abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † woensdag 30 september 2009 @ 02:05:02 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_73231574
quote:
GRONINGEN - Boekenwurm Hans Bauer uit Groningen moet binnen twee weken al zijn vijfduizend boeken uit zijn woning halen. Dat heeft de rechtbank in Groningen dinsdag bepaald.

Hans Bauer te midden van een gedeelte van zijn boeken. Foto: Jos Schuurman

De verhuurder van de woning, woningcorporatie Patrimonium, was naar de rechter gestapt, omdat de situatie in het huis van Bauer onleefbaar en brandgevaarlijk zou zijn.

De rechter stelde de corporatie in het gelijk. Wat de leesfanaat nu met zijn boeken gaat doen, is nog niet bekend. Zijn plan om een eigen boekenwinkeltje te beginnen is in ieder geval van de baan. „Mijn plezier is nu wel weg. Waarschijnlijk verkoop ik een deel en sla ik de rest ergens op”, laat hij weten.

Bauer zegt zich wel enigszins in de uitspraak te kunnen vinden. „Het is inderdaad een beetje een uit de hand gelopen hobby. Maar onleefbaar zou ik mijn huis nog niet willen noemen. Ik heb nog twee stoelen om op te zitten: een voor mezelf en een voor bezoek.”

Eerder al haalde de Groninger op last van de corporatie ongeveer vierduizend boeken uit zijn huis. De boekenwurm leest volgens eigen zeggen alles wat los en vast zit. De woningcorporatie was dinsdag niet voor commentaar bereikbaar.
Onleefbaar én brandgevaarlijk.
Weet even niet hoe ik hierop moet reageren. Ik zou toch wel behoorlijk kwaad zijn als een rechter gaat bepalen wat ik in mijn huis heb staan . En onleefbaar? Als Miep uit de Dapperstraat zich erg fijn voelt tussen honderden bosjes synthetische bloemen en andere prullaria/kitsch dan gaat een rechter toch niet bepalen dat haar bossen bloemen, vloerbedekking en knuffelberen eruit moeten?
pi_73231598
Brandgevaarlijk klopt wel enigszins, maar onleefbaarheid is totaal niet relevant. Erg overdreven..
Music is the harmonious voice of creation; an echo of the invisible world.
  † In Memoriam † woensdag 30 september 2009 @ 02:11:45 #3
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_73231608
quote:
Op woensdag 30 september 2009 02:09 schreef Chain_Reaction het volgende:
Brandgevaarlijk klopt wel enigszins, maar onleefbaarheid is totaal niet relevant. Erg overdreven..
Zoals ik al schreef, er zijn zoveel mensen die hun woning vol hebben staan met brandgevaarlijke zaken en ik heb nog nooit ergens eerder gelezen dat een rechter dan gaat bepalen dat alles eruit moet.
quote:
Een uit de hand gelopen hobby noemt de 66-jarige Hans Bauer uit Groningen zijn enorme verzameling boeken. Bij hem thuis liggen er ruim 5000; elders zijn er nog eens duizenden opgeslagen. Verhuurder Patrimonium heeft hem nog twee weken de tijd gegeven zijn verzameling thuis drastisch uit te dunnen. Zo niet, dan wordt hij uit zijn huis gezet...
pi_73231616
Heb daar kortgeleden iets van op tv gezien...niet echt de manier waarop ik zou willen leven (want dat huis staat echt van onder tot boven vol met boeken (van vloer tot plafond) ) maar als hij zo wil leven....trouwens de man zou de ideale kandidaat zijn voor de E-boek lezer, wel de boeken, niet de massa.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_73231628
quote:
Op woensdag 30 september 2009 02:11 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Zoals ik al schreef, er zijn zoveel mensen die hun woning vol hebben staan met brandgevaarlijke zaken en ik heb nog nooit ergens eerder gelezen dat een rechter dan gaat bepalen dat alles eruit moet.
Ik zei al dat de beslissing erg overdreven was, maar een huis bomvol papier is nou eenmaal brandgevaarlijk. Simple.
  † In Memoriam † woensdag 30 september 2009 @ 02:17:27 #6
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_73231632
quote:
Op woensdag 30 september 2009 02:15 schreef Chain_Reaction het volgende:

[..]

Ik zei al dat de beslissing erg overdreven was, maar een huis bomvol papier is nou eenmaal brandgevaarlijk. Simple.
Een bibliotheek bomvol papier is dan ook gevaarlijk. Stoppen met die zaken dan maar
pi_73231654
quote:
Op woensdag 30 september 2009 02:17 schreef Loedertje het volgende:

[..]

Een bibliotheek bomvol papier is dan ook gevaarlijk. Stoppen met die zaken dan maar
De mate van brandgevaarlijkheid wordt ook mede bepaald door de locatie, de afstand tussen de schappen / boeken etc. Voor bibliotheken zijn daar ook allerlei voorschriften voor.. Van mij mag die vent er lekker tussen leven, maar je moet niet net doen alsof het punt van brandgevaarlijkheid onzin is als een heel huis van de vloer tot het plafond vol staat met boeken.
pi_73231670
Hij had trouwens al veel weggedaan....eerder had hij al 4000 boeken weggedaan op last van de woningbouwvereniging...nu dan weer 5000 boeken...ik lees ook graag maar waar haalt die man de tijd vandaan
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_73231685
Nederlandsch Werkliedenverbond Patrimonium
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
Ga naar: navigatie, zoeken

Het Nederlandsch Werkliedenverbond Patrimonium is een christelijke vereniging van arbeiders, die is opgericht in 1876. Patrimonium betekent "vaderlijk erfdeel".

Toen de streng christelijke leden van het Algemeen Nederlandsch Werklieden Verbond (ANWV) allerlei grieven kregen tegen het gevoerde beleid zoals de zondagsontheiliging en de bevordering en uitbreiding van het neutraal Staats-openbaar lager, en middelbaar onderwijs, nam Klaas Kater in 1871 het initiatief tot de oprichting van het Nederlandsch Werklieden Verbond 'Patrimonium'.

Op 3 januari 1876 werd Patrimonium opgericht in Amsterdam. Op 30 november werd het eerste bestuur gekozen. Nadat in andere plaatsen soortgelijke organisaties waren ontstaan, ging Patrimonium vanaf 1880 als landelijke organisatie opereren.

Niet het algemeen kiesrecht, maar het door de anti-revolutionaire leider Abraham Kuyper voorgestane huismanskiesrecht, waarbij het kiesrecht alleen werd toegekend aan mannelijke gezinshoofden, die een huis bewoonden met een bepaalde huurwaarde, werd één van de eisen, en ze sprak zich uit tegen stakingen. Kuyper gebruikte radicale taal en veroordeelde de dienst aan de "Mammon" in alle toonaarden.

De zeker niet radicale voorman van het Nederlandsch Verbond van Vakverenigingen (NVV) Jan van den Tempel oordeelt:

De geschiedenis van Patrimonium en van de Roomsch Katholieken Volksbond is goeddeels de geschiedenis der onderkruiperij in Nederland. De christelijke vakbeweging, ontstaan als een organisatie ter bescherming van de werkgevers tegen het voor zijn verheffing strijdend proletariaat, wil slechts voor de belangen der arbeiders opkomen, zonder aan de bevoorrechte positie van de kapitalist, als uitbuiter van menselijke arbeidskracht te tornen.

Vanuit het geloof dat er geen onoverbrugbare tegenstelling was konden ook patroons lid worden. Gezien vanuit het gezichtspunt van de ontwikkeling van het vakverenigingsbeginsel betekende dit principieel en organisatorisch een belangrijke stap terug.

Op 9 november 1891 hield Patrimonium het "Eerste Christelijk Sociaal Congres". Daar hield Abraham Kuyper zijn openingsrede: "Het Sociale vraagstuk en de christelijke religie". In deze rede gaf hij de toehorende arbeiders het advies af te zien van verbetering van het lot en in plaats hiervan "het eeuwige leven” op de voorgrond te stellen. Hij stelde de arbeiders “heerlijkheden na het aardse bestaan" in het vooruitzicht en wees hen er op dat “een lotsverbetering in deze korte spanne tijds van ons tijdelijk aanzijn, wild en woest alle uitzicht op een heerlijkheid, die eeuwig duren zal, afsnijdt”.

Na 1886 kwamen de leden vooral uit de Gereformeerde Kerken in Nederland. De hervomde werklieden die 'Patrimonium' te gereformeerd vonden en een eigen tehuis wilden, richtten in 1890 de 'Christelijk Nationale Werkmansbond van leden der Nederlandsche Hervormde Kerk’ op. (Noot: in 1910 zou er nog een Nederlandsch Luthers Werklieden verbond bijkomen.)

Vanaf 1886 werden er vele plaatselijke woningbouwverenigingen opgericht, waarvan sommige heden nog bestaan.

In 1900 werd op advies van A.J. Talma en J. Huizinga een Christelijk Arbeidssecretariaat opgericht, dat de voorloper was van het Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV). Hierna was de rol van Patrimonium grotendeels uitgespeeld. In 1942 is Patrimonium door de bezetter verboden. Na de oorlog is het heropgericht. Tot een fusie met de andersdenken, georganiseerd in de Federatie Nederlandse Vakverenigingen (FNV), is het tot op heden niet gekomen.
pi_73231696
Excuses voor de lange tekst...Maar Patrimonium ken ik en heb er wel echt mijn vraagtekens bij....Denk dat als die man allemaal bijbels in zijn boekenkast had staan er geen probleem was...
pi_73231849
Geen idee maar misschien is er wel een eerder incident geweest waarbij er bijna brand is gekomen? Misschien rookt de man in kwestie flink en is hij slordig (gezien de staat van zijn huis lijkt me dit aannemelijk)

Toch denk ik dat als de man de zaak voor zou laten komen hij een goede kans zou hebben . Natuurlijk wel rook/brand melders installeren . Tja , een openhaard is in feite ook brandgevaarlijk , net als kaarsjes
When I die, I want to go peacefully like my Grandfather did, in his sleep -- not screaming, like the passengers in his car.
  woensdag 30 september 2009 @ 06:29:35 #12
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_73231873
quote:
Op woensdag 30 september 2009 06:00 schreef Winner_Taco het volgende:
Toch denk ik dat als de man de zaak voor zou laten komen hij een goede kans zou hebben . Natuurlijk wel rook/brand melders installeren . Tja , een openhaard is in feite ook brandgevaarlijk , net als kaarsjes
Het is al voorgekomen...
  woensdag 30 september 2009 @ 07:45:32 #13
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_73232124
Als ik Bauer was ging ik mooi in hoger beroep. Die rechter is zeker vriendjes met woningcorporatie Patrimonium.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
pi_73232130
quote:
Op woensdag 30 september 2009 06:00 schreef Winner_Taco het volgende:
quote:
Boekenwurm Hans Bauer uit Groningen moet binnen twee weken al zijn vijfduizend boeken uit zijn woning halen. Dat heeft de rechtbank in Groningen dinsdag bepaald.
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  woensdag 30 september 2009 @ 07:54:59 #15
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_73232189
Als verhuurder zou ik het eerder op "maximale vloerlast" gooien dan op brandgevaar.
Gezien een betonvloer 250kg per vierkante meter mag hebben... En z'n hele huis vol boeken staat tot aan het plafond, denk ik dat daar eerder een probleem zit.
pi_73232869
De lollig genaamde Boudewijn Buch had 100.000 boeken in huis, maar was de lieveling van het publiek en kreeg nimmer opdrachten van het gerecht om wat miinder Buch te zijn/hebben..
Here we are now, entertain us.
pi_73233050
Compleet overtrokken natuurlijk. Ja, een boek fikt als de neten maar zolang het is dichtgeslagen duurt het best wel een tijdje voordat het compleet in de brand staat.
Het gebruik van de omschrijving "Joodse kolonisten" zoals algemeen het gebruik is in de Nederlandse pers is van het zelfde walgelijk lage niveau als het gebruik van de term "Gastarbeiders" voor de vijfde generatie van immigranten in Nederland.
  woensdag 30 september 2009 @ 09:10:32 #18
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_73233146
quote:
Op woensdag 30 september 2009 08:54 schreef voyeur het volgende:
De lollig genaamde Boudewijn Buch had 100.000 boeken in huis, maar was de lieveling van het publiek en kreeg nimmer opdrachten van het gerecht om wat miinder Buch te zijn/hebben..
Buch had een koophuis, dus geen woningstichting. En zijn verzekering zal wel sky-high geweest zijn.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 30 september 2009 @ 09:10:35 #19
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_73233148
Ik kende iemand (die niet geheel spoorde ) die kranten verzamelde. Hele huis stond vol, er mocht ook niemand binnen van hem. Overal stapels kranten, gangetjes er tussendoor waar je nog net kon lopen. Daar is de boel ook ontruimd vanwege brandgevaar.

Maar kasten vol boeken, die iemand gekocht heeft omdat ie van boeken houdt, vind ik toch wel van een heel andere orde.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_73235925
nederland op zijn smalst.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_73236000
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:03 schreef zoalshetis het volgende:
nederland op zijn smalst.
Tja, stel dat we niks doen, en dankzij zijn boeken vliegt het hele flatgebouw in de hens staan we weer op onze achterste benen dat er niks gebeurd is
Honey ! Take me drunk, i am home !
  woensdag 30 september 2009 @ 11:11:32 #22
97643 misteriks
finest in cool since 1977
pi_73236144
hahaha, nederland en z'n communistische woonbeleid. En nog blijven ze het pikken daar
misteriks' contribution is sponsored by Great Attitude Inc.
pi_73236765
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:06 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Tja, stel dat we niks doen, en dankzij zijn boeken vliegt het hele flatgebouw in de hens staan we weer op onze achterste benen dat er niks gebeurd is
ik kan me zo voorstellen dat er ook een andere oplossing bedacht kon worden. iets met brandvertragend materiaal ofzo.
pi_73236920
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:33 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik kan me zo voorstellen dat er ook een andere oplossing bedacht kon worden. iets met brandvertragend materiaal ofzo.
Kan me ook zo voorstellen dat er in huurcontracten met woningbouwverenigingen bepalingen staan, waarin staat dat jij niet brandgevaarlijk te werk mag gaan.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_73237079
quote:
Op woensdag 30 september 2009 11:37 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Kan me ook zo voorstellen dat er in huurcontracten met woningbouwverenigingen bepalingen staan, waarin staat dat jij niet brandgevaarlijk te werk mag gaan.
brandvertragend materiaal dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')