abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73109035
Hallo,

Ik wil van mijn woning de "hooizolder" gaan isoleren voor eventueel woongebruik in de toekomst, de boerderij is uit '27 maar het pannendak is verder nog in prima staat.

het gaat hier om een pannendak met aan de binnenkant panlatten zonder enige vorm van afdekking of isolatie, dus ook geen tussenplaat of folie.

Is er een manier om dit van binnenuit te isoleren zonder het gehele dak er af te hoeven halen, of ga ik dan veel vochtproblemen krijgen.

Het hout blijft naar mijn idee ademen door het pannendak wat ook voorzien is van ontluchtingspannen.

Wat is jullie visie hierop?
pi_73109387
Ik zou gebruik maken van een erkend bedrijf dat gespecialiseerd is in dit soort klussen. Een pannendak isoleren doe je niet zo hup 1 2 3, vooral niet als je er weinig van af weet.

Dat is mijn visie.
Google is your friend, abuse your friends
pi_73110118
Het beste is natuurlijk om de pannen eraf te halen en er een onderdak of
een (Tyvek) folie er onder aan te brengen alvorens verder van binnen uit te gaan isoleren.

Een andere optie is om dat isolatie materiaal (weet iemand de naam van die fabrikant nog)
te gebruiken wat ook als een soort folie onder je pannen komt te zitten.

En als laatste: Aquaplan / Enertherm heeft ook nog isolatie materiaal welke
rechtstreeks tegen de sporen kunnen worden aangebracht.
pi_73110615
het grootste probleem zal wss luchtdichtheid worden, een onderdak is daarvoor wel een heel grote hulp.

Je kan zoveel isolatie steken als je wilt, maar als de wind er gewoon door kan blazen zal dat niet veel isoleren
pi_73111407
ofterwel slecht plan wat ik heb, goedkoop word dan duurkoop?

of ik moet voor het "enertherm" kiezen...
pi_73114437
Je hebt speciale isolatie dakplaten. Niet al te dik en makkelijk aan te brengen maar vraag me niet naar de naam.
Bij de groothandels sowieso te krijgen.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_87318913
Om even mijn eigen topic te hergebruiken...

Heb er weer overnieuw over na zitten te denken.
Als ik gewoon met een isolatieplaat van harde pur of iets dergelijks van onder af ga werken en de naden gewoon dichtmaak met kit of iets.
Werkt dit dan ook niet net zo goed alleen goedkoper of denk ik er dan veel te simpel over?
pi_87318974
Mijn moeder gaat dit ook doen, volgens mij doen ze dat met dikke isolatieplaten die je gewoon moet aanbrengen?
pi_87325298
Of een andere gedachte; rockwool ertegen en afwerken met een gipsplaat, maar dit klinkt al alsof het nooit gaat werken...
pi_87325757
Een bestaand dak isoleren is behoorlijk tricky. Dit komt omdat doordat je gaat isoleren, je je dakconstructie aan de koude kant gaat brengen. Dit geeft dus een risico op houtrot en vochtproblemen.

Wat je kunt doen is het volgende.

boor gaten in je dakbeschot, breng zwevend onder je dakbeschot een dampopen folie aan. Breng isolatie aan (steenwol of glaswol, veel betere geluidsisolatie dan harde isolatie) aan de warme kant van de isolate breng je een dampdichte folie aan, en vervolgens werk je het geheel af (gipsplaten, mdf, schrootjes, whatever)

Op deze manier kan het vocht wat ontstaat door het condenseren van de koude lucht in de isolatie wegventileren onder je dakbeschot vandaan.
Let wel op bij aansluitingen op muren, dakramen, dakkapellen enzovoort
pi_87350254
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 15:52 schreef Gurb het volgende:
Een bestaand dak isoleren is behoorlijk tricky. Dit komt omdat doordat je gaat isoleren, je je dakconstructie aan de koude kant gaat brengen. Dit geeft dus een risico op houtrot en vochtproblemen.

Wat je kunt doen is het volgende.

boor gaten in je dakbeschot, breng zwevend onder je dakbeschot een dampopen folie aan. Breng isolatie aan (steenwol of glaswol, veel betere geluidsisolatie dan harde isolatie) aan de warme kant van de isolate breng je een dampdichte folie aan, en vervolgens werk je het geheel af (gipsplaten, mdf, schrootjes, whatever)

Op deze manier kan het vocht wat ontstaat door het condenseren van de koude lucht in de isolatie wegventileren onder je dakbeschot vandaan.
Let wel op bij aansluitingen op muren, dakramen, dakkapellen enzovoort
Dat van die gaten boren snap ik niet helemaal?

Mischien zo iets duidelijker:




(huidige beluchtingsgaten)

  zaterdag 9 oktober 2010 @ 11:25:40 #12
153745 525TDS
Dat zeg ik dus.
pi_87351900
Isobouw platen? www.isobouw.nl
pi_87359435
Panlatjes ertegenaan en glaswol er tussen. Daarna ALLE gaatjes, naden, openingen dichtplakken met speciale isolatietape.
Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt en hier gezegd wordt. Je moet alleen echt ALLE naden, kieren, etc. dichtmaken. De folie van glaswol moet naar binnen gericht worden.
Je gorderingen moet je ook met plastic afplakken en dicht maken omdat deze anders nat worden. Dat was bij mij het geval.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  FOK!fotograaf zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:55:53 #14
17893 Forno
pi_87360361
quote:
Op vrijdag 8 oktober 2010 15:52 schreef Gurb het volgende:
Een bestaand dak isoleren is behoorlijk tricky. Dit komt omdat doordat je gaat isoleren, je je dakconstructie aan de koude kant gaat brengen. Dit geeft dus een risico op houtrot en vochtproblemen.

Wat je kunt doen is het volgende.

boor gaten in je dakbeschot, breng zwevend onder je dakbeschot een dampopen folie aan. Breng isolatie aan (steenwol of glaswol, veel betere geluidsisolatie dan harde isolatie) aan de warme kant van de isolate breng je een dampdichte folie aan, en vervolgens werk je het geheel af (gipsplaten, mdf, schrootjes, whatever)

Op deze manier kan het vocht wat ontstaat door het condenseren van de koude lucht in de isolatie wegventileren onder je dakbeschot vandaan.
Let wel op bij aansluitingen op muren, dakramen, dakkapellen enzovoort
Deze methode is achterhaalt. Als je ergens een pluk isolatie vergeet of slordig legt (en dat is in de praktijk niet zo heel ondenkbaar), dan kan de kou veel verder de constructie indringen. Met als gevolg condensatie aan de binnenkant van je wand. Rockwool maakt hier op haar site ook een opmerking over. :)

Beter is het de isolatie strak tegen het dakbeschot aan te drukken. En het dakbeschot indien niet luchtdicht, met triplex o.i.d. winddicht te maken en aan de buitenkant een dampopen waterkerende laag.
  FOK!fotograaf zaterdag 9 oktober 2010 @ 17:58:47 #15
17893 Forno
pi_87360447
Je kijkt zo te zien zo tegen de onderkant van de pannen aan. Dus geen dakbeschot.

Weet zelf niet zo goed wat de beste oplossing is in dat geval. Gevoelsmatig denk ik, alle pannen, panlatten en tengels eraf. En gooi er een renovatieplaat overheen en dan de pannen weer terugplaatsen. Geen gedoe meer met folies, condensatie en het is meteen afgewerkt.
pi_87361021
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 17:17 schreef sjorsie1982 het volgende:
Panlatjes ertegenaan en glaswol er tussen. Daarna ALLE gaatjes, naden, openingen dichtplakken met speciale isolatietape.
Het is echt niet zo moeilijk als het lijkt en hier gezegd wordt. Je moet alleen echt ALLE naden, kieren, etc. dichtmaken. De folie van glaswol moet naar binnen gericht worden.
Je gorderingen moet je ook met plastic afplakken en dicht maken omdat deze anders nat worden. Dat was bij mij het geval.
Dit klinkt mij het beste, meer mensen hier voorstander van? Moet ik dan wel de ventilatiepannen eruit halen?
  FOK!fotograaf zaterdag 9 oktober 2010 @ 19:26:37 #17
17893 Forno
pi_87362856
Sjorsie heeft de klok horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel hangt.

Ik mis een waterkerende dampopen laag onder je tengels. Hoe ga je die op de juiste manier (dakpansgewijs) aanbrengen? Doe je dat niet, dan zal je glas- of steenwol nat kunnen worden (bij stuifsneeuw of tijdens een flinke woei).
En panlatten zijn maar 22mm dik, is dat ook de dikte die je wilt isoleren? Kun je beter niet isoleren. Ik zou toch eerder aan minimaal 10cm isolatie denken. Dus dikkere regels onder je tengels timmeren.
Dan een dampremmende laag aan de binnenkant nieten, en aftapen. Dan gipsplaat schroeven.

Maar eigenlijk mis ik nog een dakbeschot, maar goed die kun je in principe achterwege laten. Al is de kans heel groot dat je de waterkerende dampopen folie kapot trapt als je op het dak moet zijn.

Die ventilatiepannen kun je gerust laten zitten, als je het goed isoleert.
pi_87410384
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 17:55 schreef Forno het volgende:

[..]

Deze methode is achterhaalt. Als je ergens een pluk isolatie vergeet of slordig legt (en dat is in de praktijk niet zo heel ondenkbaar), dan kan de kou veel verder de constructie indringen. Met als gevolg condensatie aan de binnenkant van je wand. Rockwool maakt hier op haar site ook een opmerking over. :)

Beter is het de isolatie strak tegen het dakbeschot aan te drukken. En het dakbeschot indien niet luchtdicht, met triplex o.i.d. winddicht te maken en aan de buitenkant een dampopen waterkerende laag.
Dat is idd een betere optie, maar dan moeten wel de pannen eraf, en dat wil TS niet. Als je toch de pannen eraf haalt, zou ik gewoon renovatiedakplaten op de gordingen / sporen aanbrengen, folie erover, panlatten nieuw en dan de pannen terug

Dat de methode zoals ik schets risicovol is wanneer je slordig werkt weet ik. Maar als je dat van te voren weet, kun je hier rekening mee houden.
pi_87422516
En iemand een schatting wat dat ongeveer gaat kosten wanneer je het zelf doet.
Gaat om een dak van circa 100m2.

Zag dat dampdoorlatende folie meeviel in prijs

quote:
(Dampremmend Deltafol LL transparant met zwart witte wapening 2 x 50 mtr.
Prijs ¤ 1,15/m²

Dampdoorlatend Deltafol SP transparant met witte wapening 2 x 50 mtr.
Prijs ¤ 1,15/m²

Dampopen Vent N folie
Prijs ¤ 2,20/m²
wat doet rockwool ongeveer per m2?

hoef geen nauwkeurige schatting maar meer iets als waar ik op kan rekenen (1000 euro of 5000 euro)?
pi_87423738
ligt aan de dikte he...

bij de bouwmaat kost steenwol
7,5cm ¤5,20 p/m2
pi_87426148
Dus dan zou ik voor pakweg 1000 euro klaar kunnen zijn?
pi_87427402
oh sorry, was wel ex BTW dan...

ik heb ook mijn dak gedaan met 7.5cm steenwol


vergeet schroeven, afsmeerzooi, gipsplaat etc etc niet... maar prijs zal ergens tussen de 10 en 15 euro per vierkante meter zijn... als je het laat doen ben je denk ik 35-40 euro de vierkante meter kwijt...
pi_87439196
quote:
Op zaterdag 9 oktober 2010 19:26 schreef Forno het volgende:
Sjorsie heeft de klok horen luiden, maar hij weet niet waar de klepel hangt.

Ik mis een waterkerende dampopen laag onder je tengels. Hoe ga je die op de juiste manier (dakpansgewijs) aanbrengen? Doe je dat niet, dan zal je glas- of steenwol nat kunnen worden (bij stuifsneeuw of tijdens een flinke woei).
En panlatten zijn maar 22mm dik, is dat ook de dikte die je wilt isoleren? Kun je beter niet isoleren. Ik zou toch eerder aan minimaal 10cm isolatie denken. Dus dikkere regels onder je tengels timmeren.
Dan een dampremmende laag aan de binnenkant nieten, en aftapen. Dan gipsplaat schroeven.

Maar eigenlijk mis ik nog een dakbeschot, maar goed die kun je in principe achterwege laten. Al is de kans heel groot dat je de waterkerende dampopen folie kapot trapt als je op het dak moet zijn.

Die ventilatiepannen kun je gerust laten zitten, als je het goed isoleert.
Ik denk dat je mij niet begrijpt. Uiteraard moet je zo dik mogelijke isolatie toepassen, die schuif je achter die latten, die je loodrecht op de gordering zet naar de nok en onderkant van je dak.
Dampopen folie was ik inderdaad vergeten omdat je geen dakbeschot hebt. Met een dakbeschot hoeft dit niet perse.

Ik denk dat je met 500 euro al een eind komt. Die glaswol rollen bij een bouwmarkt zijn niet zo duur. Er is elke week wel korting op een artikel naar keuze bij 1 van de vele bouwmarkten, zo niet, dan wacht je gewoon nog een week. Dat scheelt meestal iets van 10-15%.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_88431324
En als ik zo isoleer zonder af te werken met gipsplaat zodat ik de ruimte als opslag kan gebruiken.
Kan ik hierna dan nog eenvoudig extra ramen plaatsen? Of moet ik dit voor dat ik isoleer doen?
pi_88517561
je moet neem ik aan per se de dampopen en dampdichte folie gebruiken?

Zou het dan gaan als ik op de verticale balken:

de dampopen folie niet? die kan ik eigenlijk mooi overal tussendoor leggen zodat ik hele lengtes over de horizontale kan houden, moeten deze dan aansluiten over over elkaar heen?
En dan afplakken met aluminium folie?

Als ik hierop dan de isolatie platen leg en daaronder een rasterwerk maak om die op de plaats te houden en hierop de dampdichte folie niet, zit ik dan goed?

Kan ik dan een loze ruimte ertussen laten zodat ik de gipsplaten direct op de dikke balken maak, of kan ik die ook weer beter direct op het raster vastzetten?

En nogmaals, eerst ramen plaatsen en dan isoleren? of gaat dat achteraf nog?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')