...spreken alsof ze pas hun doctoraat hebben gehaald in dat onderwerp.
Een voorbeeld:
Een gozer waar ik vaker mee omga doet een HBO-management (

) opleiding en soms hebben we discussies over bepaalde dingen waar ik gewoon meer expertise in heb dan hem, of waar hij gewoon NIETS vanaf weet.
Enfin, vaak begint hij over een filosofisch onderwerp, en tot mijn verbazing begint hij gewoon wetenschappelijke feiten glashard te ontkennen omdat hij er nog nooit iets over heeft gehoord

.
Nooit heeft hij ook maar één boek opengeslagen over bijvoorbeeld filosofie of enig ander wetenschappelijk domein, en toch noemt hij zichzelf expliciet een filosoof en een intellectueel. Dat is nog niet alles! Hij nam zelfs de klassieke mechanica van Newton onder vuur en dat terwijl hij
NOOIT natuurkunde heeft gevolgd. Hoe kan je nou een uitspraak over iets doen waar je 0,0 verstand van hebt

? Ook beweerde hij dat hij precies kon voorspellen hoe de economische crisis verliep en dat de "meeste economen zijn theorie nog niet wisten"

(want DOH, hij is al congenitaal econoom

).
Zelfs over enorm complexe onderwerpen waarvan ik wél enig verstand van heb zoals bewustzijns-filosofie (twee maanden lang zwoegde ik onder begeleiding van een hoogleraar in de filosofie om één boek over bewustzijns-filosofie te kunnen begrijpen) , krijgt hij het voor elkaar om zonder enige basiskennis, zonder enige voorkennis of aansluitende vooropleiding, te zeggen dat hij een theorie heeft over het bewustzijn "die niemand nog kent en waar filosofen en wetenschappers versteld van zullen staan", en dat terwijl hij gewoon het grootste probleem van de bewustzijnsfilosofie (waar het dus allemaal omdraait) ontkent!

.
Op het moment dat ik hem naar die theorie vraag, probeert hij alle mogelijke lastige termen aan elkaar vast te lijmen tot een vaag zwevend nietszeggend onsamenhangend geheel.
Dus ik vertel hem: "Ik begrijp je theorie niet, of nog beter, ik begrijp je zin niet

" .
Dus wat zegt hij? : "Ja het is lastig om het uit te leggen aan jou, je snapt het nog wel ooit want het is nieuw".
En het vieze daaraan is, dat ik juist door zulke dooddoeners, stil val omdat ik gewoon niets uit zijn theorie kan opmaken

waarna hij vervolgens met een smiechtenlach kan zeggen dat hij gelijk heeft omdat ik geen argumenten meer had (ik was namelijk stil)

.
Omgekeerde wereld

!
Ik beloof mijzelf nooit meer te discussiëren met HBO-ers-wannabe-academici.
Klacht1: Mensen die dingen gaan beweren over iets waar ze 0,0 verstand van hebben
Klacht 2: Mensen die door hele vreemde nietszeggende dooddoeners jou verwarren en daardoor het
gelijk voor zichzelf nemen, ook al zitten ze fout
.