abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73260879
Hallo,

Mijn vriending werkt al een hele tijd in de horeca. Nou werkt ze bij een goedlopend bedrijf en de omzetten zijn ook zeer zeker niet gedaald tijdens de "crisis", maar toch is de baas aan het snijden in de kosten. Eerder was ze overgeplaatst naar een andere vestiging, met vooral cateringen. Omdat ze daar in de winter gewerkt heeft, bouwde ze daar minuren op. Ze heeft gewoon een 38-uur contract / week, maar meestal worden deze minuren weer opgelost door de vele uren in de zomer. In de zomer is ze weer teruggegaan naar de vestiging waar ze vandaan kwam, ivm zwangerschap / ziekte van personeel. Daar heeft ze dan veel opendiensten (van 06.00 tot 12.00 / 14.00 / 17.00) en nu bouwt ze haar minuren ook rustig weer op.

Totdat de baas / directeur de manager heeft aangesproken op personeelskosten en de baas zelf is gaan puzzelen met roosters. Negatief voor het personeel, want waar je normaal gesproken met minstens 2 of 3 collega's moet staan staat ze nu alleen met een stageloper of parttimer. Het nadeel is ook dat er een avonddienst geschrapt is, waardoor ze dus niet meer aan haar 38 uur komt. Op deze manier zakt ze straks weer terug in de minuren.

Kan dat kwaad deze minuren? Ik neem aan van niet, omdat ze een vast contract heeft voor onbepaalde tijd van 38 uur en ze er niet zelf voor gekozen heeft om zo weinig te werken. En mocht ze straks weggaan, waar we wel over aan het denken zijn, kunnen ze dan salaris inhouden ivm minuren?

En nog een tweede vraag, ze moet soms van 06-12 werken, waarbij ze van 06-09 alleen staat en van 09-12 dus alleen met een stageloper. In deze tijd, van 06-12 kan ze dus geen pauze houden, omdat een stageloper maar heel weinig taken kan / doet.
Kan ze hier ook wat van zeggen en als ze er niks aan doen, wat zijn dan de mogelijkheden nog ?
Wie niet dom is moet slim zijn!
  woensdag 30 september 2009 @ 23:26:39 #2
45180 Dennis_enzo
Geen usericon nee
pi_73260992
Als ze een minimaal-38 uur contract heeft, maar er is geen werk voor haar, hoort ze volgens mij gewoon altijd 38 uur uitbetaald te krijgen. Het is tenslotte niet haar schuld dat ze niet ingeroosterd word. En volgens mij zijn pauzes ook wettelijk verplicht
Ook geen sig dus
pi_73261034
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:26 schreef Dennis_enzo het volgende:
Als ze een minimaal-38 uur contract heeft, maar er is geen werk voor haar, hoort ze volgens mij gewoon altijd 38 uur uitbetaald te krijgen. Het is tenslotte niet haar schuld dat ze niet ingeroosterd word.
Dus ook als ze bijvoorbeeld 1 januari stopt en nog cc. 120 minuren heeft ? Normaal worden je overuren namelijk altijd (logisch natuulijk) uitbetaald, maar van minuren weet ik niet precies hoe het zit, vandaar.
pi_73266209
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:22 schreef PeeJie_ het volgende:
Hallo,

Mijn vriending .......
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_73266593
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:27 schreef PeeJie_ het volgende:

[..]

Dus ook als ze bijvoorbeeld 1 januari stopt en nog cc. 120 minuren heeft ? Normaal worden je overuren namelijk altijd (logisch natuulijk) uitbetaald, maar van minuren weet ik niet precies hoe het zit, vandaar.
Je kunt helemaal geen minuren opbouwen, tenzij je natuurlijk zelf dagen vrij neemt. Ze heeft een 38 urig contract, dus moet ze elke week 38 uur werken. Dat het redelijk is om af en toe iets meer en iets minder te werken is natuurlijk logisch, maar niet structureel weken na elkaar waardoor je door je vakantiedagen heen bent.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_73270025
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 09:56 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Je kunt helemaal geen minuren opbouwen, tenzij je natuurlijk zelf dagen vrij neemt. Ze heeft een 38 urig contract, dus moet ze elke week 38 uur werken. Dat het redelijk is om af en toe iets meer en iets minder te werken is natuurlijk logisch, maar niet structureel weken na elkaar waardoor je door je vakantiedagen heen bent.
Welkom in de horeca, daar kan dat dus wel...

