abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72992154
Wie werkt er al volgens de principes van het nieuwe werken?
Veel bedrijven zijn er mee bezig en maken bijvoorbeeld thuiswerken mogelijk en bieden flexibele werkplekken aan... Wat zijn jullie ervaringen?
  Licht Ontvlambaar dinsdag 22 september 2009 @ 09:37:03 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_72992182
Een iets uitgebreidere OP zou geen overbodige luxe zijn...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_72992249
volgens mij bestaat dit al héél lang wat jij nu zegt. Werken 2.0 houdt meer in: werken wanneer je wilt, hoe jij wilt en waar jij wilt.

Wanneer: van mij part 3 uur 's nachts een paar uur en overdag 3 uurtjes en ergens einde van de middag. Zodat je 's ochtends je kindje kan brengen naar school.

Dat je niet meer gebonden bent aan aanwezigheid maar volledig wordt afgerekend op prestaties.

En op dit moment zijn naar mijn mening NIET veel bedrijven bezig met het nieuwe werken. flexibele werkplekken vragen hoge investering en verandering in cultuur en structuur van een organisatie.
Deze investiring wordt niet gedaan omdat de noodzaak niet hoog is.
2 Delen Vodka, 1 Deel Lime (of was het nu andersom) www.omnivas.nl
  dinsdag 22 september 2009 @ 09:59:03 #4
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_72992626
Dat bestaat al héél lang.

Thuiswerken zou ik wel willen, maar is met mijn werk moeilijk haalbaar. Dan zou ik enorme stapels dossiers mee naar huis moeten slepen.

Een flexibele werkplek lijkt me niet prettig.
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:38:18 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_72995405
Ik zou het wel willen, maar het is enigszins onmogelijk met mijn huidige baan.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_72996562
Zag zelf dit fimpje op youtube... Gaat echt over het einde van werken op kantoren.
pi_72998645
Het bestaat wel al lang, maar in hoeveel organisaties wordt er nou echt 'het nieuwe werken' toegepast? Zoals het er bij, bijvoorbeeld, Microsoft Nederland aan toe gaat is volgens mij nog steeds vrij uniek.

Het bedrijf waar ik eerst werkte was helemaal lyrisch over 'vrijwerken' en wat zou het geweldig zijn als we dat allemaal deden.

Ondertussen mocht je alleen tussen 7:30 en 18:30 aanwezig zijn op kantoor, werd je geacht allerlei nutteloze vergaderingen fysiek bij te wonen en bleek dat ze met vrijwerken vooral bedoelden dat je een laptop mee moest sjouwen en elkaars kantoor ongevraagd in gebruik nemen onder het mom van 'flexplek'.
Springfield's looking pretty dusty today
pi_73007974
ik mag toegeven dat ik voor een werkgever werk die het nieuwe werken volledig heeft geadopteerd.

natuurlijk zijn hier functies bij die hier meer en minder geschikt voor zijn. ik als technisch eindeverantwoordelijk voor onze technische implementaties vind het prima. lekker overdag doen waar k zin in heb, designs maken voor mijn werk, maar wel op mijn eigen tijden.
voor de receptie bij ons gaat dit natuurlijk niet op, dat is van 9 tot 5.
ik kan zelf mijn eigen tijden bepalen, als mijn prestaties maar op niveau blijven. wanneer ik echter naar klanten toe ga, pas ik me natuurlijk aan aan hun werktijden.

de hoeveelheid bedrijven die dit echter hebben geadopteerd is op 1 hand te tellen...
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
  dinsdag 22 september 2009 @ 16:55:51 #10
61776 MaddoxX
Like I care :')
pi_73008083
Hmm waar ik nu werk is het normaal om thuis te werken.. remote inloggen @ je werkplek van thuis uit en af en toe @ kantoor je laten zien voor wat je alleen daar kan afhandelen ...
I have no rival, no man can be my equal. ♥
pi_73008361
Ik denk dat het in de praktijk niet haalbaar is
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_73009470
Van mij hoeft het ook niet.

