abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73307000
Verblijf 8 jaar in Azie, sinds enkele jaren een permanent stoma dus zwaar afhankelijk van zorgverzekering. Een heel aardige kennis bood destijds haar adres aan als officieel briefadres, volgens OHRA heb ik dan recht op een basisverzekering, tegenwoordig zelfs verplicht voor een NL staatburger.

Haar gemeente vond het geen enkel probleem en scheef mij daar in, zo had ik 4 jaar een OHRA basisverzekering. Dan verhuist ze naar een andere gemeente, die gaat ineens dwars liggen en weigert mij in te schrijven. Een briefadres zou voor max. 8 maanden zijn en ik woon al jaren in het buitenland dus viel niet tegen te discussieren. Navraag leert dat verschillende gemeenten die wet heel anders toepassen.

Ik hou contact met de oude gemeente om de zaak niet in het honderd te laten lopen, en omdat ik wil weten hoe het ervoor staat met mijn te verlopen inschrijving. Ook extra contact met OHRA, ik ben altijd heel open geweest en ze wisten allang hoe mijn situatie ervoor staat. Ze hadden mij voor de zekerheid toch op haar nieuwe adres geregistreerd, zolang de zaak niet rond was, geen enkel probleem.

Totdat ik vandaag bel met een wel heel onvriendelijke meneer Ehrens van afdeling Buitenland. Volgens hem heb ik helemaal geen recht op een zorgverzekering als ik niet fisiek in Nederland woon, maar zeker niet met een briefadres. Hij ontkent dat zijn collega's mij ooit verkeerd hebben ingelicht en vind ook niets terug van mijn talloze gesprekken met collega's. Denkt mij zelfs te moeten zeggen dat hij het ook wel belachelijk vind te moeten bijdragen aan 'mensen zoals ik' die maar meeprofiteren zonder er recht op te hebben. Pardon ?

Hij doet beschuldigend alsof ik jarenlang heb verzwegen dat ik in het buitenland woon en bewust misbruik heb gemaakt van het recht op verzekering, en gaat er direct werk van maken en 'de zaak laten uitzoeken'.

Als ik geen verzekering meer heb kost het me 2.200 euro per jaar, zonder enig inkomen ga ik dus voor een groot probleem komen te staan als er niet snel een oplossing komt, en wat als ik misschien ooit weer een operatie moet ondergaan ? Extra complicatie, ik woon hier met m'n 80 jaar ouwe ma waar ik voor zorg, die daardoor zolang mogelijk een vrij leven kan leiden, geen beroep doet op zorgkosten en niet naar een verpleeghuis hoeft. Maar terug naar Nederland is bepaald niet eenvoudig.

Heb ik a: idd geen recht op een briefadres ? b: en met briefadres idd geen recht op verzekering ? c: heeft iemand kennis van zaken en suggesties hoe dit op te lossen ?

Heel erg bedankt !
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 15:26:02 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_73307447
Voor zover ik weet moet je in Nederland ingeschreven staan om een zorgverzekering in NL te hebben. Hoe dat met een briefadres zit geen idee, maar het lijkt me wel een lastig probleem.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_73307506

[ Bericht 51% gewijzigd door Sjeen op 02-10-2009 15:34:35 (flikker op) ]
pi_73307526
Op de vragen A en B weet ik geen antwoord, maar wat punt C betreft: ik zou deze behandling door OHRA niet over m'n kant laten gaan. Ik zou een schriftelijke klacht indienen, waarin je melding maakt van de manier waarop je bent bejegend en bovendien dat je destijds anders door OHRA bent voorgelicht, dat het vreemd is dat ze daarvan in hun eigen administratie niets kunnen terugvinden en dat je altijd te goeder trouw hebt gehandeld.
pi_73307597
En nu even serieus.
Kijk, je hebt lange tijd gebruik kunnen maken van een zorgverzekering die geldt voor Nederlanders die ook aarswerkelijk in Nederland wonen. Als ze er nu achter komen (dmv een competente medewerker) dat je geen recht hebt op deze zorgverzekering, heb je dikke pech. Zelfs als je eerder verkeerd bent ingelicht, dan is dat lullig (daar mogen ze ook wel sorry voor zeggen), maar rechten kan je er niet aan ontlenen.

