abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73250154
ja dat is de laatste tijd erg in het nieuws : de crisis

maar voor mij begon de crisis al veel langer geleden : met de komst van de euro in plaats van de gulden

de supermarkten en de horeca : deden allemaal hetzelfde : ze gooide de prijzen direct twee keer zo hoog

( eigenlijk had de overheid dit dus moeten verbieden )

nu als je werkt en goed verdiend dan hoor je een persoon niet zo snel klagen want dan kijk je niet op een guldentje meer of minder maar ik ben maar een kunstenaartje zonder al te veel inkomsten dus voor mij hakte die prijsstijging er wel heel erg in

ik zelf behoor dus tot die tien procent van de nederlandse bevolking die al met de komst van de euro in een wurggreep genomen werd

waar je het ook aan merkt : in het cafe en in de cofee shops

daar komen dus veel minder studenten en kunstenaars : die hebben hun povere inkomen veelste hard nodig om nog boodschappen te kunnen doen

eigenlijk zou de staat hierop in moeten springen en cafees moeten inrichten voor kunstenaars en studenten waar je je eigen drank mee mag nemen of een blikje bier kan kopen voor 50 cent

ook voor de zaken man die van uitkeringstrekkers meisjes hield is het er op achteruit gegaan want die zie je gewoon minder vaak in het avond en nachtleven
  woensdag 30 september 2009 @ 18:24:05 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_73250212
Zonder de Euro had deze crisis ons nog veel erger geraakt.
pi_73250271
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:21 schreef emanuelxxx het volgende:
ja dat is de laatste tijd erg in het nieuws : de crisis

maar voor mij begon de crisis al veel langer geleden : met de komst van de euro in plaats van de gulden

de supermarkten en de horeca : deden allemaal hetzelfde : ze gooide de prijzen direct twee keer zo hoog
Nee, dat deden ze niet.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_73250286
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:24 schreef remlof het volgende:
Dat dus.
For great justice!
pi_73250314
Stom van mij. Niet het achterlijk grote Amerikaanse handelstekort heeft deze crisis veroorzaakt maar de Euro. Stom.
For great justice!
pi_73250350
De maatschappij werkt als een domino-effect. Weliswaar dat de topmensen van grote bedrijven er een aardig zakcentje op nahouden, in tegenstelling tot de gewone burger, maar het is nou eenmaal zo.

De euro heeft er juist aan bijgedragen om de economie draaiende te houden. Niet alleen kan je als bedrijf zo meer handel drijven met bedrijven uit andere landen, daarnaast heeft deze nieuwe munt ook ervoor gezorgd dat dit domino-effect soepeler verloopt dan voorheen met de gulden. De verbindingen tussen bedrijven is een stuk beter gegaan, als dat goed is, kan je als bedrijf ook meer winst maken.
Google is your friend, abuse your friends
pi_73250401
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:24 schreef remlof het volgende:
ik weet niet of deze bewering waar is : ik denk persoonlijk van niet
pi_73250491
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:30 schreef emanuelxxx het volgende:

[..]

Je moet eens verder kijken dan dat je portemonnee dik is. De euro zorgde voor meer eenheid, meer bedrijvigheid. Dat zorgt dan later dus ook voor meer banen. Meer banen is dus een betere economie, omdat de koopkracht toeneemt.

Die onzin in je OP (openingspost) gaat over de crisis, niet over de euro. Wees duidelijk in dat verschil.
Google is your friend, abuse your friends
pi_73250563
Leestip: Als de dollar valt van Willem Middelkoop. Daarin wordt haarfijn uitgelegd hoe het zit met de valuta. Blijkt dat de dollar veel erger is dan de euro :-)
pi_73250596
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:30 schreef emanuelxxx het volgende:

[..]

Jij hebt echt geen idee waar deze crisis over gaat hè? Zeg dat dan meteen. .
For great justice!
pi_73250609
nee ik merk hier een onwaarheid volgens mij : stel je voor je had een loon van 1000 gulden : dan kreeg je 500 euro op je rekening met de komst van de nieuwe munt....

een biertje in het cafee koste vroeger 2 gulden : met de komst van de euro hebben de cafees massaal de prijs van het bier standaard op 2 euro gezet ( maar 2 euro is dus eigenlijk 4 gulden als je het omrekent )

volgens mij hebben de supermarkten dit ook op hun prijzen toegepast ...

als je een uitkeringkje hebt dan hakt dat er wel in : of als je nog een student zonder inkomen bent ook

dan kom je dus veel sneller in een sociaal isolement te zitten

de middenmoot die hoorde je niet klagen want ja als je toch geld overhoud elke maand dan klaag je niet zo snel
  woensdag 30 september 2009 @ 18:42:52 #12
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_73250787
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:37 schreef emanuelxxx het volgende:
Nogmaals: nee.
pi_73250818
Er is gruwelijk veel geld geschapen (kredietverleend) sinds de introductie van de euro, ook is de staatsschuld explosief gestegen. Toezicht van de ECB heeft episch gefaald. Of we dan zo blij met die euro moeten zijn. Met de gulden was het vermoedelijk niet zo ontzettend mis gegaan als nu.
  woensdag 30 september 2009 @ 18:51:47 #14
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_73251096
quote:
nee ik merk hier een onwaarheid volgens mij : stel je voor je had een loon van 1000 gulden : dan kreeg je 500 euro op je rekening met de komst van de nieuwe munt....

een biertje in het cafee koste vroeger 2 gulden : met de komst van de euro hebben de cafees massaal de prijs van het bier standaard op 2 euro gezet ( maar 2 euro is dus eigenlijk 4 gulden als je het omrekent )

als je een uitkeringkje hebt dan hakt dat er wel in : of als je nog een student zonder inkomen bent ook

de middenmoot die hoorde je niet klagen want ja als je toch geld overhoud elke maand dan klaag je niet zo snel
Inflatie bestond al voor de invoering van de euro..Voor de euro in 2002 werd ingevoerd, betaalde ik voor een biertje tussen de 2 gulden 75 en 3 gulden 50. (in Amsterdam zelfs 4 gulden) Ja, er zijn zeker prijsstijgingen geweest als gevolg van de euro. Maar de prijsstijgingen zijn niet alleen maar het gevolg van de euro.
Echte diehards gebruiken postduiven
  woensdag 30 september 2009 @ 18:52:34 #15
17062 Labtech
I have a Cunning Plan !
pi_73251123
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:43 schreef antonwachter het volgende:
Er is gruwelijk veel geld geschapen (kredietverleend) sinds de introductie van de euro, ook is de staatsschuld explosief gestegen. Toezicht van de ECB heeft episch gefaald. Of we dan zo blij met die euro moeten zijn. Met de gulden was het vermoedelijk niet zo ontzettend mis gegaan als nu.
Ga dat maar eens in Polen, Tsjechie en bijvoorbeeld Engeland vragen. Die munten zijn behoorlijk hard in waarde gedaald.
Echte diehards gebruiken postduiven
pi_73251156
We zijn gewoon nog meer slaaf van het geld geworden (lees; geld wordt steeds belangrijker) sinds de invoering, meer geld nodig voor hetzelfde? De euro was 2.2x zoveel waard maar eigenlijk voelde mijn gulden net zo waardevol aan als de euro van nu. En ja ik denk/geloof wel dat kosten zijn gestegen, om rond te komen, maar dat hoeft niet zozeer met de euro te maken te hebben? (huizenprijzen te hoog, belastingen (overheid en gemeente...)

Maar goed het heeft inderdaad wel een voordeel sinds de krediet crisis. Samen sta je sterker in een storm..
Alhoewel ik tegen ben in principe tegen een grote macht, om het zo te zeggen.

De euro is wel fijn maar de macht die Europa krijgt, en met haar ondemocratische wegen (zie lissabon verdrag, aansluiting van ons land in de EU, steun oorlog irak (ons land luisterd steeds minder naar ons!)vingerafdruk verplicht voor je paspoort en veel andere verplichtingen die komen (zonder dat wij daar echt invloed op hebben).
pi_73251566
quote:
Op woensdag 30 september 2009 18:52 schreef Labtech het volgende:

[..]

Ga dat maar eens in Polen, Tsjechie en bijvoorbeeld Engeland vragen. Die munten zijn behoorlijk hard in waarde gedaald.
Die munten kun je niet vergelijken met de gulden en de d-mark.
  woensdag 30 september 2009 @ 19:10:17 #18
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_73251678
quote:
Met de gulden was het vermoedelijk niet zo ontzettend mis gegaan als nu.
Is dat vermoeden nog ergens op gebaseerd?
pi_73252010
Het zal allemaal wel zo aanvoelen, maar dat is meer te wijten aan het psychologische effect van een nieuwe valuta dan aan al dan niet doorgevoerde prijsstijgingen.

Waar deze crisis door veroorzaakt wordt? Door de val van de muur in 1989, door de entree van china op de internationale handelsmarkt en door het misplaatste gevoel dat mensen de afgelopen 20 jaar hebben gehad dat het alleen maar beter zou worden en geen idee dat er ooit iets zou kunnen gebeuren waardoor deze opwaartse spiraal doorbroken zou kunnen worden.

Of het nu de subprimes zijn, het handelstekort van de US, de oorlog in Irak, de aanslagen op het WTC, dat zijn allemaal enkel de triggers geweest. Als iedereen nuchter was gebleven de afgelopen 20 jaar en netjes aan risk management had gedaan was deze hele situatie nu niet voorgekomen. Maar mensen worden hebberig, zien dollartekens in ogen en gaan ineens meer risico nemen dan verstandig is. Met de huidige situatie als gevolg.
pi_73252072
quote:
Dit omdat onze banken veel geld hadden zitten in Amerikaanse banken met het kopen van producten van deze banken (deze producten waren dus niks waard, dit door slechte toezicht van de amerikaanse overheid). Maar geen kwaad woord tegen amerika, Balkie is maar wat blij als hij aardig wordt gevonden door de Amerikaanse president, be it Bush of Obama + omdat de dollar de wereldhandelsmunt is (wat faalt) zie je nu dat de europese bank en vele andere wereld banken de rente ook zo laag zetten omdat er te weinig dollars zijn, de FED ruilt dollars (pomt dollars rond) om in euro's en andere valuta's, wat alleen mogelijk is door ook onze lage rente en andere wereld banken zodat er meer dollars komen in het systeem, zodat dat wereldhandel kan blijven doorgaan, zonder dat de dollar teveel waarde verliest.
Maar ergens wordt de prijs betaald... (dan niet vandaag, dan wel morgen).

[ Bericht 8% gewijzigd door Intuit op 30-09-2009 19:35:01 ]
pi_73252643
quote:

Dit klopt dus simpelweg niet. De gemiddelde prijs in de cafe's ging in 2002 (op 1 januari 2002 werd de euro ingevoerd) met 7.7% omhoog (niet gecorrigeerd voor inflatie. In datzelfde jaar ging trouwens het gemiddeld jaarloon met 6.4% omhoog. Met andere woorden, er was een werkelijke prijsstijging van 1.3%.

Da's iets minder 100%, toch? Dus kun je daar nu over ophouden?
"Winners never quit, 'cause quitters never win"
"Greedy people get rich, but pigs get slaughtered"
pi_73256436
quote:
Op woensdag 30 september 2009 19:39 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Dit klopt dus simpelweg niet. De gemiddelde prijs in de cafe's ging in 2002 (op 1 januari 2002 werd de euro ingevoerd) met 7.7% omhoog (niet gecorrigeerd voor inflatie. In datzelfde jaar ging trouwens het gemiddeld jaarloon met 6.4% omhoog. Met andere woorden, er was een werkelijke prijsstijging van 1.3%.

