kriele | vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:21 |
Sensationeel: Nederlands F1-circuit in de maak! + Special Uitgegeven door Thomas Verbeek 2 oktober 2009 08:00 - Print artikel Krijgt Nederland nog ooit een F1 Grand Prix? Met de grensoverschrijdende plannen van stichting IChallenge zou het wel eens kunnen worden gerealiseerd. De stichting is nu twee jaar in gesprek met de provincie Flevoland en de gemeente Noordoostpolder voor de bouw van het gigantische (autosport) project. Dit project behuist een terrein van meer dan 450 hectare waar sport, toerisme, industrie en innovatieve ondernemingen worden ondergebracht, moeten in de Noorrdoostpolder zorgen voor het unieke IChallenge Park Emmeloord. Eén van de stuwende krachten achter dit project is Ed Wassenberg, hij treedt naar buiten met het project om Nederland de plannen van de Stichting IChallenge kenbaar te maken en om met het politieke besluitvormingsproces te beginnen. “Het is grensoverschrijdend denken. Ik ga voor Nederland de grootste sportaccommodatie van Europa maken”, verklaarde Ed Wassenberg tegenover Racexpress.nl. “Het wordt een complete toeristische attractie. “Hier zit Nederland op te wachten, dit is de economische opsteker. We zetten alle duursporten bij elkaar, autosport, karting, motorcross, ovalracing en ga zo maar door. Ook karting in Nederland heeft het moeilijk, banen zoals Amsterdam en Uitgeest zijn weg. We willen een kartbaan van ongeveer 1500 meter aanleggen”, vervolgt Wassenberg. “Ook qua racecircuits willen we iets unieks creëren. We hebben twee projecten in ons hoofd. Een meer dan vijf kilometer lange baan, die rechtsom zal lopen en een iets kleinere baan, van rond de vier kilometer die linksom gaat. Zo benutten we het circuit optimaal, daarnaast volgen we de internationale regels betreffende de veiligheid. Er is zoveel industrie rond deze takken van sport, dat willen we allemaal naar dit park trekken. Als je bijvoorbeeld al die automotive hier op je terrein weet te plaatsen, betekent dat natuurlijk een geweldige boost voor de werkgelegenheid. We creëren en trekken arbeidsplaatsen. Overal waar we komen reageert iedereen overweldigend”, aldus Wassenberg. Ichallenge Park Emmeloord IChallenge Park Emmeloord daagt sport, industrie, recreatie en ondernemingen uit om te innoveren. De stichting IChallenge Park Emmeloord wenst in samenwerking met de provincie Flevoland en de gemeente Noordoostpolder, de politiek en het bedrijfsleven het meest innovatieve platform voor mobiliteit, sport en industrie, gekoppeld aan toerisme en recreatie, te realiseren. De combinatie van sport, business, educatie en entertainment zijn de ingrediënten waarmee IChallenge het nationale innovatie- en sportpark bij Emmeloord wil inrichten. Het gaat om een complex van 450 hectare dat in drie fases zal worden gerealiseerd en met daarop een nationaal durfsportcentrum en een innovatiecentrum mede voor door alternatieve energie aangedreven voertuigen. Voor ontwerpers, ontwikkelaars en producenten wordt binnen dit sport- en industriepark ruimte gerealiseerd voor het IChallenge Technopark. Dit park is mede bedoeld voor bedrijven welke een directe relatie hebben met de mogelijke activiteiten op het durfsportcentrum en het innovatiecentrum. Een andere belangrijke factor in de plannen is, om in samenwerking met de overheid de realisering van een onderwijs centrum waar de technici van de toekomst worden opgeleid te realiseren. Zij kunnen dan op de locatie van IChallenge Park Emmeloord een vervolgopleiding middels een stage volgen bij de bedrijven binnen de durfsporten, de industrie- en het innovatie centrum en zodoende de nieuw geleerde vaardigheden in praktijk brengen. Op