FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Roze iPod ruilen tegen zelfde kleur?
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 20:32
Moeders heeft trots een roze iPod nano gekocht, maar deze blijkt het niet goed te doen. Aan de oplader werkt die allemaal prima, maar zodra die van de oplader is: geen reactie meer. Lijkt dus iets met de batterij te zijn.

Dat wordt dus ruilen bij de winkel lijkt me. Maar probleem: bij die winkel was het de laatste roze iPod nano 4e generatie te zijn en mijn moeder wil per se een roze. Sta ik in mijn recht als ik daarom vraag?
Headedmaandag 21 september 2009 @ 20:32
TVP
Tamashiimaandag 21 september 2009 @ 20:33
Vast wel. Gewoon doen.
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 20:34
Het is inderdaad een beetje een vraag. Maar ik was toch benieuwd.
Headedmaandag 21 september 2009 @ 20:34
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:33 schreef Tamashii het volgende:
Vast wel. Gewoon doen.
Kan toch niet als ze de laatste had..
-skippybal-maandag 21 september 2009 @ 20:34
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:32 schreef MadGuy het volgende:
mijn moeder wil per se een roze.
Tamashiimaandag 21 september 2009 @ 20:35
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:34 schreef Headed het volgende:

[..]

Kan toch niet als ze de laatste had..
Vast wel.
Viking84maandag 21 september 2009 @ 20:35
Ik heb ook een roze nano .
Dennis101maandag 21 september 2009 @ 20:35
Hoe lang geleden heeft ze dat ding gekocht?
Flying_Phoenixmaandag 21 september 2009 @ 20:36
De batterij en de case lijken me toch 2 losstaande zaken...
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 20:36
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:35 schreef Dennis101 het volgende:
Hoe lang geleden heeft ze dat ding gekocht?
Afgelopen zondag.
Headedmaandag 21 september 2009 @ 20:36
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:35 schreef Tamashii het volgende:

[..]

Vast wel.
Altijd optimistisch blijven inderdaad
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 20:39
Ik kan hem ook roze sprayen, natuurlijk.
Headedmaandag 21 september 2009 @ 20:40
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:39 schreef MadGuy het volgende:
Ik kan hem ook roze sprayen, natuurlijk.
Opgelost.
Slotje.
silliegirlmaandag 21 september 2009 @ 20:45
Ik weet niet waar je 'm gekocht hebt, maar ik had destijds ook 1tje die niet goed functioneerde. Ik terug naar de winkel, moesten ze m opsturen om te zien of ie gemaakt kon worden (kon dus niet), dus kreeg ik na een week ofzo een nieuwe, in dezelfde kleur etc.
49Rmaandag 21 september 2009 @ 20:45
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:36 schreef Flying_Phoenix het volgende:
De batterij en de case lijken me toch 2 losstaande zaken...
Heb jij wel eens een iPod bekeken ???
Marijkezwollemaandag 21 september 2009 @ 20:47
Kun je niet gewoon vragen om een andere accu? Of zitten die dingen in iPod's vast?
Dan zou je kunnen vragen om een nieuwe en dat ze die voor je moeder bestellen. Hebben ze die niet dan zou ik proberen om het geld terug te krijgen.
Headedmaandag 21 september 2009 @ 20:47
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:45 schreef 49R het volgende:

[..]

Heb jij wel eens een iPod bekeken ???
Ze zijn te vervangen
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 20:47
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:45 schreef silliegirl het volgende:
Ik weet niet waar je 'm gekocht hebt, maar ik had destijds ook 1tje die niet goed functioneerde. Ik terug naar de winkel, moesten ze m opsturen om te zien of ie gemaakt kon worden (kon dus niet), dus kreeg ik na een week ofzo een nieuwe, in dezelfde kleur etc.
Hm, dát zou ik niet zo fijn vinden. Is het niet zo dat ze hem direct moeten ruilen wettelijk gezien?

Het was overigens bij Dynabyte.

EDIT: Hm, volgens de wet moet je de winkel eerst de gelegenheid geven het apparaat te repareren. Bummer.
silliegirlmaandag 21 september 2009 @ 20:50
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:47 schreef MadGuy het volgende:

[..]

Hm, dát zou ik niet zo fijn vinden. Is het niet zo dat ze hem direct moeten ruilen wettelijk gezien?

Het was overigens bij Dynabyte.
Nope, dat is niet zo. Ruilen is een soort coulance van de winkel, geen verplichting. Als iets defect is, sturen ze het meestal eerst terug, omdat ze zelf ook de reparatie enzo weer moeten kunnen verhalen...
En je hebt de betreffende wetgeving ook al gevonden dus
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 20:51
Ja, ik las het net. Beetje balen dit. Nou ja, morgen maar even langs wippen en hopen op enige coulance dan.
Dennis101maandag 21 september 2009 @ 21:27
Dan is de volgende vraag, wat zijn de algemene voorwaarden mbt ruilen? Anders vraag je gewoon je geld terug. En iedere zelfrespecterende winkel neemt een apparaat die direct kapot blijkt te zijn bij aankoop gewoon terug. Als je echter precies dezelfde terug wilt zal die inderdaad opgestuurd moeten worden.
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 21:31
Dan heeft mijn moeder dus maar flinke pech en neemt ze maar een andere kleur. tenzij ze hem voor een roze 5e gen willen ruilen, maar dat zal wel niet.

ALS ze hem al direct ruilen, that is. Want wettelijk gezien moet je het bedrijf dus eerst de ruimte geven hem te repareren.
Dennis101maandag 21 september 2009 @ 21:36
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:31 schreef MadGuy het volgende:
Dan heeft mijn moeder dus maar flinke pech en neemt ze maar een andere kleur. tenzij ze hem voor een roze 5e gen willen ruilen, maar dat zal wel niet.

ALS ze hem al direct ruilen, that is. Want wettelijk gezien moet je het bedrijf dus eerst de ruimte geven hem te repareren.
Nogmaals, wat is het beleid tav omruilen? En waarom zou je moeder geen 5e generatie willen?
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 21:42
In het geval van accu's (en ik heb sterk het vermoeden dat dat het euvel is, aangezien de iPod het perfect doet als het aan het opladen is, maar de geest geeft zodra het geen voeding meer krijgt via de USB-kabel) geeft Dynabyte een gemiddelde gebruiksduur van een half jaar aan. Binnen deze tijd geldt:

Binnen deze termijnen heeft u recht op een keuze tussen kosteloos herstel of omruil. Echter hangen hier wel een aantal voorwaarden aan:

"Wanneer herstel goedkoper is, is het redelijk en toegestaan dat wij de keuze voor omruil afwijzen en voor reparatie gaan."

Zie: https://www.dynabyte.nl/garantie.html

Mijn moeder hoefde niet zo nodig een 5e generatie. Daarom nam ze een 4e generatie iPod bij Dynabyte, omdat die ook iets goedkoper was. Ik vroeg me juist gekscherend af of Dynabyte zo gek zou zijn haar defecte 4gen te ruilen tegen een 5gen. Maar dat zal wel niet.
#ANONIEMmaandag 21 september 2009 @ 21:43
Oh mijn moeder is net zo hoor 'Ik wil alleen de roze, anders hoef ik hem helemaal niet'. Herkenbaar dus. Maar als ze em niet meer hebben kun je weinig doen vrees ik.
Christiaanmaandag 21 september 2009 @ 21:45
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:42 schreef MadGuy het volgende:
In het geval van accu's (en ik heb sterk het vermoeden dat dat het euvel is, aangezien de iPod het perfect doet als het aan het opladen is, maar de geest geeft zodra het geen voeding meer krijgt via de USB-kabel) geeft Dynabyte een gemiddelde gebruiksduur van een half jaar aan. Binnen deze tijd geldt:

Binnen deze termijnen heeft u recht op een keuze tussen kosteloos herstel of omruil. Echter hangen hier wel een aantal voorwaarden aan:

"Wanneer herstel goedkoper is, is het redelijk en toegestaan dat wij de keuze voor omruil afwijzen en voor reparatie gaan."

Zie: https://www.dynabyte.nl/garantie.html

Mijn moeder hoefde niet zo nodig een 5e generatie. Daarom nam ze een 4e generatie iPod bij Dynabyte, omdat die ook iets goedkoper was. Ik vroeg me juist gekscherend af of Dynabyte zo gek zou zijn haar defecte 4gen te ruilen tegen een 5gen. Maar dat zal wel niet.
Da's toch niet jouw probleem? Als Dynabyte hem niet kan repareren en geen G4 meer heeft, moeten ze wel een G5 geven.
Dennis101maandag 21 september 2009 @ 21:46
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:42 schreef MadGuy het volgende:
In het geval van accu's (en ik heb sterk het vermoeden dat dat het euvel is, aangezien de iPod het perfect doet als het aan het opladen is, maar de geest geeft zodra het geen voeding meer krijgt via de USB-kabel) geeft Dynabyte een gemiddelde gebruiksduur van een half jaar aan. Binnen deze tijd geldt:

Binnen deze termijnen heeft u recht op een keuze tussen kosteloos herstel of omruil. Echter hangen hier wel een aantal voorwaarden aan:

"Wanneer herstel goedkoper is, is het redelijk en toegestaan dat wij de keuze voor omruil afwijzen en voor reparatie gaan."