Uit de cao:
quote:
5. Minuren zijn uren die zijn ontstaan doordat de werknemer op de einddatum van het dienstverband
dan wel aan het einde van het kalenderjaar minder uren heeft gewerkt dan de uren die (gemiddeld)
zijn overeengekomen.
a. Indien het dienstverband lopende enig kalenderjaar eindigt door rechtsgeldige opzegging
door de werknemer en de werknemer op de einddatum van het dienstverband minuren
heeft terwijl de (gemiddeld) overeengekomen uren wel door de werkgever reeds zijn
uitbetaald, is de werkgever gerechtigd het voor die minuren reeds uitbetaalde loon bij de
eindafrekening met de werknemer te verrekenen.
b. De werkgever dient na opzegging als bedoeld in sub a de werknemer, met inachtneming
van de belangen van eventuele overige werknemers, in te roosteren en arbeid aan te
bieden voor zover die arbeid vanaf de opzegging tot de einddatum van het dienstverband
binnen het bedrijf voorhanden is.
c. Indien na verrekening als bedoeld in sub a een vordering van de werkgever op de
werknemer resteert, is de werknemer gehouden die schuld binnen twee maanden na het
einde van het dienstverband aan de werkgever te voldoen.
Het opbouwen van min uren heeft dus alleen nadelige gevolgen als je het dienst verband wil beëindigen. Dan zullen die uren dus of gewerkt moeten worden of terugbetaald.
quote:
1. Overwerk is de door of namens de werkgever opgedragen en verrichte arbeid waardoor de
werknemer in een kalenderjaar de 1.976 uren normale arbeidstijd of mits van toepassing het
volgens artikel 7 lid 1 sub b overeengekomen aantal uren arbeidstijd overschrijdt.
En omdat overuren ook over een kalenderjaar bekeken worden hebben min uren dus ook een negatieve invloed op het vergoed krijgen van overwerk.
eten!!!
pi_73290670
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 11:55 schreef janatwork het volgende:

[..]

Welkom in de horeca, daar kan dat dus wel...

Uit de cao:
[..]

Het opbouwen van min uren heeft dus alleen nadelige gevolgen als je het dienst verband wil beëindigen. Dan zullen die uren dus of gewerkt moeten worden of terugbetaald.
[..]

En omdat overuren ook over een kalenderjaar bekeken worden hebben min uren dus ook een negatieve invloed op het vergoed krijgen van overwerk.
Horeca CAO is kut, dat weet ik. Maar het is dus eigelijk krom. Als je werkgever je contract van 38-uur aanbied (als is dat ondertussen 6 jaar geleden), en jij KAN minimaal 38 uur per week werken, maar de werkgever bied dit niet aan, ben je dus bij het einde van je dienstverband verplicht om deze uren terug te betalen? Het gaat nu om plus minus 100 uur, wat dus neerkomt op 2-3/4de van een maandsalaris..
pi_73295758
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 22:36 schreef PeeJie_ het volgende:

[..]

Horeca CAO is kut, dat weet ik. Maar het is dus eigelijk krom. Als je werkgever je contract van 38-uur aanbied (als is dat ondertussen 6 jaar geleden), en jij KAN minimaal 38 uur per week werken, maar de werkgever bied dit niet aan, ben je dus bij het einde van je dienstverband verplicht om deze uren terug te betalen? Het gaat nu om plus minus 100 uur, wat dus neerkomt op 2-3/4de van een maandsalaris..
Ik kan helaas niets ander uit de CAO opmaken. Zowel min als overuren worden per kalenderjaar berekend. Dus het lijkt mij dat als je vriendin op 1 januari haar contract opzegt ze alleen de eventuele min uren over januari hoeft terug te betalen. Maar zoals altijd: bel even met de vakbond daar weten ze het zeker...
eten!!!
pi_73309253
In de CAO staat inderdaad dat als je een negatief saldo hebt qua vakantiedagen dat je dat moet terugbetalen. Ik zie niet staan dat je verplicht kunt worden om vakantieuren op te nemen, ik ben geen expert op het gebied van horeca, maar het lijkt me erg sterk dat je niet betaald krijgt als je baas een week geen werk voor je heeft.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')