FOK!forum / Klaagbaak / Digibeten
AyrtonSennamaandag 28 september 2009 @ 14:55
Digibeten zijn de gruwel voor iedereen die bekend staat als iemand "die handig met computers is".

Digibeten willen wel graag de nieuwste technologie kunnen gebruiken maar zijn meestal te lui of ongeinteresseerd om er ook maar enige moeite voor te doen. Slechts een enkeling snapt het echt niet omdat ze nou eenmaal te dom zijn. Digibeten hebben vaak banen op hoger niveau waar ze allerlei ingewikkelde procedures moeten kennen en sommigen werken zelfs in de techniek. Maar als het om computers en gadgets gaat snappen ze het opeens niet.

Digibeten klampen in zo'n geval een kennis of familielid aan die "verstand van computers" heeft en daarom graag natuurlijk bereid staat om op elk moment van de dag de digibeet te hulp te staan (althans dat idee leeft in het hoofd van de digibeet).

Als je als niet-digibeet probeert een digibeet iets uit te leggen dan zeggen ze al gauw "gebruik niet van die moeilijke taal, joh!". Dus ga je het belachelijk versimpelen op kleuterklasnivo en zeg je iets als "je moet dit dingetje met een puntje eraan (muispijl snappen ze niet want dat is jargon, dat laatste is trouwens het favoriete word van de digibeet, daarmee gooien ze je dood) bewegen door het eivormige apparaatje naast het scherm (een computer is altijd een scherm, die kast onder hun bureau snappen ze al helemaal niet en ze klagen dat die in de weg staat) met een draadje eraan naar boven of onder te duwen (nee niet optillen en in de tafel proberen te duwen!)". Heb je het op zo'n gekunstelde manier uit geprobeerd te leggen dan blijkt dat ze niet naar je hebben geluisterd en zeggen ze "nou doe jij het maar, ik snap het niet want ik ben een digibeet" (dit laatste woord wordt bij voorkeur op een bitse toon uitgesproken als dooddoener).

Ga je toch overstag en moet je hun computer repareren dan blijven ze als een havik rond hun computer fladderen. En bij elke handeling die je doet vragen ze "wat ben je nu aan het doen?" en "waarom doe je dat?" waarop je het maar weer probeert uit te leggen in Jip en Janneke taal en ze het natuurlijk niet gehoord hebben en niet snappen. En in de tussentijd heb je moeite om je te concentreren. Zo duurt bijv. een herinstallatie van Windows een halve avond ipv een uurtje.

Als er iets stuk is of je duidelijk probeert te maken dat ze toch echt iets nieuwers moeten hebben dan weigeren ze dat aan te nemen "onzin die computer is nog maar 8 jaar oud, hoe kan die nou stuk zijn?" Windows 98 is voor hun nog gloedjenieuw als op de dag dat het uitkwam (in 1998 hè, 11 jaar geleden!!) en als de hele kast vol stof zit en de ventilator nauwelijks meer kan draaien dan geloven ze niet dat het nodig is om dat ding zo nu en dan eens schoon te maken.

Computers zijn in hun ogen apparaten die nooit stuk kunnen gaan (wel brengen ze de auto elk jaar naar de garage voor onderhoud). En als er iets stuk is dan komt dat door hackers en virusmakers (natuurlijk implicerend dat jij er ook zo eentje bent en hun computer stuk hebt gemaakt waardoor het jou verantwoordelijkheid is om op te lossen). Overigens downloaden ze alles wat ze op het internet tegen komen, bezoeken pornosites die vanalles op hun computer installeren en klikken op alle attachments in hun e-mail en vinden een paar tientjes uitgeven voor een antivirusprogramma onnodig en van antispyware hebben ze al helemaal niet gehoord. En ze vinden het dan gek als hun computer daar langzaam van gaat draaien. Het concept van een vollopende harde schijf kennen ze niet. Zowieso doen ze niet aan bestandsbeheer, ze slaan hun bestanden op de gekst mogelijke plekken op, helemaal een giller als ze dat in de Vuilnisbak doen en dan boos worden als ze opeens hun bestanden kwijt zijn.

Als ze wel een computer kopen vragen ze je nooit om advies (eigenlijk beter zo, want anders zouden ze je er ook nog verantwoordelijk voor houden ). Gelukkig zitten computers tegenwoordig min of meer goed in elkaar, vroeger wilden ze wel eens aan komen zetten met een goedkope baggerbak die bol staat van de problemen. Het voordeel is dan wel dat zij de helpdesk van de leverancier eerder lastig zullen vallen dan jou (daar wil je niet voor werken als je lang van je verstand wil genieten).

En tenslotte is de digibeet doorgaans gierig tegenover zijn computerkennende kennissen en familieleden. Een bedankje kan er vaak niet eens van af en helemaal geen aardigheidje nadat je een hele avond z'n computer weer hebt opgelapt. En dat terwijl de kennis die automonteur is op z'n minst kan rekenen op een fles goede wijn (als de digibeet DAAR tenminste WEL verstand van heeft) voor het repareren van de uitlaat. De digibeet denkt dat het voor de computerkenner geen moeite is om computers te fixen, ze hebben het idee dat het een soort tovenarij is, dat je maar met een stokje hoeft te zwaaien en alle problemen zijn opgelost. Terwijl het fixen van een computer van een digibeet een van de zwaarste klussen is die je kan bedenken.

Ik zag bij een bekende columnist van de Fok! weblog "erkende digibeet" onder z'n avatar staan. Ik vraag me af hoe hij dit beziet en of hij ook zijn bekenden met kennis van computers zo behandelt? Hoe zou hij het vinden als ik terwijl hij zijn column aan het schrijven bezig is over zijn schouder sta mee te lezen en continu zou vragen "hoe bedenk je zoiets?" en "waarom schrijf je dat zo neer?". Columns schrijven kan ik niet, maar ik zou dat iemand nooit aandoen. Want ik weet dat concentratie belangrijk is als je ergens mee bezig bent.

AyrtonSenna denkt eraan om dit t-shirt te bestellen:



[ Bericht 0% gewijzigd door AyrtonSenna op 28-09-2009 17:37:30 (woord vergeten) ]
Metalfrostmaandag 28 september 2009 @ 14:57
Dit vind ik nou een goed topic.
Tazar_Yootmaandag 28 september 2009 @ 14:58
Dankzij Digibeten kan genoeg mensen dingen verkopen die ze eigenlijk niet nodig hebben
Salatrelmaandag 28 september 2009 @ 14:58
de eerste zin alleen was voldoende geweest.....
kiekertmaandag 28 september 2009 @ 14:59
Kut tweaker.
Drinkymaandag 28 september 2009 @ 14:59
tl;dr

maar terechte klacht
error_404maandag 28 september 2009 @ 14:59
GEWELDIG! veel tekst voor een topic, dat gaat niemand lezen, hoor....
Tazar_Yootmaandag 28 september 2009 @ 15:00
Wel een goed topic
Of de OP nou zelf geschreven is of niet
Swiffermaandag 28 september 2009 @ 15:00
Helemaal gelijk! Vooral die van die auto's wel een beurt, pc's niet.
Brentmeistermaandag 28 september 2009 @ 15:00
Hear, hear!
Blackf1remaandag 28 september 2009 @ 15:01
Haha ik herken t wel
HoneyPopmaandag 28 september 2009 @ 15:01
Als je aan mn schoonoma moest uitleggen hoe je het simpelste nokiamobieltje moet gebruiken had je pas het recht om zo te zeiken!

Maar toch een terechte klacht.
Trannelliusmaandag 28 september 2009 @ 15:01
Als iemand op mijn feestje in zulks een shirt aan komt zetten, dan zet ik hem ook maar meteen op zolder achter mijn kapotte pc.
Homdeckmaandag 28 september 2009 @ 15:02
nerd
iFriesmaandag 28 september 2009 @ 15:03
geweldig stukkie tekst en dat in KLB

Aanvullend:

Suikerwafelmaandag 28 september 2009 @ 15:04
-niet doen-

[ Bericht 87% gewijzigd door remlof op 28-09-2009 15:06:48 ]
Airlockermaandag 28 september 2009 @ 15:06
Wees blij, anders zat je zonder werk.

Raar trouwens, niet iedereen heeft simpelweg tijd om zich in hun PC te verdiepen. Daar kan je toch zelf ook wel op komen?
Tazar_Yootmaandag 28 september 2009 @ 15:07
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:03 schreef iFries het volgende:
geweldig stukkie tekst en dat in KLB

Aanvullend:

[ afbeelding ]

Zo gaat het meestal
Suikerwafelmaandag 28 september 2009 @ 15:10
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:07 schreef Tazar_Yoot het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zo gaat het meestal
Niet bij mij. Ik ben niet zo'n gozer die snel opgeeft. Maar ik ben dan ook geen digibeet.
Pietverdrietmaandag 28 september 2009 @ 15:11
Heel eenvoudige oplossing
Vraag 60 euro per uur
Rashermaandag 28 september 2009 @ 15:13
Nerd frustraties Ga het niet eens lezen.

Kennissen, famillieleden en vrienden help je toch gewoon ff met een probleem? Alleen maar handig. Zo weet ik geen zak van auto's maar vrienden van me wel, scheelt mij ook in de portomonnee ipv naar de garage. Zo weet/kan iedereen wel iets.

Autist.
AyrtonSennamaandag 28 september 2009 @ 15:15
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:00 schreef Tazar_Yoot het volgende:
Wel een goed topic
Of de OP nou zelf geschreven is of niet
Niet door iemand anders dan ondergetekende.
Probably_on_pcpmaandag 28 september 2009 @ 15:17
Ik heb een tijdje bij een helpdesk gewerkt voor een bedrijf dat producten verkoopt via internet. Soms krijg je van die mensen aan de lijn die zeggen dat jouw bedrijf kut is omdat de website het nooit doet. Als ik dan zeg dat ie het hier wel doet en bij vele andere mensen wel dan lieg ik volgens sommige personen want bij hen werkt ie echt niet op beide computers in huis.

De fout ligt bij ons en ik moet die fout NU oplossen. Als ik dan vervolgens vraag wat voor browser ze gebruiken, hoor je vaak een lange stilte............. en dan een "wat is een... brouser?"

Als ik dan zeg dat onze website vrij complex is en is geoptimaliseerd voor IE dan weten ze zich helemaal geen raad meer en krijg je opmerkingen als: "Ja maar mijn man heeft heel veel verstand van computers en hij zegt dat het aan jullie ligt!!! "

Het liefst wil ik dan zeggen: "STERF HOER!!!"', maar dan raak ik mijn baan kwijt

Digibeten
SwiffMeistermaandag 28 september 2009 @ 15:20
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:03 schreef iFries het volgende:
geweldig stukkie tekst en dat in KLB

Aanvullend:

[ afbeelding ]
En voor mensen die zèlfs dat niet begrijpen:



(tevens tvp)
Drinkymaandag 28 september 2009 @ 15:21
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:11 schreef Pietverdriet het volgende:
Heel eenvoudige oplossing
Vraag 60 euro per uur
inderdaad, zodra je geld van ze gaat vragen hebben ze je hulp niet meer nodig
Jordy-Bmaandag 28 september 2009 @ 15:22
Ik haat het idd, dat makkelijke "ik ben digibeet, dus doe jij maar"-idee. En dan kan je het inderdaad nog zo vaak en duidelijk uitleggen, het is gewoon onwil.

En als het nou alleen maar over computers zou gaan, is het nog tot daaraantoe, maar voor je het weet word je er bij alles met een stekker bij geroepen. Ik weet helemaal niets van digitale fotolijstjes, camera's, mobiele telefoons, TV's, afstandsbedieningen, kabeltv-abonnementen, etc., dus val me daar niet mee lastig.

En dan vooral de mensen die ook absoluut geen handleidingen lezen ... Hoe denken ze in hemelsnaam hoe ik erachter ben gekomen hoe een apparaat werkt, dan? Denken ze dat ik een soort van helderziendheid heb voor elektronische apparatuur?

Tegenwoordig ben ik er vrij lomp in en verwijs ik bij relatief simpele handelingen direct door naar de handleiding. Lees je de handleiding dan nog niet, dan lees ik voor jou wel even de handleiding, vind ik doorgaans binnen een halve minuut wat je hebben moet en zet ik je tegenover je gezin/collega's voor lul.
iFriesmaandag 28 september 2009 @ 15:22
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik heb een tijdje bij een helpdesk gewerkt voor een bedrijf dat producten verkoopt via internet. Soms krijg je van die mensen aan de lijn die zeggen dat jouw bedrijf kut is omdat de website het nooit doet. Als ik dan zeg dat ie het hier wel doet en bij vele andere mensen wel dan lieg ik volgens sommige personen want bij hen werkt ie echt niet op beide computers in huis.

De fout ligt bij ons en ik moet die fout NU oplossen. Als ik dan vervolgens vraag wat voor browser ze gebruiken, hoor je vaak een lange stilte............. en dan een "wat is een... brouser?"

Als ik dan zeg dat onze website vrij complex is en is geoptimaliseerd voor IE dan weten ze zich helemaal geen raad meer en krijg je opmerkingen als: "Ja maar mijn man heeft heel veel verstand van computers en hij zegt dat het aan jullie ligt!!! "

Het liefst wil ik dan zeggen: "STERF HOER!!!"', maar dan raak ik mijn baan kwijt

Digibeten


Meddomaandag 28 september 2009 @ 15:22
Stuur hem in als column! Mooi stukje tekst, helaas wel wat herkenbaar
ElectricEyemaandag 28 september 2009 @ 15:23
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:13 schreef Rasher het volgende:
Nerd frustraties Ga het niet eens lezen.

Kennissen, famillieleden en vrienden help je toch gewoon ff met een probleem? Alleen maar handig. Zo weet ik geen zak van auto's maar vrienden van me wel, scheelt mij ook in de portomonnee ipv naar de garage. Zo weet/kan iedereen wel iets.

Autist.
Bij gasten die elke maand minstens 1x bellen 'Kejje ff langskomen, hij doetut nie!' ben ik wel overgestapt op ¤ 20,00 per uur. Familie, vrienden of vage kennissen, dat maakt niet uit. Zijn ze helemaal belatafeld.
Jordy-Bmaandag 28 september 2009 @ 15:23
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Als ik dan zeg dat onze website vrij complex is en is geoptimaliseerd voor IE dan weten ze zich helemaal geen raad meer en krijg je opmerkingen als: "Ja maar mijn man heeft heel veel verstand van computers en hij zegt dat het aan jullie ligt!!! "
Haar man heeft wel gelijk...
AyrtonSennamaandag 28 september 2009 @ 15:25
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:06 schreef Airlocker het volgende:
Wees blij, anders zat je zonder werk.

Raar trouwens, niet iedereen heeft simpelweg tijd om zich in hun PC te verdiepen. Daar kan je toch zelf ook wel op komen?
Alleen als je ze één keer helpt hebben ze de neiging om je continu lastig te vallen met hun probleempjes. Vaak dingen die ze zelf ook wel hadden kunnen bedenken als ze hun hersenen eventjes aan het werk hebben gezet (en veel hulp kun je idd vinden op Google maar dat hebben velen ook niet door). Ik kom alleen nog langs als er echt iets ernstigs aan de hand is (computer die niet wil opstarten bijv.).

Maar als dat door hun eigen schuld komt en ze geen adviezen willen aannemen en halsstarrig op oude voet zich in de nesten laten helpen dan kunnen ze wat mij betreft in hun sop gaarkoken.

Werk tegenwoordig niet meer in de IT trouwens.
Andiamomaandag 28 september 2009 @ 15:26
Het is andigibeet....
ElectricEyemaandag 28 september 2009 @ 15:26
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:17 schreef Probably_on_pcp het volgende:
"Ja maar mijn man heeft heel veel verstand van computers en hij zegt dat het aan jullie ligt!!! "
Maar die onzekere droeftoeter laat wel het vrouwtje bellen, omdat-ie weet dat-ie gruwelijk door de spreekwoordelijke mand gaat donderen.
leetzorsmaandag 28 september 2009 @ 15:27
TVP ik ga vanavond dit veels te lange verhaal wel lezen.
Probably_on_pcpmaandag 28 september 2009 @ 15:29
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:23 schreef Jordy-B het volgende:

[..]

Haar man heeft wel gelijk...
Waarom? IE is nog steeds de meest gebruikte browser en de website maakt gebruik van veel verschillende software elementen. Moet je dan als bedrijf voor elke browser een compatible website maken?

Laat browser makers maar iets doen aan hun producten. Ik gebruik nog steeds opera maar bij oa mijn internetbankieren en andere websites moet ik IE gebruiken.

En als iDeal niet werkt ligt het dan aan de website of aan de software module van iDeal die niet door ons bedrijf is geschreven?
Pietverdrietmaandag 28 september 2009 @ 15:31
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:23 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Bij gasten die elke maand minstens 1x bellen 'Kejje ff langskomen, hij doetut nie!' ben ik wel overgestapt op ¤ 20,00 per uur. Familie, vrienden of vage kennissen, dat maakt niet uit. Zijn ze helemaal belatafeld.
20 euro per uur?
Wat denk je wat ze voor een loodgieter betalen als de wasmachine overstroomt of de verwarming kapot is in de winter?
AyrtonSennamaandag 28 september 2009 @ 15:35
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:29 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Waarom? IE is nog steeds de meest gebruikte browser en de website maakt gebruik van veel verschillende software elementen. Moet je dan als bedrijf voor elke browser een compatible website maken?

Laat browser makers maar iets doen aan hun producten. Ik gebruik nog steeds opera maar bij oa mijn internetbankieren en andere websites moet ik IE gebruiken.

En als iDeal niet werkt ligt het dan aan de website of aan de software module van iDeal die niet door ons bedrijf is geschreven?
iDeal werkt bij mij prima met Firefox. Mijn bankprogramma ook.

De enige sites die ik tegenkom die alleen onder IE werken zijn sites van bedrijven, zoals sites waar he jab kan inloggen met digitale loonstrookjes en sommige overheidssites.

Als je een site IE only maakt dwing je ook nog eens mensen om Windows te gebruiken. Zeker van overheidssites is dat onvergefelijk.
ElectricEyemaandag 28 september 2009 @ 15:37
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

20 euro per uur?
Wat denk je wat ze voor een loodgieter betalen als de wasmachine overstroomt of de verwarming kapot is in de winter?
Die gasten rekenen 35 tot 55 eurietjes denk ik?

Maar,
Ik ben geen prof,
Ik kom niet voor een urgent geval dat boedel of gezondheid in gevaar brengt.

Dus ik moet minder vragen, dat rechtvaardigt die 2 tientjes toch wel?
F04maandag 28 september 2009 @ 15:38
Of bied ze gewoon een gratis cursus aan?
AyrtonSennamaandag 28 september 2009 @ 15:38
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:22 schreef Meddo het volgende:
Stuur hem in als column! Mooi stukje tekst, helaas wel wat herkenbaar
Heu eigenlijk realiseer ik me nu dat dit een column is, terwijl ik nog schreef "Columns schrijven kan ik niet"

Alhoewel eigenlijk is het meer een "rant", maar dat begrip is hier niet zo bekend.

Ik zal dat ene stukje eruitslopen en 'm inzenden, kijken wat ze ervan vinden.
Rashermaandag 28 september 2009 @ 15:44
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:23 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Bij gasten die elke maand minstens 1x bellen 'Kejje ff langskomen, hij doetut nie!' ben ik wel overgestapt op ¤ 20,00 per uur. Familie, vrienden of vage kennissen, dat maakt niet uit. Zijn ze helemaal belatafeld.
Erg man, mensen uit je sociale kringen die je een paar keer bellen per maand over zaken waar jij je hand niet voor hoeft om te draaien. Vaak kan ik iedereen telefonisch wel helpen. Is het echt iets waarvoor ik moet langskomen dan kom ik wanneer ik tijd heb, ik verwacht immers ook niet dat zij elke minuut voor mij klaar staan. Leuke van vrienden/famillie/kennissen is dat het er vaak nog gezellig is ook
Die ga je toch niet om geld vragen? Echt tè asociaal gewoon.
Pietverdrietmaandag 28 september 2009 @ 15:46
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:44 schreef Rasher het volgende:

[..]

Erg man, mensen uit je sociale kringen die je een paar keer bellen per maand over zaken waar jij je hand niet voor hoeft om te draaien. Vaak kan ik iedereen telefonisch wel helpen. Is het echt iets waarvoor ik moet langskomen dan kom ik wanneer ik tijd heb, ik verwacht immers ook niet dat zij elke minuut voor mij klaar staan. Leuke van vrienden/famillie/kennissen is dat het er vaak nog gezellig is ook
Die ga je toch niet om geld vragen? Echt tè asociaal gewoon.
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:37 schreef ElectricEye het volgende:

[..]

Die gasten rekenen 35 tot 55 eurietjes denk ik?

Maar,
Ik ben geen prof,
Ik kom niet voor een urgent geval dat boedel of gezondheid in gevaar brengt.

Dus ik moet minder vragen, dat rechtvaardigt die 2 tientjes toch wel?
He, JIJ en de andere nerds hier lopen te huilen dat ze telkens gevraagd worden.
Nu roep je dat je de aandacht maar wat leuk vind.
Kai-Itzamaandag 28 september 2009 @ 15:49
Top Topic
AyrtonSennamaandag 28 september 2009 @ 15:54
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:44 schreef Rasher het volgende:

[..]

Erg man, mensen uit je sociale kringen die je een paar keer bellen per maand over zaken waar jij je hand niet voor hoeft om te draaien. Vaak kan ik iedereen telefonisch wel helpen. Is het echt iets waarvoor ik moet langskomen dan kom ik wanneer ik tijd heb, ik verwacht immers ook niet dat zij elke minuut voor mij klaar staan. Leuke van vrienden/famillie/kennissen is dat het er vaak nog gezellig is ook
Die ga je toch niet om geld vragen? Echt tè asociaal gewoon.
Geloof me gezellig is het niet. Mensen waar je doorgaans heel gezellig een biertje mee kan drinken kunnen je helemaal gek maken als ze op de digibetentoer gaan.

Het wordt ook soms als modieus gezien om niets te weten over computers en techniek. Kennis en kunde daarvan hebben niet zo'n hoge status in onze maatschappij ondanks de belangrijkheid ervan. Weten hoe je een balletje een net in kan schoppen en hoe je roze jurkjes zo geflatteerd mogelijk kan dragen levert je meer aanzien bij de massa dan weten hoe je een programma voor een bankserver maakt of hoe je een grote website beheert. Terwijl je daarmee wel een hele grote invloed op het leven van de mensen hebt.
Pietverdrietmaandag 28 september 2009 @ 15:57
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:54 schreef AyrtonSenna het volgende:

[..]

Geloof me gezellig is het niet. Mensen waar je doorgaans heel gezellig een biertje mee kan drinken kunnen je helemaal gek maken als ze op de digibetentoer gaan.

Het wordt ook soms als modieus gezien om niets te weten over computers en techniek. Kennis en kunde daarvan hebben niet zo'n hoge status in onze maatschappij ondanks de belangrijkheid ervan. Weten hoe je een balletje een net in kan schoppen en hoe je roze jurkjes zo geflatteerd mogelijk kan dragen levert je meer aanzien bij de massa dan weten hoe je een programma voor een bankserver maakt of hoe je een grote website beheert. Terwijl je daarmee wel een hele grote invloed op het leven van de mensen hebt.
Foutloos kunnen schrijven wordt ook als heel belangrijk gezien, maar kunnen rekenen en met formules om kunnen gaan niet. Geen wonder dat zoveel mensen dure leningen afsluiten en in de schulden zitten
ElectricEyemaandag 28 september 2009 @ 16:12
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:44 schreef Rasher het volgende:

[..]

Erg man, mensen uit je sociale kringen die je een paar keer bellen per maand over zaken waar jij je hand niet voor hoeft om te draaien. Vaak kan ik iedereen telefonisch wel helpen. Is het echt iets waarvoor ik moet langskomen dan kom ik wanneer ik tijd heb, ik verwacht immers ook niet dat zij elke minuut voor mij klaar staan. Leuke van vrienden/famillie/kennissen is dat het er vaak nog gezellig is ook
Die ga je toch niet om geld vragen? Echt tè asociaal gewoon.
Als ik ze telefonisch kan helpen, hoef ik niet langs en vraag ik geen geld, hè!

Daarnaast vraag ik dus alleen geld aan die figuren die om de haverklap (ik vind 10 tot 15x per jaar je pc zo vast hebben zitten dat je er niet meer uitkomt best wel vaak eerlijk gezegd) bellen en je dan min of meer moreel verplichten om langs te komen (vragen of ik wel kan of aanbieden of ze de brandstofkosten moeten vergoeden is er bij de reguliertjes echt niet bij, dat doen alleen de incidenteeltjes).
En als je er dan bent, dan blijkt dat het steevast een probleem is dat voortkomt uit dezelfde hufterigheid als waar ik ze een maand ervoor al gewaarschuwd heb.
Sorry hoor, maar dan kom je er niet meer met een paar pilsjes zoals ik vroeger deed.
Broekpalingmaandag 28 september 2009 @ 16:13
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:31 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

20 euro per uur?
Wat denk je wat ze voor een loodgieter betalen als de wasmachine overstroomt of de verwarming kapot is in de winter?
Een kom snert?
Rashermaandag 28 september 2009 @ 16:16
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:54 schreef AyrtonSenna het volgende:

[..]

Geloof me gezellig is het niet. Mensen waar je doorgaans heel gezellig een biertje mee kan drinken kunnen je helemaal gek maken als ze op de digibetentoer gaan.

Het wordt ook soms als modieus gezien om niets te weten over computers en techniek. Kennis en kunde daarvan hebben niet zo'n hoge status in onze maatschappij ondanks de belangrijkheid ervan. Weten hoe je een balletje een net in kan schoppen en hoe je roze jurkjes zo geflatteerd mogelijk kan dragen levert je meer aanzien bij de massa dan weten hoe je een programma voor een bankserver maakt of hoe je een grote website beheert. Terwijl je daarmee wel een hele grote invloed op het leven van de mensen hebt.
Opzich heb je een punt Mensen mogen best wat meer kennis opdoen. Cursus Windows ofzo. Het gebrek aan inzicht bij sommige is soms wel lachwekkend. Maar toch geen bank server bouwen of een website beheren, waar is dat handig voor?

Digibetentoer. Je bedoelt dat ze jou gaan verbeteren als je bezig bent? Dat is toch niet zo moeilijk Wie vraagt er om hulp? Ik ben zo weer weg hoor
Lil.Q94maandag 28 september 2009 @ 17:40
Denk je echt dat er iemand is die hele OP gaat lezen?
Meddomaandag 28 september 2009 @ 17:44
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:40 schreef Lil.Q94 het volgende:
Denk je echt dat er iemand is die hele OP gaat lezen?
Natuurlijk, dit heb ik veel liever dan die semi-leuke-gangster-paint OP's
AyrtonSennamaandag 28 september 2009 @ 17:52
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:40 schreef Lil.Q94 het volgende:
Denk je echt dat er iemand is die hele OP gaat lezen?
In elk geval geen "Grammear- en spellingsnazi." zo heb ik begrepen.
Tazar_Yootmaandag 28 september 2009 @ 18:43
quote:
Op maandag 28 september 2009 17:40 schreef Lil.Q94 het volgende:
Denk je echt dat er iemand is die hele OP gaat lezen?
Aangenaam
#ANONIEMdinsdag 29 september 2009 @ 15:20
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:13 schreef Rasher het volgende:
Nerd frustraties Ga het niet eens lezen.

Kennissen, famillieleden en vrienden help je toch gewoon ff met een probleem? Alleen maar handig. Zo weet ik geen zak van auto's maar vrienden van me wel, scheelt mij ook in de portomonnee ipv naar de garage. Zo weet/kan iedereen wel iets.

Autist.
Helaas dat de "digibeten" nooit iets terug doen. Althans, niet degene die mij vroegen. De enige die ik nog help met zijn PC, is mn pa. Maar ja, hij doet dan ook moeite om alles te begrijpen. Moest alleen niet zo traag gaan . En hij is bereid om mij te helpen met allerlei andere zaken.

De rest liep enkel maar te janken dat hun PC het (weer eens) niet deed en of ik m "ff" kon fixen. Zonder ook maar enige wederdiensten. Sterker nog, ze werden lichtelijk geïrriteerd als ik daar op hintte.
Trafasidinsdag 29 september 2009 @ 15:48
ik loop nu stage op een school... en leraren zijn ook nogal digitbeten Vermoeiend
#ANONIEMdinsdag 29 september 2009 @ 15:48
quote:
Op maandag 28 september 2009 18:43 schreef Tazar_Yoot het volgende:

[..]

Aangenaam
Hier nog 1
Kikkerpr1nsdinsdag 29 september 2009 @ 16:03
quote:
Op maandag 28 september 2009 15:22 schreef Jordy-B het volgende:
En als het nou alleen maar over computers zou gaan, is het nog tot daaraantoe, maar voor je het weet word je er bij alles met een stekker bij geroepen. Ik weet helemaal niets van digitale fotolijstjes, camera's, mobiele telefoons, TV's, afstandsbedieningen, kabeltv-abonnementen, etc., dus val me daar niet mee lastig.
Deze vooral

en dan "Oh... ik dacht dat jij daar verstand van had "
Kwaliteitdinsdag 29 september 2009 @ 16:11
Mooi stukje, zo zou KLB er altijd uit moeten zien, top!

en ook erg herkenbaar!
AyrtonSennadinsdag 29 september 2009 @ 16:32
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 15:20 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Helaas dat de "digibeten" nooit iets terug doen. Althans, niet degene die mij vroegen. De enige die ik nog help met zijn PC, is mn pa. Maar ja, hij doet dan ook moeite om alles te begrijpen. Moest alleen niet zo traag gaan . En hij is bereid om mij te helpen met allerlei andere zaken.

De rest liep enkel maar te janken dat hun PC het (weer eens) niet deed en of ik m "ff" kon fixen. Zonder ook maar enige wederdiensten. Sterker nog, ze werden lichtelijk geïrriteerd als ik daar op hintte.
Nee natuurlijk niet, want het is toch totaal geen moeite om computerproblemen te verhelpen. Een paar drukken op de knop en je bent er.
RM-rfdinsdag 29 september 2009 @ 16:49
de FAIL ligt uiteindelijk gewoon bij de TS zélf...


Ergens begint hij zelf tegenover digibeten zich voor te doen als hun 'goeroe' op het gebied van de Wijde Digitale Wiggelt en de intrawebs ....
om vervolegsn te janken dat die dan hem voor n karretje spannen waar hij zelf zich, ook makkelijk laat inspannen.


Van die hele startpost straalt de zelf-dommigheid gewoon af... terwijl de TS waarschijnlijk van zichzelf lijkt te denken dat hij zo waanzinnig 'super' is op computergebied (en daarom ook makkelijk de zoveelste keer door de zoveelste digibeet een hele avond kan worden ingehuurd voor een glas cola en een schaaltje met koekjes, om weer een computer te eaperen want daarin is hij 'zo waanzinnig goed' .... )
#ANONIEMdinsdag 29 september 2009 @ 17:05
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 16:49 schreef RM-rf het volgende:
de FAIL ligt uiteindelijk gewoon bij de TS zélf...


Ergens begint hij zelf tegenover digibeten zich voor te doen als hun 'goeroe' op het gebied van de Wijde Digitale Wiggelt en de intrawebs ....
om vervolegsn te janken dat die dan hem voor n karretje spannen waar hij zelf zich, ook makkelijk laat inspannen.


Van die hele startpost straalt de zelf-dommigheid gewoon af... terwijl de TS waarschijnlijk van zichzelf lijkt te denken dat hij zo waanzinnig 'super' is op computergebied (en daarom ook makkelijk de zoveelste keer door de zoveelste digibeet een hele avond kan worden ingehuurd voor een glas cola en een schaaltje met koekjes, om weer een computer te eaperen want daarin is hij 'zo waanzinnig goed' .... )
Helaas voor jou, wordt TS (en bijna alle mensen met ook maar een beetje computerkennis) door de omgeving in zo'n positie gedwongen. Vaak zijn het de ouders die er mee beginnen en je moreel chanteren om er aan te beginnen.

De meeste mensen zijn sociaal en beleefd genoeg om een ander wel een keer te helpen. Helaas blijft het zelden bij "een keer". Vaak zijn het mensen met dezelfde arrogante houding als jij laat zien.

Dood moeten dat soort mensen, of beter nog, installeer Windows ME en neem een ander telefoonnummer
Rasherdinsdag 29 september 2009 @ 17:14
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:05 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Helaas voor jou, wordt TS (en bijna alle mensen met ook maar een beetje computerkennis) door de omgeving in zo'n positie gedwongen. Vaak zijn het de ouders die er mee beginnen en je moreel chanteren om er aan te beginnen.

De meeste mensen zijn sociaal en beleefd genoeg om een ander wel een keer te helpen. Helaas blijft het zelden bij "een keer". Vaak zijn het mensen met dezelfde arrogante houding als jij laat zien.

Dood moeten dat soort mensen, of beter nog, installeer Windows ME en neem een ander telefoonnummer
Hij heeft wel gelijk. Vaak hebben zulke mensen het er zelf naar gemaakt Zodra er een gesprek over computers begint, waar tegenwoordig iedereen z'n woord over klaar heeft, dan zijn er een paar die uitblinken en dat duidelijk willen maken.

Hoe komt dit over op andere?
1: Je hebt verstand van computers, meer als de andere mensen tijdens het gesprek.
2: Je toont erg veel interesse door iedereen te verbeteren. Hierdoor denken mensen dat je het superleuk vindt om computers te repareren.

Niks gek dus dat mensen jouw kennis willen benutten.

Ik doe dus niet meer mee aan zulke gesprekken.
RM-rfdinsdag 29 september 2009 @ 17:19
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:05 schreef RvLaak het volgende:

[..]

Helaas voor jou, wordt TS (en bijna alle mensen met ook maar een beetje computerkennis) door de omgeving in zo'n positie gedwongen. Vaak zijn het de ouders die er mee beginnen en je moreel chanteren om er aan te beginnen.
aaaah wat ziehielig ... en natuurlijk kun je daar als arm 'super-alleswetende-computer-expert-in-spe' helemàaàl niks aan doen....

man... mensen die daarover gaan janken hebben het gewoon écht aan zichzelf te danken... veelal zijn ze zelf gewoon te timide of hebben niet de durf om gewoon een duidelijk uurtarief te vragen en 'laten ze het aan de goodwill van degene afhangen hoeveel ze ervoor ontvangen'...
om dan te mokken erover dat ze net een glas lauwe cola en een schaaltje koekjes eraan over te hebben, maar vooral dan 'niet recht-toe-recht-aan durven te zeggen tegen diegene, dat dat niet genoeg is voor het werk dat ze hebben gedaan'.


dan moet je niet zeuren over 'anderen' of gaan janken dat die 'dood moeten' (heel stoer op een verder anoniem forum... natuurlijk vooral niet direkt in het gezicht van diegenen) maar gewoon een beetje meer assertiviteit zélf kweken en jezelf aanleren die eisen wél te stellen...


ga gewoon voor de spiegel staan en oefen een paar keer: "Mijn uur-ta-rief is vijf-en-twin-tig eu-ro"..
misschien heb je er ook nog wat aan in het vervolg van je leven, een beetje assertiviteit ... kun je je huidige telefoonnummer gewoon blijven behouden.


overigens, deze tip van mij is nog gratis ook, leuk hé
Bullschnitzel.dinsdag 29 september 2009 @ 17:20
Tvp voor samenvatting.
Bullschnitzel.dinsdag 29 september 2009 @ 17:26
Oh shet, herkenbaar, maar wat doe je er aan?
#ANONIEMdinsdag 29 september 2009 @ 22:25
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:19 schreef RM-rf het volgende:

[..]

aaaah wat ziehielig ... en natuurlijk kun je daar als arm 'super-alleswetende-computer-expert-in-spe' helemàaàl niks aan doen....

man... mensen die daarover gaan janken hebben het gewoon écht aan zichzelf te danken... veelal zijn ze zelf gewoon te timide of hebben niet de durf om gewoon een duidelijk uurtarief te vragen en 'laten ze het aan de goodwill van degene afhangen hoeveel ze ervoor ontvangen'...
om dan te mokken erover dat ze net een glas lauwe cola en een schaaltje koekjes eraan over te hebben, maar vooral dan 'niet recht-toe-recht-aan durven te zeggen tegen diegene, dat dat niet genoeg is voor het werk dat ze hebben gedaan'.


dan moet je niet zeuren over 'anderen' of gaan janken dat die 'dood moeten' (heel stoer op een verder anoniem forum... natuurlijk vooral niet direkt in het gezicht van diegenen) maar gewoon een beetje meer assertiviteit zélf kweken en jezelf aanleren die eisen wél te stellen...


ga gewoon voor de spiegel staan en oefen een paar keer: "Mijn uur-ta-rief is vijf-en-twin-tig eu-ro"..
misschien heb je er ook nog wat aan in het vervolg van je leven, een beetje assertiviteit ... kun je je huidige telefoonnummer gewoon blijven behouden.


overigens, deze tip van mij is nog gratis ook, leuk hé
Allereerst is mijn uurtartief 40 euro. Voor kennis mag betaald worden . En ik roep al sinds WinXP dat mensen mij mogen betalen voor mijn diensten. Dus ik heb geen last meer van de mensen die TS in zijn OP noemt.

Daarbij zijn lang niet alle computernerds uit de tijd van Windows. Ik weet nog heel goed dat ik mensen met DOS moest helpen, omdat ze simpelweg nog geen Windows had. Toen waren computers nog niet zo makkelijk te gebruiken dat zelfs jij de aan-knop kan vinden. De mensen uit die tijd realiseerde hoe lastig het kon zijn en waren dus niet te beroerd om de mensen met minder kennis van PC's er mee te helpen.

Sinds dat computers, vooral Windows, dusdanig makkelijk is geworden dat elke mongool dit zou moeten kunnen gebruiken, vind ik het getuigen van een zwaar onderontwikkeld IQ als men alsnog de boel in de soep laat lopen.

Door dat soort idioten, wordt er veel irritatie opgewekt. Zeker als deze mensen ook nog steevast weigeren om ook maar iets van de basis te leren. Daar bij opgeteld dat ze weigeren om fatsoenlijk waardering te tonen voor de moeite die je doet, krijg je de OP.
#ANONIEMdinsdag 29 september 2009 @ 22:27
quote:
Op dinsdag 29 september 2009 17:14 schreef Rasher het volgende:

[..]

Hij heeft wel gelijk. Vaak hebben zulke mensen het er zelf naar gemaakt Zodra er een gesprek over computers begint, waar tegenwoordig iedereen z'n woord over klaar heeft, dan zijn er een paar die uitblinken en dat duidelijk willen maken.

Hoe komt dit over op andere?
1: Je hebt verstand van computers, meer als de andere mensen tijdens het gesprek.
2: Je toont erg veel interesse door iedereen te verbeteren. Hierdoor denken mensen dat je het superleuk vindt om computers te repareren.

Niks gek dus dat mensen jouw kennis willen benutten.

Ik doe dus niet meer mee aan zulke gesprekken.
, ik ook al lang niet meer. Ben zeker niet te beroerd om mensen van advies te voorzien wanneer ze een nieuwe PC willen kopen, maar ik ga niet meer hun handje vasthouden.