Zie: https://www.dynabyte.nl/garantie.html

Mijn moeder hoefde niet zo nodig een 5e generatie. Daarom nam ze een 4e generatie iPod bij Dynabyte, omdat die ook iets goedkoper was. Ik vroeg me juist gekscherend af of Dynabyte zo gek zou zijn haar defecte 4gen te ruilen tegen een 5gen. Maar dat zal wel niet.
Ik heb het niet over de garantie, maar over omruilvoorwaarden. Als jij hem via internet hebt gekocht kan je hem sowieso terug sturen, de omruilvoorwaarden van de winkel weet ik niet uit mijn hoofd, maar dat zal wel iets van binnen 7 werkdagen geld terug zijn. Wat ik probeer te zeggen is dat je hem dan sowieso terug kan brengen.
Dennis101maandag 21 september 2009 @ 21:47
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:45 schreef Christiaan het volgende:

[..]

Da's toch niet jouw probleem? Als Dynabyte hem niet kan repareren en geen G4 meer heeft, moeten ze wel een G5 geven.
Nee, ze geven dan waarschijnlijk een waardebon twv 120 euro (ik neem tenminste aan dat ding 120 heeft gekocht).
Sandermaandag 21 september 2009 @ 21:47
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:45 schreef Christiaan het volgende:

[..]

Da's toch niet jouw probleem? Als Dynabyte hem niet kan repareren en geen G4 meer heeft, moeten ze wel een G5 geven.
Als het ding binnen 3 dagen stuk is krijgen ze wel een nieuwe 4G van Apple.
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 21:50
Geld hoef ik niet eens terug, wil gewoon een nieuwe iPod. Liefst een roze, want moeder heefty het in haar hoofd zitten, maar als het moet dan maar een andere kleur hoor. Repareren zou ik niet zo leuk vinden, wil er toch gelijk mee aan de slag voor haar.

De iPod is overigens in de winkel gekocht. Hoe de omruilvoorwaarden daar zijn weet ik ook niet, maar zullen wel hetzelfde zijn als op de site neem ik aan? Eerst repareren en dan ruilen, als het onherstelbaar blijkt? Of misschien strijken ze hun hand over hun hart en ruilen ze het gewoon klakkeloos. Maar dat weet ik morgen pas, natuurlijk.
Dennis101maandag 21 september 2009 @ 21:53
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:50 schreef MadGuy het volgende:
Geld hoef ik niet eens terug, wil gewoon een nieuwe iPod. Liefst een roze, want moeder heefty het in haar hoofd zitten, maar als het moet dan maar een andere kleur hoor. Repareren zou ik niet zo leuk vinden, wil er toch gelijk mee aan de slag voor haar.

De iPod is overigens in de winkel gekocht. Hoe de omruilvoorwaarden daar zijn weet ik ook niet, maar zullen wel hetzelfde zijn als op de site neem ik aan? Eerst repareren en dan ruilen, als het onherstelbaar blijkt? Of misschien strijken ze hun hand over hun hart en ruilen ze het gewoon klakkeloos. Maar dat weet ik morgen pas, natuurlijk.
Ruilen voor een nieuwe roze kan niet, want die is volgens jou niet meer op voorraad. Hoogstens dat ze nog een paar andere modellen op voorraad hebben, al betwijfel ik dat aangezien aangezien de levering al meer dan een maand geleden gestaakt is.
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 21:58
Ze hadden geloof ik nog wel wat andere kleuren, gisteren. Als ik het verhaal van mijn ouders mag geloven. Anders geld terug lijkt me, een cadeaubon lijkt me dan niet afdoende. Of een 5e generatie iPod nano.
Dennis101maandag 21 september 2009 @ 22:04
quote:
Op maandag 21 september 2009 21:58 schreef MadGuy het volgende:
Ze hadden geloof ik nog wel wat andere kleuren, gisteren. Als ik het verhaal van mijn ouders mag geloven. Anders geld terug lijkt me, een cadeaubon lijkt me dan niet afdoende. Of een 5e generatie iPod nano.
Dat ligt er dus maar net aan, als in hun voorwaarden staat dat ze niet aan geld terug doen, maar alleen aan cadeaubonnen, dan heb je je daar bij neer te leggen.
MadGuymaandag 21 september 2009 @ 23:37
Ook als ze niet meer kunnen leveren? Dat lijkt me raar. Die tegoedbonnen regel lijkt mij te bestaan om te voorkomen dat jan en alleman maar even iets gebruikt om het vervolgens terug te brengen en weer het geld te innen. dat ben ik sowieso niet van plan. Ik ben al blij met een nieuwe.
Dennis101maandag 21 september 2009 @ 23:42
quote:
Op maandag 21 september 2009 23:37 schreef MadGuy het volgende:
Ook als ze niet meer kunnen leveren? Dat lijkt me raar. Die tegoedbonnen regel lijkt mij te bestaan om te voorkomen dat jan en alleman maar even iets gebruikt om het vervolgens terug te brengen en weer het geld te innen. dat ben ik sowieso niet van plan. Ik ben al blij met een nieuwe.
Een winkel is niet verplicht om geld terug te geven, als zij in hun voorwaarden zetten dat ze een kadobon geven is dat hun goed recht. Bij ons in het bedrijf wordt dit ook gedaan als producten defect zijn en niet gerepareerd kunnen worden (dan zijn de producten wel eerst naar de fabrikant geweest).
henkSXdinsdag 22 september 2009 @ 00:12
quote:
Op maandag 21 september 2009 23:42 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Een winkel is niet verplicht om geld terug te geven, als zij in hun voorwaarden zetten dat ze een kadobon geven is dat hun goed recht. Bij ons in het bedrijf wordt dit ook gedaan als producten defect zijn en niet gerepareerd kunnen worden (dan zijn de producten wel eerst naar de fabrikant geweest).
Volgens mij is dit niet toegestaan. Enkel als een klant iets komt ruilen is een cadeaubon acceptabel, maar bij een defect moet het product of gerepareerd/vervangen worden of het geld retour.
TGVkopperdinsdag 22 september 2009 @ 00:17
quote:
Op maandag 21 september 2009 23:42 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Een winkel is niet verplicht om geld terug te geven, als zij in hun voorwaarden zetten dat ze een kadobon geven is dat hun goed recht. Bij ons in het bedrijf wordt dit ook gedaan als producten defect zijn en niet gerepareerd kunnen worden (dan zijn de producten wel eerst naar de fabrikant geweest).
Fuck dat, ruilen (als in: heb een rode gekocht maar had liever een blauwe gehad) is een gunst van de winkel, en in dat geval mogen ze een tegoedbon geven, als een product ondeugdelijk is dienen ze voor vervanging te zorgen, als dat niet kan hoort de klant gewoon zn geld terug te krijgen, geen gezeur met tegoedbonnen

