Toch kun je niet zomaar beweren dat 1/∞ gelijk zou zijn aan 0. Je mag ∞ niet behandelen als een getal. Een uitspraak als:quote:Op woensdag 14 oktober 2009 18:14 schreef Matthijs- het volgende:
Ik weet dat 1/oo = 0, maar ik dacht dat in het laatste voorbeeld oo / oo2 werd gedaan, wat neer zou komen op oo/oo, wat weer ongedefinieerd zou zijn. Vandaar mijn opmerking. Maar ik zie hem nu, thanks!
welke pivots zie jij dan?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:21 schreef Burakius het volgende:
[ afbeelding ]
Waarom is A afhankelijk? Ik zie toch echt in elke kolom een pivot, waardoor het toch juist onafhankelijk is en triviaal omdat Ax=0...
Bij A = [ 3 2 ]quote:
Jij kijkt naar A terwijl zij het hebben over A-2I.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:26 schreef Burakius het volgende:
[..]
Bij A = [ 3 2 ]
[ 3 8 ] --> vegen --> [3 2]
..................................................[0 6] zie ik toch echt 3 en 6 als pivots....
edit: argh layout is mislukt... iig na vegen van A zie ik 3 en 6 als pivot.
Jep ik zie het nuquote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:30 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
Jij kijkt naar A terwijl zij het hebben over A-2I.
besliskunde met goede kans op een promotieplek, voor de vaste lezertjes hierquote:Op woensdag 14 oktober 2009 21:30 schreef Burakius het volgende:
Wat hebben jullie twee trouwens gestudeerd? (Glowmouse en Ibo)
A) 16! / (4!)4quote:Op woensdag 14 oktober 2009 18:24 schreef Hap_Slik het volgende:
Ik ben even met kansrekening aan het stoeien en kom niet uit de volgende vragen:
Acht echtparen worden aan vier tafels voor elk vier personen genood. We nummeren de personen
van 1 t/m 16, de tafels van 1 t/m 4 en de stoelen van elke tafel ook van 1 t/m 4. Een ‘uitkomst’
zou dan bijvoorbeeld als volgt beschreven kunnen worden:
(x11 , x12 , x13 , x14 ), (x21 , x22 , x23 , x24 ), (x31 , x32 , x33 , x34 ), (x41 , x42 , x43 , x44 )),
waarbij xij de persoon is die aan tafel i op stoel j plaats neemt (i = 1, 2, 3, 4; j = 1, 2, 3, 4).
A Stel nu dat de stoelen ongenummerd zijn, i.e. ononderscheidbaar. Op hoeveel verschillende
manieren kunnen dan de personen plaats nemen?
B Laat nu ook de tafels ongenummerd zijn. Wat is dan het totale aantal mogelijkheden om de
acht echtparen te laten plaats nemen?
C Stel nu dat we alleen de uitkomsten bekijken waarbij alle echtelieden bij elkaar aan dezelfde
tafel plaats nemen. Hoeveel verschillende uitkomsten zijn er dan in geval de stoelen onge-
nummerd en de tafels genummerd zijn?
Nu weet ik dat het om 'ballen trekken zonder teruglegging' gaat en dan dus blijkbaar gedeeltelijk 'zonder inachtneming van de volgorde', maar loop nu dus vast hoe ik de verschillen tussen A en B moet meenemen in de berekening van de kans en C geeft helemaal een groot vraagteken ..
Duiventilprincipe.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:25 schreef Diabox het volgende:
Elke deelverzameling van {1, 2 . . . , 10} die uit 6 getallen bestaat bevat altijd twee elementen die 11 als som hebben.
Hoe bewijs ik dit?
de 6 getallen stop je in hokjes; totaal moeten er dus hoogstens vijf hokjes zijn want dan is tenminste één met twee getallen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:27 schreef Diabox het volgende:
[..]
Ik ken het pidgeon hole principe ('n beetje), maar hoe moet ik dat dan toepassen op deze som?
Je hebt dus {1,…,10} daar zijn vijf paartjes te vormen die als som 11 hebben (1,10), (2,9), (3,8), (4,7), (5,6); dit kun je als vijf vakjes zien. Als je er 6 pakt, moet je dus uit minstens een paartje 2 getallen kiezen. En dus heb je 11 als som.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:27 schreef Diabox het volgende:
[..]
Ik ken het pidgeon hole principe ('n beetje), maar hoe moet ik dat dan toepassen op deze som?
Ja, maar waarom betekent het dan gelijk dat als je 2 getallen in 1 hokje hebt dat de som 11 is?quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:29 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
de 6 getallen stop je in hokjes; totaal moeten er dus hoogstens vijf hokjes zijn want dan is tenminste één met twee getallen.
Het is me duidelijk nu.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:31 schreef Iblis het volgende:
[..]
Je hebt dus {1,…,10} daar zijn vijf paartjes te vormen die als som 11 hebben (1,10), (2,9), (3,8), (4,7), (5,6); dit kun je als vijf vakjes zien. Als je er 6 pakt, moet je dus uit minstens een paartje 2 getallen kiezen. En dus heb je 11 als som.
Zeker wel dat dit een hard bewijs is.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:32 schreef Diabox het volgende:
[..]
Ja, maar waarom betekent het dan gelijk dat als je 2 getallen in 1 hokje hebt dat de som 11 is?
[..]
Het is me duidelijk nu.![]()
Btw, maar wiskundig gezien is dit toch niet 'n écht keihard bewijs waar ik QED achter mag plempen, of wel?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:45 schreef Iblis het volgende:
[..]
Zeker wel dat dit een hard bewijs is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Btw krijg ik later ook calculus? Aangezien mij dat veel leuker lijkt.
quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:50 schreef Diabox het volgende:
[..]Ik maak het onderwijsprogramma van jouw opleiding niet, dus ik heb geen idee. Maar ik raad je aan jezelf dit voor te houden als je m.b.v. een ε-δ-constructie een limiet bewijst.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Btw krijg ik later ook calculus? Aangezien mij dat veel leuker lijkt.Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
Ja, maar dat doe ik niet nogmaals met jullie welnemen.quote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:53 schreef GlowMouse het volgende:
Iblis, heb jij je ooit uitgelaten over je opleiding?
Sorry, ik nam aan dat je iets in de richting van informatica/informatiekunde/kunstmatige intelligentie had gestudeerd en dat je het daardoor wel zou weten. Was een aannamequote:Op woensdag 14 oktober 2009 22:52 schreef Iblis het volgende:
[..]
Ik maak het onderwijsprogramma van jouw opleiding niet, dus ik heb geen idee. Maar ik raad je aan jezelf dit voor te houden als je m.b.v. een ε-δ-constructie een limiet bewijst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |