Notaris taxeert niet. Dus als hij het werk van een ander moet narekenen en/of corrigeren kan hij hier natuurlijk wel voor rekenen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:14 schreef fibonacci het volgende:
* Verder zijn er hier en daar rekenfouten gemaakt in de taxering van een stuk grond. Het herstellen van deze rekenfouten wordt in rekening gebracht. Ik mag van een notaris die e190/uur rekent toch wel verwachten dat deze in staat is getallen op te tellen?
Dat is inderdaad waar maar als ik de OP lees word ik zelfs al boos. Dat is toch niet redelijk meer?quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:25 schreef McLaren_Fan het volgende:
[..]
Notaris taxeert niet. Dus als hij het werk van een ander moet narekenen en/of corrigeren kan hij hier natuurlijk wel voor rekenen.
En TS legt die kosten dan weer neer bij het taxatiebureau, lijkt me.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:25 schreef McLaren_Fan het volgende:
[..]
Notaris taxeert niet. Dus als hij het werk van een ander moet narekenen en/of corrigeren kan hij hier natuurlijk wel voor rekenen.
Het is niet zo netjes dat hij alles in rekening brengt, maar hij is er wel dergelijk mee bezig. Ook het in rekening brengen van telefoongesprekken lijkt mij daaronder vallen, niet heel gebruikelijk met korte gesprekken, maar als hij een half uur met jou aan de telefoon hangt, wil hij wel geld zien natuurlijk... Uiteraard wel allemaal naar redelijkheid, als een specificatie van de gemaakte uren jou 100 euro kost, dan klopt er iets niet.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:14 schreef fibonacci het volgende:
* Het versturen van facturen en specificaties wordt allemaal in rekening gebracht, evenals correspondentie. Als ik hem dus bel met de vraag waarom hij nog niet op mijn brief geantwoord heeft, dan rekent hij kosten voor dat telefoongesprek. Mag dat?
Dat is een abnormaal hoog bedrag. Ik zou de specificaties goed inkijken en even richting de KNB eventueelquote:Op zaterdag 3 oktober 2009 14:14 schreef fibonacci het volgende:
Ik heb een probleem (op me genomen) met een notaris die de nalatenschap van mijn oma afhandelt.
Er is van te voren geen prijs afgesproken (ja, stom). De afhandeling van een vergelijkbare situatie (huis, rekeningen, stukje grond, een kluis) bij kennissen kostte rond de e500. Deze notaris heeft nog erg weinig gepresteerd maar zijn rekening staat nu boven de e10.000![]()
quote:* Het versturen van facturen en specificaties wordt allemaal in rekening gebracht, evenals correspondentie. Als ik hem dus bel met de vraag waarom hij nog niet op mijn brief geantwoord heeft, dan rekent hij kosten voor dat telefoongesprek. Mag dat?
Wederom is dit niet de normale gang van zaken. Slechts daadwerkelijk gevoerde telefoongesprekken (afhankelijk van het soort gesprek) worden normaliter gedeclareerd.quote:* Op de specificatie staan dingen als "geprobeerd dhr. X te bellen, nam niet op" a 10 minuten. Terwijl bekend is dat deze zijn telefoon NOOIT opneemt. Wat moet ik daarmee?
Taxering van een stuk grond is niet de taak van de notaris, maar hij moet er wel op toezien dat het goede bedrag voor de overdrachtsbelasting wordt gehanteerd, omdat hij daarvoor persoonlijk aansprakelijk is.quote:* Verder zijn er hier en daar rekenfouten gemaakt in de taxering van een stuk grond. Het herstellen van deze rekenfouten wordt in rekening gebracht. Ik mag van een notaris die e190/uur rekent toch wel verwachten dat deze in staat is getallen op te tellen?
Een notaris is een ondernemer en dit is wat hij kost, niet verdient. Alles moet er van betaald worden.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 17:38 schreef greatchampion het volgende:
190e/uur?!? voor simpele rekensommen?!?![]()
Volgens mij heb ik het verkeerde beroep gekozen
Ze zijn ook nog eens monopolist. D.w.z. geen concurrentie mogelijk !quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 17:38 schreef greatchampion het volgende:
190e/uur?!? voor simpele rekensommen?!?![]()
Volgens mij heb ik het verkeerde beroep gekozen
Leg eens uit? Volgens mij kan ik in Nederland kiezen uit zo'n 1500 notarissen die vrij zijn in de bepaling van hun tarief. Hoe is dat een monopolie?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:44 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Ze zijn ook nog eens monopolist. D.w.z. geen concurrentie mogelijk !
Zoiets heet kennis-economie.
Alsof de autodealer geen kosten heeft.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 19:37 schreef Maharbal het volgende:
Een notaris is een ondernemer en dit is wat hij kost, niet verdient. Alles moet er van betaald worden.
Als je er bij bedenkt dat een automonteur bij de dealer je al een kleine 60/70 euro per uur kost, is deze ¤190 helemaal niet zo hoog (overigens ook een normaal tarief voor een "standaard" notaris)
Heb je weleens van kartelvorming gehoord ?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:49 schreef viccie het volgende:
[..]
Leg eens uit? Volgens mij kan ik in Nederland kiezen uit zo'n 1500 notarissen die vrij zijn in de bepaling van hun tarief. Hoe is dat een monopolie?
Ik zeg je: dit is nog maar het begin.....quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:55 schreef silliegirl het volgende:
Ik ken je probleem. Hier i.v.m. een erfenisafwikkeling zowel een notaris als een advocaat in de arm moeten nemen, en je betaalt je scheel aan die mensen. We zijn overigens nog geen stap verder met de gang van zaken omtrent de erfenis, maar wel ruim 4000 euro lichter aan kosten voor advocaat en notaris... Achja...
Ok. Volgens jouw redenatie is de bakker op de hoek ook een monopolist. En de groenteboer ook. En de slager. En de schoenmaker. Beetje onzinnig om het zo te stellen he?quote:Op zondag 4 oktober 2009 12:52 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Heb je weleens van kartelvorming gehoord ?
bovendien: als inwoner van Maastricht kan ik moeilijk naar een notaris in Delfzijl.
Wat een stomme opmerking.quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:03 schreef viccie het volgende:
[..]
Ok. Volgens jouw redenatie is de bakker op de hoek ook een monopolist. En de groenteboer ook. En de slager. En de schoenmaker. Beetje onzinnig om het zo te stellen he?
Ja, en? Hoe is dit anders dan bijvoorbeeld een huisarts? Of een automonteur die APK-keuringen doet? Een leraar? Nog niet eens zo heel lang geleden moest elke ondernemer een middenstandsdiploma hebben. Dus toen was er volgens jou ook sprake van kartelvormende groeteboeren?quote:Op zondag 4 oktober 2009 13:08 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat een stomme opmerking.
Een notaris wordt benoemd door de koningin na eerst jarenlange studie en na eerst jarenlang kandidaat-notaris te zijn geweest. Niemand mag zonder dit zomaar een notaris-kantoortje beginnen en zich profileren als notaris.
Integendeel,quote:Op zondag 4 oktober 2009 15:12 schreef DABAMaster het volgende:
de kennissen zullen waarschijnlijk alleen een verklaring erfrecht hebben gewinkeld bij de notaris en daarna alles zelf gedaan..
jij laat alles door de notaris doen (en da's best een hoop werk), dus dat kost meer geld... waarom heb je dit van te voren niet met deze man besproken?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |