abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73035523
Ik heb onlangs een hangend toilet laten installeren. Er was eerst een staand WC pot, inclusief de afvoer die recht naar beneden ging. Ze hebben toen de vloer opengemaakt en de afvoer verlegd naar de muur.

Het ziet er nu zo uit:

Het probleem dat ik heb is dat ik druppels hoor vallen na het doorspoelen of toevoegen van water in de pot. Ik kan nergens een lekkage vinden, maar het geluid is wel erg irritant. Ik denk dat het komt door de buizen en het residu water dat 'overloopt' de afvoer in, en die druppelt dan op de verlengde horizontale buis onder de vloer.

Bestaat er een manier om van dit geluid af te komen? Misschien door vervanging WC pot met een verkorte versie o.i.d? Ik heb nu een standaard hangend toilet.
pi_73035648
Als je het hebt laten installeren, zou ik deze vraag voorleggen bij de aannemer. Als het een fout is, dan zouden zij dit moeten herstellen. Als je al navraag hebt gedaan: wat zeiden ze?

Het lijkt me niet dat dit gedruppel normaal is bij een hangend toilet, maar ik heb er zelf geen thuis. Misschien is het is wel een vaak voorkomed iets wat me nooit is opgevallen.
pi_73035722
Het druppelen stopt na een paar minuten, dus het is niet zo dat het de hele tijd blijft druppelen. Ik vermoed gewoon in de buizen. Maar het is erg irritant! Ik heb de aannemer gebeld, en die zegt dat het normaal is.
  woensdag 23 september 2009 @ 13:17:34 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73035844
Aannemer moet het oplossen als het een gebrek is, als het alleen vervelend is, zal het op je eigen kosen moeten gebeuren.
Volgens mij zou de horizontale buis een fractie aflopend monteren een optie zijn, of goede geluidisolatie in je voorzetwand. Daar heb je waarschijnlijk nog meer aan....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_73036122
Dat is ook een vreemd iets: het geluid komt ook door de vloer door denk ik, hoewel ze daar beton overheen hebben gestort en getegeld. Alles is inmiddels al betegeld, dus ik kan er niks meer aan doen, tenzij ik het plafond van de onderburen ga openbreken, maar dat lijkt me niet echt wenselijk. Ik ga vandaag voor de zekerheid bij de onderburen kijken of ze een lekkage hebben, maar ik denk van niet, want dan zouden ze allang bij mij zijn aangeklopt.
pi_73042468
Druppelend geluid in een hangend toilet is hoogstwaarschijnlijk een lekkage op het punt waar de wartel van de flexibele slang (die meestal gebruikt wordt vanaf het aansluitpunt van de vaste waterleiding) aan de vulpijp van de stortbak koppelt. Dat druppelen stopt dan in weze niet als de stortbak vol is, maar hoor je niet meer omdat die aansluiting dan onder water zit.

Ik spreek uit ervaring, heb hetzelfde gehad namelijk.

Kwestie van de plaat die het doorspoelmechanisme bedient er af trekken, dan de schroeven los maken die toegang geven tot de stortbak (meestal plastic, kwart slag draaien o.i.d., ook soms japans klik). In de stortbak even die aansluiting een tikkie aandraaien en probeelm zou verholpen moeten zijn lijkt mij (wel met lege stortbak, anders wordt je zo nat ;-))

In jouw geval, omdat je hebt later installeren, aangeven aan aannemer dat je het niet zo accepteert en desnoods in gebreke stelt. Hij/zij komt/komen het maar gewoon fixen. Levering ondeugdelijk product heet dat!
  woensdag 23 september 2009 @ 17:29:01 #7
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73043351
quote:
Op woensdag 23 september 2009 16:56 schreef iphooligan2 het volgende:
Levering ondeugdelijk product heet dat!
Mits er natuurlijk sprake is van lekkage.
pi_73043975
quote:
Op woensdag 23 september 2009 16:56 schreef iphooligan2 het volgende:
Druppelend geluid in een hangend toilet is hoogstwaarschijnlijk een lekkage op het punt waar de wartel van de flexibele slang (die meestal gebruikt wordt vanaf het aansluitpunt van de vaste waterleiding) aan de vulpijp van de stortbak koppelt. Dat druppelen stopt dan in weze niet als de stortbak vol is, maar hoor je niet meer omdat die aansluiting dan onder water zit.

Ik spreek uit ervaring, heb hetzelfde gehad namelijk.

Kwestie van de plaat die het doorspoelmechanisme bedient er af trekken, dan de schroeven los maken die toegang geven tot de stortbak (meestal plastic, kwart slag draaien o.i.d., ook soms japans klik). In de stortbak even die aansluiting een tikkie aandraaien en probeelm zou verholpen moeten zijn lijkt mij (wel met lege stortbak, anders wordt je zo nat ;-))

In jouw geval, omdat je hebt later installeren, aangeven aan aannemer dat je het niet zo accepteert en desnoods in gebreke stelt. Hij/zij komt/komen het maar gewoon fixen. Levering ondeugdelijk product heet dat!
Bedankt, in mijn geval stop het druppelen na 5-10 minuten. Ik denk dat het niet ligt aan het reservoir...maar misschien maak ik een denkfout.
pi_73044612
quote:
Op woensdag 23 september 2009 17:52 schreef Pfft het volgende:

[..]

Bedankt, in mijn geval stop het druppelen na 5-10 minuten. Ik denk dat het niet ligt aan het reservoir...maar misschien maak ik een denkfout.
Lijkt me vrij simpel te testen toch? Watertoevoer afsluiten en doortrekken. Als het dan niet meer druppelt, zit het waarschijnlijk in het reservoir, als het nog wel druppelt niet.
pi_73047938
stopkraan dichtgedaan, reservoir laten leeglopen, en nog steeds gedruppel. Bij de onderburen wezen kijken, en alles is droog daar. Ik ga nu proberen de boel te isoleren met glaswol achter de voorzetwand.
pi_73057423
quote:
Op woensdag 23 september 2009 17:29 schreef error_404 het volgende:

[..]

Mits er natuurlijk sprake is van lekkage.
Hoezo dat dan?

De goede man/vrouw heeft toch geen druppelaar besteld, maar een hangend toilet?

Als er dan na installatie van dat toilet (een toilet druppelt normaal gesproken niet) een duidelijk hoorbare druppel aanwezig is na doorspoelen van het zojuist geinstalleerde toilet, kan men niet anders concluderen dan dat het gedruppel gerelateerd is aan het zojuist geinstalleerde toilet, en dus dient de installateur dat gewoon te komen herstellen. Doet de installateur dat niet, kun je de installateur in gebreke stellen, ongeacht het feit dat de oorzaak onbekend is. Jusit omdat bekend is dat het gedruppel ontstaan is na het installeren van het toilet, en het gedruppel niet verwacht mag worden van een normaal toilet, is er dan sprake van een ondeugdelijk product.

Dus....

Gewoon niet zelf klooien, maar aannemer in gebreke stellen.
  donderdag 24 september 2009 @ 09:28:55 #12
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_73061272
quote:
Op woensdag 23 september 2009 23:57 schreef iphooligan2 het volgende:

Als er dan na installatie van dat toilet (een toilet druppelt normaal gesproken niet) een duidelijk hoorbare druppel aanwezig is na doorspoelen van het zojuist geinstalleerde toilet, kan men niet anders concluderen dan dat het gedruppel gerelateerd is aan het zojuist geinstalleerde toilet, en dus dient de installateur dat gewoon te komen herstellen. Doet de installateur dat niet, kun je de installateur in gebreke stellen, ongeacht het feit dat de oorzaak onbekend is. Jusit omdat bekend is dat het gedruppel ontstaan is na het installeren van het toilet, en het gedruppel niet verwacht mag worden van een normaal toilet, is er dan sprake van een ondeugdelijk product.
1) Het is niet met zekerheid vastgesteld dat het gedruppel veroorzaakt is door werkzaamheden van de aannemer
2) Hoe irritant ook, maar een druppelend geluid is geen bouwkundig gebrek
3) Het is niet vastgesteld dat het gedruppel door lekkage veroorzaakt wordt, danwel veroorzaakt.
4) Een druppelend geluid heeft niets met een ondeugdelijk produkt te maken.

Believe me, ik heb een hoop ervaring met de combinatie aannemers-advocaten en in gebreke stellen ga je in dit geval echt niet redden.
pi_73062179
Dat is het lastige, er is geen lekkage. De aannemer zegt dat het normaal is, en ik stoor me aan het geluid. In de voorzetwand is een roostertje geplaatst zodat ik bij de stopkraan kan komen. Ik vermoed dat hierdoor het geluid te horen zit. Normaal gesproken is dan alles dichtgetimmerd. Ik ga steenwol halen (geen idee hoe het eruit ziet) om de afvoer achter voorzetwand mee te bedekken. Ik hoop dat het geluid dan wegvalt of nauwelijks meer te horen is.
pi_73062859
Een roostertje gelaatst in de voorzetwand op de stopkraan te bereiken?
Normaliter zit de stopkraan van een inbouwreservoir achter het bedieningspaneel
pi_73063446
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:41 schreef exlurker het volgende:
Een roostertje gelaatst in de voorzetwand op de stopkraan te bereiken?
Normaliter zit de stopkraan van een inbouwreservoir achter het bedieningspaneel
Het is niet de stopkraan voor het reservoir, maar voor de wc + badkamer. Ik heb nog een huis met dubbele steigleiding.
pi_73067318
quote:
Op donderdag 24 september 2009 09:28 schreef error_404 het volgende:

1) Het is niet met zekerheid vastgesteld dat het gedruppel veroorzaakt is door werkzaamheden van de aannemer
2) Hoe irritant ook, maar een druppelend geluid is geen bouwkundig gebrek
3) Het is niet vastgesteld dat het gedruppel door lekkage veroorzaakt wordt, danwel veroorzaakt.
4) Een druppelend geluid heeft niets met een ondeugdelijk produkt te maken.

Believe me, ik heb een hoop ervaring met de combinatie aannemers-advocaten en in gebreke stellen ga je in dit geval echt niet redden.
1) Het is ook niet met zekerheid vastgesteld dat het niet door de werkzaamheden van aannemer veroorzaakt is. En toch concludeert de aannemer dat hij niet langs hoeft te komen.
2) Maar het druppelend geluid is niet besteld, en het staat wel vast dat het na installatie hangend toilet is opgetreden.
3) Dat hoeft ook niet, het gaat er om dat het druppelende geluid als niet normaal beschouwd mag worden
4) Als je een hanged toilet laat installeren mag je verwachten als consument dat dit goed en deugedelijk gebeurd, zonder druppelende geluiden (want dat hoort niet), dus er is wel degelijk sprake van een ondeugdelijk geleverd product (product is in dit geval de levering + installatie)

Ik geloof je, je zult ongetwijfeld veel ervaring met aannemers hebben. Mijn ervaring is dat in gebreke stellen (zeker als je een rechtsbijstandverzekering hebt) wel degelijk zin heeft in dergelijke gevallen.

Je kan het natuurlijk ook gewoon lekker laten druppelen. Na enkele jaren zal het druppelen wel ophouden als het dichtgekalkt is
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')