abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72983975
Hoi ouders,

Als ik de vraag ergens anders moet stellen, schop of merge maar.

Maar ik ben benieuwd hoe dit zit bij andere ouders.

Mijn kuiken van negen jaar zit sinds een week of drie in groep zes (klas 4).
Vanaf groep vier kwam er af en toe huiswerk mee van school. Spelenderwijs en steeds een beetje serieuzer. Prima.

Vorig schooljaar af en toe wat papiertjes met woordenlijsten. Maar allemaal prima te doen en bij te helpen. Maar sinds vorige week krijgt ze ineens een paar keer per week huiswerk mee en dat gaat allemaal niet half. Topografie, niet eerst de provincies en daarna grote steden. Nee, vier dagen de tijd om na school de provincies, grootste steden, andere grote steden, alle rivieren, buurlanden te kennen en tegelijkertijd twee a4tjes aan woordenlijsten.

Mijn kuiken is slim genoeg maar enorm lui en school vindt ze voornamelijk alleen maar gezellig en ze behoort gewoon bij de middenmoot.

Situatie is nu ineens dat er anderhalf uur (met korte pauzes) per dag besteed moet worden aan haar huiswerk. Zij heeft er geen zin in, dus er is sprake van strijd en zit je als ouder dus ook anderhalf uur te helpen want anders komt het gewoon niet goed.

Is dit normaal? Ik ben absoluut de strengste hier in huis maar ik begin het gewoon zielig te vinden voor haar. Niet buiten spelen en ineens maar leren. Ze is verdorie nog maar negen jaar. .

Ik heb geen referentiekader omdat de mensen om ons heen of heel klein grut hebben of grote pubers en wanneer ik terugkijk op mijn eigen jeugd kregen we pas halverwege zesde klas huiswerk mee om alvast te wennen aan de brugklas.

Vandaar mijn vraag, gaat dit bij jullie ook zo?
pi_72984112
Niet normaal imo......
  PR/Manusje van alles maandag 21 september 2009 @ 22:18:51 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_72984140
Toen ik in groep zes zat kreeg ik ongeveer hetzelfde mee naar huis.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_72984141
Toen ik in groep 6 zat, kreeg ik ook zoveel leerwerk.
In groep 4 en 5 kregen wij zelfs al (een beetje) topo. De provincies en grote steden, en toen ook de rivieren, ja.
pi_72984364
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:18 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:
Toen ik in groep 6 zat, kreeg ik ook zoveel leerwerk.
In groep 4 en 5 kregen wij zelfs al (een beetje) topo. De provincies en grote steden, en toen ook de rivieren, ja.
Een beetje topo is goed he. Maar heb je gelezen wat ik in de OP schreef?

Overigens bedankt voor de reacties tot zover, ik hoop op nog meer.
Want dan kan ik in ieder geval een beetje een plaatje maken van wat gangbaar is. Dit wat nu ineens gebeurd vind ik toch echt niet gewoon.
  maandag 21 september 2009 @ 22:24:48 #6
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_72984435
Bij ons begon het huiswerk pas in groep 7 kan ik me herinneren. Beetje reken en taal oefeningen en wat topografie opdrachten/leerwerk. Uurtje werk in de week voor mij toen, plus nog het leerwerk (wat ook een uurtje was voor mij). Dit vind ik achteraf eigenlijk best wel weinig. Maar 1,5 uur per dag is op die leeftijd echt te veel vind ik. (Zoveel deed ik op de middelbare niet eens)
pi_72984441
Ik vind het erg veel huiswerk. Bij ons op school krijgen ze iig niet zo veel. En al helemaal niet zo vroeg.
Ga eens in gesprek met leerkracht/directeur.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_72984481
Mijn dochter zit nu ook in groep 6, maar ik heb haar nog niet met huiswerk gezien. Nu is ze een vlotte leerling en zou het kunnen dat ze veel in de klas doet, maar ik kan me van mijn zoon niet herinneren dat hij dagelijks zat te blokken (die was ook middenmoot).
Hij kreeg wel topo toetsen, maar niet zo veel en zo snel achter elkaar. Ik neem aan dat mijn dochter dit jaar die toetsen ook krijgt en daar thuis dus ook mee aan de slag moet, maar toch niet in zo'n hoog tempo, mag ik hopen....Het moet wel leuk blijven, natuurlijk. Ik vind 1,5 uur huiswerk per dag wel erg veel.
Bespreek eens met andere ouders uit de klas of hun kinderen ook zo lang bezig zijn of kaart het aan bij de juf.
Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.
pi_72984496
Heb je het al eens op school gevraagd?
Ik weet van vroeger dat ik bijna nooit huiswerk had, omdat ik veel tijdens de lessen kon doen. Mijn zusje had wel genoeg huiswerk, omdat ze langzaam werkte en veel kwekte. Misschien dat jou kind ook meer op school zou kunnen doen, maar het daar niet lukt/wil/doet?
pi_72984579
Ik kreeg vroeger ook wel huiswerk in groep 6 maar daar hoefde ik dan niet elke dag 1,5 uur voor te blokken. Nu kreeg ik inderdaad wel topografie, maar zeker niet zoveel in 1 keer. En woordjes waren ook maar 1x per week.

