abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73289209
Mijn werkgever heeft het in de crisis nogal zwaar en ze zijn aan het snijden in de organisatie. Omdat ik zo'n beetje als enige van het overgebleven personeel een contract voor bepaalde tijd heb (de rest is al weg), vermoed ik dat ik over een half jaar bij het einde van mijn contract aan de beurt ben.

Mijn contact loopt dus nog ongeveer 5 maanden door, maar ik wil eigenlijk wel de tijd hebben om eventueel een nieuwe werkgever te zoeken. Nu valt december eigenlijk al af, vanwege de vakanties e.d. Dus mochten ze van me af willen, dan wil ik dat eigenlijk nu wel weten. Is dat iets wat ik kan afdwingen? Wat is redelijk en wat kan ik eisen?
pi_73289252
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:01 schreef kopvoddentax het volgende:
Is dat iets wat ik kan afdwingen?
Nee.
Op dinsdag 1 september 2009 17:55 schreef Graseter het volgende:
Sinceria is de liefste user van FOK!
pi_73289262
Je kunt niets eisen, je kan het hoogstens in de overleg gooien.
pi_73289304
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:01 schreef kopvoddentax het volgende:
Mijn werkgever heeft het in de crisis nogal zwaar en ze zijn aan het snijden in de organisatie. Omdat ik zo'n beetje als enige van het overgebleven personeel een contract voor bepaalde tijd heb (de rest is al weg), vermoed ik dat ik over een half jaar bij het einde van mijn contract aan de beurt ben.

Mijn contact loopt dus nog ongeveer 5 maanden door, maar ik wil eigenlijk wel de tijd hebben om eventueel een nieuwe werkgever te zoeken. Nu valt december eigenlijk al af, vanwege de vakanties e.d. Dus mochten ze van me af willen, dan wil ik dat eigenlijk nu wel weten. Is dat iets wat ik kan afdwingen? Wat is redelijk en wat kan ik eisen?
Dat kan je nu niet afdwingen. Maar waarom vraag je het niet gewoon?
pi_73289351
Idd, das toch neit zo gek als je iedereen om je heen ziet vertrekken? Gewoon onder 4 ogen gooien
pi_73289364
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:03 schreef DonJames het volgende:

[..]

Dat kan je nu niet afdwingen. Maar waarom vraag je het niet gewoon?
Nou, als ik met een lulverhaal wordt afgescheept, of het dan redelijk is min of meer openheid van zaken te eisen. wat de intenties zijn o.i.d.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:05:34 #7
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_73289388
Waarom begin je uberhaupt niet nu al met een andere werkgever te zoeken? Om alle onzekerheid voor te zijn.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_73289428
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:04 schreef kopvoddentax het volgende:

[..]

Nou, als ik met een lulverhaal wordt afgescheept wordt, of het dan redelijk is om een harde eis op tafel te leggen, wat de intenties zijn o.i.d.
Volgens mij hebben al 3 mensen aangegeven dat je niets te eisen hebt in dit geval. Het kan zelfs zijn dat hij je toezegt dat je onder de huidige omstandigheden kan blijven maar dat hij 2 dagen voor het einde van je contract toch moet beslissen om je te laten gaan.
pi_73289433
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:05 schreef Hukkie het volgende:
Waarom begin je uberhaupt niet nu al met een andere werkgever te zoeken? Om alle onzekerheid voor te zijn.
Omdat ik het heel goed naar mijn zin heb, dus als het niet nodig is liever niet. Daarbij heb ik een enorme studieschuld bij mijn werkgever opgebouwd, die ik moet betalen wanneer ik uit eigen beweging ga vertrekken.
pi_73289478
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:06 schreef kopvoddentax het volgende:

[..]

Omdat ik het heel goed naar mijn zin heb, dus als het niet nodig is liever niet. Daarbij heb ik een enorme studieschuld bij mijn werkgever opgebouwd, die ik moet betalen wanneer ik uit eigen beweging ga vertrekken.
Dan neem ik aan dat hij jou studie heeft betaald met de intentie om je een aantal jaren te houden. Het lijkt me dan stug dan hij zijn investering op straat zet.
pi_73289499
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:06 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Volgens mij hebben al 3 mensen aangegeven dat je niets te eisen hebt in dit geval. Het kan zelfs zijn dat hij je toezegt dat je onder de huidige omstandigheden kan blijven maar dat hij 2 dagen voor het einde van je contract toch moet beslissen om je te laten gaan.
Snap ik, maar ik kan toch vragen wat de plannen zijn? Eisen stellen klinkt in deze wat ongelukkig, maar volgens mij begrijp je wel wat ik bedoel.
pi_73289550
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:08 schreef kopvoddentax het volgende:

[..]

Snap ik, maar ik kan toch vragen wat de plannen zijn? Eisen stellen klinkt in deze wat ongelukkig, maar volgens mij begrijp je wel wat ik bedoel.
Wij hebben het over vragen jij begint over eisen, wat ik eruit maak is dat je meer wil dan een alleen een gesprekje, maar harde toezeggingen wilt.
pi_73289664
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:07 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dan neem ik aan dat hij jou studie heeft betaald met de intentie om je een aantal jaren te houden. Het lijkt me dan stug dan hij zijn investering op straat zet.
Dat was/is ook de intentie, maar ze hebben in de tussentijd ongeveer alles weggesneden wat enigzins weg kon.Tot in de gummen en pennen aan toe (bij wijze van). Ook hebben ze bekend gemaakt dat er nog meer (gedwongen) ontslagen zullen volgen het komende jaar.

