abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73105012
quote:
DEN HAAG - Apotheken moeten tien soorten cannabis kunnen verstrekken als verlichtend middel voor zieken. Die medicijnen moeten dan ook in het basispakket komen.

Dat zegt Tweede Kamerlid Boris van der Ham van D66, die daartoe vrijdag een initiatiefnota presenteerde.

Sinds 2003 worden enkele soorten door apotheken verstrekt, maar die zijn niet voor ieder ziekteverschijnsel geschikt.

Tien soorten zouden de vraag kunnen dekken. Van der Ham schat dat het in het basispakket onderbrengen hiervan circa 1,3 miljoen euro gaat kosten. Op dit moment vergoedt slechts een enkele verzekeraar cannabis tot maximaal 75 procent.

Criminelen

Doordat niet alle patiënten baat hebben bij de huidige legaal verkrijgbare cannabis, gaan sommigen naar de coffeeshop en slaan anderen zelf aan het kweken. Maar wat in de coffeeshop wordt aangeboden, is geteeld door criminelen en niet altijd onder de juiste omstandigheden, aldus Van der Ham.

Er kunnen pesticiden zijn gebruikt. Bovendien kan een zieke wel voor 25 euro per dag nodig hebben ''en dat is veel is als je bijvoorbeeld in de WAO zit''.

Zelf kweken is ook verre van ideaal: je bent al ziek en je hebt er misschien niet genoeg verstand van. Daarbij komt dat je eigenlijk niet meer dan vijf plantjes mag hebben voor eigen gebruik. Anders ben je strafbaar en kun je wel 4,5 jaar in de justitiële molen komen te zitten.

Betere voorlichting

Van der Ham stelt verder dat er een betere voorlichting over de voordelen van cannabis moet komen. ''Er rust toch nog steeds een taboe op dit fantastische alternatief, bij voorbeeld bij artsen.''

Van der Ham schat dat ongeveer drieduizend mensen in Nederland baat kunnen hebben bij cannabis. ''Met de kosten valt het dus mee. En je kunt weer op andere medicijnen besparen.''

Van der Ham wordt bijgestaan door de advocaten Wim en Jan Anker. Eerstgenoemde begeleidde MS-patiënt Wim Moorlag, die zelf kweekte, tot aan de Hoge Raad. Hij mag doorgaan met zijn plantjes, maar de uitspraak heeft geen precendentwerking en geldt dus niet voor een ander.

Anker kan er nog niet uit over wat de man heeft moeten doorstaan. ''Dat een politieman zo'n ziek iemand verbaliseert, dat de officier van justitie vervolgt, dat de politierechter je dan ook nog veroordeelt.'' Hij vond dat er iets moest gebeuren. ''We maakten een rondje langs de politieke partijen en ja, raak bij D66.''

Van der Ham verwacht nauwelijks tegenstand in de Kamer. ''Van links tot rechts wordt hiervan het belang ingezien. Het is zo voor de hand liggend dat je dit toestaat.''
Ik vind v/d Ham hier wel erg optimistisch. Natuurlijk is het vrij voor de hand liggend dat je een dergelijk middel dat effectief is bij verschillende soorten pijn toestaat, maar Ab Klink en consorten laten zich nou niet bepaald door rationele motieven leiden. Die beginnen te schuimbekken bij het woordje cannabis vanwege de associatie met het magische concept 'drugs', ook al kun je in een apotheek allerlei opiaten en amfetaminen krijgen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 25 september 2009 @ 18:06:14 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_73105632
Eens met de aanvullende tekst in de OP. Verder hoop ik absoluut dat het hem lukt.
  vrijdag 25 september 2009 @ 18:20:19 #3
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_73105962
quote:
Maar wat in de coffeeshop wordt aangeboden, is geteeld door criminelen en niet altijd onder de juiste omstandigheden, aldus Van der Ham.
. Of gewoon kwekers die het een mooie hobby vinden en er geld mee kunnen verdienen.
Maar ik hoop dat het lukt ja, gewoon totale legalisatie.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  vrijdag 25 september 2009 @ 18:30:19 #4
248844 Bowlingbal
Leuk je weer te zien :)
pi_73106237
Teelt legaliseren en regels geven. Net zoals het VWA nu bierbrouwerijen en jeneverstokers controleert.
In these days of moral hypocrisy certain valuable commodities can be hard to import.
- Donald Love
  vrijdag 25 september 2009 @ 19:21:43 #5
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_73107756
Meer cannabis.
Intelligent, but fucked up.
pi_73114380
Ja hoor, ben ik gestopt met blowen willen ze het gaan vergoeden,....ik heb ook migraine en daar schijnt het ook tegen te helpen (moet er zelf niet aan denken want als ik een knallende koppijn heb kan ik echt niet roken) maar het zou een mooie reden zijn om het wel vergoed te krijgen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')