Robbiej | vrijdag 2 oktober 2009 @ 17:53 |
Hallo, Ik heb een ventilatierooster in de woonkamer zitten bij het raam. deze laat redelijk wat lucht door. Hoe doen jullie dat in de winter? half dicht? helemaal dicht? open laten? ik heb mechanische ventilatie maar er moet wel wat buitenlucht geventileerd worden toch? Ik blijf aan het stoken zo.. ![]() | |
FoXje | vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:18 |
Gewoon open laten staan! Als je hem dicht zet wordt de lucht te vochtig. Vochtige lucht is moeilijker warm te stoken dan droge lucht. | |
trovey | vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:20 |
24/7 open laten staan, heb dat rooster nooit dicht. | |
kievit19 | vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:25 |
altijd open, het liefst zou ik mijn ramen ook overdag helemaal open gooien , dan maar een lekker warme trui aan. maar dat kan hier niet ivm katten die ik liever niet buiten heb, dus vent roosters helemaal open en de ramen op kiepstand | |
Fogel | vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:27 |
Open. Pas als het binnen zo hard waait dat je geen kaarsen meer aankrijgt in de huiskamer kan de stand op half-open gezet worden of eventueel voor een korte periode (denk aan uren, niet dagen) helemaal dicht. | |
Robbiej | vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:31 |
Ik denk dat ik hem toch maar half dicht zet.. het is ook maar een huisje van 30m2 he.. het tocht als een malle ![]() | |
klipper | vrijdag 2 oktober 2009 @ 20:46 |
quote:Kan rustig dicht gezet worden hoor, mits je iedere dag maar lucht. (ongeveer een 1/2 uur) De afzuiging niet uitzetten. | |
Martijn_77 | zaterdag 3 oktober 2009 @ 15:41 |
Als ik ze open laat staan tocht het best in huis dus bij mij gaan ze ook dicht. | |
cvboer | zaterdag 3 oktober 2009 @ 23:23 |
Ik heb ze altijd openstaan, alleen als de wind er vol opstaat gaan ze dicht. De volgende dag gaan ze wel weer open. De MV draait altijd op standje 1. | |
dop | zondag 4 oktober 2009 @ 08:20 |
zal per woning verschillen een goed geisoleerde nieuwbouwwoning zal meer moeten ventileren als een jaren 30 woning waar nooit veel aan is gedaan ik zou zeggen doe wat prettig voelt en meet eventueel de luchtvochtigheid, die zou tussen de 50% en 60% moeten zijn | |
Athmozz | zondag 4 oktober 2009 @ 10:53 |
quote:60 is op zich al te hoog, 35 - 55 is het ideale voor een mens, waarbij 50% aangeraden wordt als je met een klimatisatiesysteem werkt om daarop je regelaar in te stellen. Ideaal voor je ventilatie is uiteraard een HRV unit plaatsen, dan kan je zo'n 80% van je "ventilatieverlies" qua energie gewoon terugwinnen. In principe moet je rekening houden met zo'n 50m³ / u per persoon aanwezig, dus zeg dat je gemiddeld met 2 man er bent zou je 100m³ / u moeten verluchten om goed bezig te zijn. Een Renovent 300 zou hiervoor ideaal zijn, die ventileert 180m³/u en heeft een rendement van 97% op zijn laagdebietstand. Dan heb je dus een ventilatiedebiet van 180m³/u aan de prijs van zo'n 6m³/u. Verder kan je dan je huis volledig dichtsteken qua isolatie, is geen probleem want die unit neemt het voor je over. Nadeel is de prijs; die staat op zo'n 2300 ex BTW, maar normaal kan je daar vrij redelijke kortingen op krijgen (ik kan ze voor nog geen 950¤ krijgen). Het betaalt zichzelf dus terug ![]() [ Bericht 36% gewijzigd door Athmozz op 04-10-2009 10:59:43 ] | |
cvboer | zondag 4 oktober 2009 @ 11:02 |
quote:Athmoss, HRV is denk ik een belgisch begrip ![]() Verder heb je wel gelijk, 25 - 55 rlv is goed. Helaas worden de meeste WTW systemen niet goed ingeregeld waardoor een verkeerde balans ontstaat. De systemen die ik plaats regel ik altijd zo goed mogelijk in door de inlaat en uitlaatventielen goed in te stellen. | |
Athmozz | zondag 4 oktober 2009 @ 11:11 |
HRV is eigenlijk de engelse afkorting (heat recovery ventilation) ![]() in huizen plaats ik normaal niet, systemen die ik ontwerp zijn voor kantoorgebouwen / ziekenhuizen / zwembaden, maar het principe voor een huis is natuurlijk hetzelfde (zelfs iets eenvoudiger eigenlijk) | |
