FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / BPM voor sommige auto's omlaag in januari?
willempjeweverzaterdag 3 oktober 2009 @ 21:20
Ik zat vanavond Kassa te kijken op Nederland 1 en daarin was een item over auto's en de kosten van brandstof en bpm e.d.

Nu kwam daarin een voorbeeld waarin mijn auto genoemd werd en er werd gezegd dat ik voor mijn auto in januari aanzienlijk minder bpm ga betalen omdat mijn auto een lage uitstoot heeft.

Nu waren mijn oren gespitst natuurlijk, minder betalen wil iedereen. Nu probeer ik meer informatie hierover te vinden, maar ik vind niks? De 2e kamer moest het volgens mij nog goedkeuren, maar dat was een formaliteit en per 1 januari ging het al in. Het gaat over de wijzigingen die al deels zijn doorgevoerd voor wat kleinere hybride auto's zodat die al gelijk kunnen profiteren en vanaf januari geldt het voor meer auto's.

Zegt iemand dit wat? De uitzending van kassa staat nog niet online volgens mij, kan dus geen exact linkje geven, maar op uitzendinggemist.nl is het morgen wel terug te zien.

Aangezien mijn auto onder meer als voorbeeld wordt gegeven moet ik toch ergens kunnen vinden wat ik ga betalen straks?
mstxzaterdag 3 oktober 2009 @ 21:22
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:20 schreef willempjewever het volgende:
...dat ik voor mijn auto in januari aanzienlijk minder bpm ga betalen omdat mijn auto een lage uitstoot heeft.

...wat ik ga betalen straks?
Ik neem aan dat jij de BPM voor jouw auto al hebt betaald.
willempjeweverzaterdag 3 oktober 2009 @ 21:28
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:22 schreef mstx het volgende:
Ik neem aan dat jij de BPM voor jouw auto al hebt betaald.
sorry, bedoel wegenbelasting. Wordt nu co2 tax volgens mij? Maar om even duidelijk te zijn: ik wil berekenen wat ik in 2010 ga betalen per maand aan de overheid om mijn auto te mogen rijden. Dat moet volgens dat programma fors omlaag gaan. Mijn auto heeft 144g/km co2 uitstoot.
willempjeweverzaterdag 3 oktober 2009 @ 21:35
Niemand hier een linkje naar een nieuw programmaatje vergelijkbaar aan deze voor 2010?

http://www.belastingdienst.nl/reken/motorrijtuigenbelasting/
68Chevellezaterdag 3 oktober 2009 @ 21:41
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:34 schreef Feestkabouter het volgende:

[..]

ah ik snap het!

niet expliciet zeggen, maar je wil het wel subtiel een beetje indirect suggereren vermoed ik?
Wel toevallig trouwens...... nu ik sit zo lees:

Technische specificaties en informatie Suzuki Wagon R+* 1.2 trend

Techniek
Cilinderinhoud 1229 cc
Aantal cilinders 4
Kleppen per cilinder 4
Turbo Nee
Intercooler Nee
Maximaal vermogen 59 kW / 79 pk
bij 5600 tpm
Maximaal koppel 110 Nm
bij 4000 tpm
Cilinder boring 73,4 mm
Cilinder slag 72,6 mm
Compressieverhouding 10,5

Versnellingsbak handmatige 5-bak
Aandrijving voorwiel

Remmen voor schijf
Remmen achter trommel
Geventileerde schijven standaard

Prestaties
Acceleratie 0-100 km/u 13,2 sec
Topsnelheid 161 km/u


Maten & gewicht
Lengte 3540 mm
Breedte 1600 mm
Hoogte 1660 mm
Wielbasis 2360 mm
Spoorbreedte voor 1420 mm
Spoorbreedte achter 1385 mm
Draaicirkel 9,8 m
Inhoud bagageruimte (min/max) 248 / 597
Tankinhoud 41 l

Banden voor 165/60
Bander achter 165/60
Velgmaat 14"

Rijklaar gewicht 955 kg
Maximaal laadvermogen 495 kg
Aanhanger ongeremd 350 kg
Aanhanger geremd 650 kg

Milieu
Brandstofetiket D
CO2 uitstoot 144 g/km


Zou het dan toch????


willempjeweverzaterdag 3 oktober 2009 @ 21:42
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:36 schreef 68Chevelle het volgende:
Neenee, de TS mag zelf zeggen om wat voor type voertuig het gaat.
Valt me nog mee dat je het een voertuig noemt gezien je eerdere reacties

Maar voor mijn baksteentje ga ik minder betalen en ik wil graag weten hoe weinig. Dus als het een beetje ontopic kan blijven...

