abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_72961140
Ik ben op zoek naar een studentenkamer. Nu ben ik alleen een noob op dit gebied en google wilt mij ook niet veel wijzer maken, vandaar dat ik het hier vraag.

Van wat ik gehoord heb, kun je zorgtoeslag en huursubsidie krijgen als je op kamers zit? Hoe zit dit?

Even deze situatie: Ik heb een kamer gevonden van 274 euro/maand. Wat ik al gevonden heb is dat je inkomen niet te hoog moet zijn, dat is bij mij niet het geval.

Het vreemde echter vind ik dat je bij die kamer van 274 geen huurtoeslag (volgens google hetzelfde als huursubsidie) kan krijgen. Hoe kan dit? Heeft dit te maken met het feit dat nu al bekend is dat het gebouw in de toekomst wordt gesloopt? (staat namelijk in de advertentie)
pi_72961243
Dat komt omdat de huur te laag is.
[KNE]-Mod
  maandag 21 september 2009 @ 11:15:07 #3
270592 Johannes_Klabanus
Wie die Nase des Mannes...
pi_72961250
Huurtoeslag alleen bij zelfstandige woonruimte. Ik weet niet precies wat de voorwaarden zijn, maar bij mijn weten in ieder geval een eigen keuken en wc. Studentenkamers voldoen daar in het algemeen NIET aan. Daarnaast is er een minimum en maximum huur.
  maandag 21 september 2009 @ 11:17:06 #4
202014 JJH
Knetter. O+
pi_72961301
Wat vroeger de huursubsidie was, is tegenwoordig de huurtoeslag. Je kunt narekenen of je in aanmerking komt, en zo ja voor hoeveel op de site van de belastingdienst.
http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/hoeveel.html

Zorgtoeslag moet geen probleem gaan vormen denk ik zo...
pi_72961319
Voor huursubsidie moet je een eigen voordeur hebben.
Bij kamers deel je die met je medebewoners en kun je dus geen huursubsidie ontvangen.
pi_72961338
Er zijn studentenwoningen die je via een woningbouwvereniging kan krijgen, hier kun je in sommige gevallen nog wel huurtoeslag voor krijgen. Bij particuliere woningruimtes moet je het volgens mij toch hebben van je aanvullende studiefinanciering en een eventuele lening. En net als hierboven al is gezegd, volgens mij is het bedrag te laag om nog studiefinanciering huurtoeslag over te krijgen
pi_72961356
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:17 schreef en_Joy het volgende:
Voor huursubsidie moet je een eigen voordeur hebben.
Bij kamers deel je die met je medebewoners en kun je dus geen huursubsidie ontvangen.
ook dat nog, maar er is ook gewoon een minimum bedrag aan kale huur en met bedrag van TS zit je daar niet aan.
[KNE]-Mod
  maandag 21 september 2009 @ 11:18:38 #8
13250 Lod
Sapere aude!
pi_72961358
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:15 schreef Johannes_Klabanus het volgende:Ik weet niet precies wat de voorwaarden zijn, maar bij mijn weten in ieder geval een eigen keuken en wc.
Ik dacht een eigen voordeur.
Oh, spuit 11
GNU Terry Pratchett
  maandag 21 september 2009 @ 11:18:53 #9
202014 JJH
Knetter. O+
pi_72961364
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:18 schreef babipangang het volgende:
Er zijn studentenwoningen die je via een woningbouwvereniging kan krijgen, hier kun je in sommige gevallen nog wel huurtoeslag voor krijgen. Bij particuliere woningruimtes moet je het volgens mij toch hebben van je aanvullende studiefinanciering en een eventuele lening. En net als hierboven al is gezegd, volgens mij is het bedrag te laag om nog studiefinanciering over te krijgen
Huurtoeslag bedoel je.
pi_72961462
Oké duidelijk.. en de zorgtoeslag, hoeveel krijg je daar ongeveer van terug?
  maandag 21 september 2009 @ 11:24:50 #11
202014 JJH
Knetter. O+
pi_72961526
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:22 schreef LangzaamSprinten het volgende:
Bekijk mijn link ff, kun je het precies voor jouw situatie narekenen.
pi_72961585
quote:
Op maandag 21 september 2009 11:22 schreef LangzaamSprinten het volgende:
afhankelijk van je inkomen, je krijgt waar je recht op hebt
  maandag 21 september 2009 @ 11:27:19 #13
62679 N-E-R-D
No-one*Ever*Really*Dies
pi_72961600
Even een tvp ik heb ongeveer hetzelfde probleem.
Life is a waste of time. Time is a waste of life.
So let's get wasted and have the time of our lives.
pi_72962356
http://www.toeslagen.nl/p(...)_wat_wanneer-13.html
quote:
Wat is een zelfstandige woonruimte?

U kunt alleen huurtoeslag krijgen voor een zelfstandige woonruimte. Dit is een woning met een eigen toegangsdeur die u van binnen en buiten op slot kunt doen. In de woning moeten op zijn minst aanwezig zijn:

* een eigen woon(slaap)kamer
* een eigen keuken met aanrecht, aan- en afvoer voor water en een aansluitpunt voor een kooktoestel
* een eigen toilet met waterspoeling

Op kamers wonen valt hier meestal niet onder.
Woonwagen

Een woonwagen beschouwen wij ook als een zelfstandige woning. Een woonwagen is een woning op wielen die geheel of in gedeelten kan worden verplaatst. De woonwagen mag geen eigen aandrijving hebben en moet op een erkende standplaats staan. Of de standplaats van uw woonwagen erkend is, kunt u navragen bij de gemeente. De huur van de woonwagen is de kale huurprijs van de woonwagen plus de huur van de standplaats.

Onzelfstandige woonruimte

Soms kunt u ook huurtoeslag krijgen voor een onzelfstandige woning. Bijvoorbeeld voor woonruimte in een woongebouw voor begeleid wonen of voor een groepswoning voor ouderen.
staat gewoon op de site van de belastingdienst
Wees de verandering die je in de wereld wilt zien!
voor diegenen die willen weten waarom ik bijna "Ohforf'sake" had geheten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')