Praat eens met de andere ouders (op het schoolplein) of met degene die voor de klas staat.
pi_72984606
ik kan me niet herinneren dat ik vroeger ooit zoveel tijd heb moeten besteden aan huiswerk op de basisschool. Maar goed dat is wel 15 jaar geleden ofzo inmiddels.
Maar toch vind ik het wel heel erg veel klinken. Een beetje huiswerk lijkt me niets mis mee maar een kind van 9 moet ook nog gewoon buiten kunnen spelen. Als je om half vier thuis komt en om 8 uur naar bed gaat (ofzoiets?) en je moet tussen die tijd ook nog eten, ontspannen eventueel een sport ofzo doen en 1,5 uur aan je huiswerk besteden dan heb je een flink druk programma vind ik.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_72984632
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:18 schreef Rekkie het volgende:
Niet normaal imo......
Het woord kuiken gebruiken ja.

Helemaal dichtgetikt
pi_72984660
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:24 schreef Moonah het volgende:
Ik vind het erg veel huiswerk. Bij ons op school krijgen ze iig niet zo veel. En al helemaal niet zo vroeg.
Ga eens in gesprek met leerkracht/directeur.
Ben ik absoluut van plan maar daarvoor heb ik wel een referentiekader nodig.

Ik ben al van 1973, nog uit het klassentijdperk en ik kon lekker spelen op die leeftijd.
En ik zie gewoon duidelijk dat het te zwaar is voor haar. Haar stem stond vanmiddag gewoon op huilen en maar doorgaan, het is haar duidelijk teveel.
Neemt niet weg dat ze doorgaans enorm lui is hoor en ze het uiteraard ook niet leuk vindt allemaal. En ook al laat ik het haar niet blijken, ik vind het gewoon zielig voor haar.
pi_72984721
Ik denk overigens dat je kind dommer is dan je denkt. Ik leerde dat in een half uurtje ofzo.
pi_72984775
Groep 6, anderhalf uur huiswerk per dag? Is veel te veel
Noot noot.
pi_72984835
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:30 schreef Repeat het volgende:
Ik denk overigens dat je kind dommer is dan je denkt. Ik leerde dat in een half uurtje ofzo.
Ja maar jij was toen al 21......
pi_72984896
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:32 schreef Jojoortje het volgende:
Groep 6, anderhalf uur huiswerk per dag? Is veel te veel
Ja, maar jij bent ook een kuikentje.
  maandag 21 september 2009 @ 22:36:00 #18
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_72984901
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:29 schreef Stali het volgende:

[..]

Ben ik absoluut van plan maar daarvoor heb ik wel een referentiekader nodig.

Ik ben al van 1973, nog uit het klassentijdperk en ik kon lekker spelen op die leeftijd.
En ik zie gewoon duidelijk dat het te zwaar is voor haar. Haar stem stond vanmiddag gewoon op huilen en maar doorgaan, het is haar duidelijk teveel.
Neemt niet weg dat ze doorgaans enorm lui is hoor en ze het uiteraard ook niet leuk vindt allemaal. En ook al laat ik het haar niet blijken, ik vind het gewoon zielig voor haar.
Probeer ook qua referentiekader te kijken naar wat andere ouders zeggen. Die spreek je vast wel bij het kind op school afzetten/ophalen of spelen bij vriendjes.