Ik ben laatst ook bij Microsoft geweest en het eerste wat ze doen is vertellen hoe geweldig dat nieuwe werken wel niet is, en dat zelfs de directeur geen eigen bureau heeft.
Het zal allemaal wel, ben er zeker niet van onder de indruk.

Gechargeerd, denk ik dat het vooral leuk is voor vage consultants en managers die sowieso al dag en nacht in de weer zijn, altijd en overal bereikbaar willen zijn, en hun laptop het liefst mee naar bed nemen. En op die manier vooral de indruk wekken als alsof ze het druk hebben.

De aard van mijn werk is software ontwikkelen, en dit vereist volgens mij heel iets anders: in ieder geval een goed ingerichte arbo verantwoorde werkplek (dus geen flexplek).
Daarnaast is er sprake van intensieve samenwerking in een ontwikkelteam, functionele mensen en testers.
Ook horen hier zaken bij als pair-programming, dagelijkse stand-up meetings, elkaars code reviewen, gezamelijk software problemen analyseren, kennisoverdracht enz.

Dan is het toch handiger en prettiger als je op vaste tijden bij elkaar bent en bij je collega's langs kunt lopen ipv te mailen/bellen/chatten. Ontwikkelen doe je namelijk nooit in je eentje. Bij het bedrijf waar ik werk kun je 1 vaste dag per week thuiswerken, en dat vind ik ook meer dan zat.

Verder heb ik ook geen behoefte aan vreemde of afwijkende werktijden. Prima als andere het wel prettig om om 2 uur 's nachts te werken, maar ik werk overdag en 's avonds/'s nachts werk ik niet, aangezien ik dit gewoon als ouderwetse vrije tijd beschouw. Sterker nog: zodra ik het gebouw uit loop is het klaar wat mij betreft.

Maar goed, als ze er bij Microsoft allemaal zo blij mee zijn, mijn zegen hebben ze.
Als ze het bij mijn huidige werkgever gaan doorvoeren, ben ik daar denk ik vrij snel weg.
pi_73009619
Denk dat als iedereen 1 dag in de week thuis zou werken het aantal files nog verder zou dalen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_73011063
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 17:31 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Denk dat als iedereen 1 dag in de week thuis zou werken het aantal files nog verder zou dalen
Als men dat dan niet op dezelfde dag doet wel. Je kan dat nu al merken op bijvoorbeeld de vrijdag, dan zijn een hoop mensen niet aan het werk en kan je lekker doorrijden.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73011163
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 18:11 schreef Prutzenberg het volgende:

[..]

Als men dat dan niet op dezelfde dag doet wel. Je kan dat nu al merken op bijvoorbeeld de vrijdag, dan zijn een hoop mensen niet aan het werk en kan je lekker doorrijden.
Behalve bij een lang weekend of in de zomer
pi_73011252
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 18:14 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Behalve bij een lang weekend of in de zomer
Dan moet je vanaf 10:00u van de weg zijn. Dan komen de zondagsrijders een paar files neerzetten.
Op donderdag 6 september 2012 @ 21:41 schreef Shakkara het volgende:
Uiteraard is het volgens Rutte en consorten de schuld van een imaginair links kabinet dat we ooit ergens in het verleden gehad schijnen te hebben.
pi_73017246
Interessante reacties. Maar nog weinig concrete ervaringen. Zelf lijkt het me raar, zelf houd ik er wel van dat op kantoor mijn werk is, en dat thuis prive is... 2 gescheiden werelden dus.
pi_73018522
Ik heb op mijn werk een vaste werkplek met ingesteld bureau en stoel, maar heb ook de mogelijkheid om thuis te werken. Ik probeer dat te beperken, anders krijg je inderdaad dat je iedere dag na werktijd nog 'even' bezig bent.

Ik vind het wel fijn dat de mogelijkheid er is, maar naar mijn werk gaan heeft toch duidelijk de voorkeur boven thuiswerken.
pi_73024917
Ik vind het irritant. ik ben helemaal voor thuiswerken, maar wel met een 'eigen' werkplek op kantoor.
Op kantoor hebben wij flexplekken/een kantoortuin. Dat is irritant omdat iedereen de stoelen gaat instellen naar zijn eigen voorkeuren en stoelen daar brak van worden. Dan heb je een stoel die op kleuterhoogte blijft staan, of die zich niet laat verstellen. Irritant. Ik ben ook voor gedeeltelijk thuiswerken; het meerendeel van het werk moet wel op kantoor plaatsvinden. Dat werkt makkelijker met communiceren, mensen blijven op de hoogte van wat er speelt. 1-2 werkdagen per week thuiswerken is ideaal.

Zodra je aan komt was ik eerst een tijd bezig met instellen van je werkplek. Ik heb gewoon mijn eigen werkplek geregeld, dit omdat ik een hoop 'troep' heb die ik kwijt moet bij mijn bureau. Op die manier zitten er geen andere mensen met hun vieze handen aan mijn spullen
pi_73025402
Flexplekken, thuiswerken, eigen tijden indelen....mijn werkgever streeft erna. Flexplekken zijn er al (en soms rete irritant), thuiswerken gebeurt sporadisch en eigen tijden indelen levert nog veel vreemdere blikken op.

Ik hou niet van vaste werktijden, al sinds mijn 18e niet (jeetje wat ben ik al oud). Ik vind nog steeds dat mijn prestaties leidend zijn. Mijn werkgever streeft daar dus ook naar maar je ziet dat het veel vragen oproept. Ga ik om 3 uur naar huis: Ga je nu al naar huis? Ja inderdaad...ik ga boodschappen doen want nu is het lekker rustig en daarna ga ik thuis nog even werken.
Maar niet iedereen kan die verantwoordelijkheid aan denk ik. Ik weet dat ik mijn werk afkrijg en dat het kwalitatief hoogwaardig is, soms werk ik 30 uur in de week, soms 40 uur (heb contract voor 36 uur per week)

Sterker nog als ik die vrijheid niet zou hebben zou ik allang een andere baan hebben gezocht. Moet ik wel zeggen dat ik 2 projecten draai en die allebei in mijn eentje draai. Ik ben daar dus in mijn eentje verantwoordelijk voor. Overleggen moet ik genoeg, maar er is eigenlijk niemand die exact weet wat ik doe totdat de deadline daar is....dus als ik geen reet doe komen ze daar pas bij de deadline achter.

Ik denk dat werknemers wel volgens het nieuwe werken principe willen werken maar managers kunnen het (nog) niet aan. Wat moeten ze nog managen als er fysiek niemand aanwezig is? Wat moeten ze managen als er niet geklokt wordt?
  woensdag 23 september 2009 @ 00:21:16 #21
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_73026566
Volgens mij gaat dat net als met de introductie van labtops en mobieltjes.

Any time, any where.

Betekend in de practijk

All the time, every where.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
  woensdag 23 september 2009 @ 00:33:02 #22
224610 Kaar68
~eerst denken dan doen~
pi_73026848
Het bedrijf moet er ook net geschikt voor zijn natuurlijk. Sommige kantoren hebben te maken met klanten die onverwachts binnen kunnen lopen (denk aan makelaar, thuiszorgorganisatie, assurantiekantoor) en dan gaat thuiswerken een beetje moeilijk.
~gedachten zijn meestal geen feiten~
pi_73152341
quote:
Op woensdag 23 september 2009 00:21 schreef kless het volgende:
Volgens mij gaat dat net als met de introductie van labtops en mobieltjes.

Any time, any where.