Edit: Wat henkSX zegt dus

[ Bericht 6% gewijzigd door TGVkopper op 22-09-2009 00:17:43 (edit) ]
49Rdinsdag 22 september 2009 @ 01:38
quote:
Op maandag 21 september 2009 20:47 schreef Headed het volgende:

[..]

Ze zijn te vervangen
Oh ... wij hebben hier zo'n 5 iPods in huis, maar dat wist ik niet! Zal wel geen 'user serviceable part' zijn, want ik zie bij geen der iPods een voor de hand liggende mogelijkheid hem open te maken
MadGuywoensdag 23 september 2009 @ 09:17
Ik heb het geld terug gekregen, deden er niet moeilijk over. Om van het gezeik af te zijn heb ik bij Mediamarkt gewoon maar een 5G iPod gehaald. Goede service van Dynabyte.
r_onewoensdag 23 september 2009 @ 15:59
quote:
Op maandag 21 september 2009 23:42 schreef Dennis101 het volgende:
Een winkel is niet verplicht om geld terug te geven, als zij in hun voorwaarden zetten dat ze een kadobon geven is dat hun goed recht. Bij ons in het bedrijf wordt dit ook gedaan als producten defect zijn en niet gerepareerd kunnen worden (dan zijn de producten wel eerst naar de fabrikant geweest).
Dan kent jullie bedrijf de wet niet. En jij ook niet, kennelijk.
En hebben jullie stom geluk als een domme klant de wet (lees: zijn of haar rechten) ook niet kent.

Bij een ontbinding van de koopovereenkomst behoort de overeenkomst dan ook volledig ontbonden te worden: kapot ding terug, geld terug.
Dennis101woensdag 23 september 2009 @ 17:12
quote:
Op woensdag 23 september 2009 15:59 schreef r_one het volgende:

[..]

Dan kent jullie bedrijf de wet niet. En jij ook niet, kennelijk.
En hebben jullie stom geluk als een domme klant de wet (lees: zijn of haar rechten) ook niet kent.

Bij een ontbinding van de koopovereenkomst behoort de overeenkomst dan ook volledig ontbonden te worden: kapot ding terug, geld terug.
Je hebt inderdaad gelijk dat de klant het geld terug hoort te krijgen (had ook andere redenen waarom de klant in een paar gevallen een kadobon kreeg), mijn fout. Maar de klant krijgt natuurlijk niet het product en het geld terug. Of bedoel je dat de klant het geld krijgt en de winkel het product?
r_onewoensdag 23 september 2009 @ 21:28
quote:
Op woensdag 23 september 2009 17:12 schreef Dennis101 het volgende:
Of bedoel je dat de klant het geld krijgt en de winkel het product?
Uiteraard
De klant krijgt zijn geld terug, de winkel krijgt het kapotte product terug.