abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73261130
Hoi,

ik hoop dat hier wat nuttige tips gegeven kunnen worden over het volgende:

sinds eind 2003 gescheiden en via de rechtbank een omgangsregeling laten vaststellen voor de kinderen. In deze regeling wordt gesproken over "een weekend in de 14 dagen..." en de helft van vakanties enz.

Nu gaat het mij om het stukje over de weekenden : sinds het begin (dus nu al 6 jaar) tellen we de weekenden dóór. Nu komt de ex ineens met het verhaal dat er is afgesproken dat de man de kinderen in de weekenden van de "even" weken heeft. Dat houdt voor dit jaar in dat de man dus 2 weekenden achter elkaar de kinderen niet zou zien. Hier tegenin gegaan (via de mail, want dan staat het allemaal "zwart-op-wit") en nu worden citaten uit de mail gehaald waarin geschreven staat dat de man de kinderen de "even" weken heeft in dat en dat jaar (ja, logisch, want dat kwam toevallig zo uit !).

Nu is de communicatie slecht. In die zin : ex-vrouw wil alles kunnen bepalen en duldt geen enkele tegenspraak. Niet van de kinderen en zeker niet van de man. Is altijd overtuigd van d'r eigen gelijk, dus praten is een no-go. Daarom jaren geleden ook gekozen om zoveel mogelijk via de mail te doen zodat alles na te zoeken valt bij onduidelijkheden.

Ik vraag me nu af : áls er al afgesproken zou zijn dat de man de kinderen in de "even" weken zou hebben, dan zou dat toch ook expliciet in de omgangsregeling moeten zijn vermeld ?

En, omdat dit dus niet het geval is, is het toch logisch dat er "doorgeteld" wordt ?

Wie kan hier iets zinnigs, misschien wel juridisch onderbouwd, over zeggen ?

Let wel : het is niet de bedoeling om het tot in het uiterste uit te gaan vechten, maar de tijd van fungeren als deurmat is wel es een keertje geweest.....
pi_73261296
Als hij dat claimt en jij ontkent het, mag hij met de bewijzen op de proppen komen. Maar doe het liever in goed overleg, de ene keer komt het jou beter uit, de volgende keer hem.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_73261380
Even voor de goede orde...ik ben de "hij"....en de bewijzen zijn : de omgangsregeling zoals die is bekrachtigd door de reachtbank. Daarin staat dus 1 weekend in de 14 dagen en NIETS over "even" of "oneven" weken.
6 jaar lang is dat goed gegaan, en nu ineens wil de vrouw dit gaan omgooien......
pi_73261614
1 weekend in de 14 dagen lijkt mij 1 weekend in de 14 dagen. Ik snap alleen niet hoe je iemand 2 weken niet kan zien als je even/oneven zou tellen? Weeknummers tellen gewoon door: wk 1, wk 2, wk3, wk4 etc. Dus dan zou je bij oneven/even ook gewoon uitkomen op 1 weekend in de 14 dagen?
pi_73261749
Dit gaat over de feestdagen? Wie krijgt dan de kinderen?
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_73262020
Adfundum, dit gaat niet over de feestdagen, maar over de weekenden in het komende jaar. Het is in de praktijk nu eenmaal zo dat je vooruit plant. En omdat we altijd hebben doorgeteld (dus niet zo van week 1,3,5,7, enz maar meer zo van : wel, niet, wel, niet, wel, enz...) valt het koud op m'n dak dat het nu ineens "wel, niet, niet, wel, niet, wel, niet....zou moeten worden. Kan ik voor het komende jaar ineens weer alles gaan omgooien omdat zij de kolder in d'r kop heeft.

Ik hoop dat ik het een beetje helder uitleg. Als er geen vermelding staat in de omgangsregeling over even of oneven weken, kan zij toch niet eenzijdig zo'n wijziging bedenken / doorvoeren ??
pi_73262051
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:44 schreef kahlie het volgende:
1 weekend in de 14 dagen lijkt mij 1 weekend in de 14 dagen. Ik snap alleen niet hoe je iemand 2 weken niet kan zien als je even/oneven zou tellen? Weeknummers tellen gewoon door: wk 1, wk 2, wk3, wk4 etc. Dus dan zou je bij oneven/even ook gewoon uitkomen op 1 weekend in de 14 dagen?
Bij een schrikkeljaar.....niet elk jaar heeft 52 weken....nouja, you do the math
  Vis een optie? donderdag 1 oktober 2009 @ 00:04:35 #8
70532 loveli
N
pi_73262380
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:38 schreef WebbySP het volgende:
Even voor de goede orde...ik ben de "hij"....en de bewijzen zijn : de omgangsregeling zoals die is bekrachtigd door de reachtbank. Daarin staat dus 1 weekend in de 14 dagen en NIETS over "even" of "oneven" weken.
6 jaar lang is dat goed gegaan, en nu ineens wil de vrouw dit gaan omgooien......
In de afgelopen 6 jaar is er toch nog een jaar geweest met 53 weken? Hoe hebben jullie het in dat jaar aangepakt?
crap in = crap out
pi_73262607
Er is toen ook gewoon doorgeteld. Daarom snap ik het ook niet en buiten dat ..... ik wíl het ook gewoon niet. Ik ga niet elke keer naar haar pijpen dansen en alles weer omgooien.
pi_73264103
Zij heeft geen poot om op te staan, heel simpel. Maar gelijk hebben en gelijk krijgen zijn verschillende dingen, het laatste kan weleens heel lang gaan duren en veel geld en moeite kosten...

Ik neem niet aan dat ze instemt dat jij de kids twee weekenden achter elkaar krijgt...
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_73265262
volgens mij bedoel je dat je de kids gewoon om de week hebt, los van jaarwisselingen etc, maar gewoon om de week, telkens door.
nu wil ex in het nieuwe jaar met een nieuwe 'telling' beginnen, waardoor jij het risico loopt de kids dan een extra weekend niet te zien, omdat zij dus die nieuwe telling wil starten, heb ik het zo goed begrepen?

dat lijkt mij een beetje vreemd, inderdaad gewoon om het weekend doortellen lijkt mij logisch en als daar bv dingen als extra kerstvakantie etc tussenvallen dan zijn dat gewoon de extra dagen die los staan van de om het weekend regeling.

kun je er achter komen waarom ex dit wil? het zou zonde zijn als er een ruzie ontstaat op grond van zoiets sufs.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 1 oktober 2009 @ 09:07:25 #12
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_73265493
Gewoon vasthouden aan om en om een weekend. Is voor de kinderen toch ook veel duidelijker? Die kijken echt niet naar een weeknummer. Die zijn gewend aan om het weekend naar papa. En daarnaast geeft het veel rompslomp om je agenda een week te moeten opschuiven want het gaat niet om 1 weekend maar ook om de rest van het jaar.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_73265527
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 00:12 schreef WebbySP het volgende:
Er is toen ook gewoon doorgeteld. Daarom snap ik het ook niet en buiten dat ..... ik wíl het ook gewoon niet. Ik ga niet elke keer naar haar pijpen dansen en alles weer omgooien.
Dan begint het meer een R&P topic te worden

Op zich vind ik de vraag om het handiger te regelen, met ingang van het nieuwe jaar (je hebt dus nog 3 maanden om te overleggen) niet onredelijk. Ik kan me voorstellen dat je door het naar even/oneven te gooien, gelijk duidelijkheid hebt over wanneer je de kids hebt. Makkelijk als iemand je iets vraagt, oh, welke week is het, nee, dan kan het niet. Anders moet je altijd je agenda meenemen en dingen aangekruisd hebben of na rekenen of je inderdaad over 6 weken wel of niet de kids hebt.

Behalve de omschakeling waarom het eenmalig voorkomt dat je misschien je kids 2 weekenden niet hebt, (ligt er ook maar een beetje aan, als jij oneven pakt, of even, kan het ook zijn dat je de kids 2 weken achterelkaar hebt) is er dan toch geen probleem?

De nieuwe regeling voldoet aan het een weekend per 14 dagen systeem, dus dat is ook geen probleem. De kids zien je om het weekend, zoals ze gewend zijn. Om niet om te schakelen met als enige reden: "Ik wil niet naar haar pijpen dansen" vind ik wel erg onsportief. Ik weet natuurlijk niet wat er allemaal aan vooraf gegaan is, maar als nog, een beetje vergevingsgezindheid en bereidheid tot meedenken mag toch wel als je samen kinderen hebt gekregen?
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 1 oktober 2009 @ 09:12:55 #14
13151 crew  Rewimo
pi_73265610
Bij een jaar met een extra week is dat àltijd een oneven week. Degene die de oneven weken "krijgt" heeft in zo'n jaar dus altijd een extra weekend de kinderen. Om en om is dus eerlijker.

Vraag inderdaad eens wat de reden is dat je ex nu ineens een probleem maakt van dat even en oneven?
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_73266105
Het omschakelen overtreedt de bepalingen van de omgangsregeling: daar staat: 1keer per 14 dagen 1 weekend. In de omschakelperiode zitten 2 weken waarin de kids geen weekend komen.

Omschakelen kan dus alleen als jullie er allebei mee eens zijn dat het zo gebeurd. Dat ben je duidelijk niet.

Wat ik me wel afvraag is: wat willen de kinderen? Waarom zou je hier zo star aan vasthouden zonder naar hun belang te kijken?
  Licht Ontvlambaar donderdag 1 oktober 2009 @ 09:38:53 #16
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_73266156
1 weekend in de 14 dagen... duidelijker kan het toch eigenlijk niet. 1 weekend in de 14 dagen != 1 weekend in de 14 dagen, behalve als er twee oneven weken zijn, dan ineens 1 weekend in de 21 dagen...

Mevrouw heeft dus pech...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_73266453
quote:
Ieder jaar heeft 52 "hele" weken plus één of (in een schrikkeljaar) twee "extra dagen". Die extra dagen resulteren in 53 genummerde weken in sommige jaren. Het kalenderjaar 2009 is zo'n jaar. Het eerstvolgende jaar met 53 genummerde weken is 2015.

Quote van de Universiteit van Twente
Het gebeurd dus eens in de 6 jaar. En dit jaar, 2009, wil ze het nog niet in laten gaan, dus dan zou 2015 de eerste keer zijn dat het 'mis' zou kunnen lopen. Ik weet niet hoe oud de kinderen zijn op dat moment en of je dan al normaal met elkaar door 1 deur kan. Bovendien, als hij de oneven weken neemt, en zij de even, dan heeft hij ze een keer extra. Dan valt het wel binnen de regeling, aangezien ik aanneem dat hij ze 'minimaal' eens in de 14 dagen wil zien.

Ik snap nog steeds niet, waarom het nu zo erg is, dat zij dit zo wil regelen. Zo oneerlijk of gemeen is het toch niet? En ik kan me voorstellen dat het bij de omgangsregeling ook weleens een uitzondering wordt gemaakt, dus waarom niet eentje van eens in de 6! jaar.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 1 oktober 2009 @ 09:55:21 #18
13151 crew  Rewimo
pi_73266563
Ik snap het wel. Ik denk dat het niet zozeer om dat ene weekend gaat, maar meer om het feit dat hij alles afstemt op "om het weekend de kinderen". Als je nu dat ene weekend aanpast, loopt je hele planning voor de rest van het jaar ook meteen scheef.
  Vis een optie? donderdag 1 oktober 2009 @ 10:28:23 #19
70532 loveli
N
pi_73267325
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 08:53 schreef WRH het volgende:
kun je er achter komen waarom ex dit wil? het zou zonde zijn als er een ruzie ontstaat op grond van zoiets sufs.
Is dat niet de achterliggende gedachte? Gevalletje pesten.
crap in = crap out
  donderdag 1 oktober 2009 @ 10:29:48 #20
23452 HMS
Have Mine, Sucker
pi_73267358
De bepaling in je omgangsregeling is heel duidelijk, 1 wekend per 14 dagen. Normaal gesproken is het voor iedereen het meest duidelijk/handig om dat om het weekend te doen. Maar de regeling staat dus wettelijk ook toe om 2 weekenden om te wisselen. Zo zou je een keer uit kunnen komen op 2 weekenden achter elkaar gevolgd door 2 weken zonder. Maar je ex kan niet zomaar je kinderen een week weg houden, daarmee overtreedt zij de regeling en zou je je advocaat erop kunnen zetten.

Maar gewoon in overleg blijven en niet toegeven lijkt mij de eerste stap. Ik vind dat je gewoon voet bij stuk moet houden, ze is gewoon aan het uitproberen, in mijn opinie.
"The thrill ot the chase is so diminished when one's prey has little legs"
  donderdag 1 oktober 2009 @ 11:36:45 #21
3542 Gia
User under construction
pi_73269445
Die twee oneven weekenden achter elkaar vallen natuurlijk wel in de kerstvakantie. Misschien wil de ex van TS wel met de kinderen 2 weken op vakantie en heeft ze daarom dit geintje bedacht.