Nu heb ik het afgelopen jaar wat collega's zien vertrekken, die inderdaad een paar weken voor het aflopen te horen hebben gekregen dat ze mochten vertrekken. Moet ik erbij vermelden dat zij ook niet pro-actief contact hebben gezocht met PZ. Ik wil dat voor zijn en openheid van zaken "eisen".
pi_73289759
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:09 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Wij hebben het over vragen jij begint over eisen, wat ik eruit maak is dat je meer wil dan een alleen een gesprekje, maar harde toezeggingen wilt.
Klopt, het liefste wil ik een toezegging, of nog beter dat mijn contact wordt omgezet in een vast contract of verlenging met nog een jaar. Maar ik denk niet dat zoiets realistisch is.
pi_73290248
quote:

[..]

Wat staat in je contract over die investering van je werkgever? Als jij eruit wordt gegooid, kunnen ze je moeilijk verplichten om de rest van de schuld af te betalen...
Echte elektriciėns gebruiken geen jokari.
pi_73290271
quote:

[..]

Maar als hij het contract laat aflopen zonder jou een nieuw aan te bieden dan vertrek je niet uit eigen beweging.
En jij bent vrij om hem op de termijn van het contract te attenderen.
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
pi_73290402
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:26 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Wat staat in je contract over die investering van je werkgever? Als jij eruit wordt gegooid, kunnen ze je moeilijk verplichten om de rest van de schuld af te betalen...
Klopt, als ik weg moet, dan betaal ik dus niks.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:31:17 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73290450
Moeilijk. Je contract loopt van rechtswege af en een werkgever is niet verplicht je te vertellen of het verlengd wordt of niet. In principe kan hij je de laatste dag vertellen dat je morgen niet hoeft terug te komen. Is het overigens je laatst mogelijke tijdelijke contract of kan het nog een keer tijdelijk verlengd worden?
Als ze het laten aflopen, kunnen ze je in ieder geval niet verplichten die studieschuld terug te betalen.

Aan de andere kant, als je gewoon vraagt wat de intenties zijn en ze zeggen 'ophoepelen', zou ik even met het UWV/CWI/Werkplein bellen en vragen wat je rechten zijn m.b.t. die studieschuld als je gaat solliciteren en voor afloop van je contract een andere baan hebt. Aangezien er een uitzichtloze situatie dan ontstaat en je in ieder geval verplicht bent een maand voor einde contract je in te schrijven bij UWV en te gaan solliciteren, krijg je anders problemen met die instantie, als je tot de laatste dag van je contract gaat zitten wachten.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_73290654
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:31 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Moeilijk. Je contract loopt van rechtswege af en een werkgever is niet verplicht je te vertellen of het verlengd wordt of niet. In principe kan hij je de laatste dag vertellen dat je morgen niet hoeft terug te komen. Is het overigens je laatst mogelijke tijdelijke contract of kan het nog een keer tijdelijk verlengd worden?
Als ze het laten aflopen, kunnen ze je in ieder geval niet verplichten die studieschuld terug te betalen.

Aan de andere kant, als je gewoon vraagt wat de intenties zijn en ze zeggen 'ophoepelen', zou ik even met het UWV/CWI/Werkplein bellen en vragen wat je rechten zijn m.b.t. die studieschuld als je gaat solliciteren en voor afloop van je contract een andere baan hebt. Aangezien er een uitzichtloze situatie dan ontstaat en je in ieder geval verplicht bent een maand voor einde contract je in te schrijven bij UWV en te gaan solliciteren, krijg je anders problemen met die instantie, als je tot de laatste dag van je contract gaat zitten wachten.
Top reactie

Ik mag nog een keer een tijdelijk contract krijgen, dus ze zijn niet verplicht mij een vast contract aan te bieden. Dus misschien is dat in mijn situatie een voordeel. IIn ieder geval bedankt voor die tip om de betrokken instanties te benaderen. Voorlopig is er nog niks concreets aan de orde, al hoop ik daar morgen meer over te weten te komen.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 22:37:38 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73290697
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:36 schreef kopvoddentax het volgende:

[..]

Top reactie

Ik mag nog een keer een tijdelijk contract krijgen, dus ze zijn niet verplicht mij een vast contract aan te bieden. Dus misschien is dat in mijn situatie een voordeel. Een goede tip, wat betreft de situatie wanneer ik eventueel eerder kan vertrekken. Voorlopig is er nog niks aan de hand, hoop morgen meer te weten te komen.
Als je nog geen 27 bent kan het misschien zelfs nog wel 2x tijdelijk verlengd worden. Gooi eens een balletje op of dat een optie is. Tegen de tijd dat dat ene of die twee contracten aflopen, is de situatie misschien wel weer heel anders.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')