abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73066645
Wegens een kleine leerachterstand is mijn vriendin ooit bestempeld met een Wajong uitkering en ze is inmiddels vrolijk aan het werk met al het gezeik wat daar bij komt kijken (ze krijgt nu de helft van haar salaris van haar baas en de helft van het UWV, ze mag dus maar een bepaald aantal uur werken). Ze werkt nu voor haar baas vanaf 1 mei. In het begin heeft haar baas haar volledige salaris uitbetaald omdat hij moest wachten op toestemming van het UWV ofzo.

Nu heeft de jobcoach van mijn vriendin alles goed geregeld en ging de Wajong regeling voor haar baas in op 1 augustus. Vanaf die datum mocht haar baas dus de helft betalen enzo. Komt mijn vriendin gisteren thuis en verteld ze me dat haar baas het geld terug wil wat hij te veel voor haar betaald heeft in de periode voor 1 augustus. Dat komt ongeveer neer op 1500 euro ofzo, we hebben het niet precies uitgerekend.

Mijn vraag is dus, heeft hij het recht om zomaar geld terug te vorderen van haar? Mijn vriendin zit nu weer helemaal in de stress. Ze kan niet zomaar 1500 euro ophoesten natuurlijk.

Naar mijn idee moet hij dit gewoon regelen met het UWV en heeft dit niets te maken met haar eigen geld .
No amount of money ever bought a second of time.
pi_73066788
Hoe was de situatie voor 1 augustus? Kreeg ze toen volledige WAJong?
pi_73066875
Ze heeft gewoon haar eerste loonstrookje opgestuurd naar het UWV samen met haar contract. Briefje erbij: "Ik heb dit en dit werk met dit en dit salaris". Allemaal volgens het boekje. Het lijkt me dus dat het UWV gewoon op de hoogte was van haar werk en salaris en dat ze dus gekort werd op haar uitkering. We hebben echter nooit een bevestiging van die brief ontvangen .
pi_73067049
Het ligt eraan wat de situatie was op 1 Mei?

Situatie A) Volledig salaris van baas + 100% Volledige WAjong van UWV? Dan moet ze dokken, ze heeft namelijk dubbel gekregen. En dat weet ze dan ook wel! Je krijgt niet 2x betaald voor hetzelfde natuurlijk...
Ze moet dan echter haar WAjong terug betalen aan het UWV, want die heeft ze onterecht gekregen, die gaan namelijk uit van het salaris dat ze heeft bijverdiend. Dit wordt aan het eind van het jaar verrekend aan de hand van bijverdiensten die ze heeft gehad. Ze zal dan dus zeker wel gekort worden. Staat een berekening op de UWV site hoe dat werkt.

Situatie B) Enkel salaris van haar baas? Dan heeft hij pech. Hij kan een regeling niet met terugwerkende kracht bij haar inroepen, dus dat hij haar volledig heeft betaald is zijn eigen keuze geweest. Eventueel kan hij nog langs het UWV om de jobcoach te vragen de regeling per 1 Mei in te laten gaan, maar dan moet het UWV hem terug betalen. Niet zij. Zij krijgt namelijk niet met terugwerkende kracht nog WAjong over die maanden, want het UWV ziet dat ze betaald is.
pi_73067104
quote:
Op donderdag 24 september 2009 12:57 schreef TigerXtrm het volgende:
Ze heeft gewoon haar eerste loonstrookje opgestuurd naar het UWV samen met haar contract. Briefje erbij: "Ik heb dit en dit werk met dit en dit salaris". Allemaal volgens het boekje. Het lijkt me dus dat het UWV gewoon op de hoogte was van haar werk en salaris en dat ze dus gekort werd op haar uitkering. We hebben echter nooit een bevestiging van die brief ontvangen .
Hoor eens even, dit klinkt gewoon als situatie A, het wordt aan het eind van het jaar vaak berekend. Als je wil dat je WAjong alvast stopgezet wordt zodat je aan het eind van het jaar niet moet afrekenen, dan moet je dat aangeven. Dan wordt alvast van te voren gekort.

Je ziet toch dat er op de bankrekening een bepaald bedrag wordt bijgeschreven dat HETZELFDE is als voor dat je werk had? Dan weet je toch dat je dat niet wil en dan neem je toch contact op?

UWV kan er niets aan doen dat jij niet op de hoogte bent van de regelingen en geen contact opneemt.
  donderdag 24 september 2009 @ 13:11:16 #6
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73067263
Het is bij voorbaat een situatie die haar baas met het UWV uit moet vechten.
Hij moet dus bij het UWV aantonen dat hij haar volledig heeft betaald en dat ze toen al recht had op de uitkering van het UWV. Het UWV moet haar baas vervolgens compenseren.
Zij hoeft dus niets terug te betalen.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  donderdag 24 september 2009 @ 13:27:09 #7
3542 Gia
User under construction
pi_73067681
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:11 schreef error_404 het volgende:
Het is bij voorbaat een situatie die haar baas met het UWV uit moet vechten.
Hij moet dus bij het UWV aantonen dat hij haar volledig heeft betaald en dat ze toen al recht had op de uitkering van het UWV. Het UWV moet haar baas vervolgens compenseren.
Zij hoeft dus niets terug te betalen.
Wel als ze ten onrechte WAJONG heeft ontvangen naast een fulltime salaris.

Zoals het op mij overkomt heeft ze op 1 mei die aanvraag gedaan en aangegeven dat vol loon kreeg totdat de regeling rond was. Vervolgens heeft ze, op het moment dat de beschikking rond was, met terugwerkende kracht 50 % WAJONG gekregen vanaf 1 mei, waar eigenlijk haar werkgever recht op had.

Als dat laatste het geval is, heeft ze dus terecht die 50 % wajong gekregen, maar moet ze ook met terugwerkende kracht haar baas voor die 50 % compenseren. Die had namelijk maar 50 % hoeven te betalen.

Ze kan niet zomaar alles houden, dat staat vast.
Tenzij ze die maanden geen wajong heeft gehad, ook niet met terugwerkende kracht in augustus. Dan moet de baas inderdaad bij het UWV zijn.
pi_73067731
Krijg je tegenwoordig al voor een leerachterstand een fokking WA-jong uitkering????
  donderdag 24 september 2009 @ 13:31:09 #9
3542 Gia
User under construction
pi_73067774
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:29 schreef LaTiNo het volgende:
Krijg je tegenwoordig al voor een leerachterstand een fokking WA-jong uitkering????
Ze is gewoon zwakbegaafd, maar dat klinkt meteen zo zwaar. Kleine leerachterstand klinkt een stuk minder erg.
  † In Memoriam † donderdag 24 september 2009 @ 13:33:43 #10
21636 Feestkabouter
pi_73067850
zoals ik het lees werkt ze vanaf datum 1 bij haar baas, kreeg ze vanaf datum 1 geen uitkering en heeft de baas tot datum 2 volledig betaald, en vanaf datum 2 heeft de baas dus maar half betaald en heeft Wajong de andere helft betaald.

nou is de vraag: heeft Wajong ook met terugwerkende kracht over de periode tussen 1 en 2 betaald?
zo ja, dan is het heel redelijk dat de baas om dat geld vraagt.
zo nee, dan is de vraag: is het op 1 of andere manier mogelijk om te zorgen dat Wajong nog betaalt over die eerdere periode? lijkt me wel redelijk, maar of het dan ook lukt is nog maar de vraag.
kan het zijn dat bij de aanvraag iets is misgegaan?
is bij de aanvraag datum 1 wel goed ingevuld?

ik betwijfel of de verantwoordelijkheid om dit te regelen bij de baas ligt........
het is wel zo: er is gewoon gewerkt voor de baas, die heeft ervoor betaald, het is leuk voor die baas als hij vanwege die uitkering minder hoeft te betalen, maar op zich heeft ie waar voor zijn geld gekregen en heeft ie dus niet het recht om heel erg boos te worden of zo.
(waarbij ik ervanuit ga dat als er 20 uur per week is gewerkt dat de baas ook 20 uur betaald heeft, als de baas 40 uur betaald heeft terwijl er maar 20 gewerkt zijn dan moet er echt nog wat geregeld en gecompenseerd worden!)

ander scenario: kreeg de vriendin voor datum 1 al een Wajong uitkering, en is dat maandelijkse bedrag gewoon uitbetaald tot datum 2?
dan heeft de baas echt wel recht op een compensatie!
  donderdag 24 september 2009 @ 13:37:40 #11
3542 Gia
User under construction
pi_73067962
Zou fijn zijn als TS een en ander even opheldert.
  † In Memoriam † donderdag 24 september 2009 @ 14:52:14 #12
21636 Feestkabouter
pi_73070197
quote:
Op donderdag 24 september 2009 13:37 schreef Gia het volgende:
Zou fijn zijn als TS een en ander even opheldert.
beetje standaard op Fok he dat er een OP is met een half of vaag verhaal en dat we de andere helft uit TS moeten trekken.........
pi_73071706
Leek mij een vrij duidelijk verhaal. Maar ok:
quote:
Situatie A) Volledig salaris van baas + 100% Volledige WAjong van UWV? Dan moet ze dokken, ze heeft namelijk dubbel gekregen. En dat weet ze dan ook wel! Je krijgt niet 2x betaald voor hetzelfde natuurlijk...
Ze moet dan echter haar WAjong terug betalen aan het UWV, want die heeft ze onterecht gekregen, die gaan namelijk uit van het salaris dat ze heeft bijverdiend. Dit wordt aan het eind van het jaar verrekend aan de hand van bijverdiensten die ze heeft gehad. Ze zal dan dus zeker wel gekort worden. Staat een berekening op de UWV site hoe dat werkt.
Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ze gewoon netjes aan het UWV heeft doorgegeven dat ze een betaalde baan had en daarbij een salarisstrook heeft mee gestuurd. Als die brief gewoon is aangekomen mag je er vanuit gaan dat het UWV dan netjes de uitkering stopt of inkort.
quote:
Hoor eens even, dit klinkt gewoon als situatie A, het wordt aan het eind van het jaar vaak berekend. Als je wil dat je WAjong alvast stopgezet wordt zodat je aan het eind van het jaar niet moet afrekenen, dan moet je dat aangeven. Dan wordt alvast van te voren gekort.

Je ziet toch dat er op de bankrekening een bepaald bedrag wordt bijgeschreven dat HETZELFDE is als voor dat je werk had? Dan weet je toch dat je dat niet wil en dan neem je toch contact op?
Je kan toch niet aan het begin van het jaar weten of je in mei ineens een baan hebt? Als je het UWV zo snel mogelijk op de hoogte brengt van nieuw werk dan zou het toch goed moeten zijn?

En helaas is er nogal een vage constructie wat betreft haar geldzaken. De rekening waar de uitkering van het UWV heen gaat is namelijk van een instelling waar ze een tijdje gewoond heeft en ze heeft daar zelf geen inzage in. Samen met hun hebben we nu alles wel recht getrokken, dus ze krijgt er binnenkort wel inzage in, maar voor de periode 1 augustus kon ze dus niet zien of ze geld van het UWV kreeg. Het is allemaal vrij ingewikkeld maar wat in dit geval belangrijk is is dat ze toen geen inzage had. Voor zover zij wist had ze alles gewoon goed gedaan.
quote:
Tenzij ze die maanden geen wajong heeft gehad, ook niet met terugwerkende kracht in augustus. Dan moet de baas inderdaad bij het UWV zijn.
Voor zover wij weten heeft ze toen inderdaad geen Wajong gehad.

Het kan in principe natuurlijk mogelijk zijn dat de brief niet goed is aangekomen of wat dan ook en dat de uitkering vrolijk is doorgegaan. Maar dan mag je verwachten dat het UWV op gegeven moment aanklopt en dat het UWV het geld terug vraagt, dat heeft dan niets met de werkgever te maken.

Wat haar baas nu wil is de 50% die hij van mei tot augustus heeft betaald maar voor zover we begrijpen wil hij dat dus van haar zelf hebben. Het lijkt mij eerder dat hij dat moet uitvechten met het UWV, je kan immers niet zomaar de helft van 3 maanden salaris terug vragen lijkt me.

Hoe de situatie ook in elkaar zit, het UWV moet die 50% aan iemand uitbetalen. Of aan haar baas omdat hij die 50% teveel betaald heeft of aan mijn vriendin omdat ze 50% van haar verdiende salaris moet inleveren en daarvoor weer gecompenseerd moet worden (als die 50% regeling met terug werkende kracht voor hem geld dan geld dat natuurlijk ook voor haar).

Of sla ik nu helemaal de plank mis?
pi_73072771
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:42 schreef TigerXtrm het volgende:
Leek mij een vrij duidelijk verhaal. Maar ok:

Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien ze gewoon netjes aan het UWV heeft doorgegeven dat ze een betaalde baan had en daarbij een salarisstrook heeft mee gestuurd. Als die brief gewoon is aangekomen mag je er vanuit gaan dat het UWV dan netjes de uitkering stopt of inkort.
Nee, dat doen ze dus niet. Dat zei ik toch? Keuze om je uitkering te stoppen of inkorten is een persoonlijke. Sommige mensen zetten het liever stop om het weer aan te zetten als het nodig is, anderen laten het doorlopen en betalen aan het einde van het jaar terug. En als je het helemaal hebt stopgezet en je had nog recht op een beetje, dan betaald het UWV dat dus uit.
quote:
Je kan toch niet aan het begin van het jaar weten of je in mei ineens een baan hebt? Als je het UWV zo snel mogelijk op de hoogte brengt van nieuw werk dan zou het toch goed moeten zijn?
Ze verreken dat achteraf, eind van het jaar, zoals ik zei. Waar haal je dat begin van het jaar vandaan? Want het kan ook dat je die baan niet houdt, in je proeftijd ontslagen wordt etc. etc. Ze bereken het dus achteraf, op basis van de gegevens die de belastingdienst hun verstrekt. Als je dus gewerkt hebt, weten zij voor hoeveel geld je salaris hebt ontvangen en krijg je vanzelf een brief met een verrekening. Logisch toch?
quote:
Waarom niet? Als ze arbeidsongeschikt is, dan blijft ze dat, of ze nu in een instelling woonde of niet. Het lijkt me logischer dat ze die toen al had en dat dat geld naar de instelling is gegaan als kosten voor haar verblijf. Meeste instellingen geven je dan leefgeld, wat je vrij mag besteden.
quote:
Het kan in principe natuurlijk mogelijk zijn dat de brief niet goed is aangekomen of wat dan ook en dat de uitkering vrolijk is doorgegaan. Maar dan mag je verwachten dat het UWV op gegeven moment aanklopt en dat het UWV het geld terug vraagt, dat heeft dan niets met de werkgever te maken.
Dat doen ze ook, zoals gezegd, ACHTERAF. Je krijgt een verrekening aan het einde van het jaar. Ze weten toch niet tijdens het jaar al wat jij gaat verdienen?! Administratief is het dus veeeel handiger om een jaarafrekening te doen. Die krijgt ze dus nog.
quote:
Wat haar baas nu wil is de 50% die hij van mei tot augustus heeft betaald maar voor zover we begrijpen wil hij dat dus van haar zelf hebben. Het lijkt mij eerder dat hij dat moet uitvechten met het UWV, je kan immers niet zomaar de helft van 3 maanden salaris terug vragen lijkt me.
Kan hij ook niet, en hij moet het ook zelf uitvechten met het UWV. Zij zelf moet echter wel goed gaan bekijken wat ze nu op haar rekening heeft gestort gekregen, zodat ze het niet gaat uitgeven terwijl ze het aan het eind van het jaar weer moet terugbetalen, want dan ben je zuur.

Jammer dat jullie alles zo slecht hebben geregeld onder het mom van: "Ja, maar ik heb toch een brief geschreven". Je wordt geacht op de hoogte te zijn van de geldende regels, anders moet je bellen om te informeren. Het kan best dat ze de uitkering hebben stopgezet, maar gezien het feit dat je dit normaal specifiek moet aangeven denk ik van niet.

Veel suc6 verder
  donderdag 24 september 2009 @ 16:18:08 #15
3542 Gia
User under construction
pi_73072860
quote:

Dat kun je toch wel zien op haar bankafschriften!! Als zijn in die periode uitbetalingen heeft gehad van het UWV dan staat dat op haar bankafschrift.
quote:
Als zij van mei tot augustus recht had op 50 % wajong, dan heeft die werkgever gelijk met het terugvragen van de helft van haar salaris. Die werkgever hoeft dit niet op het UWV te verhalen.
Heeft zij geen recht op die 50 % wajong, dan is het terecht dat de werkgever fulltime betaald heeft en hoeft ze niks terug te betalen.
Wat staat er precies in de beschikking?
quote:
Hoe de situatie ook in elkaar zit, het UWV moet die 50% aan iemand uitbetalen. Of aan haar baas omdat hij die 50% teveel betaald heeft of aan mijn vriendin omdat ze 50% van haar verdiende salaris moet inleveren en daarvoor weer gecompenseerd moet worden (als die 50% regeling met terug werkende kracht voor hem geld dan geld dat natuurlijk ook voor haar).
Maar je zegt even ervoor dat je niet weet of ze dit misschien al ontvangen heeft! (zie vetgedrukte) Wat is het nou?
  donderdag 24 september 2009 @ 17:04:17 #16
96242 SuperPoekie
Super Furry Animal
pi_73074415
quote:
Op donderdag 24 september 2009 16:18 schreef Gia het volgende:
Dat kun je toch wel zien op haar bankafschriften!! Als zijn in die periode uitbetalingen heeft gehad van het UWV dan staat dat op haar bankafschrift.

Maar je zegt even ervoor dat je niet weet of ze dit misschien al ontvangen heeft! (zie vetgedrukte) Wat is het nou?
Er staat dat ze geen inzage heeft in de administratie van de instelling waar ze woonde die voor haar de WAjong kreeg uitgekeerd. Dat zou ze binnenkort krijgen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')