FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Onvoldoende gefrankeerd poststuk gekregen / ik moet betalen!
Aventuradinsdag 6 oktober 2009 @ 20:52
Onlangs kocht ik een boekje via Marktplaats. Ik was met de verkoper overeengekomen dat ik het aankoopbedrag inclusief verzendkosten zou overmaken. Een paar dagen later kreeg ik het boekje zonder postzegels erop thuisgestuurd, en ook een kaartje van TNT Post met daarop de mededeling dat ik een ongefrankeerd poststuk heb ontvangen. En of ik dan even 2,20 euro wil overmaken naar TNT Post. Ik peins daar natuurlijk niet over - gewoon een principekwestie! Ik heb eerst nog geprobeerd contact op te nemen met de verkoopster, maar die geeft - heel verrassend - niet thuis.
Morgen ga ik TNT Post eens bellen over deze gang van zaken. Ik laat het liever niet op zijn beloop, want straks heeft het nog kwalijke gevolgen voor mij! Heeft iemand ooit weleens gehoord van deze absurde manier van zaken bij TNT Post? Iemand weleens niks betaald?
PiRANiAdinsdag 6 oktober 2009 @ 20:54
Dat ligt niet aan TNT. Gewoon betalen (TNT heeft goede service geleverd), en aan de verkoper het geld eventueel terugvragen.
snellejelledinsdag 6 oktober 2009 @ 20:56
Wat kan TNT daar nou aan doen? Had je liever gehad dat ze 't niet hadden bezorgd en weggeflikkerd?
_Arual_dinsdag 6 oktober 2009 @ 20:56
Op mijn werk kregen we pasgeleden een kaart van TNT met daarop ongeveer de volgende tekst: U hebt een onvoldoende gefrankeerd poststuk verstuurd of ontvangen. Deze kaart retourneren met voldoende postzegels. (Het ging om een bedrag van 1 euro 32.)

Totaal niet meer na te gaan wat er precies gebeurd was, of de fout nu bij ons lag of de ander. Daar gaat het nu verder ook niet om: volgens de tekst haalt TNT het geld dus bij de ontvanger OF de verzender vandaan. Ik zou niet weten waarom ze het dan nu niet op de verzender willen verhalen.
Salatreldinsdag 6 oktober 2009 @ 20:57
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 20:54 schreef PiRANiA het volgende:
en aan de verkoper het geld eventueel terugvragen.
die gaat dat never nooit niet doen natuurlijk. laat TNT het zelf maar met de verzender uitzoeken.
snellejelledinsdag 6 oktober 2009 @ 20:58
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 20:57 schreef Salatrel het volgende:

[..]

die gaat dat never nooit niet doen natuurlijk. laat TNT het zelf maar met de verzender uitzoeken.
Hoe moet TNT dat nou doen als er geen afzender op de envelop staat?
Mirjamdinsdag 6 oktober 2009 @ 20:58
mijn ervaring is dat als je dat kaartje niet terugstuurt, ze er ook nooit meer naar kraaien.
maar dat wilde je niet weten natuurlijk.
stom van die verkoper
Hukkiedinsdag 6 oktober 2009 @ 21:00
Je kan ook het boekje uit de envelop halen, er iets van vergelijkbaar gewicht in terugdoen en retour afzender sturen.
RemcoDelftdinsdag 6 oktober 2009 @ 21:02
TNT staat in z'n recht, je moet betalen als je het poststuk wilt houden.
Aan de andere kant: ik had er ooit een (van een incassobureau!) die ik uiteraard weigerde, waarna (toen nog) TPG alsnog een paar weken later een betaal-herinnering stuurde... Oftewel het systeem is zo lek als een mandje.
GizartFRLdinsdag 6 oktober 2009 @ 21:03
Mijn dochter kreeg ooit een verjaardagskaart zonder postzegels.
OF we even die 49 cent oid over wilden maken.

Haha, dus niet, stuur maar een deurwaarder.
Man, ze moesten waarschijnlijk toch in je straat zijn, dus om de kosten hoeven ze het niet te laten.
AlwaysConnecteddinsdag 6 oktober 2009 @ 21:06
idd nog nooit betaald en ook nooit meer wat van gehoord
heb wel eens ergens gelzen dat als het heel vaak bij een persoon voorkomt dat ze dan kunnen weigeren daar post te bezorgen, maar of dat ooit is voorgekomen? dat weet ik niet
Aventuradinsdag 6 oktober 2009 @ 21:06
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 21:00 schreef Hukkie het volgende:
Je kan ook het boekje uit de envelop halen, er iets van vergelijkbaar gewicht in terugdoen en retour afzender sturen.


Lekker kinderachtig.

In dit geval heeft de afzender haar gegevens niet op de achterkant van de envelop gezet en daarom weet TNT Post de afzender natuurlijk niet...! Had ik nog niet bij stilgestaan. Het is op zich natuurlijk wel een goede service dat TNT het stuk dan alsnog gewoon aflevert. Dus in die zin zou het van mij nog wle netjes zijn om die paar euro te betalen. Zo erg is dat niet. Maar natuurlijk wil ik wel genoegdoening hiervoor Ik heb Marktplaats getipt over de praktijken van deze verkoper. Misschien kunnen ze haar dan blokkeren ofzo (niet dat dat veel zin heeft, een nieuw account is zo gemaakt). Maar het gaat om het idee
snellejelledinsdag 6 oktober 2009 @ 21:12
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 21:03 schreef GizartFRL het volgende:
Mijn dochter kreeg ooit een verjaardagskaart zonder postzegels.
OF we even die 49 cent oid over wilden maken.

Haha, dus niet, stuur maar een deurwaarder.
Man, ze moesten waarschijnlijk toch in je straat zijn, dus om de kosten hoeven ze het niet te laten.
idd, TNT kan alle post wel gratis gaan bezorgen!
Salatreldinsdag 6 oktober 2009 @ 21:34
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 20:58 schreef snellejelle het volgende:

[..]

Hoe moet TNT dat nou doen als er geen afzender op de envelop staat?
is dat het probleem van TS? kan ik naar iedereen wel ongefrankeerde post sturen zonder afzender puur om ze te naaien
Mirjamdinsdag 6 oktober 2009 @ 21:35
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 21:06 schreef Aventura het volgende:

[..]



Lekker kinderachtig.
minder kinderachtig dan de praktijken van die verkoper?

maar nee hoor, snap je wel
#ANONIEMdinsdag 6 oktober 2009 @ 23:35
Als je het poststuk nog niet hebt opengemaakt, kun je de betaling ook weigeren en het poststuk retour geven. Ik zou geen verhaal gaan halen bij TNT, want zij voeren doodgewone procedures uit. Ik zou verhaal halen bij de verkopende partij en wanneer die niet thuis geeft, bij Marktplaats. De verkoopster schendt dan immers de voorwaarden, lijkt me zo.
Platinadinsdag 6 oktober 2009 @ 23:44
Gewoon betalen dan ben je er vanaf en die verkoopster een ongefrankeerd poststuk opsturen (als je haar/zijn adres hebt).
Aventurawoensdag 7 oktober 2009 @ 08:14
Ik heb haar adres niet maar heb nu wel geleerd dat ik daar voortaan wel naar vraag bij dit soort transacties!
Snapcount2woensdag 7 oktober 2009 @ 08:44
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 08:14 schreef Aventura het volgende:
Ik heb haar adres niet maar heb nu wel geleerd dat ik daar voortaan wel naar vraag bij dit soort transacties!
Kan je niet bij marktplaats aangeven dat deze verkoopster er dit soort praktijken op na houdt?
Aliceywoensdag 7 oktober 2009 @ 09:01
Het ergste wat er kan gebeuren is dat TNT voortaan geen onvoldoende gefrankeerde post meer bezorgt, maar het terug stuurt. Als ontvanger heb je geen overeenkomst met TNT, dus heeft TNT niets van jou te vorderen.
Five_Horizonswoensdag 7 oktober 2009 @ 12:15
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 21:02 schreef RemcoDelft het volgende:
TNT staat in z'n recht, je moet betalen als je het poststuk wilt houden.
Op basis van wat? TNT flikkert iets in m'n brievenbus (waar ik niet om gevraagd heb) en ik heb nogal weinig te schaften met TNT als ik niet zelf een brief in de brievenbus gedaan heb.

TNT heeft een overeenkomst met de verzender. Dat is natuurlijk niét mijn probleem.
snellejellewoensdag 7 oktober 2009 @ 12:28
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:15 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Op basis van wat? TNT flikkert iets in m'n brievenbus (waar ik niet om gevraagd heb) en ik heb nogal weinig te schaften met TNT als ik niet zelf een brief in de brievenbus gedaan heb.

TNT heeft een overeenkomst met de verzender. Dat is natuurlijk niét mijn probleem.
Dus je hebt liever dat TNT het pakketje wegflikkert? Ze hebben immers met jou geen overeenkomst en de verzender is niet opspoorbaar
r_onewoensdag 7 oktober 2009 @ 12:28
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:15 schreef Five_Horizons het volgende:
Op basis van wat? TNT flikkert iets in m'n brievenbus (waar ik niet om gevraagd heb) en ik heb nogal weinig te schaften met TNT als ik niet zelf een brief in de brievenbus gedaan heb.

TNT heeft een overeenkomst met de verzender. Dat is natuurlijk niét mijn probleem.
Niemand belet je de zending te weigeren en retour afzender te sturen als je van mening bent dat de afzender een overeenkomst met TNT heeft en dus maar voor de kosten moet opdraaien.

En hoezo heb je er niet om gevraagd dat TNT dit "iets" in je brievenbus flikkert? Je hebt toch verzendkosten aan de afzender vooruitbetaald, welke andere bestemming had je daarbij dan voor ogen?
Five_Horizonswoensdag 7 oktober 2009 @ 12:35
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:28 schreef r_one het volgende:

[..]

Niemand belet je de zending te weigeren en retour afzender te sturen als je van mening bent dat de afzender een overeenkomst met TNT heeft en dus maar voor de kosten moet opdraaien.


En hoezo heb je er niet om gevraagd dat TNT dit "iets" in je brievenbus flikkert? Je hebt toch verzendkosten aan de afzender vooruitbetaald, welke andere bestemming had je daarbij dan voor ogen?
Nogmaals: ik héb geen overeenkomst met TNT of verzender.

Dat ik het billijk vindt dat TNT geld zou moeten krijgen, is een ander verhaal. TNT heeft geen rechten t.a.v. mij en kan dus ook niets eisen.
Five_Horizonswoensdag 7 oktober 2009 @ 12:36
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:28 schreef snellejelle het volgende:

[..]

Dus je hebt liever dat TNT het pakketje wegflikkert? Ze hebben immers met jou geen overeenkomst en de verzender is niet opspoorbaar

Nee. TNT moet voor verhaal van de verzendkosten naar de afzender. Als ze door een domme (of bewuste) actie m'n pakketje achterhouden/weggooien, heb ik geen probleem met TNT, maar met de afzender.
r_onewoensdag 7 oktober 2009 @ 12:41
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:35 schreef Five_Horizons het volgende:
Nogmaals: ik héb geen overeenkomst met TNT of verzender.
Nogmaals: ik bewéér ook niet dat je een overeenkomst met TNT of verzender hebt

Consequentie is dan wel dat de zending retour afzender moet.
Five_Horizonswoensdag 7 oktober 2009 @ 12:43
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:41 schreef r_one het volgende:

[..]

Nogmaals: ik bewéér ook niet dat je een overeenkomst met TNT of verzender hebt

Consequentie is dan wel dat de zending retour afzender moet.

Nee

Dat mag TNT doen. Dat is geen plicht van mij op het moment dat het bij mij in de brievenbus ligt.
r_onewoensdag 7 oktober 2009 @ 12:55
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:43 schreef Five_Horizons het volgende:
Nee

Dat mag TNT doen. Dat is geen plicht van mij op het moment dat het bij mij in de brievenbus ligt.
Want? Jij beschouwt het als een ongevraagd toegestuurde zending of een andere motivatie?
snellejellewoensdag 7 oktober 2009 @ 13:12
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee. TNT moet voor verhaal van de verzendkosten naar de afzender. Als ze door een domme (of bewuste) actie m'n pakketje achterhouden/weggooien, heb ik geen probleem met TNT, maar met de afzender.
dat zeg ik, als er geen afzender bekend is (vaak genoeg volgens mij), wil jij graag dat het pakketje wegeflikkerd wordt dus . Goed idee
Bulletdodgerwoensdag 7 oktober 2009 @ 13:13
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 20:58 schreef Mirjam het volgende:
mijn ervaring is dat als je dat kaartje niet terugstuurt, ze er ook nooit meer naar kraaien.

Dat is ook mijn ervaring
Five_Horizonswoensdag 7 oktober 2009 @ 14:40
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 13:12 schreef snellejelle het volgende:

[..]

dat zeg ik, als er geen afzender bekend is (vaak genoeg volgens mij), wil jij graag dat het pakketje wegeflikkerd wordt dus . Goed idee
Ja.. betalen voor een dienst waar jij niet om gevraagd hebt/noch overeenkomst mee hebt... Goed idee!

Als ze het pakketje wegflikkeren, moet jij gewoon bij de afzender zijn

TNT moet gewoon z'n voorwaarden aanpassen. Op dit moment is er geen enkele rechtvaardiging voor om te eisen dat jij dat betaalt. (en dat doen ze dan ook niet)
Tammymarawoensdag 7 oktober 2009 @ 21:26
Wat hierboven al gezegd is, Je krijgt één keer zo'n kaartje, dan na twee weken nog een keer en daarna hoor je er nooit meer wat van.
Pietverdrietwoensdag 7 oktober 2009 @ 21:27
quote:
Op woensdag 7 oktober 2009 12:36 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nee. TNT moet voor verhaal van de verzendkosten naar de afzender. Als ze door een domme (of bewuste) actie m'n pakketje achterhouden/weggooien, heb ik geen probleem met TNT, maar met de afzender.
Dan ga je naar het postkantoor en stuurt het retour afzender