deze wijze ontstaat een unieke samenwerking tussen onderwijs en het bedrijfsleven. De diverse praktijkruimten van de diverse onderwijsinrichtingen kunnen worden gehuisvest binnen het IChallenge Park Emmeloord. Het Nationaal Durfsportcentrum Emmeloord naast het innovatiecentrum zal tevens ruimte bieden aan een dertigtal zogeheten durfsporten met daaraan gerelateerde technische- en detailhandelsbedrijven binnen deze sectoren. ELEKTRISCHE AUTO’S EN MOTOREN Het innovatiepark is een reactie op het steeds sterker doorbrekende besef dat fossiele brandstoffen hun langste tijd nu echt hebben gehad. De opmars van bijvoorbeeld de elektrische auto is begonnen en zal in de komende jaren een enorme vlucht nemen. Tijdens de opening van de AutoRAI 2009 zei premier Balkenende in dit verband dat hij in 2020 1 miljoen elektrische auto’s op de Nederlandse wegen wil zien. IChallenge draagt door haar ontwikkelingen en activiteiten bij aan de versnelde maatschappelijk acceptatie van de elektrische mobiliteit. Dit betekent, gelijk de ontwikkelingen in het buitenland, dat ook in de snelheidssporten in Nederland het gebruik van elektrische aandrijving spoedig zijn intrede zal doen. TESTBAAN EN CIRCUIT Centraal binnen het innovatiecentrum ligt één testbaan annex circuit in twee varianten van respectievelijk 5500 en 4000 meter. De beide banen kunnen zowel rechts- en linksom gereden worden. Zij kunnen behalve voor testritten ook worden gebruikt voor diverse rijopleidingen en rijvaardigheidstrainingen. Door de aanleg conform de regels van de mondiale auto- en motorsportbonden FIA en FIM is dit circuit annex testbaan ook geschikt voor het houden van auto- en motorraces. Overigens breken nu ook in de racerij de elektrisch aangedreven voertuigen door. Er is in Nederland al een importeur van elektrische crossmotoren en op 12 juni werd op het roemruchte circuit op het eiland Man de eerste race voor elektrisch aangedreven motoren gehouden. De initiatiefnemers zijn mede hierdoor en door andere technische, innovatieve en maatschappelijke ontwikkelingen er van overtuigd dat binnen afzienbare tijd elektrisch aangedreven auto’s en motoren ook een grote rol gaan spelen bij auto- en motorraces. Dat zal beginnen met de invoering van speciale wedstrijdseries voor deze auto’s en motoren. In dat geval zijn de races niet alleen schoon en snel maar ook stil en snel. Het aan een groot publiek laten zien en promoten van de ontwikkelingen op zowel de particuliere als de sportieve markt voor elektrisch aangedreven voertuigen, zal de maatschappelijke acceptatie hiervan snel doen groeien aldus de initiatiefnemers van het IChallenge Park Emmeloord. De versnelde acceptatie van de elektrische voertuigen door dit park is een grote nationale bijdrage voor het milieu. BUSINESSPARK EN OPLEIDINGEN Mede voor ontwerpers, ontwikkelaars en producenten van onder andere elektrische voertuigen en alternatieve brandstoffen naast de bestaande technieken, wordt ruimte binnen het IChallenge Park Emmeloord gerealiseerd. Het park is zowel bedoeld voor bedrijven die een relatie hebben met de activiteiten in het innovatiecentrum als voor aan de durfsportaccommodaties gelieerde bedrijven en de automotive industrie. Een belangrijke factor in de plannen is verder de realisering van ruimte voor een onderwijscentrum waar de technici van de toekomst worden opgeleid. Zij kunnen op deze locatie bijvoorbeeld een praktijkopleiding volgen middels stage lopen bij bedrijven binnen het innovatiecentrum en de overige bedrijven. Zodoende kunnen zij nieuw geleerde vaardigheden in de praktijk brengen. Op deze wijze ontstaat een unieke samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. De diverse onderwijsinstellingen kunnen dan ook worden gehuisvest binnen IChallenge Park Emmeloord. DURFSPORTCENTRUM Verder zal het complex ruimte bieden aan een dertigtal zogeheten durf-sporten. Dit is ook een belangrijke toeristische en recreatieve invulling voor Emmeloord en de provincie en een belangrijke promotionele bijdrage. Dit alles variërend van windsurfen tot waterskiën, auto- en motorsport wedstrijden, van ultra lights tot terreinrijden en van fietscrossen tot motorcross. Veel van deze sporten worden elders in het land in hun bestaan bedreigd door oprukkende bebouwingen en andere bedreigingen. CO2 NEUTRAAL Het IChallenge Innovatiepark Emmeloord wil niet alleen een voortrekkersrol spelen maar ook een voorbeeldfunctie bekleden. De doelstelling: anno 2020 moet het centrum CO2 neutraal zijn en geen energie-afnemer meer zijn maar energieproducent. Zonnecollectoren, windturbines en aardwarmte zijn daarbij de belangrijkste factoren. Verder zal alle bebouwing op het centrum zodanig duurzaam worden uitgevoerd dat aan de energie-sparende doelstelling wordt voldaan. Vanaf de start van de tweede fase van het project zullen al natuurontwikkelingen in gang worden gezet zodat het geheel uiteindelijk op meerdere manieren een “groen” park wordt, letterlijk en figuurlijk. LELYSTAD AIRPORT Een ander belangrijk punt is de wetenschap dat op termijn ruimte gemaakt moet worden rond Lelystad Airport, dit in verband met de grondwerkzaamheden voor de komende uitbreiding van het vliegveld. De uitbreiding en de verbouwing zijn het gevolg van de verplaatsing van een aantal vluchten van Schiphol naar Lelystad. Het nieuwe vliegveld Lelystad zal zorg gaan dragen voor 1.000.000 passagiers per jaar, naast de overige vluchten. Het is al bekend dat de activiteiten die nu op en nabij het vliegveld plaatsvinden, waarschijnlijk zullen moeten wijken. Ook voor deze sporten en opleidingsactiviteiten is in de tweede fase van IChallenge Park Emmeloord in de Noordoostpolder voldoende ruimte gereserveerd. RECREATIE EN TOERISME Recreatie speelt ook een belangrijke rol in de plannen. Recreanten die fysiek actief zijn en recreanten als toeschouwers bij de vele durfsporten. Daarnaast word er een recreatief binnenmeer aangelegd dat ontstaat door de aanleg van het centrum. Er is immers veel grond nodig voor diverse parkoersen voor durfsporten en er zullen geluidswallen en taluds voor toeschouwers worden aangelegd. Rond het zo ontstane binnenmeer met een oppervlakte van ca. 20 hectare, zal er tevens een openbaar strand worden aangelegd. Op het binnenmeer kunnen verder de diverse watersporten worden beoefend. ATTRACTIEPARK EN EVENEMENTEN Het IChallenge Park Emmeloord kan in de toekomst worden uitgebreid met een attractiepark dat een koppeling heeft met mobiliteit en durfsporten. Ook een evenemententerrein is in de plannen van de eerste fase al op genomen. Via het attractiepark en de evenementen zullen bezoekers geconfronteerd worden met alle overige activiteiten waardoor een wisselwerking ontstaat waarvan alle onderdelen voordeel hebben. Daarnaast zal door deze activiteiten het publiek versneld kennis maken met onder meer elektra als de toekomstige energiebron voor mobiliteit en sport. SPIN-OFF VOOR DE GEMEENTE Bij een volledige realisatie van het IChallenge Park Emmeloord zal dat naar verwachting 8 à 900.000 bezoekers per jaar trekken en circa 400 arbeidsplaatsen in aanvang opleveren. Het mag duidelijk zijn dat een zo veelzijdige accommodatie van deze omvang een positief economisch effect zal hebben voor de gemeente Noordoostpolder. De naamsbekendheid is een eerste factor van belang terwijl verder de Noordoostpolder en de provincie Flevoland op de kaart zullen worden gezet als een gebied waar voor unieke en zeer ambitieuze plannen nog de ruimte worden geboden. Dat het daarbij gaat om zowel technologische als sportieve en recreatieve ontwikkelingen is een extra positieve factor. Het IChallenge Park Emmeloord past door de unieke combinatie uitstekend in de doelstelling van de gemeente Noordoostpolder: “Op een verantwoorde wijze ruimte bieden aan dat wat elders in Nederland niet meer kan” en voor de provincie: “De sportprovincie van Nederland worden” met de grootste sportaccommodatie van Europa. HET VERVOLG De gemeente en de provincie zijn gevraagd om, na een periode van voorbereiding en overleg, gezamenlijk met de initiatiefnemers en het consortium van investeerders, een onderzoek in fases te starten. Dit onderzoek, in fases, bezit besluitmomenten voor de gemeenteraad en de provincie om uiteindelijk akkoord te gaan met de realisatie en de exploitatie van dit park door de stichting IChallenge Park Emmeloord. http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=18600 Ik ben heel benieuwd....! | |
Netsplitter | vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:22 |
Vrees dat dit een prooi gaat worden voor de milieuterroristen die niemand iets gunnen. ![]() | |
Barcaconia | vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:24 |
Als ze het in een milieuvriendelijk jasje kunnen pakken hoop ik dat het er echt komt. Vergeet niet dat de hippies eigenlijk geen zak van techniek of auto's weten, dus als je het maar mooi verpakt komt het vast goed ![]() | |
Desunoto | vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:27 |
quote: ![]() ![]() Ik hoop ook dat het er komt. De plattegrond alleen al ziet er geweldig uit. En het heeft naast een geweldig entertainmentgehalte voor allerlei sporten ook economisch z'n voordelen. | |
Netsplitter | vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:28 |
quote:Nah, na Zandvoort gaan ze dit te grazen nemen. ![]() En in de tussentijd Assen. ![]() Let maar op. | |
IkWilbert | vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:30 |
Ik zie dit niet gebeuren, al die geitenwollensokken figuren staan vast al weer in de startblokken. Jammer, want het ziet er goed uit, zet Nederaland weer een beetje op de racekaart ![]() | |
kriele | vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:33 |
quote:Balkenende heeft ooit beloofd de restrictie die het aantal geluidsdagen met zich mee brengt aan te pakken. Is dit onderhand al gebeurt? Balki is een groot racefan, dus als ik de organisatie zou zijn, zou ik in deze regeerperiode spijkers met koppen proberen te slaan. | |
Barcaconia | vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:55 |
quote:Economie en entertainment gaat er bij de bomenknuffelaars natuurlijk niet in. Dat is niet belangrijk, denk liever aan de bomen. Maargoed, je hebt wel gelijk natuurlijk. Niet alleen de werkgelegenheid en geldinjectie tijdens de bouw van het park, maar ook de werkgelegenheid en dergelijke tijdens het draaien van zo'n park. Dat is toch een gigantische stimulans in het noorden van het land. | |
admiraal_anaal | vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:58 |
En dan? Dan is het park helemaal afgebouwd, geen woning in de buurt en dan begint de gemeente met het bouwen van een woonwijk in de buurt. Woonwijk gaat klagen over geluidsoverlast en park mag minder open, gaat failliet..... Dat zelfde gebeurt overal zoals op schiphol, verlengen van snelweg.....mensen kiezen bewust die plek uit om te wonen en gaan dan klagen | |
Misan | vrijdag 2 oktober 2009 @ 14:01 |
![]() http://www.autoweek.nl/au(...)oedt-op-giga-circuit ![]() | |
Barcaconia | vrijdag 2 oktober 2009 @ 14:03 |
quote:Ik denk dat Emmeloord een gebied is dat in dit verband gunstiger ligt dan Zandvoort bijvoorbeeld. | |
kabelhaspel | vrijdag 2 oktober 2009 @ 14:05 |
DOEN! FUCK DE BOOMKNUFFELAARS! | |
Barcaconia | vrijdag 2 oktober 2009 @ 14:24 |
quote: ![]() | |
Party_P | vrijdag 2 oktober 2009 @ 14:25 |
Hmm met al die gristenen en boomknuffelaars zie ik dit niet gebeuren ![]() | |
TargaFlorio | vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:18 |
Laat maar komen ![]() | |
Tism | vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:22 |
Goed plan, verkeerde locatie.. ![]() | |
TargaFlorio | vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:22 |
Waarom verkeerde locatie? | |
vosss | vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:24 |
Hoe krijgt zo iemand zoveel geld los bij de bank in deze tijden van crisis? Dat moet toch minstens tig miljoen gaan kosten dunkt me ![]() | |
Tism | vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:25 |
quote:Niet centraal genoeg gelegen tov Belgie en Duitsland, en zelf moet ik ook een aardig ritje maken als ik er naar toe zou gaan.. ![]() | |
vosss | vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:29 |
Centraal is er geen plek voor denk ik. Daar is plek zat en heeft niemand er last van en in Nederland hoef je nooit langer dan 3 uur te rijden, dus dat ligt lekker kortbij. Niet zo kortbij als bv Spa voor mij omdat ik in Limburg woon, maar 2,5 uurtjes rijden om naar een F1 race in eigen land te gaan heb ik geen enkel probleem mee (en dat is een understatement!!) | |
Tism | vrijdag 2 oktober 2009 @ 19:30 |
quote:Mja, je hebt gelijk, ik zeur.. ![]() | |
TagForce | donderdag 8 oktober 2009 @ 14:37 |
quote:Ja, de geluidsdagen zijn per 2010 ruim verdubbeld, van 5 per circuit naar 12 per circuit. | |
VerrekteZakHooi | donderdag 8 oktober 2009 @ 14:39 |
Om even te zeuren. Ik vind die layout van dat circuit wel lichtelijk kut voor 4-wielers. | |
Desunoto | donderdag 8 oktober 2009 @ 16:31 |
Ik vind het wel een vrij aardige baan. Alleen is het nog een beetje lastig in te schatten omdat je geen hoogteverschillen ziet (hopelijk maken ze het niet helemaal vlak!!) en ook de lengtes van de kleine rechte stukken zijn lastig in te schatten. Maar zo te zien zitten er wel een aantal mooie inhaalpunten tussen. Eerst maar eens afwachten of het er ooit komt. ![]() | |
WEST | zaterdag 10 oktober 2009 @ 20:39 |
quote:Jammer dan, ik ben er dan in 20 minuten ![]() ![]() Ik hoorde laatst trouwens dat Urk gaat zeiken ![]() ![]() | |
Desunoto | zaterdag 10 oktober 2009 @ 21:09 |
Wat hebben de vissershutjes er nou weer op tegen | |
WEST | zondag 11 oktober 2009 @ 23:31 |
quote:het circuit komt tussen Urk en Emmeloord te liggen. Dus de cokesnuivers hebben last van lawaai ![]() | |
vosss | maandag 12 oktober 2009 @ 00:29 |
Dan snuiven ze maar wat meer ![]() | |
thettes | maandag 12 oktober 2009 @ 00:53 |
quote:Klopt, het is ook algemeen bekend dat bijvoorbeeld het dorp Spaarndam ná 2003 is gebouwd, toen de Polderbaan openging. Het is allemaal een complot van boomknuffelaars. ![]() | |
rubbereend | maandag 12 oktober 2009 @ 00:59 |
een weinig spectaculair circuit qua lay out zo te zien ![]() Maar was er jaren geleden niet al eens een plan voor een circuit+oval in Limburg? ![]() | |
TargaFlorio | maandag 12 oktober 2009 @ 11:42 |
Je bedoelt Raceway Venray? Die nieuwe oval ligt er al, echter ook daar komen boomknuffelaars op tegen. Nu gaat men onderzoeken wat de beste lokatie is. Het kan dus zijn dat de nieuwe baan verplaatst gaat worden...![]() http://www.racewayvenray.(...)nieuws_2009_1809.htm [ Bericht 18% gewijzigd door TargaFlorio op 12-10-2009 11:47:57 ] | |
rubbereend | maandag 12 oktober 2009 @ 12:51 |
quote:nu verplaatsen ![]() |