quote:'Hete' zomers door meetfout KNMI
AMSTERDAM - Weerinstituut KNMI heeft in De Bilt jarenlang foute temperaturen gemeten door de verkeerde opstelling van een thermometer.
Het instrument stond te dichtbij een rij bomen, schrijft het AD. Gevolg: er werd gemiddeld een halve graad te hoog gemeten. Daardoor heeft het KNMI jarenlang meer 'officiële' zomerse en tropische dagen uitgeroepen dan er in werkelijkheid waren, aldus het AD. De thermometer staat inmiddels op een open plek op het meetveld.
Het KNMI zegt in de krant dat de meetfout geen invloed heeft op de wetenschappelijke discussie over de klimaatverandering. Dit omdat onderzoekers de meetgegevens van een groot aantal weerstations gebruiken.
Ah, de PVV gaat misschien kamervragen stellen?quote:PVV eist opheldering over KNMI
AMSTERDAM - De PVV is geschokt door de foutmetingen van het KNMI. De partij van Geert Wilders wil dan ook snel opheldering van minister Cramer (Milieu) over het feit dat in De Bilt jarenlang foute temperaturen zijn gemeten door de verkeerde opstelling van een thermometer.
Het KNMI stelt al jaren dat de temperatuurstijging van Nederland en de rest van de wereld is toe te schrijven aan menselijke CO2-uitstoot. Hoe kunnen zij deze bewering volhouden nu blijkt dat zij al jaren een temperatuur meten die een halve graad te hoog uitvalt?", aldus PVV-Kamerlid en woordvoerder milieu Richard de Mos.
quote:Bij een koudegolf moet in De Bilt vijf aaneengesloten dagen vrieskou worden gemeten, met daarbij drie dagen met strenge vorst. ,,De verschillen in minimumtemperaturen tussen De Bilt en Cabauw waren veel kleiner,'' zegt de woordvoerster van Meteo Consult. ,,De kans dat een koudegolf is gemist, is daarom kleiner.''
Op de weersvoorspellingen van het KNMI heeft de thermometer in De Bilt minder invloed. Die worden gedaan op basis van een gemiddelde van de gegevens van tientallen meetstations. Verder is voor wetenschappelijke doeleinden, zoals onderzoek naar klimaatveranderingen allang geleden de centraal Nederlandse temperatuur in het leven geroepen. Hierbij ook worden gegevens van allerlei stations gebruikt.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)f-voor-kritiek.dhtml
Eisen voor temperatuurmetingen:quote:Op donderdag 24 september 2009 11:15 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Maar goed, wat zijn dan de 'voorwaarden / eisen' voor zon instrument? Afstand?
quote:luchttemperatuur 1,50 m hoogte
De sensoren voor de meting van de temperatuur dienen volgens de wmo op
een hoogte tussen 1.25 en 2.00 meter boven vlak terrein gesitueerd te zijn (zie
ref.1). Het knmi hanteert als standaardhoogte: 150 cm. Het terrein waarboven
gemeten wordt dient bedekt te zijn met kort gemaaid gras, eventuele sneeuw
hoeft niet te worden verwijderd. Het meetelement mag niet significant worden
beïnvloed door zonlicht, straling en weersverschijnselen, zoals neerslag, dauw,
rijp en wind. Hiertoe is het meetelement geplaatst in stralingsafschermende
schotelhut. Deze hut is aan de buitenkant wit en van binnen zwart, zodat
minimale stralingsinvloed bestaat. De ruimte tussen de schotels is zodanig
dat zonlicht en warmtestraling geen invloed heeft op het meetelement, maar
de ruimte in de hut wel op een natuurlijke wijze goed kan ventileren. Zie voor
gedetailleerde informatie over thermometer hutten, ref. 16.
...
6.2 Condities m.b.t. omgeving en meetlocatie/representativiteit waarnemingen
In de nabijheid mogen zich geen obstakels als gebouwen en bomen bevinden,
die van invloed kunnen zijn op de te meten variabele. Deze kunnen door
uitstraling de temperatuur beïnvloeden en aldus de representativiteit van de
waarneming aantasten. Bovendien ontstaat als gevolg van dergelijke objecten
een soort dalstructuur waarbinnen warme of koude lucht blijft “hangen”. De
temperatuur van de lucht in dit “dal” kan zo (sterk) afwijken van de luchttemperatuur
in de omgeving.
Concreet gaat het er om dat het omliggende terrein ten aanzien van gewassen,
beplantingen en bebouwing rondom het waarneemterrein voldoende vrij is,
waarbij op een gebied met een straal:
a) van 25 m er zich geen gewassen en/of beplanting bevinden die een hoogte
van 50 cm te boven gaan
b) tussen 25 m en 50 m er zich geen gewassen en/of beplanting bevinden
met een hoogte tot 1,50 m
c) van 100 m geen obstakels zoals bomen en struiken
d) van 400 m geen obstakels zoals schuren of andere gebouwen en bossen;
Voor eventuele objecten buiten de straal van 100 m zal de hoogte minder
dan 1/10-de van de afstand van het object tot het meetterrein dienen te
zijn.
