abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73144040
Naar aanleiding van dit:
http://www.geenstijl.nl/m(...)kensteijn_vs_gs.html

Welke gevolgen heeft het voor bijvoorbeeld een programma als Wegmisbruikers of BODW?
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_73144130
Er bestaat nog altijd zoiets als portretrecht
quote:
Het geeft geportretteerde personen het recht zich te verzetten tegen publicatie van hun portret.

/topic
  zondag 27 september 2009 @ 12:11:12 #3
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_73144136
wat voor onzin is dit nou weer

media vrijheid
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
pi_73144163
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:08 schreef Ridocar het volgende:
Welke gevolgen heeft het voor bijvoorbeeld een programma als Wegmisbruikers of BODW?
Volgens mij gaat het over publicatie, niet het feitelijke filmen. Programma's die jij noemt zullen altijd om toestemming vragen of de opgenomen kop (herkenbaar) mag worden uitgezonden, zal dus wel niet zoveel betekenen.
pi_73144271
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:12 schreef anboni het volgende:

[..]

Volgens mij gaat het over publicatie, niet het feitelijke filmen. Programma's die jij noemt zullen altijd om toestemming vragen of de opgenomen kop (herkenbaar) mag worden uitgezonden, zal dus wel niet zoveel betekenen.
Volgens het vonnis kan ook een bepaalde houding herkenbaar genoeg zijn. Dan zou het betekenen dat de beelden helemaal niet bruikbaar zijn, ook al zijn de hoofden geblurred.
Ik zou zelfs kunnen zeggen dat mijn auto herkenbaar genoeg is, ondanks geblurrde kenteken.
  zondag 27 september 2009 @ 12:17:58 #6
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_73144272
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:08 schreef Ridocar het volgende:
Welke gevolgen heeft het voor bijvoorbeeld een programma als Wegmisbruikers?
Niets. Wegmisbruikers vraagt mensen of ze herkenbaar in beeld willen.
censuur :O
pi_73144394
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:17 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Niets. Wegmisbruikers vraagt mensen of ze herkenbaar in beeld willen.
Zij was ook niet herkenbaar in beeld.
pi_73144413
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:22 schreef F04 het volgende:

[..]

Zij was ook niet herkenbaar in beeld.

Heb je wel het goede filmpje gekeken?
Ze was vol in beeld. Pearl?
pi_73144435
Ik heb het altijd bizar gevonden hoe makkelijk mensen toch nog te herkennen zijn ondanks een geblurrd gezicht.
pi_73144514
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:17 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Volgens het vonnis kan ook een bepaalde houding herkenbaar genoeg zijn. Dan zou het betekenen dat de beelden helemaal niet bruikbaar zijn, ook al zijn de hoofden geblurred.
Ik zou zelfs kunnen zeggen dat mijn auto herkenbaar genoeg is, ondanks geblurrde kenteken.
Dan nog steeds, als jij op tv komt, heb je toestemming gegeven. Dit vonnis is dus niet relevant voor die programma's.
pi_73144756
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:29 schreef anboni het volgende:

[..]

Dan nog steeds, als jij op tv komt, heb je toestemming gegeven. Dit vonnis is dus niet relevant voor die programma's.
Zou het? Volgens mij bepaalt SBS gewoon wat er uitgezonden wordt.
pi_73145306
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:41 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Niet want sommige mensen zijn onherkenbaar gemaakt en sommige niet.
pi_73145328
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:41 schreef Ridocar het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Die hoer in die pt cruiser heeft echt geen toestemming gegeven. En die pooier al helemaal niet. !!
pi_73146118
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:04 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Lijkt me sterk. Die hoer in die pt cruiser heeft echt geen toestemming gegeven. En die pooier al helemaal niet. !!
En toch werd het uitgezonden. Het toestemming verlenen beperkt zich alleen tot het al dan niet blurren van je kop. Gezien de uitspraak in het linkje in de op zijn er meerdere factoren die tezamen de privacy van iemand overhoop kunnen halen.
pi_73146611
Deze mensen die ik bedoel leven volgens mij buiten de wet, wat zoveel inhoud als dat ze toch niet naar de rechter stappen. Waarschijnlijk een gok die SBS6 durfde te nemen.
pi_73150533
quote:
Op zondag 27 september 2009 13:04 schreef Cracka-ass het volgende:

[..]

Nou dus je mag iedereen filmen zonder daar toestemming voor de vragen en alleen blurren als daar expliciet om gevraagd word?
  zondag 27 september 2009 @ 16:49:31 #17
30789 RonaldV
Phabulous Phantoms
pi_73151739
SBS denkt er mee weg te komen, omdat de 'wegmisbruiker' 'onherkenbaar' wordt gemaakt. Met dit vonnis in de hand kun je echter een proces opstarten tegen SBS en het OM. De rechter bevestigt hier wat al eens eerder is uitgesproken: je hoeft niet je gezicht te tonen om toch herkenbaar te zijn.

Wat mij betreft bijt GS even door de zure appel, en laten ze deze uitspraak staan. Het is een enorme stok voor iedereen om dat debielenprogramma en Ome Koos S. compleet mee van de TV te rammen.
- "Blind faith in your leaders, or in anything, will get you killed" Bruce Springsteen - War
- Door controle aan de landsgrenzen op te heffen kan men nu grenzenloos gaan controleren...
- Privacy Matters
pi_73165127
Stel dat ik met mijn prive-auto crimineel verkeersgedrag ga vertonen en er komt zo'n wegmisbruikers-camerawagen achter me aan, dan is het nagenoeg onmogelijk om dat uit te zenden zonder mijn privacy aan te tasten. Mijn auto is namelijk nogal uniek. Ten eerste omdat het model al behoorlijk zeldzaam begint te worden in Nederland, en ten tweede omdat ik bij de restauratie mijn eigen kleurstelling heb gekozen die verder niet op deze auto voorkomt. In elk geval niet binnen Nederland. Dus zelf met geblurred gezicht en kenteken, kan het niet missen dan dat ik die auto bestuur.
Mijn auto leen ik immers NOOIT uit, met als enige uitzondering dat wanneer ik tijdens een lange rit moe wordt het stuur nog wel eens aan mijn eventueel aanwezig bijrijder wil geven. Ofwel, iedereen die mijn gezicht aan mijn auto kan koppelen zou me dan alsnog herkennen als de betreffende verkeerscrimineel door mijn auto.

Als je een zilvergrijze of zwarte VW Golf rijdt ligt dat natuurlijk wat anders, daarvan zijn er duizenden in Nederland en dan zul je de geblurrde persoon al een heel stuk beter moeten kennen om hem ook op de tv te herkennen.
pi_73168184
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:05 schreef F04 het volgende:

[..]

Nou dus je mag iedereen filmen zonder daar toestemming voor de vragen
In de openbare ruimte wel ja.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_73168745
quote:
Op zondag 27 september 2009 12:29 schreef anboni het volgende:

[..]

Niet dus. Je mag op de openbare weg filmen en dat is wat SBS doet. Ze mogen jou alleen niet compromitterend in beeld brengen en blurren daarom je hoofd en kenteken. Dat zal volgens één of andere rechterlijke uitspraak wel voldoende zijn. In praktijk is de combinatie van stemgeluid, auto en postuur/kleding echter nog ruim voldoende om iemand te herkennen.

Je bent gewoon overgeleverd aan de cameramaffia en dat is een enorme inbreuk op je privacy. Prima dat ik een bon krijg, maar niet heel NL hoeft dat te zien.
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_73178257
Hier nog een beetje juridisch inhoudelijke beschouwing van het verhaal, inclusief verwijzing naar een eerdere uitspraak juist over programma's als Wegmisbruikers.

Dit vonnis betekent dus hoogstwaarschijnlijk inderdaad niets voor die programma's, alleen om andere redenen dan ik hierboven noemde
pi_73180472
quote:
Op maandag 28 september 2009 13:26 schreef anboni het volgende:
Hier nog een beetje juridisch inhoudelijke beschouwing van het verhaal, inclusief verwijzing naar een eerdere uitspraak juist over programma's als Wegmisbruikers.

Dit vonnis betekent dus hoogstwaarschijnlijk inderdaad niets voor die programma's, alleen om andere redenen dan ik hierboven noemde
quote:
[over het programma Wegmisbruikers] is ooit in 2006 gevonnist dat er educatieve waarde zit aan het tonen van filmpjes van verkeersovertreders. Dat belang was voldoende om de privacy van die mensen opzij te mogen zetten.
Goh, nobel van SBS hoor, teleacje spelen. (volgens mij zit er nog steeds een commerciële hoofdgedachte erachter, maargoed) Wat is de educatieve waarde als een verkeersovertreder 'snelheidsduivel', 'malloot' of, nog erger, 'idioot' wordt genoemd? Worden de reclameblokken dan ook geschrapt?

--edit-- Het gaat over een uitspraak van Blik op de Weg. Hoewel het format van het programma grotendeels overeen komt, vind ik BODW minder sensatietelevisie dan Wegmisbruikers. Ik hoop dat iemand het lef heeft om laatstgenoemde te dagen...

[ Bericht 8% gewijzigd door Ridocar op 28-09-2009 15:01:08 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')