Betekend in de practijk

All the time, every where.
Mee eens, en wie wil dat nou...

Bij Microsoft moet je continu je bereikbaarheid aangeven in een soort MSN achtig programma. Kan dus ook makkelijk worden bijgehouden. De 'ultieme' work-holic Microsoft consultant, zorgt natuurlijk dat hij per dag zoveel mogelijk online uren scoort.

En ze noemen het een voordeel als je zelf je tijd kan indelen. Dat is inderdaad heel prettig. Maar dan wel zolang iets goed planbaar is, en planningen ook realistisch en haalbaar zijn (helaas is de praktijk anders), en je zelf alle controle hebt over die planning (dus niet afhankelijk bent van anderen of externe factoren). Ik ben software ontwikkelaar, en kan mijn werkzaamheden voor hooguit een paar dagen plannen.
Daarna wordt het meer schatten dan plannen.

Echter, met tijdsplanningen die uitlopen en in de praktijk onrealistische deadlines zullen veel managers creatief hun verantwoordelijkheden gaan afschuiven naar de medewerkers. Dan wordt overwerken vanzelf de norm, en doorlooptijden geen issue meer belangrijk. Want er zitten immers 168 uur in een week, ipv 40.
Maar misschien overdrijf ik nu...
pi_73152444
Het lijkt me heerlijk maar het is in het onderwijs natuurlijk maar zeer ten dele haalbaar. Daar is alles zo star als wat: vast lesrooster, vaste vakanties, niks vrije dag opnemen. Maar voor zover ik de vrijheid kan nemen neem ik 'm: zo kijk ik in het weekend nooit proefwerken na in de ochtend, want dan wil ik uitslapen en rustig op gang komen. Veel van mijn 'thuiswerk' doe ik vrij laat in de avond.
pi_73155883
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:08 schreef quarterpounder het volgende:

[..]

Mee eens, en wie wil dat nou...

Bij Microsoft moet je continu je bereikbaarheid aangeven in een soort MSN achtig programma. Kan dus ook makkelijk worden bijgehouden. De 'ultieme' work-holic Microsoft consultant, zorgt natuurlijk dat hij per dag zoveel mogelijk online uren scoort.
onzin. jij hebt het over Office Communicator. deze tool geeft aan wanneer mensen in afspraken zitten, wannee rmensen tijd gepland hebben, of beschikbaar zijn. de statussen kunnen niet eens gelogd worden.

je kunt JUIST aangeven dat je NIET beschikbaar bent, dat is het hele ding. in plaats van irritante collega;s die je storen tijdens je werk, geef je duidelijk aan dat je niet beschikbaar bent,
quote:
Op zondag 27 september 2009 17:08 schreef quarterpounder het volgende:

En ze noemen het een voordeel als je zelf je tijd kan indelen. Dat is inderdaad heel prettig. Maar dan wel zolang iets goed planbaar is, en planningen ook realistisch en haalbaar zijn (helaas is de praktijk anders), en je zelf alle controle hebt over die planning (dus niet afhankelijk bent van anderen of externe factoren). Ik ben software ontwikkelaar, en kan mijn werkzaamheden voor hooguit een paar dagen plannen.
Daarna wordt het meer schatten dan plannen.

Echter, met tijdsplanningen die uitlopen en in de praktijk onrealistische deadlines zullen veel managers creatief hun verantwoordelijkheden gaan afschuiven naar de medewerkers. Dan wordt overwerken vanzelf de norm, en doorlooptijden geen issue meer belangrijk. Want er zitten immers 168 uur in een week, ipv 40.
Maar misschien overdrijf ik nu...
je overdrijft inderdaad.
ja natuurlijk wordt er misbruik van gemaakt, net als er gebruik van wordt gemaakt, net als bij elk systeem.
en dank u meneer Dood,
dat u af en toe wat neemt.
Ik weet nu wat verdriet is,
en onze tijd is maar geleend.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')