quote:
Op maandag 7 februari 2011 09:12 schreef Orbis het volgende:Haar beweegredenen zijn toch wel duidelijk? Nina is tot in het diepst van haar wezen gestoord en gefrustreerd. En haar moeder speelt hierin een heel duidelijke rol die niet verder uitgelegd had hoeven worden. De schizofrenie is natuurlijk een aandoening waar al geen ontstaansgeschiedenis gekoppeld kan worden. Maar de druk die de moeder op Nina uitoefent is toch wel duidelijk, Nina is haar tweede kans op succes. De psychologisch (extreem) fragiele Nina gaat hier nu eenmaal zeer sterk in mee.
Robby87, ik zou de film nog eens goed bekijken en dan vooral letten op de moeder. Volgens mij is zij de bron van alle ellende. Ze behandelt Nina als een klein kind (zie haar kamer, het gedoe met de taart, het gebrek aan privacy), is extreem dwingend en blijkens alle tekeningen (doodenge scène toen die gingen praten...) is ze ook een tikje geobsedeerd. En door al dit gedrag heeft Nina zich nooit tot sterk en weerbaar mens kunnen ontwikkelen. Door de eeuwige druk op haar was ze daarom ook zo gebrand op de rol van Zwanenkoningin, denk ik. De repressieve en vernederende behandeling door haar moeder verklaart dan ook waarom ze op geen enkele wijze op haar gemak is met zichzelf.
Nu ik dit zo lees klinkt het erg aannemelijk en wellicht heb ik wat te snel geoordeeld. Ik heb de eerste keer niet echt gelet op de moeder, dat zij Nina in de weg loopt van haar doorbraak was mij al lang duidelijk, maar niet dat het zo'n impact heeft als je nu beschrijft.