Betreft de verzekering: you're shit out of luck!
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 15:31:09 #6
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_73307626
accepteerd ?
zzz
pi_73307817
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 15:31 schreef _Led_ het volgende:
accepteerd ?

kon de titel inderdaad niet meer corrigeren, maar het gaat meer om de inhoud nietwaar, in elk geval bedankt voor je nuttige bijdrage :-)
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 15:38:00 #8
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_73307856
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 15:30 schreef mr_vavavoom het volgende:
En nu even serieus.
Kijk, je hebt lange tijd gebruik kunnen maken van een zorgverzekering die geldt voor Nederlanders die ook aarswerkelijk in Nederland wonen. Als ze er nu achter komen (dmv een competente medewerker) dat je geen recht hebt op deze zorgverzekering, heb je dikke pech. Zelfs als je eerder verkeerd bent ingelicht, dan is dat lullig (daar mogen ze ook wel sorry voor zeggen), maar rechten kan je er niet aan ontlenen.

Betreft de verzekering: you're shit out of luck!
En dat ook wel een beetje.......
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_73308129
Hmm, blijkbaar mocht mijn opmerking niet van Sjeen?
Te grof?

[ Bericht 17% gewijzigd door Sjeen op 02-10-2009 15:46:14 (inderdaad, dus herhalen hoeft ook niet.) ]
pi_73308283
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 15:12 schreef ACAB2010 het volgende:
Hij doet beschuldigend alsof ik jarenlang heb verzwegen dat ik in het buitenland woon en bewust misbruik heb gemaakt van het recht op verzekering, en gaat er direct werk van maken en 'de zaak laten uitzoeken'.
In principe heeft hij daar natuurlijk gelijk in.

Anyway. zorgverzekering afsluiten in het land waar je woont. Probleem opgelost.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 15:50:33 #11
45722 Dromer
Zo veel letters Zo weinig ruim
pi_73308310
Werk je nog voor een Nederlands bedrijf, TS? Dan heb je, dacht ik, wel recht op de basisverzekering als je in het buitenland woont.
I am just a dreamer, but you are just a dream
pi_73308643
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 15:49 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

In principe heeft hij daar natuurlijk gelijk in.

Anyway. zorgverzekering afsluiten in het land waar je woont. Probleem opgelost.

Als het zo makkelijk zo zijn hoefde ik hier niet te posten, de beste verzekering hiero schrijft alleen in op basis van uitsluitsels. Dus als je ooit een gebroken been hebt gehad kun je je daarvoor al niet meer verzekeren, zoals ook SOA's en alcohol gerelateerde ongelukken niet te verzekeren zijn. Een aandoening of in mijn geval het gevolg van een eerdere aandoening verzekeren kun je dus wel vergeten.

Ironisch is dat ik ooit besloot hier te gaan wonen op advies van een huisarts, in de tropen namelijk geen last van ziekte van Crohn.

Nee werk niet voor een Nederlands bedrijf.
pi_73309443
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 15:59 schreef ACAB2010 het volgende:
Als het zo makkelijk zo zijn hoefde ik hier niet te posten, de beste verzekering hiero schrijft alleen in op basis van uitsluitsels.
Zo makkelijk is het dus blijkbaar wel. Maar die voorwaarden komen je niet zo goed uit. Dat is natuurlijk geen argument om dan maar in Nederland verzekerd te zijn.

Heb je nu zelf al uitgezocht wat je rechten en plichten zijn als Nederlander in het buitenland?
pi_73310370
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73310967
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 16:49 schreef spijkerbroek het volgende:
http://www.vertreknaarhetbuitenland.overheid.nl/Migreren/Migreren
Misschien heb je daar wat aan.

Interessante website is dat, bedankt !
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 17:13:40 #16
31101 _Led_
Visje aaien niemand zeggen
pi_73311089
Wat een kneuzen-nick heb je trouwens.
zzz
pi_73311931
In welk aziatisch land woon je ? Ik woon in Laos met een Thaise verzekering (BUPA) die is best OK.

[ Bericht 85% gewijzigd door DengueFever op 02-10-2009 17:57:10 ]
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 17:55:14 #18
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73312345
Jemig, wat een fraudetopic weer zeg, wel willen profiteren van de zorg, maar slechts een deel van de premie willen betalen.

Gelukkig zijn er nog wel gemeentes die goed opletten. Je bent verplicht je uit te schrijven in Nederland als je gedurende een jaar minimaal 8 maanden niet in Nederland verblijft. Artikel 68 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

En als je gedurende een half jaar niet minimaal 4 maanden hier gaat verblijven, heb je ook geen enkel recht op een herinschrijving.
pi_73313599
Vraagje. Heb je een toeristen visum, of een verblijfsvergunning?

Je bent volledig Nederlander?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_73313721
Jij mag helemaal geen zorg verzekering hebben. Door mensen zoals jij gaat voor ons de premie omhoog.

Je hebt al dan niet bewust fraude gepleegd door je in te schrijven in een adres in Nederland terwijl je daar helemaal niet woont.
Mensen die thee drinken plassen zittend.
pi_73313736
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 17:55 schreef Zelva het volgende:
Jemig, wat een fraudetopic weer zeg, wel willen profiteren van de zorg, maar slechts een deel van de premie willen betalen.

Gelukkig zijn er nog wel gemeentes die goed opletten. Je bent verplicht je uit te schrijven in Nederland als je gedurende een jaar minimaal 8 maanden niet in Nederland verblijft. Artikel 68 van de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.

En als je gedurende een half jaar niet minimaal 4 maanden hier gaat verblijven, heb je ook geen enkel recht op een herinschrijving.
Uhm, is het niet erg omslachtig wanneer je overstapt van verzekering elke paar jaar? Wanneer ik voor 10 jaar naar het buitenland ga en altijd netjes mijn verzekering heb betaald, zou ik niet weten waarom ik tijdens die tien jaar (ben dan nog steeds volledig Nederlander) niet gewoon mijn verzekering kan betalen en een beroep doen op die verzekering wanneer ik die nodig heb.

Hoe moet jij je anders verzekeren? Waar zou je naar over moeten stappen dan?
I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
pi_73313826
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 18:35 schreef paddy het volgende:

[..]

Uhm, is het niet erg omslachtig wanneer je overstapt van verzekering elke paar jaar? Wanneer ik voor 10 jaar naar het buitenland ga en altijd netjes mijn verzekering heb betaald, zou ik niet weten waarom ik tijdens die tien jaar (ben dan nog steeds volledig Nederlander) niet gewoon mijn verzekering kan betalen en een beroep doen op die verzekering wanneer ik die nodig heb.

OOM Verzekeringen

De Nederlandse zorgverzekering is natuurlijk heel erg sociaal, en je betaalt niet alleen premie, maar ook een gedeelte inkomensafhankelijke bijdrage. Jij werkt in het buitenland, en je betaalt dus alleen premie, maar geen inkomensafhankelijke bijdrage.

Overigens is het niet echt een discussie. Het mag gewoon niet. De zorgverzkeeringswet zegt dat je alleen een zorgverzekering mag hebben als je in Nederland bent ingeschreven of inkomsten hebt uit Nederland (uitzonderingen daargelaten).
Mensen die thee drinken plassen zittend.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:45:18 #23
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73314001
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 18:35 schreef paddy het volgende:

[..]

Er is in Nederland ook nog zoiets als de inkomensafhankelijke bijdrage. Die betaalt de TS niet, dus is het fraude.
quote:
Ja nou inderdaad, nu je het zegt ja. Nederland is het enige land met zorgverzekeringen. Dat ik daar niet eerder aan gedacht had.
pi_73314739
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 18:30 schreef paddy het volgende:
Vraagje. Heb je een toeristen visum, of een verblijfsvergunning?

Je bent volledig Nederlander?

Heb lange tijd een toeristen visum gehad maar nu een education jaar visum.

Volledig Nederlander ja, belastingplichtig etc.
pi_73315294
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 18:34 schreef Oproerkraaier het volgende:
Jij mag helemaal geen zorg verzekering hebben. Door mensen zoals jij gaat voor ons de premie omhoog.

Je hebt al dan niet bewust fraude gepleegd door je in te schrijven in een adres in Nederland terwijl je daar helemaal niet woont.
Er is nog zoiets als een briefadres waarmee je wel degelijk in Nederland staat geregistreerd, ook om pensioenrechten etc. veilig te stellen, je bankzaken te kunnen blijven regelen etc. Ik ontvang belastingpapieren etc. Een deel van de medewerkers van OHRA beweert dat je met een dergelijk briefadres wel degelijk recht hebt op een basis verzekering, reisverzekering etc. Om misverstanden te voorkomen ben ik altijd duidelijk en open naar ze geweest, in mijn eigen voordeel nietwaar. Fraude daar schiet je meestal niks mee op en geen enkele behoefte aan.

Toen ik vóór deze verzekerde periode onverwacht een operatie moest ondergaan (ik was net voor een vakantie in NL maar die ging mooi de soep in) hebben maatschappelijk werkers van het AMC - niet het eerste het beste ziekenhuis, uit alle macht geprobeerd om een briefadres voor mij te regelen, zodat ik direct verzekerd kon zijn, ook toen verbleef ik al jaren buiten Nederland. Ook voor dak- en thuislozen en allerlij andere vage gevallen zijn er wel degelijk verschillende vormen van registratie mogelijk anders dan het huisje boompje beestje, om maar verzekerd te kunnen zijn, of recht te hebben op een uitkering enz. Ik heb zelf geen uitkering, wel altijd keurig de premies betaald.

Maar het lijkt er eerder op dat er verschillende regels worden toegepast, zowel door gemeenten bij het accepteren van een briefadres als bij verzekerings maatschappijen, en daar ben ik nu mooi klaar mee. Twee weken geleden hoorde ik nog van een OHRA medewerker dat ik alvast op het nieuwe adres ben overgezet voor zolang de briefadres registratie nog niet rond is, daar gaat sinsdien ook de post al heen.

Een medewerker van de 'nieuwe gemeente' wist mij te vertellen dat er weliswaar beperking zijn aan de acceptatie en duur van een briefadres (8 maanden, ook niet eerder gehoord) maar dat er ook wel uitzonderings regels worden toegepast, haar collega ontkende dat weer.

Als een bevoegd medewerker van een instantie mij informatie verschaft dan mag ik er toch zeker van uitgaan dat die informatie correct is, en daar later (na 4 jaar) niet simpelweg op teruggekomen wordt omdat iemand van een andere afdeling toevallig nog een pak met andere regeltjes weet op te noemen. Straks krijg ik zeker nog een rekening met terugwerkende kracht omdat ik 4 jaar onterecht verzekerd was...

Een hoop lui met beslissings bevoegdheid op allerlei kantoren doet gewoon maar wat volgens eigen goeddunken (volgens mij soms ook uit medemenselijkheid) en daar ben ik nu zeker lekker klaar mee !

[ Bericht 5% gewijzigd door ACAB2010 op 02-10-2009 19:52:58 ]
pi_73316432
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 19:30 schreef ACAB2010 het volgende:
Er is nog zoiets als een briefadres waarmee je wel degelijk in Nederland staat geregistreerd, ook om pensioenrechten etc. veilig te stellen, je bankzaken te kunnen blijven regelen etc. Ik ontvang belastingpapieren etc. Een deel van de medewerkers van OHRA beweert dat je met een dergelijk briefadres wel degelijk recht hebt op een basis verzekering, reisverzekering etc. Om misverstanden te voorkomen ben ik altijd duidelijk en open naar ze geweest, in mijn eigen voordeel nietwaar. Fraude daar schiet je meestal niks mee op en geen enkele behoefte aan.

Toen ik vóór deze verzekerde periode onverwacht een operatie moest ondergaan (ik was net voor een vakantie in NL maar die ging mooi de soep in) hebben maatschappelijk werkers van het AMC - niet het eerste het beste ziekenhuis, uit alle macht geprobeerd om een briefadres voor mij te regelen, zodat ik direct verzekerd kon zijn, ook toen verbleef ik al jaren buiten Nederland. Ook voor dak- en thuislozen en allerlij andere vage gevallen zijn er wel degelijk verschillende vormen van registratie mogelijk anders dan het huisje boompje beestje, om maar verzekerd te kunnen zijn, of recht te hebben op een uitkering enz. Ik heb zelf geen uitkering, wel altijd keurig de premies betaald.

Maar het lijkt er eerder op dat er verschillende regels worden toegepast, zowel door gemeenten bij het accepteren van een briefadres als bij verzekerings maatschappijen, en daar ben ik nu mooi klaar mee. Twee weken geleden hoorde ik nog van een OHRA medewerker dat ik alvast op het nieuwe adres ben overgezet voor zolang de briefadres registratie nog niet rond is, daar gaat sinsdien ook de post al heen.

Een medewerker van de 'nieuwe gemeente' wist mij te vertellen dat er weliswaar beperking zijn aan de acceptatie en duur van een briefadres (8 maanden, ook niet eerder gehoord) maar dat er ook wel uitzonderings regels worden toegepast, haar collega ontkende dat weer.

Als een bevoegd medewerker van een instantie mij informatie verschaft dan mag ik er toch zeker van uitgaan dat die informatie correct is, en daar later (na 4 jaar) niet simpelweg op teruggekomen wordt omdat iemand van een andere afdeling toevallig nog een pak met andere regeltjes weet op te noemen. Straks krijg ik zeker nog een rekening met terugwerkende kracht omdat ik 4 jaar onterecht verzekerd was...

Een hoop lui met beslissings bevoegdheid op allerlei kantoren doet gewoon maar wat volgens eigen goeddunken (volgens mij soms ook uit medemenselijkheid) en daar ben ik nu zeker lekker klaar mee !
Je kan wel gaan mekkeren op degenen die volgens jou je verkeerde informatie hebben verstrekt, maar het is nog altijd aan JOU om er zeker van te zijn dat die informatie klopt.
Als jij dat niet doet, kun je dit soort situaties verwachten en kun je behoorlijk in de problemen raken.
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73317340
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 20:08 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Je kan wel gaan mekkeren op degenen die volgens jou je verkeerde informatie hebben verstrekt, maar het is nog altijd aan JOU om er zeker van te zijn dat die informatie klopt.
Als jij dat niet doet, kun je dit soort situaties verwachten en kun je behoorlijk in de problemen raken.

Ook mee eens ja, maar das wel een ambtenaren opmerking. Misleiding en herhaaldelijke verkeerde informatie verstrekking door bevoegden lijkt me niet iets om zomaar over je kant te laten gaan, en ken jij alle continue veranderende regeltjes en wetboeken uit je hoofd ?

Ik heb zoveel gesprekken met deze verzekeraar en andere instanties gehad dat ik er min of meer nog steeds van overtuigd ben dat een briefadres wel degelijk recht geeft op een basis-zorgverzekering, en ik ben lang niet de enige die op deze manier zijn Nederlandse verzekering laat doorlopen zonder willens en wetens te frauderen.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 20:37:59 #28
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73317536
Wat ik niet snap, in de OP staat dat je geen inkomen hebt. Waar kom je dan van rond?
The love you take is equal to the love you make.
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 2 oktober 2009 @ 20:46:06 #29
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_73317743
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 15:26 schreef karr-1 het volgende:
Voor zover ik weet moet je in Nederland ingeschreven staan om een zorgverzekering in NL te hebben. Hoe dat met een briefadres zit geen idee, maar het lijkt me wel een lastig probleem.
Nee, dat hoeft niet. Als je in Nederland werkt, kan het ook. Ik woon in DLD en ben in NL verzekerd, omdat ik daar werk. De post van mijn zorgverzekering komt gewoon naar mijn Duitse adres

MIjn zoontje kon niet in NL verzekerd blijven, is ingeschreven in DLD (gratis) en ik heb voor hem ook een pasje van CVZ, waarmee hij als het nodig is in NL naar een arts kan. Ook ikzelf heb een pasje van de Duitse zorgverzekeraar. Medische kosten in DLD worden door hen verrekend met mijn NL verzekeraar.

TS, informeer eens bij CVZ, die kunnen je vast vertellen hoe het zit. Misschien kun je het zelfs al op hun site vinden: http://www.buitenland.cvz.nl/
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_73324712
Het spijt me zeer, maar je hebt helemaal geen recht op een zorgverzekering! Of ga je om de 3 maanden terug naar NL? Klinkt meer als dat je permanent daar woont. Kortom je hebt er geen recht op. En moet je een eigen zorgverzekering afsluiten in Azie (in zoverre zij dat daar hebben).

Het leven is hard..
pi_73332051
Waarom neem je geen verzekering in Portugal?
pi_73333089
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 13:42 schreef Mirko_Zitrovic het volgende:
Waarom neem je geen verzekering in Portugal?

Portugal ???
pi_73333297
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:29 schreef ACAB2010 het volgende:

[..]

Portugal ???
Dat was sarcastisch... omdat je het daar ook niet mag.

Overigens zou ik Cuba doen, daar hebben ze één van de beste gezondheidszorgstelsels van de wereld. Geen leugen.
pi_73333996
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 14:39 schreef TheSilverSpoon het volgende:

[..]

Dat was sarcastisch... omdat je het daar ook niet mag.

Overigens zou ik Cuba doen, daar hebben ze één van de beste gezondheidszorgstelsels van de wereld. Geen leugen.

Alleen al voor de muziek zou ik veel liever op Cuba willen wonen, die Aziatische muziek hier is 100% zwaar kut.

Zal dit in mijn gedachten houden voor de future, thanx !
pi_73341822
duw
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 20:20:08 #36
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_73342687
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 20:46 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Nee, dat hoeft niet. Als je in Nederland werkt, kan het ook. Ik woon in DLD en ben in NL verzekerd, omdat ik daar werk. De post van mijn zorgverzekering komt gewoon naar mijn Duitse adres
Dus totaal onvergelijkbaar met de topicstarter. Die werkt niet eens in NL.
Where law ends, tyrrany begins.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 oktober 2009 @ 20:37:04 #37
13151 crew  Rewimo
pi_73343130
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 20:20 schreef Gunner het volgende:
Dus totaal onvergelijkbaar met de topicstarter. Die werkt niet eens in NL.
Klopt, ik reageerde dan ook op iemand die zei dat je in NL ingeschreven moet staan. Dat is dus op zich geen voorwaarde om je in NL te kunnen verzekeren. Maar omdat TS ook niet in NL werkt, komt hij niet in aanmerking voor een verzekering in NL. Alleen een postadres is volgens mij niet voldoende.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 3 oktober 2009 @ 20:40:19 #38
13151 crew  Rewimo
pi_73343202
Stukje van CVZ:
quote:
Uw ziektekostenverzekering in internationale situaties

In Nederland zijn de meeste ziektekosten gedekt door twee wettelijke verzekeringen:

1. de Zorgverzekeringswet (Zvw), een basisverzekering voor gebruikelijke medische zorg; en
2. de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), een volksverzekering voor onverzekerbare risico's.

De meeste inwoners wonen èn werken in Nederland, zijn daardoor standaard verzekerd voor de AWBZ en in dat geval ook automatisch verzekerd voor de Zvw. Ook bij studie of een Nederlandse uitkering of pensioen is de situatie duidelijk. Maar hoe zit het met uw verzekering wanneer er een internationaal aspect bij komt kijken? Bijvoorbeeld omdat u tijdelijk in het buitenland studeert? Of omdat u in het buitenland woont en in Nederland werkt? Of omdat u een Nederlands pensioen ontvangt terwijl u in het buitenland woont? Uw persoonlijke situatie bepaalt dan of u bent verzekerd voor de AWBZ en de Zvw.

Als u in Nederland woont en u verblijft met vakantie in het buitenland, dan blijft u verzekerd voor de AWBZ en dus ook voor de Zorgverzekeringswet, tenzij u in het buitenland gaat werken.

De dekking van de basisverzekering is niet beperkt tot Nederland. Uw zorgverzekeraar kan ook in het buitenland gemaakte kosten van zorg vergoeden. De hoogte van die vergoeding wordt echter bepaald door de tarieven die gangbaar zijn in Nederland of zoals aangegeven in uw polis. Het is daarom goed mogelijk dat de kosten niet of niet geheel door de basisverzekering worden gedekt; een aanvullende of reisverzekering blijft dus nog steeds nodig.

Landen waarmee Nederland afspraken heeft gemaakt

In internationaal verband heeft Nederland met een groot aantal landen afspraken gemaakt over het verlenen van medische zorg aan elkaars verzekerden. Die landen zijn onder te verdelen in de EU-/EER-landen en de verdragslanden. De kosten van medische zorg die in één van deze landen - vaak onder nadere voorwaarden - aan u is verleend, worden achteraf door Nederland vergoed (en omgekeerd). Dit is echter pas mogelijk nadat daarvoor een administratieve procedure is uitgevoerd.
EU-/EER-landen Verdragslanden
België Malta Australië4
Bulgarije Oostenrijk Bosnië-Herzegovina
Cyprus (Griekse deel) Polen Kaapverdië
Denemarken Portugal Kroatië
Duitsland Roemenië Macedonië
Engeland
(Groot-Brittannië)1 Slovenië Marokko
Estland Slowakije Servië-Montenegro
Finland Spanje3 Tunesië
Frankrijk2 Tsjechië Turkije
Griekenland Zweden
Hongarije
Ierland Liechtenstein
Italië Noorwegen
Letland IJsland
Litouwen Zwitserland
Luxemburg

1 inclusief Gibraltar
2 inclusief Guadeloupe, Frans Guyana. Martinique, Reunion, St. Pierre en Miquelon
3 inclusief Ceuta en Melilla
4 alleen tijdelijk verblijf
Terug naar boven
Landen zonder afspraken over medische zorg

In alle andere landen (verder aangeduid als 'niet-EU-/EER-/verdragslanden') heeft u geen recht op zorg ten laste van Nederland, omdat Nederland met die landen geen afspraken heeft gemaakt over het verlenen van medische zorg en het vergoeden van de kosten daarvan. Dus als u bijvoorbeeld in Brazilië of Indonesië woont, dan bent u in beginsel niet verzekerd volgens de Nederlandse socialeverzekeringswetgeving, dus ook niet voor ziektekosten. U moet dan op andere wijze in de verzekering van uw ziektekosten voorzien. Dit geldt ook als u op de Nederlandse Antillen woont.
Onder de niet-EU-/EER-/verdragslanden binnen Europa vallen: Andorra, Kanaaleilanden (Guernsey, Jersey en Olderley), eiland Man, Monaco, San Marino en Vaticaanstad.
Lijkt me duidelijk.
pi_73343368
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 19:30 schreef ACAB2010 het volgende:

Hoewel ik op zijn zachtst gezegd wat moeite heb met de eisen die jij stelt, zonder inkomen in het buitenland zitten en toch op onze kosten verzekerd willen zijn, gun ik je die terugbetaling niet. Maar verbaas je niet als die rekening toch nog komt.
Het niveau van de medewerkers bij de zorgverzekeraars is dik onder de maat. Toen mijn echtgenote een orthodontische behandeling moest ondergaan werd mij vooraf meermaals telefonisch verteld dat die in ons pakket zat en dus werd vergoed. Enja hoor... na de eerste rekening bleek alles anders. Uiteindelijk al die duizenden euro's zelf op moeten hoesten.
-
pi_73343749
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 20:46 schreef quo_ het volgende:

[..]

Hoewel ik op zijn zachtst gezegd wat moeite heb met de eisen die jij stelt, zonder inkomen in het buitenland zitten en toch op onze kosten verzekerd willen zijn, gun ik je die terugbetaling niet. Maar verbaas je niet als die rekening toch nog komt.
Het niveau van de medewerkers bij de zorgverzekeraars is dik onder de maat. Toen mijn echtgenote een orthodontische behandeling moest ondergaan werd mij vooraf meermaals telefonisch verteld dat die in ons pakket zat en dus werd vergoed. Enja hoor... na de eerste rekening bleek alles anders. Uiteindelijk al die duizenden euro's zelf op moeten hoesten.

Ik stel helemaal geen eisen, alleen datgene waarvan ik nooit anders heb gehoord dat het heel normaal is en waar ik gewoon recht op heb blijkt (volgens één persoon binnen een organisatie waar ik met tientallen heb gesproken) ontrecht te zijn.

Ik betaal gewoon premie, 93 euro per maand dat kan ik dus ook terug eisen omdat het een foutje van de zaak was ?
pi_73343830
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 19:10 schreef ACAB2010 het volgende:

[..]

Heb lange tijd een toeristen visum gehad maar nu een education jaar visum.