In de uitzending van Radar was het voorbeeld trouwens een Opel Agila en geen wagon 1.2
GambitRSzaterdag 3 oktober 2009 @ 22:12
Het lijkt mij logischer dat de rest juist meer gaat betalen (de BPM verdwijnt namelijk en de belastingdienst wil niet opeens minder gaan 'verdienen'). En als we dalijk allemaal in zuinige auto's rijden dan is de BPM zo weer voor iedereen gelijk getrokken.

Belastingdienst. Leuker kunnen we het niet maken, je wordt uiteindelijk toch wel genaaid.
Feestkabouterzaterdag 3 oktober 2009 @ 22:19
was het nou radar of kassa?

voor de klpd geldt: radar = kassa

overigens opmerkelijk dat de 1.2 en de 1.3 allebei precies dezelfde uistoot hebben.
lyolyrczaterdag 3 oktober 2009 @ 22:19
Op het Autoweek-forum was er ook al iemand met een vraag over de mrb 2010. Ik vraag me af of jouw auto voor een korting op de mrb in aanmerking komt, aangezien hij met 144 g/km niet bijzonder zuinig is. Sowieso gaat voor veel mensen de mrb omhoog, zodat de schatkist gecompenseerd wordt voor het verlagen van de BPM.

[ Bericht 0% gewijzigd door lyolyrc op 03-10-2009 23:23:08 (typo) ]
willempjeweverzaterdag 3 oktober 2009 @ 22:21
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 22:19 schreef Feestkabouter het volgende:
was het nou radar of kassa?
Had het al voor de zekerheid gecontroleerd

Maar kassa is het en ze gaven als voorbeeld de autobezitters van de opel agila (die gelijk aan mijn auto is, zit alleen ander motortje in met dezelfde uitstoot) en die bezitters gingen aanzienlijk minder betalen werd er verteld? Ik vond het ook wat vreemd, ik betaal maar iets van 30 euro per maand volgens mij, maar als dat minder kan is het altijd prima.

Verder was er inderdaad wel discussie, vooral omdat veel autobezitters waaronder lpg autobezitters meer gingen betalen.
Breaker.Fakerzondag 4 oktober 2009 @ 09:44
De BPM gaat eraf. Dit moet van Brussel.
Maar daar tegen ga je meer wegenbelasting betalen. En dan willen ze dadelijk rekening rijden invoeren

Auto rijden gaat zo heel duur worden. Ze zijn gewoon bezopen in Nederland. Alleen voor de staatkas.

En dan gaan ze auto die minder co2 gebruiken goedkoper maken. Maar ze hebben niet over hoeveel troep ze uitstoten bij het maken. Dat is meer dan wat je ooit bij mekaar kan rijden.

Maar het is nog steeds 2% van alle luchtvervuiling op de wereld komt van de auto's. Dat valt allemaal mee.
Blijk maar weer op het milieu kan je veel geld verdienen.
TR08zondag 4 oktober 2009 @ 17:49
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 09:44 schreef Breaker.Faker het volgende:
-knip-

Maar het is nog steeds 2% van alle luchtvervuiling op de wereld komt van de auto's. Dat valt allemaal mee.
Blijk maar weer op het milieu kan je veel geld verdienen.
Ik vind 2% best fucking veel eigenlijk...welke takken van sport hebben uberhaupt in hun eentje duidelijk meer? Elektriciteitsgeneratie misschien...maar verder?
Boschkabouterzondag 4 oktober 2009 @ 18:09
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 17:49 schreef TR08 het volgende:

[..]

Ik vind 2% best fucking veel eigenlijk...welke takken van sport hebben uberhaupt in hun eentje duidelijk meer? Elektriciteitsgeneratie misschien...maar verder?
Industrie, bosbranden, koeienscheten.
TR08zondag 4 oktober 2009 @ 20:09
Ik zocht bij mijn vraag eigenlijk naar takken van sport in de industrie
Metaalverwerking, voedselproductie, etc.
x3romaandag 5 oktober 2009 @ 11:29
Dit zou idd alleen moeten gelden voor zuinige auto's. Maar dankzij die kromme regeling van wouter met zn ray ban worden ook een aantal modellen van Maybach goedkoper

De landaulet word 90.000 euro goedkoper en de andere Maybach modellen tussen de 20 en 28.000 euro
draaijermaandag 5 oktober 2009 @ 19:57
De linkse milieu terroristen verzinnen steeds weer meer dommere acties. zucht

Een prius lease wagen ook verlagen in bijtelling en dat terwijl die stink units natuurlijk het grootste gedeelte van hun bestaan op de snelweg rijden
HarryPdinsdag 6 oktober 2009 @ 00:57
Een verlaging maar veel vaker die verhoging wordt gewoon via de automatische incasso van je rekening geschreven. Daar hoef je zelf verder niks aan te doen.
Walter81dinsdag 6 oktober 2009 @ 11:24
Op deze pagina de uitleg voor de nieuwe BPM regeling van 2010 t/m 2013:

http://www.minfin.nl/Onde(...)aties_2010_en_verder

Conclusie: Met een hele schone auto heb je iets voordeel, en met een vuilere auto ga je veel meer betalen..
willempjeweverwoensdag 7 oktober 2009 @ 21:27
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 11:24 schreef Walter81 het volgende:
Op deze pagina de uitleg voor de nieuwe BPM regeling van 2010 t/m 2013:
Is er ook al een rekenhulp voor de MRB voor 2010? Vreemd dat in oktober 2009 nog niet bekend is wat er in januari 2010 nu met de mrb gebeurd, lees verhalen over een verhoging van 6% gemiddeld, nouja, ik zie wel de komende tijd of er nog wat in het nieuws komt.

[ Bericht 43% gewijzigd door willempjewever op 07-10-2009 21:36:30 ]
announcementzaterdag 17 oktober 2009 @ 13:37
Ik ben van plan om komend jaar een nieuwe auto te kopen. Zou dat wel verstandig zijn met oog op de verandering in de BPM en MRB of is het beter nog een paar jaar te wachten? Rij nu een VW Golf diesel en wil naar een VW Polo benzine. Rij ongeveer 20k á 25k per jaar.

Het is allemaal lekker wazig wanneer er nu wat gaat gebeuren met de BPM, MRB en rekeningrijden. Het lijkt me dat het er in ieder geval niet goedkoper op wordt.
68Chevellezaterdag 17 oktober 2009 @ 14:12
hier: al je problemen opgelost, snel, mooi, niet burgerlijk, onderdelen in overvloed, en geen zorgen over mrb/wgb

http://link.marktplaats.nl/285568369
Jimmiezaterdag 17 oktober 2009 @ 14:25
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 16:32 schreef willempjewever het volgende:

Man, je doet net of dit forum van jou is. En wat een onzin weer. Ik kom hier een gerichte vraag stellen over de wegenbelasting in 2010 en jij moet dan gaan zeiken over de keuze van mijn vervoersmiddel? Ik geef er verder geen moer om hoe mijn auto eruit ziet. Bij de koop van een auto is voor mijn van belang dat hij betrouwbaar is, weinig in onderhoud kost en weinig benzine tot zich neemt per gereden kilometer. Verder vind ik helemaal niks van belang.

[...]
Waarom heb je dan voor velgen gekozen als het je toch allemaal geen reet kan schelen. Blijkbaar om de vertoning toch iets minder genant te maken?

De MRB gaat 6% omhoog tenzij je minder dan 110 gr uitstoot, dan gaat ie 50% omlaag ( ) die betalen dan nog maar een kwart...
quote:
Op dinsdag 6 oktober 2009 11:24 schreef Walter81 het volgende:
Op deze pagina de uitleg voor de nieuwe BPM regeling van 2010 t/m 2013:

http://www.minfin.nl/Onde(...)aties_2010_en_verder

Conclusie: Met een hele schone auto heb je iets voordeel, en met een vuilere auto ga je veel meer betalen..
Trieste zaak, de EU oordeelde dat de dubbele belasting uitmelktax (BPM) illegaal is. Gooien ze het nu maar op het milieu en dan mag opeens alles weer...
announcementzondag 1 november 2009 @ 16:13
quote:
Op zaterdag 17 oktober 2009 14:25 schreef Jimmie het volgende:

De MRB gaat 6% omhoog tenzij je minder dan 110 gr uitstoot, dan gaat ie 50% omlaag ( ) die betalen dan nog maar een kwart...
[..]

Voor welke auto's geldt dit? (minder dan 110 gr uitstoot).
Klonkdinsdag 3 november 2009 @ 16:30
Mochten jullie een heleboel posts missen, klopt, hele zooi geflame weggehaald.
DS4dinsdag 3 november 2009 @ 17:45
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 09:44 schreef Breaker.Faker het volgende:

Auto rijden gaat zo heel duur worden.
Ik vind het best. Als die 19 ct/km dan wel even naar een reëel bedrag wordt aangepast...
willempjeweverwoensdag 4 november 2009 @ 23:51
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 16:30 schreef Klonk het volgende:
Mochten jullie een heleboel posts missen, klopt, hele zooi geflame weggehaald.
Jammer dat het pas na een maand is gebeurd...
lyolyrcdonderdag 5 november 2009 @ 00:13
quote:
Op woensdag 4 november 2009 23:51 schreef willempjewever het volgende:
Jammer dat het pas na een maand is gebeurd...
Het is goed dat de boel is opgeschoond, maar ik vind het ook nogal aan de late kant. De volgende keer maar een post plaatsen in het feedbacktopic van dit forum. Ik wist overigens niet dat Klonk hier mod was.