cvboer | zondag 4 oktober 2009 @ 11:19 |
quote:Bedankt voor je uitleg, weer wat geleerd ![]() | |
dop | zondag 4 oktober 2009 @ 12:33 |
onder de 50% is voor een mens vaak niet z'n probleem , maar heb je een houten vloer of antieke meubels dan is dat te snel te laag en ook voor kamer planten is een vochtigheid onder de 50% vaak een probleem | |
klipper | zondag 4 oktober 2009 @ 13:24 |
quote:Volgens de richtlijnen is het tussen de 40% en 60 % RV normaal. Onder de 40% is het "te laag" en boven de 60% te hoog. Hoe lager de RV, des te harder er gestookt moet worden. Hoe lager de RV des te gevoeliger je wordt voor virussen en dergelijke, een normale RV geeft tevens een behaaglijker gevoel waardoor je minder hoeft te stoken. Voor bacteriën is het klimaat tussen de 40% RV en 60% RV het meest onaangenaam. Virussen overleven het minst tussen de 45% RV en 70% RV. Voor mensen met allergieën of astma is een RV tussen de 45% en 55% ideaal. Vele meubels, parket of andere houten vloeren hebben het liefst een RV van 50% tot 60%. Alles bij elkaar opgeteld, kunnen we dus concluderen dat een RV van 50% het meest ideale werkpunt is. Bacteriën en virussen houden er niet van, voor mensen, huisdieren en meubels is het ideaal en voor het verwarmen van het huis kost het minder energie omdat het veel behaaglijker aanvoelt. Maar Athmozz had ook al aangegeven dat 50% het meest ideale is. [ Bericht 17% gewijzigd door klipper op 04-10-2009 13:30:55 ] | |
Athmozz | zondag 4 oktober 2009 @ 13:30 |
quote:BS. ![]() je ziet duidelijk als je bij dezelfde temperatuur een lagere relatieve vochtigheid hebt, dat je energieinhoud van je lucht ook lager is. Drogere lucht warmt makkelijker op dan vochtige lucht (en vraagt minder energie om op te warmen) | |
klipper | zondag 4 oktober 2009 @ 13:35 |
quote:Gewoon op de tabel afgaand, heb je volkomen gelijk, alleen houd de tabel geen rekening met andere factoren. Hoe minder energie de lucht kan opnemen, des te minder deze ook weer kan afgeven. Om de lucht snel te verwarmen is een lage RV natuurlijk ideaal, maar deze zal vrij weinig energie kunnen opnemen en het dus ook zeer snel weer kwijt raken. Hoe vochtiger de lucht, des te langer het duurt om deze op te warmen, maar het duurt daardoor ook weer veel langer voordat deze zijn energie weer kwijt geraakt is. Neem bijvoorbeeld 2 gelijke pannen en vul de ene pan met 100 ml water en de andere met 1000 ml water, verwarm beide tot 100 graden en laat ze daarna afkoelen. De pan met 100 ml zal veel eerder warm zijn, maar ook weer veel sneller afgekoeld zijn door zijn beperkte massa, de 1000 ml pan daartegen doet er langer over om op te warmen, maar doet er ook veel langer over om weer af te koelen. Vochtiger lucht kan dus meer energie bevatten en voor de behaaglijkheid is een vochtgehalte van 50% dus ideaal, deze kan voldoende energie bevatten om je een behaaglijk gevoel te geven zonder dat het onaangenaam warm wordt. [ Bericht 20% gewijzigd door klipper op 04-10-2009 13:48:29 ] | |
Athmozz | zondag 4 oktober 2009 @ 13:45 |
maar dan heb je het over de buitenlucht. Bij een woning opwarmen heb je (koude) buitenlucht die je door ventilatie (hetzij manueel via raam open, hetzij met zo'n ventilatieunit) naar binnen trekt. Je warmt deze op, en komt sowieso in een relatief lage luchtvochtigheid terecht. In een woning die je opwarmt zal je dus nooit en te nimmer dergelijke hoge luchtvochtigheden aantreffen, of je zou aan luchtbevochtiging moeten doen (wat zeer schadelijk is voor je woning). Daarbij; als je 20° stookt op 60% RV (wat echt op het randje is) en je vertrekt van buitenlucht van 5° en 85%RV, dan zit je met 25kJ/kg dat je moet toevoeren (en je moet je vocht ook ergens vandaan krijge). Als je stookt naar 23°C en 45% RV, dan moet je maar evenveel toevoeren aan energie. Je zit dus beter in een situatie met 23°C temperatuur en 45% RV dan met 20°C en 60RV. |