abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73332787
Ik heb een probleem (op me genomen) met een notaris die de nalatenschap van mijn oma afhandelt.
Er is van te voren geen prijs afgesproken (ja, stom). De afhandeling van een vergelijkbare situatie (huis, rekeningen, stukje grond, een kluis) bij kennissen kostte rond de e500. Deze notaris heeft nog erg weinig gepresteerd maar zijn rekening staat nu boven de e10.000

Het probleem is dat hij de rekeningen naar mijn opa verstuurd heeft en niet naar ons. Bekend is (ook bij de notaris) dat deze zijn post niet leest. Hierdoor hadden wij geen flauw idee van de werkzaamheden die verricht werden, of wat er in rekening gebracht werd.

Herhaaldelijke navragen bij de notaris om specificatie van de facturen zijn pas na maanden beantwoord en nog erg vaag. Nu heb ik een aantal vragen, want zelf weet ik niet hoe een notaris normaliter te werk gaat.

* Het versturen van facturen en specificaties wordt allemaal in rekening gebracht, evenals correspondentie. Als ik hem dus bel met de vraag waarom hij nog niet op mijn brief geantwoord heeft, dan rekent hij kosten voor dat telefoongesprek. Mag dat?

* Op de specificatie staan dingen als "geprobeerd dhr. X te bellen, nam niet op" a 10 minuten. Terwijl bekend is dat deze zijn telefoon NOOIT opneemt. Wat moet ik daarmee?

* Verder zijn er hier en daar rekenfouten gemaakt in de taxering van een stuk grond. Het herstellen van deze rekenfouten wordt in rekening gebracht. Ik mag van een notaris die e190/uur rekent toch wel verwachten dat deze in staat is getallen op te tellen?
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 14:16:54 #2
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73332831
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 14:24:12 #3
27699 Ravage
thinking about you
pi_73332989
Kun je de notaris niet gewoon een bezoekje brengen om direct duidelijkheid te krijgen? Het zaakje lijkt inderdaad nogal te stinken.

Anders kan de KNB wellicht bemiddelen
Zie ook: http://www.notaris.nl/page.asp?id=1226
i'm not living, i'm just killing time
pi_73333016
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:14 schreef fibonacci het volgende:
* Verder zijn er hier en daar rekenfouten gemaakt in de taxering van een stuk grond. Het herstellen van deze rekenfouten wordt in rekening gebracht. Ik mag van een notaris die e190/uur rekent toch wel verwachten dat deze in staat is getallen op te tellen?
Notaris taxeert niet. Dus als hij het werk van een ander moet narekenen en/of corrigeren kan hij hier natuurlijk wel voor rekenen.
pi_73333281
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:25 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

Notaris taxeert niet. Dus als hij het werk van een ander moet narekenen en/of corrigeren kan hij hier natuurlijk wel voor rekenen.
Dat is inderdaad waar maar als ik de OP lees word ik zelfs al boos. Dat is toch niet redelijk meer?
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 14:46:29 #6
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73333472
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:25 schreef McLaren_Fan het volgende:

[..]

En TS legt die kosten dan weer neer bij het taxatiebureau, lijkt me.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_73335324
quote:
* Het versturen van facturen en specificaties wordt allemaal in rekening gebracht, evenals correspondentie. Als ik hem dus bel met de vraag waarom hij nog niet op mijn brief geantwoord heeft, dan rekent hij kosten voor dat telefoongesprek. Mag dat?
Het is niet zo netjes dat hij alles in rekening brengt, maar hij is er wel dergelijk mee bezig. Ook het in rekening brengen van telefoongesprekken lijkt mij daaronder vallen, niet heel gebruikelijk met korte gesprekken, maar als hij een half uur met jou aan de telefoon hangt, wil hij wel geld zien natuurlijk... Uiteraard wel allemaal naar redelijkheid, als een specificatie van de gemaakte uren jou 100 euro kost, dan klopt er iets niet.

Het enige waar je iets over zou kunnen zeggen is de 10 minuten telefoontijd die hij in rekening brengt om meneer X te bellen, als jullie hebben aangegeven dat meneer X nooit de telefoon opneemt en een alternatief persoon hebben aangewezen om telefoontjes af te handelen of iets dergelijks.

