abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73252387
Ik ben niet zo goed op de hoogte van de interpunctieregels als ik dacht, merk ik...
Het gaat om de zin: "Met je handen praten komt vertrouwd over."
Volgens mij hoeft er geen komma tussen 'praten' en 'komt', maar ik weet het niet helemaal zeker. Hoe steekt die regel ook alweer in elkaar?
pi_73252595
anders doe je het toch in gebarentaal? vraag me af hoe daar komma's en punten worden getoond.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_73252914
Van Onze Taal
quote:
Het is ook gebruikelijk om tussen twee naast elkaar staande persoonsvormen een komma te zetten: 'Wat zij gezegd heeft, is heel opmerkelijk', 'Nu ik er langer over nadenk, vind ik het geen gek idee', 'Wat zij bereikt heeft, is vooral te danken aan haar doorzettingsvermogen.' Alleen in korte zinnen kan de komma tussen persoonsvormen soms achterwege blijven: 'Wat je zegt ben je zelf', 'Wie dit leest is gek', 'Voor je het weet is het zover.' In deze zinnen is ook geen duidelijke pauze hoorbaar.

Vóór voegwoorden als hoewel, omdat, zodat, opdat, indien, maar, aangezien en terwijl kan meestal het best een komma worden geplaatst: 'Zij vertelde het aan iedereen, hoewel de informatie vertrouwelijk was', 'Hij dacht er lang over na, aangezien hij veel tijd had.'
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 30 september 2009 @ 19:47:20 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73252942
De regel is dat je een komma zet tussen twee persoonsvormen. In jouw voorbeeldzin is daar geen sprake van. Maar ook de regel van een komma tussen twee persoonsvormen is niet absoluut. In een korte zin kun je die m.i. best achterwege laten.
The love you take is equal to the love you make.
pi_73252948
Ik zou persoonlijk wel een komma plaatsen bij de zin uit de OP, maar ik denk niet dat het een schande is als je hem weglaat.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  woensdag 30 september 2009 @ 19:48:20 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73252969
Ik zou géén komma zetten in de voorbeeldzin.
pi_73253026
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:47 schreef Lienekien het volgende:
De regel is dat je een komma zet tussen twee persoonsvormen. In jouw voorbeeldzin is daar geen sprake van. Maar ook de regel van een komma tussen twee persoonsvormen is niet absoluut. In een korte zin kun je die m.i. best achterwege laten.
wil jij mijn correctrice worden?
  woensdag 30 september 2009 @ 19:51:21 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73253082
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:49 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

wil jij mijn correctrice worden?
Je bedoelt, ik krijg je wachtwoord en mag al je posts editen op hoofdletters, spelling en interpunctie?
pi_73253178
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:46 schreef Jordy-B het volgende:
Van Onze Taal
[..]
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:47 schreef Lienekien het volgende:
Dank, jullie zijn mijn helden!
pi_73253199
Nou ja, het verneukeratieve van komma's is dat er niet echt strakke regels voor gelden. Dus doe maar wat.
pi_73253232
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:51 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je bedoelt, ik krijg je wachtwoord en mag al je posts editen op hoofdletters, spelling en interpunctie?
ik bedoel meer of jij mijn werkteksten wilt nalezen op fouten. of je dat kan is natuurlijk even aftasten als het niet je beroep is.
  woensdag 30 september 2009 @ 20:05:50 #12
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_73253614
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:55 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik bedoel meer of jij mijn werkteksten wilt nalezen op fouten. of je dat kan is natuurlijk even aftasten als het niet je beroep is.
Ik was ooit redacteur, dus zo gek is het niet. Vraag me in 2010 nog eens, mocht je het dan nog serieus overwegen.
pi_73253763
quote:
Op woensdag 30 september 2009 20:05 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Ik was ooit redacteur, dus zo gek is het niet. Vraag me in 2010 nog eens, mocht je het dan nog serieus overwegen.
ik heb het gehad met de correctrice die het bureau altijd gebruikt. dus ik ga zelf iets regelen.

gaat vaak alleen maar om af en toe eens wat tekstjes van een half a-4tje, zinnetjes of zelfs woorden te controleren op correctheid. 2010 is goed. en het gaat telefonisch of via mail.
pi_73257298
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:48 schreef Lienekien het volgende:
Ik zou géén komma zetten in de voorbeeldzin.
Mijn eerste reactie was om die komma er wel te zetten, maar volgens mij is 'praten' vooral een onderdeel van het onderwerp in de zin, en niet zo zeer een persoonsvorm. Dus zou ik hem toch weglaten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')