Jazekerquote:Op zondag 27 september 2009 14:32 schreef Hetiszover het volgende:
HBo vs. academici topic
Opzich is hij een toffe gozer, maar soms opent hij discussies.quote:Op zondag 27 september 2009 14:35 schreef MurcielagoGTR het volgende:
[..]
je kiest er toch zelf voor?
filosofie is geen wetenschap, aangezien je daar geen stelling kan vooropstellen en die bevestigen met een experiment / bewijs, en evenmin kan ontkrachten met een ander experiment / bewijs.quote:Op zondag 27 september 2009 14:31 schreef RodeNek het volgende:
Nooit heeft hij ook maar één boek opengeslagen over bijvoorbeeld filosofie of enig ander wetenschappelijk domein
quote:Op zondag 27 september 2009 14:44 schreef Athmozz het volgende:
[..]
filosofie is geen empirische wetenschap, aangezien je daar geen stelling kan vooropstellen en die bevestigen met een experiment / bewijs, en evenmin kan ontkrachten met een ander experiment / bewijs.
Filosofie is een pseudo normatieve wetenschap.
dat dusquote:
Het is degelijk een wetenschap, het is alleen de oudste wetenschap die er bestaat. Echter het is geen empirische wetenschap zoals eerder gezegd. De wetenschappen van het heden zijn allemaal wel empirische wetenschappen, maar filosofie hoort er "niet bij". Misschien dat je dat bedoelt.quote:Op zondag 27 september 2009 14:52 schreef Athmozz het volgende:
geen wetenschap dus, gewoon wat gezever in de marge waarvan degenen die ermee bezig zijn pretenderen dat het een wetenschap is
Het is dus wel een wetenschap he. Bovendien kun je gewoon filosofie studeren op de universiteit a.k.a. wetenschappelijk onderwijs.quote:Op zondag 27 september 2009 14:52 schreef Athmozz het volgende:
geen wetenschap dus, gewoon wat gezever in de marge waarvan degenen die ermee bezig zijn pretenderen dat het een wetenschap is
Opgezwollequote:Op zondag 27 september 2009 14:56 schreef Suzanne84 het volgende:
Dus eigenlijk praten jullie iemand na of heb je iets gelezen en dan trots er mee lopen pronken wie de beste is.
Zeg je wat je denkt, of praat je na wat je hoort/ leest? En dan heel trots voelen omdat je een opleiding volgt. Kansloos
enkel de empirische wetenschappen zijn echte, aangezien je daar bewijs kan leveren dat je stelling klopt, en dat je ook strakke lijnen kan trekken waarvoor je stelling klopt en hoe ze te ontkrachtigen zijn. Bij filosofie is dit uiteraard vaak het geval. Verder komt er nog eens bij dat veel van de "filosofen" waarmee zo gedweept worden gewoon volledig doorgedraaid zijn, en een aardig aantal heeft nog eens zelfmoord gepleegd ook. Gewoon hersenspinsels van een stel instabiele personen dus.quote:Op zondag 27 september 2009 14:56 schreef RodeNek het volgende:
[..]
Het is degelijk een wetenschap, het is alleen de oudste wetenschap die er bestaat. Echter het is geen empirische wetenschap zoals eerder gezegd. De wetenschappen van het heden zijn allemaal wel empirische wetenschappen, maar filosofie hoort er "niet bij". Misschien dat je dat bedoelt.
Hihihihihihihihihihihihihihihi.quote:Op zondag 27 september 2009 14:31 schreef RodeNek het volgende:
genitaal
Jij bent echt een sukkeltje zegquote:Op zondag 27 september 2009 14:58 schreef Athmozz het volgende:
[..]
enkel de empirische wetenschappen zijn echte, aangezien je daar bewijs kan leveren dat je stelling klopt, en dat je ook strakke lijnen kan trekken waarvoor je stelling klopt en hoe ze te ontkrachtigen zijn. Bij filosofie is dit uiteraard vaak het geval. Verder komt er nog eens bij dat veel van de "filosofen" waarmee zo gedweept worden gewoon volledig doorgedraaid zijn, en een aardig aantal heeft nog eens zelfmoord gepleegd ook. Gewoon hersenspinsels van een stel instabiele personen dus.
Dat het aan de uni te volgen is verklaart niets; talen kan je ook aan de uni volgen & zijn evenmin een wetenschap.
Uhm, dat gebeurt op het HBO, dat napraterij. Op de universiteit, leer je welke theorieën er zijn, de fundamenten en eventueel de pioniers, maar je wordt juist zo opgeleid om ZELF met een theorie te komen. Dus in principe stimuleren ze je JUIST om bepaalde kennis niet klakkeloos over te nemen van anderen en om kritisch te zijn tegenover bronnen. Echter om dit te kunnen doen moet je natuurlijk basiskennis hebben over he onderwerp (behalve natuurlijk bij bewezen feiten). Maar waar ik me aan erger, zijn mensen die dingen beweren die 1) óf niet bewezen zijn, 2) óf niet kunnen omdat al (afgaand op basiskennis) het tegendeel is bewezen óf 3) dingen beweren die al eerder zijn vastgesteld (maar dat die mensen dat zelf nog niet weten omdat ze geen achtergrondkennis hebben).quote:Op zondag 27 september 2009 14:56 schreef Suzanne84 het volgende:
Dus eigenlijk praten jullie iemand na of heb je iets gelezen en dan trots er mee lopen pronken wie de beste is.
Zeg je wat je denkt, of praat je na wat je hoort/ leest? En dan heel trots voelen omdat je een opleiding volgt. Kansloos
http://www.amazon.com/Thi(...)pineau/dp/0199243824quote:Op zondag 27 september 2009 15:04 schreef Johnny-V het volgende:
Welk boek over het bewustzijn doel je op?
ik weet ook wel wat talen aan de uni inhouden, maar dat kan je nog steeds geen wetenschap noemen. Is dit daarom slecht? Neen, maar ik heb er een hekel aan dat alles vantegenwoordig het stempel "wetenschap" moet krijgen.quote:Op zondag 27 september 2009 15:06 schreef DuTank het volgende:
[..]
Jij bent echt een sukkeltje zegJe leert dan niet een taal, je studeert bijvoorbeeld Italiaanse taal & cultuur. Dit gaat veel verder dan alleen het spreken van de taal zelf, want daar kun je ook een talencursus voor volgen. Het hele principe van wetenschap is bij jou niet echt duidelijk of wel? Duik zelf eerst nog maar eens de boeken in, voordat je een HBO'er gaat afzeiken om zijn onkunde.
Taal, literatuur, geschiedenis, enz. hadden al de stempel wetenschap lang voor de moderne exacte wetenschappen uberhaupt bestonden.quote:Op zondag 27 september 2009 15:09 schreef Athmozz het volgende:
[..]
ik weet ook wel wat talen aan de uni inhouden, maar dat kan je nog steeds geen wetenschap noemen. Is dit daarom slecht? Neen, maar ik heb er een hekel aan dat alles vantegenwoordig het stempel "wetenschap" moet krijgen.
Jij beweert dat filosofie geen wetenschap is. Dat is het wel degelijk. Lees maar eens wat wetenschapsfilosofie.quote:Op zondag 27 september 2009 15:09 schreef Athmozz het volgende:
[..]
ik weet ook wel wat talen aan de uni inhouden, maar dat kan je nog steeds geen wetenschap noemen. Is dit daarom slecht? Neen, maar ik heb er een hekel aan dat alles vantegenwoordig het stempel "wetenschap" moet krijgen.
Waarom zou ik zelf de boeken in moeten duiken?
Ik snapte je punt al voordat je het ging uitleggen. Het is toch kansloos dat twee volwassenen een discussie hebben zoals uit je voorbeeld? En idd, mensen die doen ALSOF ze kennis hebben zijn de kleinste onzekere figuren.quote:Op zondag 27 september 2009 15:06 schreef RodeNek het volgende:
[..]
Uhm, dat gebeurt op het HBO, dat napraterij. Op de universiteit, leer je welke theorieën er zijn, de fundamenten en eventueel de pioniers, maar je wordt juist zo opgeleid om ZELF met een theorie te komen. Dus in principe stimuleren ze je JUIST om bepaalde kennis niet klakkeloos over te nemen van anderen en om kritisch te zijn tegenover bronnen. Echter om dit te kunnen doen moet je natuurlijk basiskennis hebben over he onderwerp (behalve natuurlijk bij bewezen feiten). Maar waar ik me aan erger, zijn mensen die dingen beweren die 1) óf niet bewezen zijn, 2) óf niet kunnen omdat al (afgaand op basiskennis) het tegendeel is bewezen óf 3) dingen beweren die al eerder zijn vastgesteld (maar dat die mensen dat zelf nog niet weten omdat ze geen achtergrondkennis hebben).
Snap je mijn punt nu, voordat je persoonlijk gaat worden?
Jij hebt er duidelijk geen goed beeld van.quote:Op zondag 27 september 2009 15:14 schreef Dribbel_ het volgende:
Mensen die filosofische studies doen
Dan is het gewoon wat je als definitie voor wetenschap neemt.quote:Op zondag 27 september 2009 15:11 schreef Wheelgunner het volgende:
[..]
Taal, literatuur, geschiedenis, enz. hadden al de stempel wetenschap lang voor de moderne exacte wetenschappen uberhaupt bestonden.
maak er maar "meisjes die filosofische studies doenquote:Op zondag 27 september 2009 15:14 schreef Dribbel_ het volgende:
Mensen die filosofische studies doen
Daar hebben ze dus wetenschapsfilosofie voor, zoals ik al zei.quote:Op zondag 27 september 2009 15:17 schreef Athmozz het volgende:
[..]
Dan is het gewoon wat je als definitie voor wetenschap neemt.
Als je de definitie neemt dat er een stelling geponeerd moet worden die falsifieerbaar is, dan valt filosofie daar duidelijk niet onder. Litteratuur & geschiedenis is dan op het randje, deze kan je er inderdaad nog bijrekenen, maar filosofie gewoon niet.
maw wat ik al wil aantonen waarom filosofie geen wetenschap isquote:Op zondag 27 september 2009 15:19 schreef DuTank het volgende:
[..]
Daar hebben ze dus wetenschapsfilosofie voor, zoals ik al zei.
De studie(s) filosofie.quote:
Zo iemand kende ik ook. Op de een of andere manier voelde hij zich boven god verheven en slimmer dan iedereen zodat hij nooit de moeite nam om iets uit te leggen. Dacht dat ieder ander altijd te stom was om te snappen wat hij bedoelde. Jij had meningen die meningen waren, hij meningen die feiten waren.quote:Op zondag 27 september 2009 14:31 schreef RodeNek het volgende:
Dus ik vertel hem: "Ik begrijp je theorie niet, of nog beter, ik begrijp je zin niet" .
Dus wat zegt hij? : "Ja het is lastig om het uit te leggen aan jou, je snapt het nog wel ooit want het is nieuw".
Jij wilt echt je fout niet toegeven he?quote:Op zondag 27 september 2009 15:22 schreef Athmozz het volgende:
[..]
maw wat ik al wil aantonen waarom filosofie geen wetenschap is. Naargelang welke definitie je neemt (er is namelijk echt geen eensgezindheid over die criteria) valt filosofie binnen of buiten de wetenschappen. Neem vb de (in academische kringen vaak aanvaarde) criteria van Popper, en filosofie valt er door de falsifieerbaarheid gewoon niet onder.
Wetenschapsfilosofie is gewoon een bepaald deel uit de filosofie, en valt dus onder filosofie te schuiven, en is derhalve ook geen wetenschap. Je kan namelijk nooit aantonen wat nu juist criteria moeten zijn om je domein een wetenschap te mogen noemen.
het gaat hem niet om fout zijn of niet?quote:Op zondag 27 september 2009 15:23 schreef DuTank het volgende:
[..]
Jij wilt echt je fout niet toegeven he?
Oh ik zeg ook duidelijk niet dat het niet belangrijk is. Meer dat er veel van die zweverige types zitten, of van die mensen die neit weten wat ze willen en dit " wel leuk vinden klinken"quote:Op zondag 27 september 2009 15:22 schreef DuTank het volgende:
[..]
De studie(s) filosofie.
Om een voorbeeld te noemen: in de kunstmatige intelligentie, wat ik studeer, komt een hele hoop filosofie bij kijken. En niet alleen vragen hoe ver je met A.I. kunt gaan, maar er zijn ook filosofen nodig om bijvoorbeeld theorieën te bedenken/uit te werken voor bijvoorbeeld spraaksystemen. En dan heb ik het maar over een fractie van het hele gebied. Filosofie is (naar mijn mening) een van de belangrijkste wetenschappen ooit.
quote:Op zondag 27 september 2009 15:14 schreef Suzanne84 het volgende:
[..]
[quote]Ik snapte je punt al voordat je het ging uitleggen. Het is toch kansloos dat twee volwassenen een discussie hebben zoals uit je voorbeeld? En idd, mensen die doen ALSOF ze kennis hebben zijn de kleinste onzekere figuren.
Jij kent alleen perfecte mensen?quote:Dat je met zo'n kansloos figuur omgaat, zegt toch ook wat over jou![]()
quote:En 038A28 is daar waar mijn huis woont.
Ja, en dan weet je ook dat hij het niet heeft over een definitie van de wetenschap, maar een wetenschapsmodel (zou je het kunnen noemen). Hij heeft een theorie over hoe je een (emprisch-)wetenschappelijk hypothese moet aanpakken, kijken in hoeverre hij te weerleggen valt.quote:Op zondag 27 september 2009 15:25 schreef Athmozz het volgende:
[..]
het gaat hem niet om fout zijn of niet?
Ik neem aan dat je Karl Popper's theorie kent? Dat je ook weet dat hij vrij belangrijk geacht wordt? Probeer filosofie dan maar eens onder wetenschap te schuiven met zijn criteria. Lukt je hoegenaamd niet.
Ja, dat welquote:Op zondag 27 september 2009 15:26 schreef Dribbel_ het volgende:
[..]
Oh ik zeg ook duidelijk niet dat het niet belangrijk is. Meer dat er veel van die zweverige types zitten, of van die mensen die neit weten wat ze willen en dit " wel leuk vinden klinken"
Was het niet dat Popper alleen binnen de empirische wetenschap die criteria opstelde.quote:Op zondag 27 september 2009 15:25 schreef Athmozz het volgende:
[..]
het gaat hem niet om fout zijn of niet?
Ik neem aan dat je Karl Popper's theorie kent? Dat je ook weet dat hij vrij belangrijk geacht wordt? Probeer filosofie dan maar eens onder wetenschap te schuiven met zijn criteria. Lukt je hoegenaamd niet.
ergo; empirische wetenschappen zijn de echte wetenschappen, normatieve de aanhangsels van mensen die mee willen liften op het woordje "wetenschap".quote:Op zondag 27 september 2009 15:32 schreef DuTank het volgende:
Het maakt niet uit wat jij als definitie van wetenschap ziet. Het staat vast dat filosofie geen empirische wetenschap is, helemaal mee eens. Daarom valt het ook onder normatieve wetenschap, wat net als empirische wetenschap een aftakking is van de wetenschap in het algemeen.
En jij bepaalt even dat empirische wetenschap de echte wetenschap is?quote:Op zondag 27 september 2009 15:35 schreef Athmozz het volgende:
[..]
ergo; empirische wetenschappen zijn de echte wetenschappen, normatieve de aanhangsels van mensen die mee willen liften op het woordje "wetenschap".
Iedere idioot die een paar Duvels teveel op heeft kan wel een theorie uit zijn nek slaan over hoe de maatschappij ineen zit of zou moeten zitten ofzo (en vaak hoor je daartussen echt nog vrij interessante stukken waar wel wat logica achter zit), maar dat maakt ze nog niet direct een "wetenschapper" daarom
Natuurlijk vind ik het juist leuk als mensen zelf ideeën hebben. Maar beweren dat het gelijk ook een feit is, dat is waar ik mij aan irriteer, vooral omdat het niet niks is om een theorie in de wetenschap te bewijzen.quote:Op zondag 27 september 2009 15:39 schreef DaMayan het volgende:
Iedereen heeft toch het recht zijn eigen theorietjes te bedenken?
Ook als je niet hebt gestudeerd in een bepaald vakgebied. Misschien heb je dan juist een unieke invalshoek in plaats van een indoctrineerde blik.
Dat hij niet de discussie aangaat op een normale manier is natuurlijk wel lomp. Maar daar heb jij ook schuld aan door hem niet serieus te nemen.
Je kunt je niet 'ergens aan irriteren'. Je kunt je ergens aan ergeren of iets kan jou irriteren. Zou een academicus toch moeten wetenquote:Op zondag 27 september 2009 15:44 schreef RodeNek het volgende:
[..]
Natuurlijk vind ik het juist leuk als mensen zelf ideeën hebben. Maar beweren dat het gelijk ook een feit is, dat is waar ik mij aan irriteer, vooral omdat het niet niks is om een theorie in de wetenschap te bewijzen.
Hehe, ik let niet zo veel op de taal op fokquote:Op zondag 27 september 2009 16:20 schreef Sjef_Arie het volgende:
[..]
Je kunt je niet 'ergens aan irriteren'. Je kunt je ergens aan ergeren of iets kan jou irriteren. Zou een academicus toch moeten weten
Jij als arts luistert aandachtig naar je patiënten met hun internet-diagnose? Kom op, je weet heus wel wanneer iemand over kennis beschikt over een bepaald onderwerp of niet.quote:Op zondag 27 september 2009 18:28 schreef dr.dunno het volgende:
wat maakt TS eigenlijk zo'n expert in het kunnen herkennen van het niet hebben van expertise?
dat ik ooit luister naar patiënten is een hoax! ik steek er gewoon een naald in als ik dat nodig vindquote:Op zondag 27 september 2009 18:43 schreef RodeNek het volgende:
[..]
Jij als arts luistert aandachtig naar je patiënten met hun internet-diagnose? Kom op, je weet heus wel wanneer iemand over kennis beschikt over een bepaald onderwerp of niet.
ik samen met een hele hoop filosofen die dat zo beschouwen, en met een hele hoop mensen die empirische wetenschappen bestudeerd hebben. Dat is juist hetzelfde als een hoop andere filosofen & filsofie-adepten die even bepalen dat dergelijke zaken ook het titeltje "wetenschap" behoren.quote:Op zondag 27 september 2009 15:43 schreef DuTank het volgende:
[..]
En jij bepaalt even dat empirische wetenschap de echte wetenschap is?![]()
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |