dit niet instel, kan ik geen gebruik maken van de torrent functie van freenas, omdat hij dan buiten m'n lan moet zeg maar?
Zonder default gateway heb je geen internetverbinding. Maar de default gateway is voor de freenas machine (die zelf jouw router is) natuurlijk de router van je provider, niet iets in jouw huis. Die krijg je in 99% van de gevallen gewoon via dhcp binnen.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 08:13 schreef r0binhood het volgende:
[..]
Dank je voor de tip. Maar default gateway is toch het adres van m'n router?
En als ik dit niet instel, kan ik geen gebruik maken van de torrent functie van freenas, omdat hij dan buiten m'n lan moet zeg maar?
Dat is inderdaad een 10Mbit ding. Een gigabit adapter kost geen drol, 100Mbit is nog goedkoper. ik zou dringend adviseren om voor bedraad te gaan en niet voor wireless. Een adhoc verbinding is heel erg suboptimaal en 54Mbit ga je sowieso never nooit niet halen. Bovendien is bedraad veel stabieler dan wireless. Wireless gebruik je alleen voor dingen die je meeneemt, niet voor desktop pcs.quote:Overgens denk ik dat m'n lage snelheid die ik haal mischien aan de netwerkkaart ligt die in de pc zit.
Is een 3com 3c900b-tpo.
Daarop googlede ik en ik kwam daarin nogal vaak de term 10Mbit tegen.....
ja dat wel maar uiteindelijk wil ik wel die bittorent functie gaan gebruiken zeg maar.quote:Op donderdag 8 oktober 2009 19:07 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Dat klopt. De default gateway is in jouw geval je router. En ja als je die niet invult kun je er ook niet meer mee torrenten, als de freenas server de functionaliteit heeft zelf met torrent sites verbinding te maken.
Maar ik dacht dat je het ding goed wilde afschermen?
Nee je hebt altijd last van storing, ruis, protocol overhead etc. Met een 100Mbit netwerk haal je misschien effectief rond de 8MB/s, theoretisch zou dit rond 12MB/s liggen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2009 09:02 schreef r0binhood het volgende:
[..]
ja dat wel maar uiteindelijk wil ik wel die bittorent functie gaan gebruiken zeg maar.
thx voor de tip over dat wireless Farenji. ti's inderdaad minder stabiel en de helft minder snelheid dan met 100mbit. En ik las zelfs op de freenas forums dat je met bedraad ook niet de max. snelheid van de kaart kunt halen.
Tenzij je echt heel goed weet wat je doet zou ik daar vanaf blijven. In veel gevallen geeft het geen verbetering maar een verslechtering en je kan er zelfs problemen mee veroorzaken als je het te hoog instelt. Ik zou de MTU gewoon op de standaard laten staan als ik jou was.quote:Maar met wat tweaks er nog wat kunt uitpersen zoals MTU verhogen etc.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |