Mijn geloof/levensbeschouwing in één quote.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Ik ben van mening dat God niet bestaat. Waarom? Omdat er simpelweg geen enkel bewijs is. Nu kun je het wel gaan omdraaien en zeggen "Ja, maar er is ook geen bewijs dat hij NIET bestaat", maar dat beschouw ik als het ontwijken van de bewijslast, en het is nog verkeerd ook, alsof je tegen een moordverdachte zegt "Bewijs maar dat je die moord NIET gepleegd hebt".
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Ik ben van mening dat God niet bestaat. Waarom? Omdat er simpelweg geen enkel bewijs is. Nu kun je het wel gaan omdraaien en zeggen "Ja, maar er is ook geen bewijs dat hij NIET bestaat", maar dat beschouw ik als het ontwijken van de bewijslast.
quote:Humanisme stelt de waardigheid van de mens centraal. Als levensbeschouwing legt het humanisme de nadruk op vorming (Bildung), rede, redelijkheid en wereldburgerschap. Het humanisme combineert individuele ontwikkeling met een politiek-ethisch streven naar humaniteit, dat wil zeggen: menselijkheid. Een betekenisvol, zinvol leven wordt volgens het humanisme in deze combinatie gevonden. Sleutelwoorden van het humanisme zijn zelfontplooiing en -ontwikkeling, autonomie (in de betekenis van vrijheid en het streven naar een goed en mooi leven), verantwoordelijkheid, kritisch denken, gelijkwaardigheid en humaniteit.
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 15:20 schreef intraxz het volgende:
Nihilist, maar dat dekt maar een klein deel van mijn overtuigingen.
Goed verwoord. Idem hier. Als die sprookjes niet zo enorm in onze cultuur verwoven zaten, zou niemand ze serieus nemen.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Ik ben van mening dat God niet bestaat. Waarom? Omdat er simpelweg geen enkel bewijs is. Nu kun je het wel gaan omdraaien en zeggen "Ja, maar er is ook geen bewijs dat hij NIET bestaat", maar dat beschouw ik als het ontwijken van de bewijslast, en het is nog verkeerd ook, alsof je tegen een moordverdachte zegt "Bewijs maar dat je die moord NIET gepleegd hebt".
Beetje rare vergelijking. Als je van een moordverdachte niet kan bewijzen dat hij de moord heeft gepleegd, kan je nog niet stellen dat hij het NIET heeft gedaan. Je weet het simpelweg niet.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Vat het dan zo op: iedereen in een gemeenschap denkt dat hij het gedaan heeft, terwijl er geen bewijs voor is. Maar omdat iedereen hetzelfde denkt, geldt dat als "bewijs" (of excuus) om hem te veroordelen. Dit is vaak genoeg gebeurd. De enige reden waarom de huidige geloven zo populair zijn is omdat zoveel mensen er in geloven en omdat mensen ermee opgevoed worden en het als "normaal" ervaren.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 22:13 schreef Nooduitgang het volgende:
[..]
Beetje rare vergelijking. Als je van een moordverdachte niet kan bewijzen dat hij de moord heeft gepleegd, kan je nog niet stellen dat hij het NIET heeft gedaan. Je weet het simpelweg niet.
quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 12:37 schreef ImMaxa het volgende:
Atheïst
Dit is wel herkenbaar, maar het is mogelijk om uit dat nihilisme iets waardevols te halen wat de grondstemming kan verzachten. Zo zou je het leven kunnen gaan zien als een universum van velerlei creatieve processen. Jij bent als levend wezen in staat om actief deel te nemen aan de vormgeving van die processen. Je kunt nieuwe van start doen gaan, bestaande kun je sturen. En zo je wilt kun je ze beschrijven, met woorden, of beelden, of muziek. Het nihilisme toont je een leeg canvas, maar je vergeet dat je een kwast in handen hebt.quote:Op zaterdag 3 oktober 2009 21:47 schreef Ribbenburg het volgende:
Nihilist.
Deels zit het in mijn karakter, deels is het het gevolg van het lezen van teveel Nietzsche. Blij met mijn levensbeschouwing ben ik niet.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |