abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 29 september 2009 @ 17:43:06 #1
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_73216109
Hoi hoi,

Zondagavond toen ik niet aanwezig was in mijn appartement is mijn rookmelder afgegaan. Mijn buren hebben dit gehoord en hebben de brandweer gebeld. Die waren snel ter plaatse en hebben de deur geforceerd om binnen te komen. Gelukkig loos alarm (brandweer denkt, afgegaan door een stofje)! Alleen zit ik nu met een ontzet kozijn! Er zit een scheur in en het slot is omgebogen. Deur sluit gelukkig nog wel.

Maandag heb ik gebeld naar mijn verzekering alleen blijkt de opstal verzekering bij de vereniging van eigenaren te zitten. Goed, ik vanochtend gebeld naar hun.. Ze moesten het een en ander uitzoeken.. Nu blijkt dus dat deze verzekering dit niet dekt! Wat ik erg vreemd vind.

Waar kan ik deze kosten nu op verhalen? Ik kan er toch niks aan doen dat dat ding af gaat door een stofje? De tip van de verzekeraar die mij afgewimpeld heeft was om het te proberen bij de brandweer of de producent van de rookmelders...

What to do???
Nobody likes us.We Don't Care
pi_73216151
Je niet laten afwimpelen. Dat doen verzekeraars altijd.
  dinsdag 29 september 2009 @ 17:48:33 #3
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73216250
Brandweer iig niet en producent ook niet.
De verzekering stelt dat je die melders moet hebben (waarschijnlijk; ff voorwaarden doorlezen). Zonder melder kan het dus zijn dat je niet eens verzekerd bent. Zou dus raar zijn dat schade door de verplichte melder niet gedekt wordt.
Verder; wat was de reden van het afgaan? (anders dan het stofje van de brandweer, wat natuurlijk een technisch kul-verhaal is)

En schiet me nog iets te binnen; ik heb van mijn brandverzekering (gratis) rookmelders gekregen. Mochten de melders dus door de verzekeraar verstrekt worden, is hij aansprakelijk lijkt. me.

Verder een tvp, benieuwd wat anderen vinden.....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  dinsdag 29 september 2009 @ 17:50:50 #4
151157 Wupppie
We gaan niets nieuws doen!
pi_73216311
Je moet de gemeente aansprakelijk stellen, daar valt de brandweer onder.
De gemeente is verzekerd voor deze dingen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 17:56:05 #5
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_73216478
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:48 schreef error_404 het volgende:
De verzekering stelt dat je die melders moet hebben (waarschijnlijk; ff voorwaarden doorlezen). Zonder melder kan het dus zijn dat je niet eens verzekerd bent. Zou dus raar zijn dat schade door de verplichte melder niet gedekt wordt.
Verder; wat was de reden van het afgaan? (anders dan het stofje van de brandweer, wat natuurlijk een technisch kul-verhaal is)

En schiet me nog iets te binnen; ik heb van mijn brandverzekering (gratis) rookmelders gekregen. Mochten de melders dus door de verzekeraar verstrekt worden, is hij aansprakelijk lijkt. me.

Verder een tvp, benieuwd wat anderen vinden.....
Verzekeringsvoorwaarden zal ik vast ergens vandaan moeten kunnen halen. Op het moment niet bij de hand. De reden van afgaan was echt stof... :S Mijn vader was eerder ter plaatste dan ik dus tegen hebben ze hun verhaal opgehangen en kreeg te horen dat al we vragen hadden, we bij de politie moesten zijn (tijdens kantoor uren dus). Hier wil ik morgen achterheen gaan...

De melder lag trouwens onderste boven (niet dat dat uitmaakt volgens mij) op een kast. Ik woon hier net 2 maanden en hier ist totaal niet stoffig!! Heb de melder zelf aangeschaft.
pi_73216699
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:50 schreef Wupppie het volgende:
Je moet de gemeente aansprakelijk stellen, daar valt de brandweer onder.
De gemeente is verzekerd voor deze dingen.

Weet je dat zeker? Kan me niet voorstellen dat de brandweer aansprakelijk is. Die zijn gewoon verplicht te handelen.

Schade is in eerste instantie altijd voor eigen rekening (wettelijk) tenzij iemand anders aansprakelijk is.
Brandweer doet gewoon zijn (wettelijke) plicht, die kan niet aansprakelijk zijn en dus de gemeente ook niet.
Dan blijven er weinig partijen over dan jezelf.

In het beste geval is de fabrikant van de rookmelder aansprakelijk, maar dat zal lastig te bewijzen zijn (welke stof reageerde de melder op?). Feit blijft dat de rookmelder afging zonder dat er brand of rook in de woning was. Je zou eens moeten kijken wat er in de gebruiksaanwijzing van deze melder staat over nodeloze meldingen.

//edit, ik zie dat stof de vermoedelijke 'dader' was, dan kun je de fabrikant van de melder ook wel vergeten, die gaat zeggen dat je die melder stofvrij moet houden
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_73216740
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:56 schreef FCDB het volgende:

[..]

Verzekeringsvoorwaarden zal ik vast ergens vandaan moeten kunnen halen. Op het moment niet bij de hand. De reden van afgaan was echt stof... :S Mijn vader was eerder ter plaatste dan ik dus tegen hebben ze hun verhaal opgehangen en kreeg te horen dat al we vragen hadden, we bij de politie moesten zijn (tijdens kantoor uren dus). Hier wil ik morgen achterheen gaan...

De melder lag trouwens onderste boven (niet dat dat uitmaakt volgens mij) op een kast. Ik woon hier net 2 maanden en hier ist totaal niet stoffig!! Heb de melder zelf aangeschaft.
Waarom zou je bij de politie moeten zijn als de brandweer je deur geforceerd heeft Tenzij de politie dat gedaan heeft, maar dat komt bijna niet voor in geval van brand.

Ik zou gewoon de brandweer bellen, die hebben dit soort situaties waarschijnlijk eerder aan de hand gehad.
pi_73216845
De buren, die hebben gebeld zonder dat jij hun een opdracht hebt gegeven.
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:10:33 #9
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73216855
Ondersteboven op een kast... Kan me voorstellen dat het niet de manier is waarop brandmelders geinstalleerd dienen te worden.

Of het ook echt van invloed is....? Zou zomaar kunnen.
Intelligent, but fucked up.
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:11:08 #10
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73216870
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:10 schreef IBAZ het volgende:
Precies. Ze hadden ook eerst jouw voicemail ff kunnen inspreken
pi_73216875
quote:
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:11:54 #12
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_73216898
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:04 schreef mcintosh het volgende:
//edit, ik zie dat stof de vermoedelijke 'dader' was, dan kun je de fabrikant van de melder ook wel vergeten, die gaat zeggen dat je die melder stofvrij moet houden
Ik heb dat ding amper 2 maanden in gebruik!
pi_73216921
Jij hebt de brandmelder niet op de correcte wijze gebruikt.... voel je 'm al aankomen?
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:13:15 #14
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_73216931
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:10 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Ondersteboven op een kast... Kan me voorstellen dat het niet de manier is waarop brandmelders geinstalleerd dienen te worden.

Of het ook echt van invloed is....? Zou zomaar kunnen.
Kan me niet voorstellen dat dat de oorzaak zou zijn...... Buren hebben dat ding al 10 jaar op dezelfde plek liggen als ik... Nooit problemen gehad op die manier..
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:13:39 #15
3185 Adelante
To let it go now
pi_73216942
Een melder ondersteboven op een kast leggen is vragen om stofproblemen lijkt me? Hang zo'n ding op zoals ie bedoeld is.
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_73216968
Binnen twee maanden kan zich aardig wat stof verzamelen op kasten...
pi_73217000
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:13 schreef FCDB het volgende:

[..]

Kan me niet voorstellen dat dat de oorzaak zou zijn...... Buren hebben dat ding al 10 jaar op dezelfde plek liggen als ik... Nooit problemen gehad op die manier..
Ja, maar als je buurman altijd door rood rijdt en daarvoor geen bekeuring krijgt, wil dat niet zeggen dat jij nooit een bekeuring voor door rood licht rijden zal krijgen.

Je hebt dat ding niet volgens de voorschriften geinstalleerd, dus enige minimale hoop/kans die je gehad zou kunnen hebben is, volgens mij, nu echt vervlogen.
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:15:40 #18
191838 mrfool
Why so serious?
pi_73217003
tvp
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:21:11 #19
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_73217157
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:15 schreef jack4ya het volgende:

[..]

Ja, maar als je buurman altijd door rood rijdt en daarvoor geen bekeuring krijgt, wil dat niet zeggen dat jij nooit een bekeuring voor door rood licht rijden zal krijgen.

Je hebt dat ding niet volgens de voorschriften geinstalleerd, dus enige minimale hoop/kans die je gehad zou kunnen hebben is, volgens mij, nu echt vervlogen.
Ik heb hier de gebruiksaanwijzing van de melder... Hierin staat NIETS vermeld over het niet mogen neerleggen van de melder. Bovendien staat er bij dat de melder onderhoudsvrij is. ALLEEN in erg stoffige ruimtes dient de melder regelmatig schoon worden gemaakt met een stofzuiger...
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:32:43 #20
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_73217470
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:21 schreef FCDB het volgende:

[..]

Ik heb hier de gebruiksaanwijzing van de melder... Hierin staat NIETS vermeld over het niet mogen neerleggen van de melder..
Net zoiets als je hond in de magnetron stoppen en dan een schadevergoeding eisen nadat je hond overleden is omdat er niet in de handleiding van de magnetron vermeld stond dat je er geen (huis)dieren in moet stoppen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Huilen dan.
  dinsdag 29 september 2009 @ 18:58:47 #21
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_73218228
quote:

[..]

Ik heb hier de gebruiksaanwijzing van de melder... Hierin staat NIETS vermeld over het niet mogen neerleggen van de melder. Bovendien staat er bij dat de melder onderhoudsvrij is. ALLEEN in erg stoffige ruimtes dient de melder regelmatig schoon worden gemaakt met een stofzuiger...
Zeker staat er op de verpakking of in de handleiding hoe je het ding moet ophangen; zoveel cm van de muur af en zoveel ruimte rondom vrij houden, anders is de hele functie van de brandmelder zinloos en had je hem net zo goed in een la kunnen leggen. Onderste boven op de kast is in ieder geval niet de goede plek; sowieso omdat er op dit soort plekken stof ophoopt.

Staat er ergens vermeld dat je het ding niet had opgehangen? Anders kan je wellicht toch terug naar je opstalverzekering; zeker moeten zij dit vergoeden als het gewoon een ongelukje betreft en de melder goed op de juiste plek hing (ahum)

Gewoon doorzetten

[ Bericht 4% gewijzigd door Poeke op 29-09-2009 19:05:42 (spelvaut) ]
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  dinsdag 29 september 2009 @ 19:01:22 #22
20694 FCDB
The Blue White Dragons!
pi_73218308
Ok ok... Los van het feit dat de melder niet goed geplaatst is.... (Dat weten jullie, maar de verzekeringsmaatschappij niet )

De vraag staat nog steeds Wie moet er betalen?
  dinsdag 29 september 2009 @ 19:04:28 #23
48646 Poeke
Lief-heb-ster
pi_73218405
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 19:01 schreef FCDB het volgende:
Ok ok... Los van het feit dat de melder niet goed geplaatst is.... (Dat weten jullie, maar de verzekeringsmaatschappij niet )

De vraag staat nog steeds Wie moet er betalen?
Mijn logica: De brandweer/gemeente niet: Zij hebben een functie en gelukkig hebben ze je deur geforceerd, stel dat je daar zou liggen..
De buren niet (duh )
Je deur/kozijn is een vast onderdeel van je huis dus inderdaad gevalletje opstalverzekering.
Faber quisque fortunae suae.
Uit Eindhoven
  dinsdag 29 september 2009 @ 19:15:36 #24
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_73218673
NIEMAND GAAT BETALEN
jij Nederlander!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 29 september 2009 @ 20:03:51 #25
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73220098
quote:

[..]

Ik heb hier de gebruiksaanwijzing van de melder... Hierin staat NIETS vermeld over het niet mogen neerleggen van de melder.
Ook niet in het Hongaars?
quote:
Bovendien staat er bij dat de melder onderhoudsvrij is. ALLEEN in erg stoffige ruimtes dient de melder regelmatig schoon worden gemaakt met een stofzuiger...
En bovenop de kast van jouw woning is zeker weten geen erg stoffige ruimte?
  dinsdag 29 september 2009 @ 20:08:27 #26
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_73220221
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 19:15 schreef eleusis het volgende:
NIEMAND GAAT BETALEN
jij Nederlander!
Idd. Dat.

Soms kan je gewoon niemand aansprakelijk stellen voor de gebeurtenissen en zijn ze ook niet gedekt door een verzekering.

Shit happens knul!
Huilen dan.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 29 september 2009 @ 20:27:10 #27
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_73220938
Die krengen gaan vaker af dan de .22 van een trigger happy redneck die een eenzame neger in een donker Alabaams bos tegen komt.
pi_73221030
Kijk eens in je inboedel/opstalverzekering of je niet iets kunt vinden van 'bereddingskosten'. Dat zijn kosten die gemaakt zijn ter voorkoming of vermindering van schade aan de verzekerde zaken.
  dinsdag 29 september 2009 @ 20:36:51 #29
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73221283
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 20:27 schreef Swetsenegger het volgende:
Die krengen gaan vaker af dan de .22 van een trigger happy redneck die een eenzame neger in een donker Alabaams bos tegen komt.
Tering, wat een ogen hebben die rednecks!
pi_73222403
Wees blij dat de brandweer geen kosten bij je in rekening brengt voor het uitrukken naar een valse melding.
pi_73222445
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:48 schreef error_404 het volgende:
De verzekering stelt dat je die melders moet hebben (waarschijnlijk; ff voorwaarden doorlezen).
Bouwbesluit.
pi_73222588
Als de brandweer gezegd heeft dat je bij vragen naar de politie moet gaan dan dus eerst dat doen.
Daarna blijven proberen bij de verzekering, want dit soort dingen zou verzekerd moeten zijn, zeker als je een brandmelder hebt (wat bij veel verzekeringsmaatschappijen verplicht is.)
Vergeet niet: die lui die daar werken krijgen betaald om jouw af te wimpelen (tenminste dat vermoeden heb ik ) dus blijf proberen en laat je niet afwimpelen!
  dinsdag 29 september 2009 @ 21:35:50 #33
151157 Wupppie
We gaan niets nieuws doen!
pi_73223451
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:04 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Weet je dat zeker? Kan me niet voorstellen dat de brandweer aansprakelijk is. Die zijn gewoon verplicht te handelen.

Schade is in eerste instantie altijd voor eigen rekening (wettelijk) tenzij iemand anders aansprakelijk is.
Brandweer doet gewoon zijn (wettelijke) plicht, die kan niet aansprakelijk zijn en dus de gemeente ook niet.
Dan blijven er weinig partijen over dan jezelf.

In het beste geval is de fabrikant van de rookmelder aansprakelijk, maar dat zal lastig te bewijzen zijn (welke stof reageerde de melder op?). Feit blijft dat de rookmelder afging zonder dat er brand of rook in de woning was. Je zou eens moeten kijken wat er in de gebruiksaanwijzing van deze melder staat over nodeloze meldingen.

ze hebben ook niet onrechtmatig gehandeld (brandweer wet) alleen zijn zij wel aansprakelijk voor de schade.

Artikel 5 van de brandweer wet stelt dat kosten vanuit de taak van de brandweer voor rekening van het rijk komen.

Naar de gemeente gaan, en daar je verhaal uitleggen.
pi_73233090
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:43 schreef FCDB het volgende:
Hoi hoi,

Zondagavond toen ik niet aanwezig was in mijn appartement is mijn rookmelder afgegaan. Mijn buren hebben dit gehoord en hebben de brandweer gebeld. Die waren snel ter plaatse en hebben de deur geforceerd om binnen te komen. Gelukkig loos alarm (brandweer denkt, afgegaan door een stofje)! Alleen zit ik nu met een ontzet kozijn! Er zit een scheur in en het slot is omgebogen. Deur sluit gelukkig nog wel.

Maandag heb ik gebeld naar mijn verzekering alleen blijkt de opstal verzekering bij de vereniging van eigenaren te zitten. Goed, ik vanochtend gebeld naar hun.. Ze moesten het een en ander uitzoeken.. Nu blijkt dus dat deze verzekering dit niet dekt! Wat ik erg vreemd vind.

Waar kan ik deze kosten nu op verhalen? Ik kan er toch niks aan doen dat dat ding af gaat door een stofje? De tip van de verzekeraar die mij afgewimpeld heeft was om het te proberen bij de brandweer of de producent van de rookmelders...

What to do???
De schade is sowieso voor de VVE, of die dit bij de brandweer of bij de verzekering kunnen verhalen, doet er voor jou niet toe.
La derecha oprime, la izquierda libera
pi_73233144
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 19:15 schreef eleusis het volgende:
NIEMAND GAAT BETALEN
jij Nederlander!
Ik neem aan dat TS zijn VVE verantwoordelijk is hiervoor. Toen iemand probeerde mijn woning in te komen is er een ruit gesneuveld, op een dermate manier dat bij het zetten van een nieuwe ruit de gehele deur beschadigd is. De man van de technische commissie is langs geweest, en heeft aangegeven dat de VVE voor reparatie van de deur gaat zorgen.
La derecha oprime, la izquierda libera
  woensdag 30 september 2009 @ 09:49:53 #36
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73233933
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 21:09 schreef k_man het volgende:

Bouwbesluit.
Zeker ja, ik bedoelde meer verzekeringstechnisch dan (voorwaarden enzo)
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 18:32 schreef Isdatzo het volgende:
Net zoiets als je hond in de magnetron stoppen en dan een schadevergoeding eisen nadat je hond overleden is omdat er niet in de handleiding van de magnetron vermeld stond dat je er geen (huis)dieren in moet stoppen.
Serieus, in de handleiding van mijn combi-oven staat echt dat hij niet geschikt is om huisdieren te drogen
quote:

Verder zou er iets in de handleiding van de melder iets over de werking van de melder en de plaatsing ervan moeten staan. Over het algemeen is de werking niet hetzelfde als je hem ondersteboven op een kast legt ipv aan het plafond (rook stijgt ook op he).
De brandweer en de buren zijn ook niet aansprakelijk, het lijkt er toch op dat je zelf naar de verzekering moet bellen en hopen dat ze vergoeden....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_73268856
was het echt stof? Ondeugdelijke (lees bijna lege) batterijen laten de melders ook afgaan. Heb ik helaas ervaring mee, die dingen gaan bij mij altijd in het holst van de nacht af......
pi_73275030
mijn rookmelder gaat zelfs af als ik vlees sta te braden ze hangen er dan ook voor jan lul zonder batterij erin
pi_73276398
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 14:48 schreef Salatrel het volgende:
mijn rookmelder gaat zelfs af als ik vlees sta te braden ze hangen er dan ook voor jan lul zonder batterij erin
Afzuigkap aan zetten wellicht? Die van mij gingg laatst ook af doordat mijn vrouw vergeten was de afzuiging aan te zetten...na herhaaldelijk op het knopje te hebben gedrukt (wat geen effect had) heb ik de melder van het plafond geslagen. Woningbouw kwam de volgende dag nieuwe melder installeren. Gratuit!
pi_73280897
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:31 schreef OxygeneFRL het volgende:

[..]

Afzuigkap aan zetten wellicht? Die van mij gingg laatst ook af doordat mijn vrouw vergeten was de afzuiging aan te zetten...na herhaaldelijk op het knopje te hebben gedrukt (wat geen effect had) heb ik de melder van het plafond geslagen. Woningbouw kwam de volgende dag nieuwe melder installeren. Gratuit!
Tokkie
pi_73284655
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 18:06 schreef HarryP het volgende:

[..]

Tokkie
Kleuter.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')