Dat van die gaten boren snap ik niet helemaal?quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:52 schreef Gurb het volgende:
Een bestaand dak isoleren is behoorlijk tricky. Dit komt omdat doordat je gaat isoleren, je je dakconstructie aan de koude kant gaat brengen. Dit geeft dus een risico op houtrot en vochtproblemen.
Wat je kunt doen is het volgende.
boor gaten in je dakbeschot, breng zwevend onder je dakbeschot een dampopen folie aan. Breng isolatie aan (steenwol of glaswol, veel betere geluidsisolatie dan harde isolatie) aan de warme kant van de isolate breng je een dampdichte folie aan, en vervolgens werk je het geheel af (gipsplaten, mdf, schrootjes, whatever)
Op deze manier kan het vocht wat ontstaat door het condenseren van de koude lucht in de isolatie wegventileren onder je dakbeschot vandaan.
Let wel op bij aansluitingen op muren, dakramen, dakkapellen enzovoort
Deze methode is achterhaalt. Als je ergens een pluk isolatie vergeet of slordig legt (en dat is in de praktijk niet zo heel ondenkbaar), dan kan de kou veel verder de constructie indringen. Met als gevolg condensatie aan de binnenkant van je wand. Rockwool maakt hier op haar site ook een opmerking over.quote:Op vrijdag 8 oktober 2010 15:52 schreef Gurb het volgende:
Een bestaand dak isoleren is behoorlijk tricky. Dit komt omdat doordat je gaat isoleren, je je dakconstructie aan de koude kant gaat brengen. Dit geeft dus een risico op houtrot en vochtproblemen.
Wat je kunt doen is het volgende.
boor gaten in je dakbeschot, breng zwevend onder je dakbeschot een dampopen folie aan. Breng isolatie aan (steenwol of glaswol, veel betere geluidsisolatie dan harde isolatie) aan de warme kant van de isolate breng je een dampdichte folie aan, en vervolgens werk je het geheel af (gipsplaten, mdf, schrootjes, whatever)
Op deze manier kan het vocht wat ontstaat door het condenseren van de koude lucht in de isolatie wegventileren onder je dakbeschot vandaan.
Let wel op bij aansluitingen op muren, dakramen, dakkapellen enzovoort
Dit klinkt mij het beste, meer mensen hier voorstander van? Moet ik dan wel de ventilatiepannen eruit halen?quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Panlatjes ertegenaan en glaswol er tussen. Daarna ALLE gaatjes, naden, openingen dichtplakken met speciale isolatietape.
Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt en hier gezegd wordt. Je moet alleen echt ALLE naden, kieren, etc. dichtmaken. De folie van glaswol moet naar binnen gericht worden.
Je gorderingen moet je ook met plastic afplakken en dicht maken omdat deze anders nat worden. Dat was bij mij het geval.
Dat is idd een betere optie, maar dan moeten wel de pannen eraf, en dat wil TS niet. Als je toch de pannen eraf haalt, zou ik gewoon renovatiedakplaten op de gordingen / sporen aanbrengen, folie erover, panlatten nieuw en dan de pannen terugquote:Op zaterdag 9 oktober 2010 17:55 schreef Forno het volgende:
[..]
Deze methode is achterhaalt. Als je ergens een pluk isolatie vergeet of slordig legt (en dat is in de praktijk niet zo heel ondenkbaar), dan kan de kou veel verder de constructie indringen. Met als gevolg condensatie aan de binnenkant van je wand. Rockwool maakt hier op haar site ook een opmerking over.
Beter is het de isolatie strak tegen het dakbeschot aan te drukken. En het dakbeschot indien niet luchtdicht, met triplex o.i.d. winddicht te maken en aan de buitenkant een dampopen waterkerende laag.
wat doet rockwool ongeveer per m2?quote:(Dampremmend Deltafol LL transparant met zwart witte wapening 2 x 50 mtr.
Prijs ¤ 1,15/m²
Dampdoorlatend Deltafol SP transparant met witte wapening 2 x 50 mtr.
Prijs ¤ 1,15/m²
Dampopen Vent N folie
Prijs ¤ 2,20/m²
Ik denk dat je mij niet begrijpt. Uiteraard moet je zo dik mogelijke isolatie toepassen, die schuif je achter die latten, die je loodrecht op de gordering zet naar de nok en onderkant van je dak.quote:Op zaterdag 9 oktober 2010 19:26 schreef Forno het volgende:
Sjorsie heeft de klok horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel hangt.
Ik mis een waterkerende dampopen laag onder je tengels. Hoe ga je die op de juiste manier (dakpansgewijs) aanbrengen? Doe je dat niet, dan zal je glas- of steenwol nat kunnen worden (bij stuifsneeuw of tijdens een flinke woei).
En panlatten zijn maar 22mm dik, is dat ook de dikte die je wilt isoleren? Kun je beter niet isoleren. Ik zou toch eerder aan minimaal 10cm isolatie denken. Dus dikkere regels onder je tengels timmeren.
Dan een dampremmende laag aan de binnenkant nieten, en aftapen. Dan gipsplaat schroeven.
Maar eigenlijk mis ik nog een dakbeschot, maar goed die kun je in principe achterwege laten. Al is de kans heel groot dat je de waterkerende dampopen folie kapot trapt als je op het dak moet zijn.
Die ventilatiepannen kun je gerust laten zitten, als je het goed isoleert.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |