FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Product Beschadigd
michiel_merkdonderdag 24 september 2009 @ 23:24
Ik heb vorige week een schilderij bij de Ikea gehaald , ik heb het zojuist uit de verpakking gehaald
Nu blijkt dat het doek beschadigd is,
Weet iemand hoe ze daar handelen ?met dit soort dingen ?
Biogardedonderdag 24 september 2009 @ 23:27
Naar de klantenservice en vertellen hoe en wat? De Ikea is de moeilijkste niet.
Armageddondonderdag 24 september 2009 @ 23:28
slotje
Metalfrostdonderdag 24 september 2009 @ 23:29
Gewoon bellen, schijtluis.
__Saviour__donderdag 24 september 2009 @ 23:32
oei, dan zul je naar het hoofdkantoor in zweden moeten.
daar zit de afdeling die gaat over beschadigingen aan schilderijen
Xcaliburdonderdag 24 september 2009 @ 23:33
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:32 schreef __Saviour__ het volgende:
oei, dan zul je naar het hoofdkantoor in zweden moeten.
daar zit de afdeling die gaat over beschadigingen aan schilderijen
Surveillance-Fietsdonderdag 24 september 2009 @ 23:38
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:32 schreef __Saviour__ het volgende:
oei, dan zul je naar het hoofdkantoor in zweden moeten.
daar zit de afdeling die gaat over beschadigingen aan schilderijen
michiel_merkdonderdag 24 september 2009 @ 23:42
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:32 schreef __Saviour__ het volgende:
oei, dan zul je naar het hoofdkantoor in zweden moeten.
daar zit de afdeling die gaat over beschadigingen aan schilderijen
En anders raadpleeg ik swedish sven wel even
quote:
Als het product al beschadigd was toen je het kocht, hoef je alleen terug te gaan naar IKEA. Vergeet niet de kassabon. Helaas kan je het product niet terugbrengen als het beschadigd is geraakt ná het verlaten van de winkel. Is het beschadigde artikel thuisbezorgd dan kunnen we het hele pakket ook weer thuis bij je omruilen. Laat het ons dan weten via e-mail of via het IKEA informatienummer 0900-2354532 (0.10/min.)
Surveillance-Fietsdonderdag 24 september 2009 @ 23:42
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:42 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

En anders raadpleeg ik swedish sven wel even
[..]

Logisch toch
r_onevrijdag 25 september 2009 @ 00:56
quote:
Als het product al beschadigd was toen je het kocht, hoef je alleen terug te gaan naar IKEA. Vergeet niet de kassabon. Helaas kan je het product niet terugbrengen als het beschadigd is geraakt ná het verlaten van de winkel.
Wat een kromme bepaling :

1. Als je de IKEA-winkel verlaten hebt, kun je het niet terugbrengen.
2. Dus alléén als je de IKEA-winkel nog níet verlaten hebt, kun je het terugbrengen. In dat geval ga je "terug naar IKEA".

Hoe kun je nou "teruggaan naar IKEA" als je de winkel niet eens verlaten hebt (=randvoorwaarde voor reclameren)?

Zwödse lögica?
Johannes_Klabanusvrijdag 25 september 2009 @ 09:33
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 00:56 schreef r_one het volgende:

[..]

Wat een kromme bepaling :

1. Als je de IKEA-winkel verlaten hebt, kun je het niet terugbrengen.
2. Dus alléén als je de IKEA-winkel nog níet verlaten hebt, kun je het terugbrengen. In dat geval ga je "terug naar IKEA".

Hoe kun je nou "teruggaan naar IKEA" als je de winkel niet eens verlaten hebt (=randvoorwaarde voor reclameren)?

Zwödse lögica?
Leer eens lezen. Het product moet in de Ikea al beschadigd zijn geweest. Dan kun je het terugbrengen. Als het onderweg of bij je thuis beschadigd raakt, niet. Als Ikea het beschadigd bij je thuis aflevert, komen ze bij je thuis een nieuwe brengen.
JumpingJackyvrijdag 25 september 2009 @ 12:03
quote:
Op donderdag 24 september 2009 23:27 schreef Biogarde het volgende:
Naar de klantenservice en vertellen hoe en wat? De Ikea is de moeilijkste niet.
Dat dus
skunkasaurvrijdag 25 september 2009 @ 15:12
Je had gewoon Ikea Family klant moeten worden.

http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/servlet/DisplayArticlePage?layout=serviceArticle&articleId=3&storeId=9&langId=-22&catalogId=11001&localStore=10121&articleType=service
r_onevrijdag 25 september 2009 @ 16:52
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 09:33 schreef Johannes_Klabanus het volgende:
Leer eens lezen. Het product moet in de Ikea al beschadigd zijn geweest. Dan kun je het terugbrengen. Als het onderweg of bij je thuis beschadigd raakt, niet.
Leer eens nadenken. Als het product in de IKEA beschadigd is geweest, neem je het toch al helemaal niet mee en pak je een onbeschadigde.

Kom je er thuis pas achter dat het beschadigd is (terwijl het al beschadigd in de verpakking zat), dan zal IKEA altijd stellen dat het pas thuis of onderweg gebeurd is. Wat dus niet zo hoeft te zijn!

Het komt dus aan op de bewijslast. In de praktijk zal IKEA zich er op beroepen dat je je aankopen direct na aankoop in de winkel moet controleren op beschadigingen (en wie doet dat?). Verlaat je de winkel zonder controle, wordt de schade per definitie geacht onderweg of thuis ontstaan te zijn. En die stellingname is krom.
quote:
Als Ikea het beschadigd bij je thuis aflevert, komen ze bij je thuis een nieuwe brengen.
Over dat deel bestond geen onduidelijkheid, die had ik dan ook niet gequote.
yvonne79zondag 27 september 2009 @ 16:14
Wel van belang is het eerste halfjaar na aankoop. Gedurende de eerste zes maanden sta je namelijk extra sterk; de wet gaat ervan uit dat alle mankementen die zich in het eerste halfjaar openbaren, reeds bij de aanschaf aanwezig waren en dat je dus een gebrekkig product hebt gekocht. Er geldt dan een omgekeerde bewijslast: de verkoper moet dan aantonen dat het defect door de consument zelf is veroorzaakt. Je hoeft dan dus niet zelf je eigen "onschuld" te bewijzen.


Gewoon teruggaan met je kassabon. En dat zij dan maar bewijzen dat het niet kapot was toen je het kocht.
r_onezondag 27 september 2009 @ 19:30
quote:
Op zondag 27 september 2009 16:14 schreef yvonne79 het volgende:
Wel van belang is het eerste halfjaar na aankoop. Gedurende de eerste zes maanden sta je namelijk extra sterk; de wet gaat ervan uit dat alle mankementen die zich in het eerste halfjaar openbaren, reeds bij de aanschaf aanwezig waren en dat je dus een gebrekkig product hebt gekocht. Er geldt dan een omgekeerde bewijslast: de verkoper moet dan aantonen dat het defect door de consument zelf is veroorzaakt. Je hoeft dan dus niet zelf je eigen "onschuld" te bewijzen.


Gewoon teruggaan met je kassabon. En dat zij dan maar bewijzen dat het niet kapot was toen je het kocht.
Ik ben bang dat je, als je na 5 maanden een dikke kras in je hoogglansgelakte boekenkast komt reclameren, "gewoon met je kassabon", je nul op je rekest krijgt.
Na 2 maanden overigens ook al. Na 2 weken zelfs al.