Da's iets minder 100%, toch? Dus kun je daar nu over ophouden?
nee jij zit ernaast : bij de intrede van de euro werd : een biertje voor het gemak omgerekend naar 2 euro ( omdat een oud biertje 2 gulden kostte ) wat omgerekend dus 4 gulden is

hetzelfde gebeurde bijv met een brood : een halfje wit bij AH kost nu 1 euro wat zou betekenen 2 gulden
  woensdag 30 september 2009 @ 21:24:07 #23
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_73256619
quote:
Op woensdag 30 september 2009 21:19 schreef emanuelxxx het volgende:

[..]

nee jij zit ernaast
Bronnen, betrouwbaar graag. CPI ofzo, neem een kijkje bij het CBS, en kom dan nog even onderbouwen dat je gelijk hebt. En anders, stop er maar mee.
pi_73256682
quote:

[..]

nee jij zit ernaast : bij de intrede van de euro werd : een biertje voor het gemak omgerekend naar 2 euro ( omdat een oud biertje 2 gulden kostte ) wat omgerekend dus 4 gulden is

hetzelfde gebeurde bijv met een brood : een halfje wit bij AH kost nu 1 euro wat zou betekenen 2 gulden
Luister, dat jij door de hele wereld verneukt werd en opeens 2 keer zo veel moest betalen, zegt nog niet dat dit voor de rest van Nederland een feit is. Mijn bovenstaande data zijn daarentegen wel feiten, check lekker zelf het CBS.
pi_73260144
ach luister : de enige mensen die er last van hebben zijn : de kunstenaars
: studenten
: mensen in de bijstand

dat is maar een hele kleine groep mensen vandaar dat er met de intrede van de euro er niet zo veel geklaagd werd .....

inderdaad als jij een bedrijf hebt en je vangt 200 % inkomsten en je geeft 200 % uitgaven uit dan is er bijna geen verschil merkbaar ......

maar er is ontegenzegelijk een plotselinge inflatie geweest in nederland van 200 % waar de minder verdienenden de dupe van waren

nogmaals : de overheid zou daar op in moeten springen en low budget ontmoetings plaatsen moeten creeeren waar dus bier voor een normale prijs word verkocht zo dat de studenten bijvoorbeeld ook een mogelijkheid hebben om uit te kunnen gaan
pi_73260383
quote:
Op woensdag 30 september 2009 22:58 schreef emanuelxxx het volgende:
maar er is ontegenzegelijk een plotselinge inflatie geweest in nederland van 200 % waar de minder verdienenden de dupe van waren
Nou, dat is niet ontegenzeggelijk waar. Daarvoor hebben we een onafhankelijke instelling die dat aantoont. Punt is dus niet waar.
quote:
nogmaals : de overheid zou daar op in moeten springen en low budget ontmoetings plaatsen moeten creeeren waar dus bier voor een normale prijs word verkocht zo dat de studenten bijvoorbeeld ook een mogelijkheid hebben om uit te kunnen gaan
Dat is marktwerking. Er zijn genoeg mensen wel bereid voor te betalen. Je hoeft ook niet bier te drinken in een café. Wat jij voorstelt neigt heel erg naar communisme. Daarvoor zul je toch echt naar China, Noord Korea of Cuba moeten gaan.
pi_73261053
Rond de invoering van de euro zijn veel prijzen flink gestegen. Met name de goedkoopste goederen.
De spullen werden echter wel gekocht omdat mensen blijkbaar onbewust de euro gelijkstelden aan de gulden, men keek meer naar het getal dan het bedrag zeg maar.
Kijk eens hoe makkelijk de 1 en 2 cent munten "afgeschaft" zijn, dat was met stuivers never-nooit-niet gelukt, terwijl 2 eurocent bijna een stuiver is.
Men betaald nu rustig ¤300.000 voor een simpele tussenwoning, ik betwijfel of iemand voor dezelfde woning fl.660.000 zou betalen. Het ligt 'm voornamelijk in de perceptie van het getal en niet de werkelijke waarde. Dit werd goedgepraat door te zeggen dat je "niet meer in guldens moet rekenenen".

De prijzen zijn in 2002 niet verdubbeld. Ik denk wel dat we nu, vergeleken met tien jaar geleden dezelfde bedragen in euro's betalen als toen in guldens. Dat zou normale inflatie kunnen zijn maar of dat echt zo is laat ik over aan de economisch onderlegden in dit forum.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73261190
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:28 schreef Prutzenberg het volgende:
Men betaald nu rustig ¤300.000 voor een simpele tussenwoning, ik betwijfel of iemand voor dezelfde woning fl.660.000 zou betalen.
De crisis is nu juist veroorzaakt doordat huizenprijzen mondiaal zo enorm zijn gestegen. Dat ook huizen in de US zo zijn gestegen kun je volgens mij niet ophangen aan de invoering van de euro.
pi_73261350
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:32 schreef EchnaDarr het volgende:

[..]

De crisis is nu juist veroorzaakt doordat huizenprijzen mondiaal zo enorm zijn gestegen. Dat ook huizen in de US zo zijn gestegen kun je volgens mij niet ophangen aan de invoering van de euro.
Het is een actueel voorbeeld wat mijns inziens in Nederland zeker wel opgaat.
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73261474
quote:
[b]

De prijzen zijn in 2002 niet verdubbeld.
de prijzen waren verdubbeld : vraag maar aan harry mens

ha ha ha niemand sprak daarover in de media omdat het maar echt dus een heel erg kleine groep was die daar last van kreeg ..... spreek over 9 procent van de bevolking ( die vaak dus ook nog eens geen stem hebben in de media )
pi_73261704
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:37 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Het is een actueel voorbeeld wat mijns inziens in Nederland zeker wel opgaat.
Ja, maar je voorbeeld wordt niet veroorzaakt door de invoering van de euro. Daar hebben we het hier over.

Beter voorbeeld, hoe is het in de afgelopen jaren gegaan met de prijzen van platte televisies?
pi_73261725
quote:
Op woensdag 30 september 2009 23:40 schreef emanuelxxx het volgende:
Bronvermelding?
pi_73262953
Ik had het in die post over hoe makkelijk mensen hun geld uitgeven en als voorbeeld noemde ik o.a. een huis.
Vind je het in die zin geen goed voorbeeld?
pi_73266678
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 00:25 schreef Prutzenberg het volgende:
Ik had het in die post over hoe makkelijk mensen hun geld uitgeven en als voorbeeld noemde ik o.a. een huis.
Vind je het in die zin geen goed voorbeeld?
Eigenlijk niet, want bij het kopen van een huis speelt meer mee dan alleen de prijs van het huis, zoals rentestanden. Vergeet niet dat als je een nieuw huis koopt wat duurder is geworden, dan is je eigen huis ook in prijs gestegen. Voor starters ligt het anders, maar ook daarvoor geldt dat zolang banken blijven lenen de huizen wel verkocht blijven worden.

Je kunt beter kijken naar duurzame consumptiegoederen, zoals auto's. En daarvan zie je dan nu de verkopen aanzienlijk minder zijn, maar dat de invoering van de euro daar niet zozeer invloed op heeft gehad.

(als je dit voorbeeld had gebruikt had ik je gelijk gegeven )
pi_73267439
quote:

[..]

ha ha ha niemand sprak daarover in de media omdat het maar echt dus een heel erg kleine groep was die daar last van kreeg ..... spreek over 9 procent van de bevolking ( die vaak dus ook nog eens geen stem hebben in de media )
Ik was in die tijd student en moest leven zonder steun van ouders, dus was vrij magertjes financieel. De komst van de euro heeft de prijzen toen echt niet verhoogd. Enkel de prijzen in het hoofd van mensen die niet makkelijk logisch redeneren en die opeens geen geld meer hadden toen ze een plasma TV kochten... Geef de schuld maar aan de euro/politiek/rijken, etc...
pi_73270667
quote:

[..]

Wat zeggen de inflatiecijfers van het CBS ook alweer? Oh ja, die zeggen dat je beweringen pertinent onjuist zijn.
pi_73271233
Moet ook gezegd worden dat de Euro, ten opzichte van de andere grotere munteenheden. Dan denk ik aan de yen, yuan en de USD dollar, beter heeft gepresteerd dan de genoemde 3 sinds de euro is geintroduceerd! Je zou er alleen wat van kunnen zeggen dat de munteenheden van 2 scandinavische landen beter heeft gepresteerd dan de euro.

People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  † In Memoriam † donderdag 1 oktober 2009 @ 12:40:55 #38
230491 Zith
pls tip
pi_73271311
De supermarkten zijn nu relatief goedkoper dan tijdens de gulden.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 1 oktober 2009 @ 12:46:48 #39
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_73271464
quote:

[..]

Een biertje 2 gulden in 2001? Onzin.

Een korte zoektocht op Google levert een onderzoekje in Groningen op. En dan kies ik even een dure plek uit hun lijstje:

Tapperij | Grote Markt 36
Drankje:

Amsterdammer
2001 (ƒ/¤): 4,00 (1,82)
2002 (¤): 1,90 (+ 4,40%)

Wijn
2001 (ƒ/¤): 4,50 (2,04)
2002 (¤): 2,50 (+ 22,55%)

Fris
2001 (ƒ/¤): 3,50 (1,59)
2002 (¤): 1,70 (+ 6,92%)

4 gulden in 2001, dat is natuurlijk even schrikken...

stijgingen ja, maar zeker geen 100%.

-----
En de supermarkten zijn nu goedkoper dan in 2001! De prijzen dalen steeds verder.

[ Bericht 6% gewijzigd door Lemans24 op 01-10-2009 12:52:29 ]
pi_73271557
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:46 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Een biertje 2 gulden in 2001? Onzin.

Een korte zoektocht op Google levert een onderzoekje in Groningen op. En dan kies ik even een dure plek uit hun lijstje:

Tapperij | Grote Markt 36
Drankje 2001 (ƒ/¤) 2002 (¤) Prijs gestegen met percentage
Amsterdammer 4,00 (1,82) 1,90 0,08 euro 4,40 %
Wijn 4,50 (2,04) 2,50! 0,46 euro 22,55 %
Fris 3,50 (1,59) 1,70 0,11 euro 6,92 %

stijgingen ja, maar zeker geen 100%.

-----
En de supermarkten zijn nu goedkoper dan in 2001! De prijzen dalen steeds verder.
Veel goedkoper betwijfel ik wel. Ik heb zelf een aantal jaar in een supermarkt gewerkt, en voor elk artikel waar ik een nieuwe etiket moest voorzetten wat goedkoper werd, kwam er er een stuk of 100, die een aantal cent omhoog gingen. Uiteraard zag je alleen het artikel wat goedkoper werd in de schappen, en hoorde je niks over alle andere produccten die 'stiekum' omhoog werden gegooid.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_73279415
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 12:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Moet ook gezegd worden dat de Euro, ten opzichte van de andere grotere munteenheden. Dan denk ik aan de yen, yuan en de USD dollar, beter heeft gepresteerd dan de genoemde 3 sinds de euro is geintroduceerd! Je zou er alleen wat van kunnen zeggen dat de munteenheden van 2 scandinavische landen beter heeft gepresteerd dan de euro.

[ afbeelding ]
Wat is de definitie van 'presteren' hier?
For great justice!
pi_73281055
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 10:32 schreef Drive-r het volgende:

[..]

Ik was in die tijd student en moest leven zonder steun van ouders, dus was vrij magertjes financieel. De komst van de euro heeft de prijzen toen echt niet verhoogd. Enkel de prijzen in het hoofd van mensen die niet makkelijk logisch redeneren en die opeens geen geld meer hadden toen ze een plasma TV kochten... Geef de schuld maar aan de euro/politiek/rijken, etc...
Ik wist niet dat er nog Euro-bashers bestonden, zelfs de SP ziet inmiddels in dat ze maar wat raak kletsten. Maar dat wil niet zeggen dat er geen prijsverhogingen zijn geweest. De lonen liepen hard op vanwege tekorten op de arbeidsmarkt. Dat zie je in de prijzen van producten, ook in de horeca. Daarnaast is er ongeveer tegelijk een accijnsverhoging geweest op alcohol. Tot slot is er in tijden van hoogconjuctuur een belastingherziening geweest die ook leidde tot extra inflatie.

Maar als je jezelf kunstenaar noemt en je rommel maakt die niemand wil, tsja, dan deel je natuurlijk niet mee in de hogere (netto)lonen. Als je dan ook niet na wil denken, dan is de pleuro de schuld van alles.
pi_73281134
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:12 schreef en_door_slecht het volgende:

[..]

Ik wist niet dat er nog Euro-bashers bestonden, zelfs de SP ziet inmiddels in dat ze maar wat raak kletsten. Maar dat wil niet zeggen dat er geen prijsverhogingen zijn geweest. De lonen liepen hard op vanwege tekorten op de arbeidsmarkt. Dat zie je in de prijzen van producten, ook in de horeca. Daarnaast is er ongeveer tegelijk een accijnsverhoging geweest op alcohol. Tot slot is er in tijden van hoogconjuctuur een belastingherziening geweest die ook leidde tot extra inflatie.

Maar als je jezelf kunstenaar noemt en je rommel maakt die niemand wil, tsja, dan deel je natuurlijk niet mee in de hogere (netto)lonen. Als je dan ook niet na wil denken, dan is de pleuro de schuld van alles.
Da's waar, zie mijn eerdere posts. In 2002 stegen prijzen in de horeca wel sterk, maar de lonen stegen bijna net zo sterk...
  donderdag 1 oktober 2009 @ 18:31:19 #44
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_73281574
quote:

[..]

Ik vraag helemaal niks aan Harry Mens.
quote:
ha ha ha niemand sprak daarover in de media omdat het maar echt dus een heel erg kleine groep was die daar last van kreeg .....
Iedereen heeft er last van als prijzen stijgen. Ook mensen die het wel kunnen betalen houden dan minder over voor andere dingen. En er werd wel zeker in de media gesproken over grote prijsstijgingen, en dezelfde flauwekul als jij hier stelt is in de media ook meerdere malen weerlegd.
pi_73301838
quote:

[..]

Als de prijzen van het ene op het andere jaar (of dag zelfs!) met 100% stijgen en de inkomens gelijk blijven, dan heeft iedereen dat wel door en heeft iedereen daar last van. Zoals al gezegd, de onderzoeken die zich op feiten baseren laten zien dat de prijsstijgingen helemaal niet extreem waren.

Mensen zijn sinds 2002 weliswaar meer gaan letten op de prijzen; doordat ze gingen omrekenen hadden ze pas door hoe duur sommige dingen in guldens waren.
pi_73302056
Sowieso is het wisselen van munteenheid in een land meer een gevoels kwestie, dan een kwestie van gezond verstand. Tuurlijk heb je het idee dat het duurder is, als je normaliter 44k gulden per jaar verdiende, voor jaar achter jaar en zo maar plots de helft kreeg. Dan kan het idee langskomen dat je minder te besteden hebt. Dat dus veel mensen denken dat het veel duurder is geworden door de euro, is dan ook niet meer dan logisch. En ik denk ook dat de meeste van die mensen niet geinteresseerd zijn in de statistiekjes dat het niet zo is..
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 13:30:38 #47
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_73303747
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 12:31 schreef sitting_elfling het volgende:
En ik denk ook dat de meeste van die mensen niet geinteresseerd zijn in de statistiekjes dat het niet zo is..
Dat lijkt me wel duidelijk ja, als je bekijkt hoe vaak mensen nog blijven volhouden dat alles veel duurder is geworden door (of in ieder geval ten tijde van) de invoering van de Euro. Jammer dat het bewijs dat het niet waar is niet tot mensen wil doordringen.
  vrijdag 2 oktober 2009 @ 18:04:00 #48
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_73312639
quote:
Op vrijdag 2 oktober 2009 13:30 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dat lijkt me wel duidelijk ja, als je bekijkt hoe vaak mensen nog blijven volhouden dat alles veel duurder is geworden door (of in ieder geval ten tijde van) de invoering van de Euro. Jammer dat het bewijs dat het niet waar is niet tot mensen wil doordringen.
Zoals dat biertje van 2,50 dat blijkbaar te verkrijgen was in de zomer van 2001...

Ik moest zo rond 1990 wel eens boodschappen doen voor mijn ma. Een pak melk kostte in die vroege jaren '90 zo'n 1 gulden 10, ofwel 50 eurocent.
Nu nog steeds, bijna 20 jaar later! (en twee jaar geleden zelfs 34 cent).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')