"Jij had ze altijd de even weken, ik de oneven weken en nu krijgen we twee oneven weken achter elkaar, dus heb ik dan de kinderen."

Mocht dit de reden zijn, dan vind ik dat ontzettend kinderachtig van die ex. Ze kan dit toch ook in overleg doen!
Daarbij zullen er toch ook wel afspraken zijn over kerst en oud & nieuw! Of zijn ze dan ook op zeker bij moeder?
  Vis een optie? donderdag 1 oktober 2009 @ 11:38:55 #22
70532 loveli
N
pi_73269508
Kerst bij vader (52), oud en nieuw (53) en de week erna (1) bij moeder.
crap in = crap out
pi_73269924
Gelukkig, jullie begrijpen wat ik bedoel. En inderdaad, bij elk jaar met 53 weken zou ik ze dan 2 weekenden moeten missen.

De reden dat zij dat wil ? Geen idee. Het is wél zo dat zij altijd alles wil hebben zoals zij dat wil. En ze gaat hiermee tegen de afspraken in.

Wat de kinderen willen ? De oudste wil het liefst bij mij komen wonen. Heeft het bij haar moeder totaal niet naar haar zin, maar vindt de stap nog te eng omdat het niet zomaar iets is. Ik ga er verder ook niet aan lopen trekken maar heb aangegeven dat ik haar bij zal staan wat er ook gebeurt. De jongste heeft een achterstand en heb het haar wel eens gevraagd. Het antwoord is dan : "jij hond kopen ?". Hahaha, dus die is echt nog een lekker kindje die dacht een soort omkoopsom te kunnen regelen. Nee, al met al willen de kids mij gewoon om het weekend zien of méér. Dus niet minder.

Ik ga er nog een mailtje aan wagen.....denk vandaag nog. En op de vraag over wat er allemaal vooraf is gebeurd : kan er een boek over schrijven. Een gevalletje rancune en moeilijk doen (van haar kant) en ik probeer maar met zoveel mogelijk winden mee te waaien omdat ik niet wil dat de kinderen straks bij me weggehouden worden. Ja, kan ook zomaar gebeuren toch ? Schijnt dat je dan geen echte middelen hebt om het af te dwingen. Hoewel het ook niet zo'n vaart zal lopen omdat de oudste dat écht niet zal laten gebeuren...dat weghouden bij mij.

De duideijkheid over even of oneven weken is mij om het even, ik weet toch wel wanneer ik ze heb. Desnoods pak ik m'n iPhone erbij om de datum te checken. Voor de kids is het gewoon ook eerlijker als we gewoon doortellen : wel, niet, wel, niet, enz....

Juridisch gezien (proef ik uit jullie reacties) heeft ze geen poot om op te staan om dit eenzijdig te veranderen dus. Op hoop van zegen dan maar weer een mail eruit gooien vandaag.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 11:55:56 #24
3542 Gia
User under construction
pi_73270023
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:38 schreef loveli het volgende:
Kerst bij vader (52), oud en nieuw (53) en de week erna (1) bij moeder.
Tja, dan kan een lange vakantie niet de reden zijn, inderdaad. Ze moeten direct na oud & nieuw weer naar school.

Maar dan nog, als er niets in de convenant staat over even en oneven weken, maar gewoon afgesproken is om de week, dan is het toch onzin om dit te eisen.

Wat ook een reden kan zijn is dat de ex een nieuwe vriend heeft, die ook kinderen heeft uit een eerdere relatie en dat dáár wel afspraken zijn over even en oneven weken. Dat daardoor de planning in de war raakt.

Ik snap anders niet wat de reden voor moeder kan zijn om zo op die oneven weken te staan.

Hoewel, kan ook werk gerelateerd zijn. Stel ze heeft met haar werkgever een afspraak dat ze alle even weekenden werkt.
pi_73271051
Ze heeft idd een nieuwe vriend, man zelfs (is vorige jaar hertrouwd) en die vent heeft ook kids. Alleen wil die oudste lang niet altijd meer komen en de jongste wel. Alleen....ik heb geen moer met de afspraken van hem en zijn ex te maken. Echt niet. Al zou he tnetjes gevraagd worden, dan nóg zou ik er niet van af willen wijken. Wat zij doen moeten zij weten.

Het zou daar best eens mee te maken kunnen hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')