Hier is nog een topic voor (toekomstige) leraren:
Pabo!
Misschien kun je daar je vraag ook stellen.
pi_72984935
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:23 schreef Stali het volgende:

[..]

Een beetje topo is goed he. Maar heb je gelezen wat ik in de OP schreef?
Heb jij mijn post gelezen?
Ik zei dat wij dat al in groep 4 en 5 kregen, dus in groep 6 kregen wij ook veel leerwerk.
pi_72984995
Hier (9 jaar, groep 7) is het in elk geval veel minder. (komt nauwelijks op een kwartier gemiddeld per dag (vaak überhaupt niet eens))

Heeft het misschien te maken met de hoeveelheid werk die ze op school verzet?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  Moderator / Redactie Sport maandag 21 september 2009 @ 22:39:18 #21
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_72985039
Groep 6... ehh dat was 1998/1999. Wij hadden iedere week iets te leren of topo of geschiedenis. We hadden ook altijd wel iets te maken, taal of rekenopdracht. Soms wat anders. Je had er een week de tijd voor en kostte zeker geen anderhalf uur per dag.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_72985063
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:28 schreef huuphuup het volgende:
ik kan me niet herinneren dat ik vroeger ooit zoveel tijd heb moeten besteden aan huiswerk op de basisschool. Maar goed dat is wel 15 jaar geleden ofzo inmiddels.
Maar toch vind ik het wel heel erg veel klinken. Een beetje huiswerk lijkt me niets mis mee maar een kind van 9 moet ook nog gewoon buiten kunnen spelen. Als je om half vier thuis komt en om 8 uur naar bed gaat (ofzoiets?) en je moet tussen die tijd ook nog eten, ontspannen eventueel een sport ofzo doen en 1,5 uur aan je huiswerk besteden dan heb je een flink druk programma vind ik.
Ze komt om tien over drie thuis en gaat inderdaad tussen half acht en acht naar bed.
Als ze uit school komt, eerst even wat drinken en wat lekkers, even ontspannen maar daarna mag ze aan de bak, daarna eten, douchen, kort tv en op woensdagavond karate wat ze heel leuk vindt.

In die drie weken is het compleet anders. Vandaag ook, mooi weer en kinderen spelen lekker buiten, haar hartsvriendin zit een groep lager en die krijgt een paar keer per schooljaar eens wat mee en zij moet iedere dag leren.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en ik lees ze graag zodat ik een beetje een plaatje kan maken en een gesprek met haar juf aan kan gaan.
pi_72985075
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:36 schreef bioloogje het volgende:

[..]

Probeer ook qua referentiekader te kijken naar wat andere ouders zeggen. Die spreek je vast wel bij het kind op school afzetten/ophalen of spelen bij vriendjes.

Hier is nog een topic voor (toekomstige) leraren:
Pabo!
Misschien kun je daar je vraag ook stellen.
Waarom zou je dat doen als je je vraag ook aan wat wildvreemden op een forum kunt vragen met hun kind op een heel andere school?
pi_72985092
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:36 schreef Isetmyfriendsonfire het volgende:

[..]

Heb jij mijn post gelezen?
Ik zei dat wij dat al in groep 4 en 5 kregen, dus in groep 6 kregen wij ook veel leerwerk.
Maar 1½ aan je huiswerk zitten is inderdaad veel.

Edit: edit fail. Nja.
pi_72985136
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:39 schreef Stali het volgende:

[..]

Ze komt om tien over drie thuis en gaat inderdaad tussen half acht en acht naar bed.
Als ze uit school komt, eerst even wat drinken en wat lekkers, even ontspannen maar daarna mag ze aan de bak, daarna eten, douchen, kort tv en op woensdagavond karate wat ze heel leuk vindt.

In die drie weken is het compleet anders. Vandaag ook, mooi weer en kinderen spelen lekker buiten, haar hartsvriendin zit een groep lager en die krijgt een paar keer per schooljaar eens wat mee en zij moet iedere dag leren.

Nogmaals bedankt voor alle reacties en ik lees ze graag zodat ik een beetje een plaatje kan maken en een gesprek met haar juf aan kan gaan.
Ik zou ook eens (zoals al meerdere keren aangegeven) met andere ouders praten. Misschien dat hun kinderen wel maar een kwartier per dag bezig zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')