Volledig Nederlander ja, belastingplichtig etc.
Zoek dan eens uit wat je status eigenlijk is, en wat je rechten zijn.
Belangrijk is: Wanneer woon je volgens de wet niet meer in Nederland?
pi_73344661
Wat ik nog niet eens had meegenomen in deze topic, destijds was ik omdat ik langere tijd in het buitenland verbijf enkele jaren niet verzekerd, totdat ik onverwacht een boete van enkele duizenden euros kreeg omdat ik volgens de zorgverzekeringswet verplicht was een zorgverzekering af te sluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Uiteindelijk kreeg ik kwjtschelding van de boete omdat ik kon aantonen dat ik wegens verblijf in het buitenland niet van de nieuwe zorgverzekeringswet op de hoogte was. Vanaf dat moment heb ik mij weer verzekerd via een officieel (brief)adres...
pi_73344720
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:39 schreef ACAB2010 het volgende:
Wat ik nog niet eens had meegenomen in deze topic, destijds was ik omdat ik langere tijd in het buitenland verbijf enkele jaren niet verzekerd, totdat ik onverwacht een boete van enkele duizenden euros kreeg omdat ik volgens de zorgverzekeringswet verplicht was een zorgverzekering af te sluiten bij een Nederlandse zorgverzekeraar. Uiteindelijk kreeg ik kwjtschelding van de boete omdat ik kon aantonen dat ik wegens verblijf in het buitenland niet van de nieuwe zorgverzekeringswet op de hoogte was. Vanaf dat moment heb ik mij weer verzekerd via een officieel (brief)adres...
Had je je toen afgemeld bij de gemeente waar je ingeschreven stond met de mededeling dat je naar het buitenland vertrok?
  zaterdag 3 oktober 2009 @ 21:41:46 #44
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_73344749
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:39 schreef ACAB2010 het volgende:
Uiteindelijk kreeg ik kwjtschelding van de boete omdat ik kon aantonen dat ik wegens verblijf in het buitenland niet van de nieuwe zorgverzekeringswet op de hoogte was. Vanaf dat moment heb ik mij weer verzekerd via een officieel (brief)adres...
Wacht even. Je woont en werkt niet in Nederland. Volgens mij proberen een aantal mensen je te vertellen dat je dan geen recht hebt op een zorgverzekering. Volgens mij doet een 'briefadres' daar weinig aan af.

Zou wel erg makkelijk zijn om zo toch verzekerd te zijn. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_73344920
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:40 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Had je je toen afgemeld bij de gemeente waar je ingeschreven stond met de mededeling dat je naar het buitenland vertrok?
Niet helemaal, ik woonde al buiten Nederland toen ik op afstand m'n huurwoning opzegde, er is me toen verteld dat na plm 2 maanden ik vanzelf zou worden uitgeschreven uit de gemeente. Toevallig kwam ik er een jaar later achter bij het aanvragen van een nieuw paspoort dat ik nog steeds niet was uitgeschreven, ik heb dat toen alsnog gedaan. Een of twee jaar later kreeg ik die boete opgelegd.
pi_73345006
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:47 schreef ACAB2010 het volgende:
Niet helemaal
En daar ging je de fout in.
quote:
er is me toen verteld dat na plm 2 maanden ik vanzelf zou worden uitgeschreven uit de gemeente.
Er wordt je wel veel fouts verteld he?
Er is nooit bij je opgekomen om zelf eens wat speurwerk te doen?
Dat lijkt me toch wel 1 van de basisdingen die je bij emigratie gaat doen.
quote:
Een of twee jaar later kreeg ik die boete opgelegd.
Terecht dus.
pi_73345094
Tja, ik neem aan dat je het ondertussen ook wel hebt gegoogled? Dan zie je dat je zelf nalatig bent geweest, en dus is het een kwestie van jammer maar helaas.

Dus, gaarne niet meer parasiteren op mijn inkomensafhankelijke bijdrage.
pi_73345142
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:41 schreef Gunner het volgende:

[..]

Wacht even. Je woont en werkt niet in Nederland. Volgens mij proberen een aantal mensen je te vertellen dat je dan geen recht hebt op een zorgverzekering. Volgens mij doet een 'briefadres' daar weinig aan af.

Zou wel erg makkelijk zijn om zo toch verzekerd te zijn. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Een aantal mensen die je rustig deskundigen op dit gebied zou kunnen noemen hebben mij slechts geleerd dat een briefadres een officieel registratie adres is, en minimale vereiste om recht te hebben op de (bovendien verplichte) zorgverzekering.
pi_73345290
quote:
Op zaterdag 3 oktober 2009 21:54 schreef ACAB2010 het volgende:
Een aantal mensen die je rustig deskundigen op dit gebied zou kunnen noemen hebben mij slechts geleerd dat een briefadres een officieel registratie adres is, en minimale vereiste om recht te hebben op de (bovendien verplichte) zorgverzekering.
Fijn voor je, maar dat klopt dus niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')