Ik snap er gewoon niets meer van en hoop dat iemand een en ander kan verduidelijken. Ik ben nu namelijk bang dat ik in 2008 ten onrechte zorgtoeslag heb gekregen. Ik zal het even per jaar opschrijven.
2006: Alleenwonend, werkte parttime en ontving zorgtoeslag.
2007: Zorgtoeslag liep automatisch door. In juni (GBA: 20 juni) gaan samenwonen (zonder contract) en zorgtoeslag per 1 juni stop laten zetten. Partner was immers automatisch toeslagpartner, en gezamenlijk inkomen te hoog. Ergens in september kreeg ik een acceptgiro om ontvangen zorgtoeslag terug te betalen. Logisch dat ik juni/juli/aug terug moest betalen, want dat had ik ten onrechte ontvangen omdat de wijziging nog niet was doorgevoerd in hun administratie. Maar ik moest ook jan/feb/mrt/apr/mei terugbetalen. Ik vond dit vreemd omdat ik in die maanden een laag inkomen had (en alleen woonde) en ik dat geld zeer goed kon gebruiken. Klopt dat wel dat ik dit terug moest betalen???
En waarom stopt de zorgtoeslag eigenlijk? Is het omdat ik dan woonlasten kan gaan delen, of omdat men vindt dat een parttime salaris en een fulltime salaris* "eerlijk" over 2 mensen verdeeld kan worden, waardoor ik dus meer inkomen zou hebben? *Vanaf 1 september tm 31 december WW uitkering.
Bij de inkomstenbelasting 2007 (ingevuld in maart 2008) gekozen voor fiscaal partnerschap omdat dit voordeliger was voor beiden. Bij de belastingadviseur voor de zekerheid nagevraagd of ik echt geen recht had op zorgtoeslag (voor een deel van) 2007, maar dat bleek niet het geval. Immers: beide inkomens samen waren te hoog.
2008: In januari (GBA) uit elkaar. Nog steeds WW (70% van parttime salaris). Heel moeilijk rondkomen, maar durfde geen zorgtoeslag aan te vragen omdat ik ik het hele gedoe te lastig vond. Tijdelijke fulltime baan gevonden (1 april-30 september). Partner weer terug in april (GBA). Vanaf 1 oktober weer WW uitkering helaas.
Bij de inkomstenbelasting 2008 (ingevuld in maart 2009) gekozen om apart aangifte te doen aangezien dit een veel groter voordeel opleverde voor beiden. Wederom aan belastingadviseur gevraagd om zorgtoeslagberekening te doen. En tot mijn grote verbazing had ik recht op ruim 400 euro. Heb ik inmiddels gekregen, en ook een "definitieve" aanslag daarover gehad. Partner was nog steeds mijn toeslagpartner, want dat kun je niet kiezen.
Sorry, maar ik heb de bruto jaarinkomens niet bij de hand (spullen liggen allemaal op zolder).
Maar In 2007 heb ik netto ongeveer 11.000 euro inkomsten gehad (8 maanden parttime salaris, vakantiegeld, ontslagvergoeding en 4 maanden WW) en geen recht op zorgtoeslag.
In 2008 heb ik netto ongeveer 15.000 euro aan inkomsten gehad (3 maanden "kleine" WW, 6 maanden fulltime salaris, vakantiegeld en 3 maanden WW (70% van het fulltimesalaris) en dan heb ik recht op ruim 400 euro zorgtoeslag???
Het inkomen van mijn partner is, op indexatie na, gelijk gebleven.
Kan iemand mij dit uitleggen en antwoord geven op bovenstaande vragen? In 2007 vond ik dat ik af en toe best wel op een houtje moest bijten, in 2008 ging het me vanaf 1 maart goed. Ik kreeg ineens salaris dat 2x zoveel was als mijn WW en ik wist van gekkigheid niet hoe ik het geld ineens op moest krijgen, en dus heb ik het maar lekker verstandig gespaard. Maar goed: 2007 was financieel niet makkelijk en ik krijg niets, 2008 wil ik goed noemen, en dan krijg ik ook nog een cadeautje achteraf. Voor mijn gevoel klopt er dan iets niet.
Alvast hartelijk bedankt.