FOK!forum / Klaagbaak / Veel voorkomende NS fail.
Rubber_Johnnydonderdag 1 oktober 2009 @ 12:26
Je zit in de trein die over enkel spoor gaat. Om de trein die andere kant op gaat te laten passeren, moet je dus even stil staan bij het station waar 2 sporen zijn.

En dan is de andere trein vertraagd.. Je trein staat stil bij het station. 5.. minuten... 6 minuten, 7.. je dreigt je aansluiting te missen. Maar frontaal op een andere trein rijden is ook niet cool. Dus je hebt begrip voor de situatie.

...Echter wat doet die machinist, als na 8 minuten de andere trein eindelijk stilstaat op het andere perron? Meteen wegrijden? Zodat de vertraging minimaal blijft?? En de Hardwerkende Nederlanders in de trein misschien alsnog hun aansluiting kunnen halen?

Neeeeee, was het maar zo makkelijk, lieve Fok!ertjes. Hij blijft gewoon wachten totdat de andere trein klaar is met het laden en lossen van bejaarden op het station En weer weg rijdt Dan pas vindt meneer de machinist het eens tijd om de reis te vervolgen .


En dit doen ze dus iedere f*cking keer! Ik heb zo aardig wat aansluitingen gemist. Terwijl het nergens voor nodig was. Mongolen dat het er zijn.

Samenvatting klacht: duidelijk vermijdbare vertragingen waardoor je voor niks je aansluiting mist.
jslavenburgdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:27
Kap met janken en stuur klacht naar de NS
tralalaladonderdag 1 oktober 2009 @ 12:28
Misschien stond de wissel verkeerd?
Stuurloosdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:28
Pak een trein eerder ofzo
Bosbeetledonderdag 1 oktober 2009 @ 12:28
Ga ergens wonen waar een dubbel spoor is
BorusBulldogdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:29
Hoe vervelend het soms ook is, dit is allemaal volgens de procedures. Zouden ze zich er niet aan houden en het gaat een keer mis dan zijn ze het zakkie.
admiraal_anaaldonderdag 1 oktober 2009 @ 12:29
Kneus
Dat is de spoorbeveiliging die dan pas het blok (rijweg) vrijgeeft voor de machinist aangezien de spoorbeveiliging alle assen van de trein volledig voorbij moet laten gaan voor de andere trein mag rijden
Rubber_Johnnydonderdag 1 oktober 2009 @ 12:31
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:29 schreef BorusBulldog het volgende:
Hoe vervelend het soms ook is, dit is allemaal volgens de procedures. Zouden ze zich er niet aan houden en het gaat een keer mis dan zijn ze het zakkie.
Ach procedures, waarom vermoedde ik dat al?

Er moet al heel wat mis gaan als je tegen de trein op wil rijden die op het perron naast je staat.
Jeroen_Ldonderdag 1 oktober 2009 @ 12:32
Ja want de machinist cq. NS bepaald ook zelf wanneer het sein op groen springt en de rijweg veilig is.
#ANONIEMdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:32
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:29 schreef admiraal_anaal het volgende:
Kneus
Dat is de spoorbeveiliging die dan pas het blok (rijweg) vrijgeeft voor de machinist aangezien de spoorbeveiliging alle assen van de trein volledig voorbij moet laten gaan voor de andere trein mag rijden
Naah, dan zou het sein meteen op groen kunnen als die andere trein langs het perron staat.

Mijn gok is dat er bij het betreffende station een overweg is, die tussen het passeren van de twee treinen open en weer dicht moet.
admiraal_anaaldonderdag 1 oktober 2009 @ 12:34
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:31 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Ach procedures, waarom vermoedde ik dat al?

Er moet al heel wat mis gaan als je tegen de trein op wil rijden die op het perron naast je staat.
je hebt er echt geen kloot verstand van he
Die wissel waar de trein van het ene spoor naar het andere spoor overloopt wordt pas vrijgegeven als de trein volledig uit het blok is om evt aanrijding (denk als trein evt stuk achteruit moet rijden of nog niet volledig het wissel gepasseerd is) te voorkomen
Rubber_Johnnydonderdag 1 oktober 2009 @ 12:37
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:32 schreef Igen het volgende:

[..]

Naah, dan zou het sein meteen op groen kunnen als die andere trein langs het perron staat.

Mijn gok is dat er bij het betreffende station een overweg is, die tussen het passeren van de twee treinen open en weer dicht moet.
Nee die gaat dicht, weer open en dan wacht hij soms wel 3 minuten met weer dicht gaan totdat de trein waarin ik zit een sein tot vertrekken geeft.
banaantjeEEdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:37
Rijd dan zelf met de trein
Ongegronde klacht.
Jeroen_Ldonderdag 1 oktober 2009 @ 12:38
Sowieso, de NS rijdt nog maar op 1 lijn waar enkelspoor ligt. De rest in Nederland waar enkelspoor ligt rijden andere vervoersbedrijven.
#ANONIEMdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:39
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:34 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

je hebt er echt geen kloot verstand van he
Die wissel waar de trein van het ene spoor naar het andere spoor overloopt wordt pas vrijgegeven als de trein volledig uit het blok is om evt aanrijding (denk als trein evt stuk achteruit moet rijden of nog niet volledig het wissel gepasseerd is) te voorkomen
Wie heeft er nou geen verstand van?
Een trein mag nooit zomaar achteruit rijden, juist omdat wissels over het algemeen wél meteen worden vrijgegeven als de trein erover heen is gereden.

Voorbeeldje:
<komt zo>

[ Bericht 12% gewijzigd door #ANONIEM op 01-10-2009 12:51:55 ]
Rubber_Johnnydonderdag 1 oktober 2009 @ 12:39
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:38 schreef Jeroen_L het volgende:
Sowieso, de NS rijdt nog maar op 1 lijn waar enkelspoor ligt. De rest in Nederland waar enkelspoor ligt rijden andere vervoersbedrijven.
Waar is dat?
Hpzonedonderdag 1 oktober 2009 @ 12:42
Of de overstap naar Alkmaar vanaf Purmerend dan. Je rijd binnen op spoor 3, en op spoor 2 gaat de trein naar Alkmaar direct weg. Dienstregeling, da's pas een waslijst aan klachten.
Jeroen_Ldonderdag 1 oktober 2009 @ 12:44
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:39 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Waar is dat?
NS Regio, lijn Zutphen - Apeldoorn.
Rubber_Johnnydonderdag 1 oktober 2009 @ 12:46
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:44 schreef Jeroen_L het volgende:

[..]

NS Regio, lijn Zutphen - Apeldoorn.
Ol Waar ik ben is dan gedeeltelijk enkel spoor. Wacht ff je hebt ook Emmen -Zwolle, geheel NS, geheel enkel spoor.
admiraal_anaaldonderdag 1 oktober 2009 @ 12:46
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:39 schreef Igen het volgende:

[..]

Wie heeft er nou geen verstand van?
Een trein mag nooit zomaar achteruit rijden, juist omdat wissels over het algemeen wél meteen worden vrijgegeven als de trein erover heen is gereden.

Voorbeeldje:
<komt zo>
Ik heb het ook niet over "zomaar" achteruit rijden
Ik zal je straks wat laten zien uit het DRVR
tralalaladonderdag 1 oktober 2009 @ 12:49
Tussen Rhenen en Veenendaal ook enkel spoor en NS.
Jeroen_Ldonderdag 1 oktober 2009 @ 12:50
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:49 schreef tralalala het volgende:
Tussen Rhenen en Veenendaal ook enkel spoor en NS.
Was dat niet Connexion tegenwoordig?
Cassiusdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:51
Zwolle - Wierden?
#ANONIEMdonderdag 1 oktober 2009 @ 12:53
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:46 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Ik heb het ook niet over "zomaar" achteruit rijden
Ik zal je straks wat laten zien uit het DRVR
Mijn beloofde voorbeeldje:


Trein 8405 staat nog niet helemaal op spoor 2. Daarom kan de trein op spoor 1 nog niet vertrekken. Maar een trein van spoor 3 zou wel kunnen vertrekken (groene lijn) omdat dat stukje van de wisselstraat al wel vrij is.

Trein 8405 mag in deze situatie natuurlijk absoluut niet besluiten om achteruit te gaan rijden!
tralalaladonderdag 1 oktober 2009 @ 12:53
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:50 schreef Jeroen_L het volgende:

[..]

Was dat niet Connexion tegenwoordig?
Nee, alleen Ede-Wageningen==>Amersfoort is Connexxion in deze buurt volgens mij.
-0-donderdag 1 oktober 2009 @ 12:55
Deventer -- Zwolle is ook enkelspoor deels volgens mij.
En tussen Nijmegen en Den Bosch is de maasbrug enkelspoor.
admiraal_anaaldonderdag 1 oktober 2009 @ 12:55
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:53 schreef Igen het volgende:

[..]

Mijn beloofde voorbeeldje:

[ afbeelding ]
Trein 8405 staat nog niet helemaal op spoor 2. Daarom kan de trein op spoor 1 nog niet vertrekken. Maar een trein van spoor 3 zou wel kunnen vertrekken (groene lijn) omdat dat stukje van de wisselstraat al wel vrij is.

Trein 8405 mag in deze situatie natuurlijk absoluut niet besluiten om achteruit te gaan rijden!
Daarbij is het ook van belang waar de seinen staan en dus hoe groot de beveiligde blokken zijn.
#ANONIEMdonderdag 1 oktober 2009 @ 13:00
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:55 schreef admiraal_anaal het volgende:

[..]

Daarbij is het ook van belang waar de seinen staan en dus hoe groot de beveiligde blokken zijn.
In het geval van mijn plaatje zit er geen sein tussen trein 8405 en de (groen gekleurde) ingestelde rijweg voor spoor 3:



De spoorwegbeveiliging houdt simpelweg geen rekening met treinen die van richting veranderen halverwege een wisselstraat.
pisvlekverwijderaardonderdag 1 oktober 2009 @ 14:10
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:38 schreef Jeroen_L het volgende:
Sowieso, de NS rijdt nog maar op 1 lijn waar enkelspoor ligt. De rest in Nederland waar enkelspoor ligt rijden andere vervoersbedrijven.
Wel meer dan 1 hoor:
Zwolle-Emmen (deels)
Zwolle-Kampen
Zwolle-Wierden
Hoorn-Enkhuizen
Hoorn-Heerhugowaard
Heerhugowaard-Den Helder
Alphen aan de Rijn-Gouda
Leiden-Utrecht (deels)

En nog wel meer :-P
#ANONIEMdonderdag 1 oktober 2009 @ 14:19
http://www.ns.nl/cs/Satel(...)terug-bij-vertraging
Apebeerdonderdag 1 oktober 2009 @ 16:39
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:50 schreef Jeroen_L het volgende:

[..]

Was dat niet Connexion tegenwoordig?
Nop.

Vanaf Utrecht centraal tot Veenendaal centrum liggen er 2 sporen en daar gaat er 1 spoor verder naar Rhenen, wat tevens de eindbestemming is