Al met al is het natuurlijk knap lullig, want voor 190 euro per uur hakt het er allemaal aardig in, maar dit soort zaken zijn zelden hetzelfde. Als het bij kennissen voor 500 euro geregeld is en de situatie er hetzelfde uitzag wil dat niet zeggen dat het bij jullie hetzelfde gaat... Als je het uiteindelijk echt niet vertrouwt, kun je de KNB inschakelen, zoals eerder ook al aangegeven.
pi_73336484
Klinkt als een notaris die lekker makkelijk geld aan het verdienen is. Hij moet in het belang van de client optreden, dat is de bottomline, als hij gaat bellen naar iemand waarvan hij weet dat die niet opneemt en rekeningen stuurt naar iemand die ze toch niet openmaakt, is dat niet zonder meer in het belang van de client.

Het in rekening brengen van het sturen van rekeningen lijkt mij ook heel vreemd. Dus ik zou zeggen netjes een dossier aanleggen, niet bellen maar alles op papier of mail eisen. En dan hard erin, ze hebben een tuchtraad en notarissen mogen niet zoveel. Maar te vertrouwen zijn ze ook niet, en zeker nu willen ze allemaag graag binnenharken wat er binnen te harken is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 16:55:09 #9
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_73336680
Zie voorpagina Telegraaf van vandaag
pi_73338029
190e/uur?!? voor simpele rekensommen?!?

Volgens mij heb ik het verkeerde beroep gekozen
pi_73338282
Overigens, wat betreft dat herstellen van de fout: Ik heb ooit met een notaris meegemaakt dat die alleen maar statuten die ik had geschreven door zijn secretaresse moest laten overtypen en een stempeltje erop enzo. Dat was toen nog 500 gulden standaardtarief. Toen hebben we het 10 minuten over één bijzonder artikeltje gehad dat ik had bedacht, en daar was hij mee akkkoord. Vervolgens werd precies dat artikeltje verkeerd overgetypt.

En toen wilde hij ook doodleuk voor dat herstel ook nog eens 250 euro in rekening brengen. Hij probeert het gewoon, zo'n ouwe autoritaire kerel die dan even een student, dat was ik toen, probeert af te bluffen. Toen ik even heel pissig werd bond hij meteen weer in. Ze proberen het ook gewoon, kijken of het lukt.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_73341582
quote:
Ik heb een probleem (op me genomen) met een notaris die de nalatenschap van mijn oma afhandelt.
Er is van te voren geen prijs afgesproken (ja, stom). De afhandeling van een vergelijkbare situatie (huis, rekeningen, stukje grond, een kluis) bij kennissen kostte rond de e500. Deze notaris heeft nog erg weinig gepresteerd maar zijn rekening staat nu boven de e10.000
Dat is een abnormaal hoog bedrag. Ik zou de specificaties goed inkijken en even richting de KNB eventueel
quote:

Dat correspondentie in rekening wordt gebracht is (afhankelijk van de situatie en soort correspondentie) redelijk normaal. Het apart in rekening brengen van facturen en specificaties is niet de normale gang van zaken.
quote:
* Op de specificatie staan dingen als "geprobeerd dhr. X te bellen, nam niet op" a 10 minuten. Terwijl bekend is dat deze zijn telefoon NOOIT opneemt. Wat moet ik daarmee?
Wederom is dit niet de normale gang van zaken. Slechts daadwerkelijk gevoerde telefoongesprekken (afhankelijk van het soort gesprek) worden normaliter gedeclareerd.
quote:
Taxering van een stuk grond is niet de taak van de notaris, maar hij moet er wel op toezien dat het goede bedrag voor de overdrachtsbelasting wordt gehanteerd, omdat hij daarvoor persoonlijk aansprakelijk is.

Enfin, die rekening van ¤10.000 is buitenproportioneel. Ik zou eerst overleggen met de notaris waar dit vandaan komt, of dit eventueel een fout is en hoe dit opgelost kan worden. Anders kun je, zoals hierboven gezegd, richting de KNB/toezicht.
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 17:38 schreef greatchampion het volgende:

Een notaris is een ondernemer en dit is wat hij kost, niet verdient. Alles moet er van betaald worden.
Als je er bij bedenkt dat een automonteur bij de dealer je al een kleine 60/70 euro per uur kost, is deze ¤190 helemaal niet zo hoog (overigens ook een normaal tarief voor een "standaard" notaris)
pi_73354411
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 17:38 schreef greatchampion het volgende:

Ze zijn ook nog eens monopolist. D.w.z. geen concurrentie mogelijk !

Zoiets heet kennis-economie.
pi_73354506
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 12:44 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Ze zijn ook nog eens monopolist. D.w.z. geen concurrentie mogelijk !

Zoiets heet kennis-economie.
Leg eens uit? Volgens mij kan ik in Nederland kiezen uit zo'n 1500 notarissen die vrij zijn in de bepaling van hun tarief. Hoe is dat een monopolie?
pi_73354513
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 19:37 schreef Maharbal het volgende:

Een notaris is een ondernemer en dit is wat hij kost, niet verdient. Alles moet er van betaald worden.
Als je er bij bedenkt dat een automonteur bij de dealer je al een kleine 60/70 euro per uur kost, is deze ¤190 helemaal niet zo hoog (overigens ook een normaal tarief voor een "standaard" notaris)
Alsof de autodealer geen kosten heeft.

Euro 190,= per uur voor zoiets simpels is gewoon afpersing, ik zou aangifte doen bij de politie.

BTW Er zijn wellicht normen/tabellen voor het tarief afh. van de omvang van de nalatenschap.
pi_73354575
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 12:49 schreef viccie het volgende:

[..]

Leg eens uit? Volgens mij kan ik in Nederland kiezen uit zo'n 1500 notarissen die vrij zijn in de bepaling van hun tarief. Hoe is dat een monopolie?
Heb je weleens van kartelvorming gehoord ?

bovendien: als inwoner van Maastricht kan ik moeilijk naar een notaris in Delfzijl.
pi_73354664
Ik ken je probleem. Hier i.v.m. een erfenisafwikkeling zowel een notaris als een advocaat in de arm moeten nemen, en je betaalt je scheel aan die mensen. We zijn overigens nog geen stap verder met de gang van zaken omtrent de erfenis, maar wel ruim 4000 euro lichter aan kosten voor advocaat en notaris... Achja...
pi_73354795
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 12:55 schreef silliegirl het volgende:
Ik ken je probleem. Hier i.v.m. een erfenisafwikkeling zowel een notaris als een advocaat in de arm moeten nemen, en je betaalt je scheel aan die mensen. We zijn overigens nog geen stap verder met de gang van zaken omtrent de erfenis, maar wel ruim 4000 euro lichter aan kosten voor advocaat en notaris... Achja...
Ik zeg je: dit is nog maar het begin.....
pi_73354929
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 12:52 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Heb je weleens van kartelvorming gehoord ?

bovendien: als inwoner van Maastricht kan ik moeilijk naar een notaris in Delfzijl.
Ok. Volgens jouw redenatie is de bakker op de hoek ook een monopolist. En de groenteboer ook. En de slager. En de schoenmaker. Beetje onzinnig om het zo te stellen he?
pi_73355059
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 13:03 schreef viccie het volgende:

[..]

Ok. Volgens jouw redenatie is de bakker op de hoek ook een monopolist. En de groenteboer ook. En de slager. En de schoenmaker. Beetje onzinnig om het zo te stellen he?
Wat een stomme opmerking.

Een notaris wordt benoemd door de koningin na eerst jarenlange studie en na eerst jarenlang kandidaat-notaris te zijn geweest. Niemand mag zonder dit zomaar een notaris-kantoortje beginnen en zich profileren als notaris.
pi_73355250
quote:
Op zondag 4 oktober 2009 13:08 schreef Bankfurt het volgende:

[..]

Wat een stomme opmerking.

Een notaris wordt benoemd door de koningin na eerst jarenlange studie en na eerst jarenlang kandidaat-notaris te zijn geweest. Niemand mag zonder dit zomaar een notaris-kantoortje beginnen en zich profileren als notaris.
Ja, en? Hoe is dit anders dan bijvoorbeeld een huisarts? Of een automonteur die APK-keuringen doet? Een leraar? Nog niet eens zo heel lang geleden moest elke ondernemer een middenstandsdiploma hebben. Dus toen was er volgens jou ook sprake van kartelvormende groeteboeren?

Het is een onzin-argument. Natuurlijk moet iemand een studie hebben gedaan voordat 'ie een beroep kan doen wat niet iedereen kan doen.
  zondag 4 oktober 2009 @ 15:12:35 #22
52191 DABAMaster