Mjah, maar dat is niet op 1 meetpunt gebaseerd natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 september 2009 19:59 schreef Monidique het volgende:
Als deze thermometer altijd in een geïsoleerde, "warme" locatie heeft gestaan, houdt dit dan niet in dat de kans groot is dat de gemeten opwarming dus minder is dan in werkelijkheid?
Waar heb je het precies over? Ik snap je niet helemaal,quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:12 schreef Swetsenegger het volgende:
Nou ja, het is in ieder geval wel weer een teken aan de wand dat je altijd kritisch moet blijven tov gemeten resultaten en zeker de conclusies die daar aan verbonden worden. Blij dat je dat nu ook inziet.
Ik geef je gelijk. Is dat zo moeilijk te begrijpen?quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:43 schreef Monidique het volgende:
[..]
Waar heb je het precies over? Ik snap je niet helemaal,.
Wel, nee. Ik krijg vaker gelijk, dat is iets waar ik ondertussen gewend aan ben geraakt. Nee, ik bedoel: 'Blij dat je dat nu ook inziet.' Ik snap niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Het kan vast niet op mij slaan, want, nou ja, dat lijkt me nogal sterk, aangezien ik altijd een uiterst kritische houding aanneem tegenover cijfers en getallen (of nieuwsberichten die in drie alinea's weten te "bewijzen" dat vaststaande feiten hoaxen van de wetenschappelijke elite zijn, bijvoorbeeld), dus dat snapte ik niet helemaal. Logisch gezien kan dit niet op mij slaan; ik ben in het bezit van deze wijsheid en toon dat maar al te vaak. Echter, het lijkt tegen mij gericht, dat is dus het onbegrijpelijke.quote:Op vrijdag 25 september 2009 20:48 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ik geef je gelijk. Is dat zo moeilijk te begrijpen?
Storm in een glas water dus, hoewel het wel een blundertje is, natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:20 schreef Sassie het volgende:
Voor mensen die meer van de achtergrond van de verschillen qua gemeten temperatuur willen weten, hier nog een paar links:
Weer.nl: KNMI verplaatst thermometer stilletjes (het artikel waar het uiteindelijk mee begonnen is)
VWK: Spookverhalen over een KNMI-thermometer
Springt De Bilt er uit qua opwarmingstrend?
Ach, zolang Balkenende , Koenders, Maxima, Wim Lex en alle klimaatwetenschappers nog de hele wereld rondvliegen omdat het de verkeerde kant opgaat (in hun ogen) met het klimaat.. Het zal wel door het afschaffen van de vliegtax komen dat complete regeringen hun eigen uitstoot niet weten te verlagen.quote:Op donderdag 24 september 2009 12:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Ah, de PVV gaat misschien kamervragen stellen?
Dat is inderdaad de conclusie.quote:Op vrijdag 25 september 2009 21:42 schreef Monidique het volgende:
[..]
Storm in een glas water dus, hoewel het wel een blundertje is, natuurlijk.
Ik vlieg de wereld niet rond omdat ik denk dat het de verkeerde kant op gaat met het klimaat. Ik vlieg de wereld over omdat ik denk dat conferentiebezoek en gastwetenschappers helpen in het verkleinen van de onzekerheid in klimaatbegrip en -modellering. Meer dan mijn persoonlijke CO2 footprint. Overigens probeer ik als het enigszins mogelijk is per trein te gaan. (Alles tot aan zuidfrankrijk doorgaans)quote:Op vrijdag 25 september 2009 22:30 schreef kawotski het volgende:
[..]
Ach, zolang Balkenende , Koenders, Maxima, Wim Lex en alle klimaatwetenschappers nog de hele wereld rondvliegen omdat het de verkeerde kant opgaat (in hun ogen) met het klimaat.. Het zal wel door het afschaffen van de vliegtax komen dat complete regeringen hun eigen uitstoot niet weten te verlagen.
En daar zijn via de huidige technologie al vele middelen beschikbaar om als wetenschappers tegen een fractie van de prijs face-to-face te ontmoeten. Het is pure onwil omdat men zgn mensen live wil zien en het werk is een stuk oninteressanter als je niet per business class naar New York hoeft/mag.quote:Op zaterdag 26 september 2009 14:23 schreef thijsdetweede het volgende:
[..]
Ik vlieg de wereld over omdat ik denk dat conferentiebezoek en gastwetenschappers helpen in het verkleinen van de onzekerheid in klimaatbegrip en -modellering. Meer dan mijn persoonlijke CO2 footprint.
Er bestaat volgens mij een gehomogeniseerde De Bilt reeks, waarin onder andere met dat effect rekening is gehouden. Als het goed is wordt deze reeks gebruikt voor klimatologische doeleinden.quote:Overigens zit er nog wel een ander bias in de De Bilt data: Met het uitbreiden van de stad Utrecht wordt het urban heat island effect groter en groter. Volgens mij geeft dit een minstens zo sterk effect, zij het slecht kwantificeerbaar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |