Alle beschreven taferelen speelden zich af in de laatste 22 maanden van Bush' ambtstermijn.Dat George Bush niet de snuggerste aller presidenten was, daar was u zelf ook allicht al achtergekomen. Zijn voormalige speechschrijver Matt Latimer doet er nu nog een schepje bovenop door in een boek met enkele onthutsende details op de proppen te komen.
"Snap er geen jota van"Zo blijkt dat Bush niet echt kaas gegeten had van de financiële crisis, en al zeker niet als zijn regering voor miljoenen dollars borg moest staan. "We kopen laag en verkopen hoog", bleef hij herhalen, tot experts er hem op wezen dat het plan zo niet in elkaar zat. "Waarom heb ik dit voorstel ondertekend als ik er zelf geen jota van snap?", volgde er toen. Bush keek naar verluidt ook nooit naar het nieuws, wat kan verklaren waarom hij nooit gebukt ging onder de scherpe kritiek van de buitenwereld.
"Tijd dat ze me wegsteken"We leren in 'Speech Less: Tales of a White House Survivor' ook hoe Bush over een van zijn voorgangers dacht. "Als ik me op mijn 82ste gedraag zoals Jimmy Carter, dan wordt het tijd dat ze me wegsteken", liet hij optekenen.
Ook zijn potentiële opvolgers kregen een veeg uit de pan. Hij ging ervan uit dat Hillary Clinton met de vingers in de neus de Democratische presidentsnominatie in de wacht zou slepen. "Wacht maar tot ze met haar dikke kont aan mijn bureau zit", vreesde Bush al. In Barack Obama geloofde hij niet echt. "We leven in een gevaarlijke wereld. Die kerel weet niet waar hij aan begint en is bijlange niet bekwaam genoeg voor deze job", klonk het.
"Palin gouverneur van Guam?"Ook bij de kwaliteiten van eigen partijleden had hij de nodige bedenkingen. "Wie is Sarah Palin, gouverneur van Guam? (een eilandje in de Grote Oceaan; nvdr)", vroeg hij zich spottend af. Waarop het iets serieuzer klonk: "Die vrouw heeft (als 'running mate van presidentskandidaat John McCain; nvdr) een taak gekregen waar ze niet klaar voor is. Ze heeft geen ervaring in de nationale politiek." Kortom: hij en enkel hij alleen was geknipt voor de veeleisende job van president, leek het wel. (svm)
Bron