abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 april 2002 @ 19:49:14 #1
18807 Tha_Mav
yeah right whatever
pi_3938546
Heho ff een vraagje aan de fokkers.

Nu er in de VS een mega schandaal is m.b.t. tot pedofiele priesters gaan er stemmen op dat priester zouden moeten kunnen trouwen om zo hun sexuele behoefte te kunnen voldoen.

Mijn menig is ja moet kunnen.

R.I.P. -=[BIGHEADS]=-
pi_3938617
Nou in elk geval niet met kinderen als het aan mij ligt.
Jusqu'ici tout va bien...
  dinsdag 23 april 2002 @ 20:03:00 #3
18807 Tha_Mav
yeah right whatever
pi_3938735
quote:
Op dinsdag 23 april 2002 19:54 schreef Manono het volgende:
Nou in elk geval niet met kinderen als het aan mij ligt.
Duh!! simpel zieltje....je kunt niet trouwen met kinderen in de VS....gaat erom of ze mogen trouwen met een vrouw.
R.I.P. -=[BIGHEADS]=-
  dinsdag 23 april 2002 @ 20:03:41 #4
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_3938747
ja, waarom niet. wat denk je dat de reden is dat ze aan kinderen gaan zitten. Ze komen nooit aan hun trekken!

Verplichte huwelijk ter voorkoming van kindermisbruik!!

Of, elke week 2 keer gratis beurt van de hoer uit hoerenveen

I used to be schizofrenic, but we're okay now.
  dinsdag 23 april 2002 @ 20:06:34 #5
25106 Kesh
Mmmm, free goo!
pi_3938789
Ja waarom niet, is de kans op schandalen ook kleiner.

Misschien wordt het dan ook wel een keer vrolijker in de kerk, niet meer allemaal van die gefrustreerde priesters

Homer: Alright Brain, you don't like me, and I don't like you. But lets just do this, and I can get back to killing you with beer.
pi_3938957
quote:
Op dinsdag 23 april 2002 20:03 schreef gohan16 het volgende:
wat denk je dat de reden is dat ze aan kinderen gaan zitten. Ze komen nooit aan hun trekken!
Dat lijkt me een onwaarschijnlijke reden. Waarschijnlijker is dat het celibaat types aantrekt die toch al niet helemaal sporen en hopen dat ze zo hun bizarre seksuele voorkeuren kunnen beteugelen. Helaas blijkt het in de praktijk niet zo goed te werken, in ieder geval in de VS niet...

Daarom zeg ik ook: Laat ze maar trouwen, dan komen er hopelijk wat meer normale mensen op het ambt af. Zo'n verordening is imo gewoon niet meer van deze tijd.

Like a steam locomotive, rollin' down the track
He's gone, gone, and nothin's gonna bring him back
pi_3940982
Ongeacht of priesters pedofiel zijn, ik zie niet in waarom priesters niet zouden mogen trouwen. Ook met een huwelijk kun je je leven nog aan God wijden. Als dominees het kunnen, dan priesters ook.
En het zou misschien de pedofilie nog wel wat in de hand houden ook...

Maar het gaat toch niet om de wetten van de VS? Ik neem aan dat iedereen daar met iedereen kan trouwen. Het gaat om de wetten van de Rooms-Katholieke Kerk (waar, naar ik heb gehoord, de pausen zich ook niet zo aan hielden...)
-EDIT: Oh wacht, dat ze in de VS vinden dat RK-Kerk zijn regels aan moet passen? Ja dus, maar de RK-Kerk en paus kennende zal dat wel nooit gebeuren...

pi_3941122
Ah, maar het celibaat is pas tijdens de middeleeuwen ingevoerd, dààrvoor waren veel priesters (en hogere geestelijken) getrouwd. In de Orthodoxe Kerk mogen priesters trouwens nog altijd trouwen, alleen wanneer ze een hogere carrière wensen, moeten ze ongetrouwd zijn.

Tijdens de vroege middeleeuwen kregen de monialen (geestelijken die in kloosters en abdijen leefden) meer macht binnen de Katholieke Kerk en konden zij hun wil opleggen aan de andere geestelijken: buiten die vrouw, en nonnen onder strikt toezicht ! Enkele van de geleerden (de "Kerkvaders" met Augustinus als beste voorbeeld) waren echte vrouwenhaters. Zielig hé ?

Waarom mogen vrouwen trouwens van de Paus geen priesteres worden ? Wij kunnen immers wèl onze handjes thuis houden...

*~* Res severa est verum gaudium. *~*
pi_3941304
quote:
Waarom mogen vrouwen trouwens van de Paus geen priesteres worden ? Wij kunnen immers wèl onze handjes thuis houden...
Precies! De RK-Kerk is gewoon zo ouderwets als ik weet niet wat.
En er zijn idd veel minder gevallen van vrouwelijke pedofielen dan mannelijke...
  woensdag 24 april 2002 @ 12:45:57 #10
3542 Gia
User under construction
pi_3945877
quote:
Op dinsdag 23 april 2002 23:33 schreef ChrisJX het volgende:

[..]

Precies! De RK-Kerk is gewoon zo ouderwets als ik weet niet wat.
En er zijn idd veel minder gevallen van vrouwelijke pedofielen dan mannelijke...

Ja maar, volgens mij zijn er ook meer gevallen van getrouwde pedofielen dan van pedofiele priesters.

Wat mij betreft mogen priesters trouwen en mogen ook vrouwen priesteres worden. Helemaal niks mis mee!

pi_3946421
quote:
Op dinsdag 23 april 2002 20:03 schreef Tha_Mav het volgende:

[..]

Duh!! simpel zieltje....je kunt niet trouwen met kinderen in de VS....gaat erom of ze mogen trouwen met een vrouw.

Ach, is het heus?????

Alsof het een wat met het ander te maken heeft. Men wordt niet minder pedo door een huwlijk met een volwassen persoon. Het gaat er om dat priesters voor hun inwijding de nationale pedo-test moeten doen! Of ze wel of niet trouwen, da's bijzaak.

Jusqu'ici tout va bien...
pi_3949039
Een Priester is ook een mens..
En mensen mogen trouwen, vind ik.
Waarom mocht het eigenlijk in de eerste plaats niet? Hebben ze een eed afgelegd waarbij ze beloofden hun hele leven aan de kerk en aan het geloof te wijdden?
Liej
  woensdag 24 april 2002 @ 16:46:07 #13
25318 Kaalhei
under a dead Ohio sky
pi_3949630
De RK-kerk is geen democratie, daarom is de vraag irrelevant.
Ik sta hier voor de hemelpoort - Nergens is een god te zien - Volgens mij bestaat hij niet -
Onze leider zei doe niet zo dom - En vertel het de wereld nooit - Beneden staat de vodka klaar
pi_3961431
quote:
Op dinsdag 23 april 2002 19:49 schreef Tha_Mav het volgende:
Heho ff een vraagje aan de fokkers.

Nu er in de VS een mega schandaal is m.b.t. tot pedofiele priesters gaan er stemmen op dat priester zouden moeten kunnen trouwen om zo hun sexuele behoefte te kunnen voldoen.

Mijn menig is ja moet kunnen.

die vraag dient wél beantwoord te worden door iemand die, in dit geval, het Katholieke geloof aanhangt. Anders is een antwoord in dit geval zinloos.
[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
pi_3965473
Ja.
pi_3966675
Ik mag stellen dat ik nogal Katholiek ben opgevoed, heb bijvoorbeeld 6 jaar lang in België "bij de nonnen" op kostschool gezeten...

Zoals ik in mijn eerdere reactie al vermeldde, is het celibaat pas tijdens de middeleeuwen ingevoerd. Er waren diverse redenen voor, maar het komt er gewoon op neer dat een bepaalde stroming binnen de internationale, die de Kerk toen was, de overhand kreeg. Die stroming bestond voornamelijk uit mannen die ascese predikten... geheelonthouding dus. Zij beschouwden de maagdelijkheid als het belangrijkste wat een aan God gewijde mens kon hebben. De stap van celibaat voor de monialen naar celibaat voor alle geestelijken werd dus "logisch" gezet. Heden ten dage moeten priester, monnik en non bij wijding/intrede nog altijd de geloften afleggen waarin kuisheid één van de voorwaarden is (de andere zijn gehoorzaamheid en armoede).

Dat meer en meer gevallen van pedofilie door geestelijken aan het licht komen heeft eigenlijk niets te maken met het celibaat an sich maar meer met de aard van de mens. Veel niet-geestelijken zijn ook pedofiel. Alleen hebben geestelijken die in het onderwijs zitten, of katechese geven in de kerk (de oude "zondagles"), een gemakkelijkere toegang tot kinderen. Zoals ik al zei, ik heb zelf 6 jaar op een internaat gezeten, maar onze directeur die tevens de aalmoezenier was is altijd heel correct met ons gebleven. Ik meen me te herinneren dat hij vroeger legeraalmoezenier in oorlog is geweest, want hij had een oorlogswonde in de hals en vertelde er ooit iets over. Hij was wel een beetje een eenzame man vond ik, maar hij hield van "zijn kudde schaapjes", we mochten elk jaar op onze verjaardag naar zijn kantoor om een zakje snoep op te halen, hij stond altijd klaar voor een vertrouwelijk gesprek of een kwinkslag, en heeft ons voor zover ik weet nooit of te nimmer aangeraakt met andere dan vaderlijke intenties. Niet alle priesters zijn pedofielen begrijp je. Maar ik had medelijden met die man die eenzaam in een huisje apart woonde, terwijl wij en de nonnen gezellig samen in het internaat woonden.

*~* Res severa est verum gaudium. *~*
pi_3969945
quote:
Op donderdag 25 april 2002 22:00 schreef Babeth het volgende:
Ik mag stellen dat ik nogal Katholiek ben opgevoed, heb bijvoorbeeld 6 jaar lang in België "bij de nonnen" op kostschool gezeten...

Zoals ik in mijn eerdere reactie al vermeldde, is het celibaat pas tijdens de middeleeuwen ingevoerd. Er waren diverse redenen voor, maar het komt er gewoon op neer dat een bepaalde stroming binnen de internationale, die de Kerk toen was, de overhand kreeg. Die stroming bestond voornamelijk uit mannen die ascese predikten... geheelonthouding dus. Zij beschouwden de maagdelijkheid als het belangrijkste wat een aan God gewijde mens kon hebben. De stap van celibaat voor de monialen naar celibaat voor alle geestelijken werd dus "logisch" gezet. Heden ten dage moeten priester, monnik en non bij wijding/intrede nog altijd de geloften afleggen waarin kuisheid één van de voorwaarden is (de andere zijn gehoorzaamheid en armoede).

Dat meer en meer gevallen van pedofilie door geestelijken aan het licht komen heeft eigenlijk niets te maken met het celibaat an sich maar meer met de aard van de mens. Veel niet-geestelijken zijn ook pedofiel. Alleen hebben geestelijken die in het onderwijs zitten, of katechese geven in de kerk (de oude "zondagles"), een gemakkelijkere toegang tot kinderen. Zoals ik al zei, ik heb zelf 6 jaar op een internaat gezeten, maar onze directeur die tevens de aalmoezenier was is altijd heel correct met ons gebleven. Ik meen me te herinneren dat hij vroeger legeraalmoezenier in oorlog is geweest, want hij had een oorlogswonde in de hals en vertelde er ooit iets over. Hij was wel een beetje een eenzame man vond ik, maar hij hield van "zijn kudde schaapjes", we mochten elk jaar op onze verjaardag naar zijn kantoor om een zakje snoep op te halen, hij stond altijd klaar voor een vertrouwelijk gesprek of een kwinkslag, en heeft ons voor zover ik weet nooit of te nimmer aangeraakt met andere dan vaderlijke intenties. Niet alle priesters zijn pedofielen begrijp je. Maar ik had medelijden met die man die eenzaam in een huisje apart woonde, terwijl wij en de nonnen gezellig samen in het internaat woonden.

Tuurlijk, er worden helaas ook weer veel foute conclusies getrokken. Niet alle priesters zijn kindermisbruikers.
[B]It is very easy to see fanaticism in other people, but difficult to spot it in oneself[/B]
pi_3970203
Tijden veranderen.. we leven inmiddels in 2002.
Ik mag hopen dat het geloof ook mee gaat met z'n tijd.
Laat de Priesters fijn trouwen.
Liej
  † In Memoriam † vrijdag 26 april 2002 @ 12:05:51 #19
10849 Hagelslag

pi_3971651
Er zijn allang katholieke kerken waar priesters mogen trouwen. De Oud-katholieke kerk is er een van: http://www.okkn.nl . Maar ook de Anglicaanse kerk (church of England) heeft getrouwde priesters. De Russisch en Grieks orthodoxe kerken kennen getrouwde priesters. Eigenlijk is de RK kerk een buitenbeentje op dit gebied.

De priesters staan allemaal in de apostolische successie, en zijn een paar jaar geleden erkend door het Vaticaan. Er is een soort 'nood' wetje, dan in geval van nood een Oud-katholiek of Anglicaans priester, de communnie mag uitreiken en ook eventueel de laatste sacramenten in het geval dat iemand sterft. Het Vaticaan erkent inmiddels ook de bisschoppen van beide kerken, zijnde als bisschop. Veel verder gaat de erkenning niet, een oud-katholiek of anglicaanse Bisschop zal niet worden uitgenodigd op een vergadering van bisschoppen te Rome.

De Oud-Katholieke kerk is overigens een Nederlandse kerk van origine, maar wel erg klein: ongeveer 28 parochies. Maar doet wel volwaardig mee met de Raad van Kerken. Er is later in de geschiedenis een Unie van Utrecht gevormd, waar ook kerken van buiten nederland zich bij hebben aangesloten. Zo kun je nu OK kerken in Duitsland, Polen, Tjechie, Zwitserland, Oostenrijk, Italie (een handje vol, maar toch), Frankrijk en de Verenigde staten vinden.

Inmiddels zijn er ook vrouwelijke priesters actief in de kerk. Het woordje 'oud' is wat opvattingen betreft nogal verradelijk in de OK kerk.

Deze tekst is (c) 2001 en (c) 2002 by Hagelslag.[br]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')